1 Laatst bewerkt door @ppeltje (01-03-2013 14:59)

Onderwerp: Italiaanse Merengue (schuim & botercrème)

Ik heb al meerdere keren Italiaanse Merengue (schuim & botercrème) gemaakt en vind het heerlijk. Daarom wil ik mijn recept graag met jullie delen. Ik heb het op internet namelijk alleen in het Engels gevonden. Nu heb ik het vertaald en een beetje naar mijn eigen smaak aangepast.

Benodigdheden:
- 5 eiwitten (m)
- 1 cup kristalsuiker
- ½ cup water
- eventueel smaakstof, zoals vanille extract, koffie extract, of andere smaakstoffen naar keuze.

Voor de botercrème heb je nog extra nodig:
- 225-250 gr. boter op kamertemperatuur

Materiaal:
- kleine steelpan
- suikerthermometer
- standmixer met ballongarde (+ platte klopper als je botercrème wilt maken)

1.    Doe de suiker en het water in de steelpan en bevestig de suikerthermometer dusdanig dat de voeler in het mengsel staat.
Breng het mengsel aan de kook en draai zo nu en dan met de pan rond, zodat er zich geen bruine verkleuringen aan de rand van de pan kunnen voordoen.
Kook de suikerstroop tot een temperatuur van ca. 120°C. (Firm ball)

2.    Begin met het kloppen van de eiwitten als de suikerstroop een temperatuur van 115°C heeft bereikt.
Klop de eiwitten op een middelhoge tot hoge snelheid stijf. (controleer door de kom op de kop te houden. Als er niets uit valt is het goed) Klop niet te ver door, want dan is de luchtigheid er weer uit!

3.    Als de suikerstroop de ‘firm ball’ temperatuur heeft bereikt (120°C) mag je de pan van het vuur afnemen. Pas op; is gloeiend heet!

4.    Laat de mixer op hoge snelheid draaien en giet de suikerstroop langzaam met een dun, maar continu straaltje bij de eiwitten. Probeer hierbij precies tussen de kom en de garde te mikken.

5.    Laat het eiwit mengsel draaien tot het afgekoeld is. Dit kan wel 10-15 min. duren.

6.    Doe ondertussen wat water in de pan van de suikerstroop en breng dit aan de kook om zo de pan weer gemakkelijk schoon te krijgen. Zet ook de suikerthermometer hier bij in.

7.    Het mengsel heeft nu de consistentie van marshmallow fluff. Je kunt hier een taart mee afsmeren of schuimgebak van maken door het in de gewenste vorm te spuiten en op een lage temperatuur in de oven te bakken / drogen. Als je er een smaakje aan toe wilt voegen kan dat op dit punt. (bij botercrème voeg ik het smaakje pas toe nadat ik de boter hebt toegevoegd, maar ik weet niet of het verschil zou maken als je het nu al toe zou voegen.)

Om botercrème te maken doe je het volgende:

8.    Gebruik de platte klopper en zet de mixer op lage tot middelhoge snelheid.
Snijdt 250 gram boter in blokjes. Let op, boter moet op kamertemperatuur zijn!
Voeg deze één voor één toe aan het eiwitmengsel. Wacht met het toevoegen van het volgende stukje boter tot het vorige volledig is opgenomen in het eiwitmengsel. (ik tel altijd tot 20 ;-))
Schraap tussentijds de randen schoon met een spatel.

9.    Als alle boter is toegevoegd zet je de mixer weer op de hoogste stand.
Je ziet nu het mengsel door een paar verschillende stadia gaan:
Eerst is het dun, dan wordt het dikker, dan wordt het wat korrelig (het lijkt dan of het in de schift gaat, maar geen paniek; het komt goed) en dan wordt het weer dikker en heb je het eindresultaat bereikt.
Dit duurt ca. 10-15 minuten.

* Mocht het mengsel dun blijven, dan kan het zijn dat de boter te vroeg is toegevoegd. Plaats dan de kom voor 7-10 minuten in de koelkast en ga dan weer verder met kloppen.

10.    Voeg nu eventueel een theelepel smaakstof toe en klop het nog even door, zodat het goed wordt opgenomen.
Hiervoor kun je verschillende extracten gebruiken of oliën.
Let wel op dat olie veel sterker smaakt dan extracten. Dus 1 of 2 druppels per keer toevoegen.
Gesmolten chocolade kun je ook toevoegen, maar zorg er dan wel voor dat deze genoeg is afgekoeld, zodat het mengsel niet smelt.
Ook is het mogelijk om jam toe te voegen als smaakstof. Let hierbij wel op dat je een dikke jam gebruikt, daar te veel vloeistof er voor kan zorgen dat het niet goed opgenomen wordt. (of zelfs in de schift gaat)
Ook kun je voedingskleurstoffen gebruiken om een kleurtje te geven aan de crème.

