1

Onderwerp: beginner vraagt hulp..

Hallo allemaal,

Ik wil een nijntje taart maken voor de tweede verjaardag van mijn dochtertje. Wat kan ik het beste gebruiken als ik een chocolade vulling wil, en wat is het beste om te gebruiken voor de buitenkant.?..(ik heb geen idee wat het verschil is van marsepein en fondant :) )

Heeft iemand tips voor een beginner? Het ziet er allemaal zo mooi uit..dat wil ik ook!! :rolleyes:

2

Re: beginner vraagt hulp..

Hoi Charlie,

Als je een chocoladevulling wil gebruiken is een mousse wel het lekkerste, kant en klaar of een pakje om te mixen. Alleen moet de taart dan wel gekoeld bewaard worden. Ikzelf voeg vaak schijfjes aardbeien toe dat is erg lekker. Marsepein bestaat uit amandelen en suiker en fondant is poedersuiker die door een soort lijm (glucose) bij elkaar wordt gehouden. Fondant kan absoluut niet tegen water en kan dan ook niet in de koelkast bewaard worden. Marsepein kan er iets beter tegen maar kan ook gaan zweten. Je moet dus even kijken wat je gaat gebruiken. Als je bij andere onderwerpen in het forum kijkt kun je misschien nog meer ideeen opdoen.

Succes ermee

Groetjes Peronne

Groetjes Peronne
www.tijdvoortaart.nl

3

Re: beginner vraagt hulp..

Thanx... nog een vraagje... Ik heb me vandaag blauw gezocht naar rozenwater en kleurstoffen voor de marsepein, maar ik kan het nergens vinden. Kun je marsepein ook zonder rozenwater maken?

4

Re: beginner vraagt hulp..

hallo charlie,
rozenwater vind je vaak bij een goed gesorteerde toko die hebben soms ook kleurstoffen. bij Jamin hebben ze kant en klare blokken marsepein soms ook al gekleurd in roze. Ik weet niet in welke omgeving je woont maar sommige beter gesorteerde kookwinkels zoals oldenhof verkopen ook kleurstoffen die volgens mij meer geconcentreerd zijn dan die van de toko.
ik hoop dat je hier iets mee kan. :) 

taartgroetjes van ria

groetjes Ria www.ricake.nl Eetbare printservice(ruim 11 jaar ervaring) workshops & verkoop benodigdheden, auteur.
mede-organisator www.taartentrends.nl @Utrecht.

5

Re: beginner vraagt hulp..

goed...alle begin is moeilijk maar dit...:rolleyes: mn cake is mislukt (hij komt niet omhoog) mn marsepein (geprobeerd zonder rozenwater) lijkt ook naar nix, meer een soort deeg voor kruimeldeegkoekjes. mn man lacht me uit en zoekt naar adressen van banketbakkers en mn keuken is ontploft!!! :( maar ik geef niet op.. probeer het gewoon nog een keer. ff deze site verder afsnuffelen naar wat ik verkeerd doe. en anders..Op naar jamin!! :)

6

Re: beginner vraagt hulp..

Hallo Charlie

Waarom bestel je niet bij de webwinkel van inge de kleurstoffen en marcepein of foudant?? Dat heb ik gedaan, want ik heb ook overal gezocht. Je doet er heeeeeel lang mee en het word thuis gebracht, handig toch??
Ik moet ook bekennen dat ik marcepein fijner vind werken dan foudant. Ik vind het teveel plakken, maar allebei is het lekker. Foudant is ook witter, maar ik gebruik soms een beetje foudant en de rest marcepein.
Ben benieuwd naar je eerste taart, laat je het een keer zien??

grt charlotte

7

Re: beginner vraagt hulp..

Hoi Charlie!

Wat jammer dat het niet meteen makkelijk gaat, marsepein maken is ook heel bewerkelijk helaas. Fondant zelf maken is nog wel te doen, maar voordat je die amandelen zó fijn hebt dat je ook fijne marsepein krijgt .... helaas een hele klus! Zoals je aan den lijve hebt moeten ondervinden.

Ik heb, zoals Annelot al schreef, een bericht gepost over de webwinkel, die zou hier komen maar alles was gecrashed. Marianne en ik moesten dus weer helemaal overnieuw beginnen, maar nu staat het toch echt weer bijna allemaal klaar om live te laten gaan. Nu weet ik niet wanneer dat precies zal zijn, maar tot die tijd mag je mij wel mailen voor een bestelling. Hier de link naar het bericht over de webshop, met prijzen erbij. http://deleukstetaarten.citywebz.com/fo … 2124582944

Jamin heeft ook marsepein, de bakker ook, maar wel duurder. De marsepein van Jamin is echter niet van een hele goede "uitrolkwaliteit", maar het lukt zeker beter als met de brokkelige die je zelf hebt gemaakt waarschijnlijk.

Trouwens, niet weggooien hoor, die marsepein! Als je het door koekjesdeeg of door je taartmix mengt (beetje zoeken en uitproberen, dat wel) krijg je wel een hele lekkere frangipane! Kijk anders even op de site van http://www.aveve.be/soezie/ned/welkom/index.htm daar staan wel wat recepten met frangipane, dan snap je misschien wat ik bedoel.

Succes!! Groetjes, Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat