1

Onderwerp: Voor het eerst een verjaardagstaart

Goeiemorgen!

Ik ga voor a.s. zaterdag voor het eerst niet 1 maar 2 verjaardagstaarten voor mijn zoon en zijn nichtje maken.
Nu ben ik echt helemaal nieuw hierin en zou heel graag wat tips willen.
Ik vroeg me af hoe ik het beste kan werken en de taart kan bewaren als ik op vrijdag begin.

1. Ik neem aan de biscuit bakken en af laten koelen (maar hoe lang?)
2. Na afkoelen  de taarten beiden vullen en bekleden met fondant. Kunnen ze dan hierna een nacht afgedekt in de koelkast?
3. De volgende ochtend zou ik ze gaan decoreren.


De vulling in taart 1 is banketbakkersroom en jam
De vulling in taart 2 is botercreme en chocomousse

Alle extra tips zijn helemaal welkom!

Re: Voor het eerst een verjaardagstaart

Ik decoreer trouwens met een taart ouwel van mickey mouse en hello kitty en verder nog met fondant is de vormen van bloemen en sterren. Ook parels worden er nog toegevoegd en misschien wat siersuiker

3 Laatst bewerkt door Esther68 (28-06-2017 08:03)

Re: Voor het eerst een verjaardagstaart

De biscuits kun je al een dag van tevoren bakken. Inpakken in huishoudfolie en een (pedaalemmer)zak. Gewoon een nachtje op het aanrecht laten staan. Te verse biscuits snijden en vullen niet fijn. Je kunt ook nu al bakken en dan invriezen. Biscuits ontdooien best snel.
Taarten met deze vullingen (bbr en mousse) moeten in de koeling. Ik zet taarten of in een kartonnen doos of zonder iets in de koeling. Als het maar geen plastic (huishoudfolie, plastic taartdoos) is.
De ouwel kan minder goed tegen vocht dan de fondant. Ik zou dus de taarten in een kartonnen doos zetten.

Re: Voor het eerst een verjaardagstaart

Bedankt esther68!

Ik denk dat ik ze dan alvast bak en invries. Ik heb inderdaad speciaal taartdozen gekocht dus als ik het goed begrijp kan de taart daarin gewoon in de koelkast. Kan dat ook al een dag van tevoren of smelt de fondant dan? Het decoreren doe ik dan op de dag zelf.

5

Re: Voor het eerst een verjaardagstaart

Vergeet niet om af te smeren. Dus:

snijden

onderste plak > dijkje aanbrengen (met botercreme 1:1 of met ganache)
vullen
volgende plak biscuit erop > dijkje
vullen
enz. tot de bovenkant van biscuit (ik weet niet hoeveel lagen je wilt vullen)

afsmeren met zelfde als de dijkjes
goed koelen (minstens half uur, liever meer, zodat de botercreme of ganache goed stevig is)
eventueel tweede afsmeerlaag aanbrengen
anders in ieder geval met warme spatel even nabewerken, zodat eventuele oneffenheden weg zijn

weer koelen; ondertussen fondant uitrollen
bekleden
decoreren (nog niet de printjes erop, dat zou ik op het laatste moment doen voor de zekerheid)

in kartonnen taartdoos in de koelkast prima een nacht over te bewaren. let wel op met vocht in de koelkast; eventueel extra bakje zout naast je taart zetten om overtollig vocht op te nemen.
en geen sterk geurende etenswaren in de koelkast zetten als je er taart in hebt staan, dan zouden die geuren in de taart kunnen trekken.

bij het uit de koelkast halen (als het erg warm is) de taart even laten 'uitzweten' in de doos, voordat je hem eruit haalt. zodra ie droog is op een mooie schaal zetten, print erop en serveren

succes!

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

6

Re: Voor het eerst een verjaardagstaart

cerahsmithers schreef:

Bedankt esther68!

Ik denk dat ik ze dan alvast bak en invries. Ik heb inderdaad speciaal taartdozen gekocht dus als ik het goed begrijp kan de taart daarin gewoon in de koelkast. Kan dat ook al een dag van tevoren of smelt de fondant dan? Het decoreren doe ik dan op de dag zelf.

Kan makkelijk een dag van tevoren  :Y  (taarten met roomvulling vul ik en dag van tevoren, taarten met botercreme kunnen wel 2 dagen van tevoren). De fondant zweet eigenlijk alleen wanneer het temperatuurverschil te hoog is tussen in en uit de koeling. Een kartonnen doos helpt dit (meestal) te voorkomen. Ook afsmeren met 1:1 bc of mbc,en dus niet bc van mix  ;) , is beter voor de fondant (in bc van mix zit water). Wanneer het buiten erg vochtig is duurt het wel langer wanneer de fondant/marsepein opgedroogd is. Ligt ook de kleur van de fondant/marsepein. Mijn ervaring is dat het bij donkere kleuren langer duurt dan bij lichtere kleuren.

Re: Voor het eerst een verjaardagstaart

Bedankt voor de tips en advies voor werkwijze sweettooth!
Ik neem ze ter harte  :y

Re: Voor het eerst een verjaardagstaart

Bedankt esther68!

Het ga het allemaal even goed opschrijven rn dan wordt het gewoon duimen  :thumb:

Vraag me wel af wat je bedoelt met botercreme 1:1?
Ik heb namelijk wel een kant en klare mix, slecht idee?

9

Re: Voor het eerst een verjaardagstaart

Botercreme 1 :1 is gelijke delen boter en poeder suiker dus bijvoorbeeld 250 gram roomboter met 250 ge poedersuiker.

Succes met de taarten :thumb:

10

Re: Voor het eerst een verjaardagstaart

cerahsmithers schreef:

Bedankt esther68!

Het ga het allemaal even goed opschrijven rn dan wordt het gewoon duimen  :thumb:

Vraag me wel af wat je bedoelt met botercreme 1:1?
Ik heb namelijk wel een kant en klare mix, slecht idee?

Kant en klare mix moet je (waarschijnlijk) water of een ander vocht aan toevoegen. Als je daarmee afsmeert, dan loop je het risico dat je fondant smelt. Daarom gebruik je liever 1:1 botercreme (boter en poedersuiker in gelijke hoeveelheden en dan heel lang mixen, tot het helemaal wit ziet) of ganache (dat gebruik ik al jaren, ik wil absoluut niet anders meer). Of meringuebotercreme (MBC), maar dat vind ik persoonlijk erg bewerkelijk.

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

Re: Voor het eerst een verjaardagstaart

Oke dan gebruik ik dat! Kan ik de kant en klare mix wel als vulling gebruiken?

12

Re: Voor het eerst een verjaardagstaart

Ja hoor!

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)