1

Onderwerp: hoe begin ik aan een dora-taart????

Hallo allemaal,
aangezien jullie zoveel ervaring hebben met zulke mooie taarten te bakken hoop ik dat jullie me op weg kunnen helpen. In oktober is mijn nichtje jarig en zij is dol op dora. Nu wil ik graag een dora-taart maken. Nu heb ik toch een paar vraagjes:

1) hoelang van te voren kan ik met marsepein of fondant dora maken op een plastic mapje? (die tip had ik al gevonden hier ergens)
2) Hoe moet ik het bewaren? en hoe krijg ik het dan weer op de taart zonder al te veel problemen?
3) ik lees regelmatig dat er marsepein en fondant gemengd worden. Wat is het voordeel hiervan? (behalve dat de smaak iets minder zoet is?)
4) waar plakken jullie de stukjes mee op de taart?
5) hoe krijg ik de marsepein zonder eiwit glanzend? Gezien de salmonella heb ik het niet op vers eiwit en ik krijg meestal niet alle poedersuiker ervan af geborsteld.

Hopelijk kunnen jullie me helpen. Alvast bedankt en ik ga me weer vergapen aan jullie kunstwerkjes en inspiratie op doen.

groetjes,

Nathalie

2

Re: hoe begin ik aan een dora-taart????

Met de marsepein kun je meteen beginnen. Dat blijft ontzettend lang goed. (Gewoon de houdbaarheidsdatum op de verpakking aan blijven houden en dan kan het meestal nóg wel langer bewaard blijven.)

Gewoon een stukje huishoudfolie er overheen om het stofvrij te houden. En zo goed als het gaat luchtdicht, zodat de marsepein niet gaat uitdrogen.

Als je het mapje eerst met een beetje (zonnebloem-)olie insmeert, dan gaat je Dora er straks makkelijk af. Je moet Dora dan als een soort sticker op je taart plakken. Dus eerst voorzichtig een "puntje" losmaken, die op de taart vastdrukken en dan de rest van het mapje er zo voorzichtig mogelijk tussenuit trekken. Het mapje vouw je daarbij nog net niet dubbel. (Zorg ervoor dat je eerst je voorbeeld papier eruit haalt, dan is het mapje iets flexibeler en gaat het makkelijker.)

Ik meng eigenlijk niet zo vaak, dus deze vraag laat ik voor een ander over.

De plaatjes blijven meestal gewoon zo op de taart plakken. Zo niet, dan maak ik het gewoon een beetje nat met een kwastje.

Om de marsepein glanzend te houden, moet je er voor zorgen dat je geen poedersuiker nodig hebt. Als je een gewoon kunststof tafelzeil gebruikt, blijft het in ieder geval niet aan je ondergrond plakken. Verder kun je een stuk pvc pijp gebruiken om mee te rollen. Ik heb zelf die antikleefrollers uit de webshop en daar ben ik echt zeeeeeeer tevreden over, maar ik weet natuurlijk niet wat je budget is...

Groetjes Evelien

3

Re: hoe begin ik aan een dora-taart????

Het mengen van marsepein en fondant heeft het voordeel dat het de smaak houd van marsepein. Maar bijna net zo elastisch is als fondant.

De marsepein(marsifond) wordt zo ook bijna wit  ( beetje ivoorkleurig) en als  je gaat kleuren zal het resultaat wat zuiverder zijn . Bijv. als je marsepein blauw wilt kleuren heeft het eerst de neiging om groenig te worden omdat marsepein van zich zelf een beetje gelig is.

En ook niet onbelangrijk :fondant is vaak goedkoper dan marsepein dus als je veel nodig hebt drukt het de kosten ook een beetje ;)

groetjes Ria www.ricake.nl Eetbare printservice(ruim 11 jaar ervaring) workshops & verkoop benodigdheden, auteur.
mede-organisator www.taartentrends.nl @Utrecht.

4

Re: hoe begin ik aan een dora-taart????

Ik maak mijn fondant altijd weer een beetje glanzend door het voorzichtig met je vingers in te masseren met Crisco. Ik heb alleen (nog) geen ervaring met marsepein of marsefond, dus ik weet niet of het daarmee ook kan.

Succes en groetjes,
Jos