1

Onderwerp: De beste witte botercreme

Hoi,

De beste witte botercreme krijg je door:
Ingrediënten
•    100 gram zachte ongezouten roomboter op kamertemperatuur
•    350 gram poedersuiker
•    2 eetlepels halfvolle melk
•    paarse voedselkleurstof, maar echt opletten dat je maar een paar kleine druppeltjes gebruikt. De paarse kleur neutraliseert de gele kleur in de boter. Je kunt het beste een paarse gelkleurstof hiervoor gebruiken.

Ik heb deze info uit Cake& Craft and Decoration.
Dit werkt heel goed bij botercreme,

Bereiding:
1.    Snijd de boter in kleine dobbelsteentjes en stop ze in een grote mengkom en mix de boter 4 tot 5 minuten op de hoogste snelheid. Hierdoor wordt de boter wat luchtiger en lichter van kleur.
2.    Draai de snelheid terug naar stand 1  (of de laagste stand).
3.    Voeg nu de poedersuiker beetje bij beetje toe aan de luchtige boter.
Voeg ook de melk toe en mix de botercrème lekker romig.
4.    En nu heel voorzichtig! Om de gele kleur van de boter te neutraliseren voeg je een heel klein beetje paarse voedselkleurstof toe. Je kunt het beste eerst een paar piepkleine druppeltjes in de kom stoppen bijv. met een saté prikker, zodat je zeker weet dat het echt maar een heel klein beetje is.
5.    Mix de kleurstof door de botercrème, je ziet de gele kleur verdwijnen en de botercrème helder wit worden.

Als je botercrème paars wordt, heb je helaas te veel kleurstof gebruikt.
https://www.maakeentaart.nl/wp-content/uploads/2014/03/botercreme-1-op-1.jpg

2

Re: De beste witte botercreme

Dank je wel voor het delen! :thumb:

Haast is enkel goed als je vliegen vangt.

3

Re: De beste witte botercreme

Dank je wel :thumb:

4

Re: De beste witte botercreme

Wat ik mij nou afvraag hè, dit is botercrème van alleen boter en suiker (nou vooruit, en een piepklein beetje melk). Is dat nou echt lèkker?? Kan me er niet zoveel bij voorstellen. Gebruik je dit als vulling of als toef? Botercrème van alleen boter en suiker gebruik ik eigenlijk alleen voor het afsmeren van een taart, een heel dun laagje.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

5

Re: De beste witte botercreme

Marianne schreef:

Wat ik mij nou afvraag hè, dit is botercrème van alleen boter en suiker (nou vooruit, en een piepklein beetje melk). Is dat nou echt lèkker?? Kan me er niet zoveel bij voorstellen. Gebruik je dit als vulling of als toef? Botercrème van alleen boter en suiker gebruik ik eigenlijk alleen voor het afsmeren van een taart, een heel dun laagje.

Mijn mening hierover is dat het niet te pruimen is.. sorry! Op deze manier gebruik ik het alleen als een zo dun mogelijk laagje om af te smeren. Als toef is het veel te boterachtig en machtig. Maar smaken verschillen hierin natuurlijk..

Re: De beste witte botercreme

Hoi

Dat geeft niet hoor als je het niet lekker vind; smaken verschillen :)  Ik vind het wel lekker juist omdat er ook een beetje melk aan toe is gevoegd, wordt ie iets romiger van.

7 Laatst bewerkt door saskiahuisman (30-07-2017 20:42)

Re: De beste witte botercreme

Hoi,

Voor al die mensen die bovenstaande niet lekker vinden:

Misschien vind je deze wel lekker: witte chocolade botercreme.

  • 500 gram ongezouten roomboter

      250 gram witte chocolade
      100 gram poedersuiker
      vanillemerg van 1 boon

    Bereiding

    Hak de witte chocolade in stukken en smelt dit au bain marie. Verwarm dit  niet te lang, want het moet goed afgekoeld zijn voordat je het gebruikt.
    Stop de boter in de kom van de mixer en mix deze minimaal 15 minuten op de hoogste stand.
    Voeg dan de poedersuiker en vanille toe en mix dit dan 5 minuten op een lage stand.
    Check of de chocolade goed is. Deze moet echt koud zijn. Dan kun je het langzaam bij de botercrème gieten. Giet dit voorzichtige in de kom met een  draaiende mixer op de laagste stand.
    Spatel het dan nog even met een pannenlikker door om alle randjes mee te pakken.
    Botercrème bewaar je in de koelkast. Voor gebruik weer even goed door mixen.

    Je kunt met deze botercrème 12 cupcakes van een mooie stralend witte toef voorzien, of als witte vulling gebruiken voor een taart van 20 cm (2 of 3x door gesneden).