11.    Restjes kunnen voor ca. 2 weken in de koelkast bewaard worden. Ook kan de IMB ingevroren worden. Klop het mengsel wel weer goed op voor gebruik.

Ik vind dit zelf de lekkerste botercrème; zijdezacht van smaak en volledig veilig, doordat de eiwitten door de toevoeging van de suikersiroop volledig gaar zijn geworden.

Veel plezier ermee!

Dat is toch een TAART waard!

2

Re: Italiaanse Merengue (schuim & botercrème)

:thumb:
:think: is er een smaakverschil met de Swiss MBC?

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

3

Re: Italiaanse Merengue (schuim & botercrème)

Deze is luchtiger.

Dat is toch een TAART waard!

4

Re: Italiaanse Merengue (schuim & botercrème)

Hallo !

Ik heb deze cc-s met Italiaanse Merengue  versiert"/gekleurde/

http://www.mijnalbum.nl/Foto-ADVSZOY7-D.jpg

5

Re: Italiaanse Merengue (schuim & botercrème)

Wow, en wat een mooie vlinders heb je er op gemaakt!

Dat is toch een TAART waard!

6

Re: Italiaanse Merengue (schuim & botercrème)

Klinkt goed! Maak vaak Italiaanse meringue (voor andere recepten), ga er nu ook maar eens botercrème mee maken. Dank je voor 't recept.

Mooie cups zeg, met die prachtige vlinders!

7

Re: Italiaanse Merengue (schuim & botercrème)

tnx vr het recept

8

Re: Italiaanse Merengue (schuim & botercrème)

Deze is echt superlekker   :9  , ik heb er wat gesmolten witte chocolade door gedaan

9

Re: Italiaanse Merengue (schuim & botercrème)

Goed idee suzan1970!  :9

Dat is toch een TAART waard!

10

Re: Italiaanse Merengue (schuim & botercrème)

Dank je wel voor het recept.
Van de week maar een termometer halen, want heb volgende week een bruidstaart met cupcakes en denk dat dit een veel lekkerdere toef is dan de gewone botercreme toef.

I may not be perfect, but i'm always me

11

Re: Italiaanse Merengue (schuim & botercrème)

Voor hoeveel cupcakes is dit recept ongeveer? En pakken jullie het schuim of de boter voor de toeven?

Ik vrees dat ik nog niet veel cup cake ervaring heb  :o

12 Laatst bewerkt door @ppeltje (20-06-2013 15:12)

Re: Italiaanse Merengue (schuim & botercrème)

kaatje81 schreef:

Voor hoeveel cupcakes is dit recept ongeveer? En pakken jullie het schuim of de boter voor de toeven?

Ik vrees dat ik nog niet veel cup cake ervaring heb  :o

Hiermee heb je een flinke spuitzak vol (Dit is de grootste hoeveelheid die ik in mijn Kennie kan kloppen, in een kom van ca 5ltr.) Voor hoeveel cc's dit is, hangt af hoe groot je de toeven maakt.  :rolleyes:
Voor toeven het schuim met de boter mengen. Is echt heel lekker.  :9  ;)
Probeer het maar eens. Ik ben benieuwd wat je er zelf van vindt!

Dat is toch een TAART waard!

Re: Italiaanse Merengue (schuim & botercrème)

O dat ga ik ook eens proberen,klinkt heerlijk!
Bedankt voor je recept :thumb:

Het gaat niet om de weg die je inslaat,maar het spoor dat je nalaat.

14 Laatst bewerkt door ireen123 (20-06-2013 17:40)

Re: Italiaanse Merengue (schuim & botercrème)

@nagelsan, haal dan een digitale. Veel handiger.
Plug de voeler in de vloeistof, stel de gewenste graden in, schakel het alarm in...piep piep piep... en klaar voor verdere verwerking.
Is ook makkelijker met kleine hoeveelheden, dan wil zo'n analoge suikerthermometer wil eens lastig zijn.

