1

Onderwerp: Karamelsaus zonder room

Soms wil je karamelsaus maken maar heb je geen room. Dit recept is superlekker maar met melk in plaats van room!

Ingredienten:

120 ml (1/2 cup) suiker
1 el water
3 el boter
3 el melk (maakt niet uit wat voor vetpercentage)
Eventueel smaakstof zoals vanille extract

Kook de suiker en het water in een pan met een dikke bodem. Roer niet maar beweeg de pan om het te 'roeren'. Dit zorgt ervoor dat de suiker niet gaat kristaliseren. Als het een donkere amberkleur heeft bereikt roer dan met een garde (ja nu mag het wel) de boter er doorheen. Als het gesmolten is moet je het vuur uitzetten en dan roer je de melk en eventuele smaakstof er doorheen. Kijk uit: het borrelt erg op! Als het een beetje is afgekoelt kan je het in een potje op bakje doen en gebruiken.

Ik hoop dat jullie het net zo lekker vinden als ik!

2 Laatst bewerkt door Lenney (22-08-2012 11:06)

Re: Karamelsaus zonder room

Klinkt goed!
Maar je kunt het niet gebruiken als vulling denk ik?

3 Laatst bewerkt door Faytjoe (22-08-2012 16:47)

Re: Karamelsaus zonder room

Lenney schreef:

Klinkt goed!
Maar je kunt het niet gebruiken als vulling denk ik?

Het is redelijk vloeibaar, maar misschien als je er 2 el melk in doet wordt het wel wat dikker. Mijn karamelsaus staat nog af te koelen, ik zet 'm straks in de koelkast en dan wordt het ook nog dikker. Ik weet het dus nog niet. Maar je zou het wel over een taart kunnen laten 'druipen' misschien?

EDIT: Als je het laat afkoelen is het geschikt als vulling.

4 Laatst bewerkt door AnjaS (07-08-2013 17:44)

Re: Karamelsaus zonder room

Wat ontzettend lekker zeg, ik wilde het gebruiken om over het ijs te doen, dus heb ik meer melk toegevoegd omdat het te dik geworden was. Heb er heerlijk van gesnoept. We hebben er erg van genoten.
Je kunt dit zeker als vulling gebruiken, incombinatie met mokka misschien.
En omdat het met melk is ipv slagroom, is het minder vet. Zaaalig
http://i1214.photobucket.com/albums/cc496/durac00/1080610_686556044692491_1067500779_n_zps7a3e9de9.jpg

5

Re: Karamelsaus zonder room

:thumb:  :thumb:  ik had deze nooit gezien, dus dank voor het tevoorschijn halen :)
Lekkerrrrr en handig :Y Melk heb ik altijd wel in huis :)
Ik gebruik karamelsaus vaak onder chocoladevulling, is erg lekker; een soort tempereren ;)
Met perzik ook heulllll lekkerrrr O-)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

6

Re: Karamelsaus zonder room

Carien schreef:

:thumb:  :thumb:  ik had deze nooit gezien, dus dank voor het tevoorschijn halen :)
Lekkerrrrr en handig :Y Melk heb ik altijd wel in huis :)
Ik gebruik karamelsaus vaak onder chocoladevulling, is erg lekker; een soort tempereren ;)
Met perzik ook heulllll lekkerrrr O-)

je bedoelt vast ´tremperen´, Carien ;)  ;)

7 Laatst bewerkt door Carien (07-08-2013 18:49)

Re: Karamelsaus zonder room

:Y  :o
ik raak altijd in de war met die r  :s , vind het zo'n raar woord....
ik schreef het en dacht, zo eerst even kijken of ik het nou goed heb, maar ja, vergeten :rolleyes:  :o

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

8

Re: Karamelsaus zonder room

Carien schreef:

:Y  :o
ik raak altijd in de war met die r  :s , vind het zo'n raar woord....
ik schreef het en dacht, zo eerst even kijken of ik het nou goed heb, maar ja, vergeten :rolleyes:  :o

is ook een gek woord, allebei zijn het eigenlijk gekke woorden, maar het effect ervan is heerlijk! :Y  :9

9

Re: Karamelsaus zonder room

AnjaS schreef:

Wat ontzettend lekker zeg, ik wilde het gebruiken om over het ijs te doen, dus heb ik meer melk toegevoegd omdat het te dik geworden was. Heb er heerlijk van gesnoept. We hebben er erg van genoten.
Je kunt dit zeker als vulling gebruiken, incombinatie met mokka misschien.
En omdat het met melk is ipv slagroom, is het minder vet. Zaaalig
http://i1214.photobucket.com/albums/cc496/durac00/1080610_686556044692491_1067500779_n_zps7a3e9de9.jpg

Ik ben blij dat het goed is gelukt! Ik denk dat dit recept (wat overigens gewoon een normaal karamelsaus recept is dat ik heb aangepast zodat je geen room hoeft te gebruiken:)) werkt omdat je voor die echte karamelsmaak (en dus niet de "karamel"smaak van van die kant en klare flesjes die nergens naar smaken) je helemaal geen room nodig hebt. Ik ben inderdaad ook blij dat er minder vet in zit, dat is nooit erg haha.