Voor meerdere recepten, op dit forum staan meer recepten voor Italiaanse meringue en voor meringue boter creme ( MBC).
oa. van James Martin zoek op meringue en op merengue  ;)

Zo kan iedereen zijn keuze maken

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

15

Re: Italiaanse Merengue (schuim & botercrème)

Ben het helemaal met ireen123 eens dat een analoge thermometer lastiger is bij kleine hoeveelheden.
Wat nog wel een tip is als je toch de 'gewone' analoge thermometer gebruikt: Houd bij het meten van de temp. de pan schuin, zodat de substantie goed om het meetpuntje van de thermometer zit. (ik gebruik hier een steelpan voor, zodat ik niet mijn handen brand)  ;)

Dat is toch een TAART waard!

Re: Italiaanse Merengue (schuim & botercrème)

Kun je hiervoor ipv boter ook crisco gebruiken?

17

Re: Italiaanse Merengue (schuim & botercrème)

janneke@britt schreef:

Kun je hiervoor ipv boter ook crisco gebruiken?

Ik heb het nog nooit gebruikt. Misschien kun je het een keertje uit proberen. Het lijkt me echter niet zo lekker... Maar smaken verschillen natuurlijk.

Waarom wil je liever crisco gebruiken dan?

Dat is toch een TAART waard!

18 Laatst bewerkt door janneke@britt (22-08-2013 09:52)

Re: Italiaanse Merengue (schuim & botercrème)

@ppeltje schreef:
janneke@britt schreef:

Kun je hiervoor ipv boter ook crisco gebruiken?

Ik heb het nog nooit gebruikt. Misschien kun je het een keertje uit proberen. Het lijkt me echter niet zo lekker... Maar smaken verschillen natuurlijk.

Waarom wil je liever crisco gebruiken dan?

de vraag was van een collega van me die een  lactoseintolerantie
heeft

maar idd we gaan het gewoon eens een keer proberen

19

Re: Italiaanse Merengue (schuim & botercrème)

ipv crisco dan gewoon plantaardige boter/margarine gebruiken? Heb ik ook wel eens gedaan en smaakt dan prima :)

Piglet: "Pooh, how do you spell love?"
Pooh: "you don't spell it, you feel it."

20

Re: Italiaanse Merengue (schuim & botercrème)

Sorry misschien dom maar hoeveel is een cup suiker en een halve cup water?

Wil dit recept zeker gaan proberen heb het een keer eerder gemaakt en dat is mislukt (was een ander recept)

21

Re: Italiaanse Merengue (schuim & botercrème)

Baklataart schreef:

Sorry misschien dom maar hoeveel is een cup suiker en een halve cup water?

Wil dit recept zeker gaan proberen heb het een keer eerder gemaakt en dat is mislukt (was een ander recept)

Ik heb het niet nagerekend, maar even op internet gezocht:
1 cup kristalsuiker (16 eetlepels) is ca. 200 gram
½ cup water is gelijk aan 8 eetlepels
Wellicht heb je hier iets aan.

Dat is toch een TAART waard!

22

Re: Italiaanse Merengue (schuim & botercrème)

Dank je wel :D

23

Re: Italiaanse Merengue (schuim & botercrème)

Gewoon even een setje bij AH kopen.
Voor een paar euro heb je dat prachtige blauwe matensetje cups.
:D
De set spoons is bij Xenos te koop.

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

24

Re: Italiaanse Merengue (schuim & botercrème)

Heb 'm gekopieerd @ppeltje... :D  Morgen uitproberen... :9

25

Re: Italiaanse Merengue (schuim & botercrème)

Toevallig heb ik van die cups afmetingen, heb ik in het buitenland gekocht. Ik heb een ander recept van IMBC, heb ik drie keer geprobeerd. De eerste keer was het een ramp, de tweede keer ging het juist heel goed. De derde keer weer een ramp omdat mijn digitale thermometer ineens niet wou werken, denk ik... dus ik moest even raden. Ik denk ook dat ik misschien niet lang genoeg heb geklopt.

Ze te zien, als je de eiwitten eerst 10-15 minuten moet kloppen en daarna nog 10-15 minuten als je de boter erin doet.... dat is zeker een halfuur non-stop kloppen. Ik ben altijd bang dat mijn keukenmachine dan kapot gaat. Ik heb namlijk een hele goedkope... ik ben alleen hobbybakster en wou niet te veel geld in besteden. 60 euro bij de Blokker van het merk Tomado. Die is niet zo sterk denk ik, alleen 450W, die van Kitchenaid en Kenwood zijn minstens het dubbele van Watts... maar ja, die zijn ook heel erg duur!!!

Ik zat de denken, als die ineens kapotgaat, dan gewoon noodgedwongen om met de handmixer door te gaan. Maar ja, die ging ook een keer bij mij ineens verbrand te ruiken en wou niet meer werken... die moest even een tijdje met rust, en daarna deed ie het weer.