1 Laatst bewerkt door mieperdepiep (11-02-2012 21:16)

Onderwerp: zelf karamelsaus maken

Hier het recept om zelf karamelsaus te maken.

Ingrediënten:
150 gr suiker en 50 ml water
125 ml slagroom
35 gr roomboter (meer als je hem nog dikker wilt, minder als je een dunnere versie voor over dessert wilt.)

(of alles keer 2 voor een grote portie)
Giet de suiker in de pan en giet het water erbij.
Verhit dit op middenhoog vuur. Roer niet! Je ziet de suiker eerst oplossen in het water, dan koken, dan ontstaan er wittige bellen en daarna kleurt de suikerstroop bruin. Wacht tot een goudbruine/ reebruine kleur ontstaat. Giet dan langzaam de slagroom erbij maar pas op voor de hete spetters!! Langzaam roeren. De karamelslagroom gaat dan eerst enorm bruisen. Blijf cool... dit hoort. Roer dan net zolang, kan met een garde, totdat de karamelstroop is opgelost in de slagroom. Laat hem daarna nog wat inkoken zodat hij straks dik genoeg is. Laat de karamelsaus afkoelen. Vanaf handwarmte kun je de roomboter toevoegen. Laat hem nog verder afkoelen, waarbij de saus van zelf nog verder indikt.   

- Gebruik een pan met een dikke bodem voor een gelijkmatige opwarming. Dit voorkomt aanbranden.
_ Als je die niet hebt, kun je ook wel gewoon een steelpan gebruiken, maar misschien handig om er een pan/ diep bord met koud water naast te leggen, dan kan je daar snel de pan afkoelen als het proces te snel gaat bij het karameliseren
- Uit de theorie op internet lees ik dat wanneer er nog suikerkorrels aan de wand van de pan kleven die niet zijn opgelost in het water, deze een verbrandingsproces op gang kunnen brengen. Er wordt daarom wel met een kwastje de wand van de pan nat gewassen...
- Als de suikerstroop te weinig gebruind is heeft deze alleen maar een zoete en te weinig een karamelsmaak. Te donkere kleur smaakt echter weer bitter. De tijd tussen de te lichte kleur en een te donkere kleur is zó voorbij...
- De suikerstroop krijgt een temperatuur van minstens 130 graden of hoger. Daar kun je dus serieus brandwonden van krijgen. Weersta automatische verleidingen om de pan met je handen te pakken of de stroop met je vingers te voelen!
- Ik las een tip om de slagroom eerst tegen de kook aan te brengen voordat je hem toevoegt, dit zou minder spetters geven, omdat de temperaturen minder verschillen. De twee keer dat ik dit geprobeerd heb kookte de saus echter enorm over, de gezamenlijke temperatuur is dan toch echt te heet. Mogelijk werkt het beter met verwarmde, maar niet kokende slagroom...
- De uiteindelijke saus lijkt op dulche de leche, smaakt net even anders en is waarschijnlijk wat dunner. Het smaakt gewoon naar.. karamel!
- Is je saus toch te dik dan kan je ook achteraf nog weer slagroom toevoegen. Nog iets boter toevoegen geeft juist weer iets meer dikte, wel de saus dan heel licht verwarmen om de boter erin op te kunnen nemen. 
- Sommige mensen vinden het lekker om er een mespuntje zout in te verwerken voor ene iets zoutere smaak.. geen idee...
- Bewaar in de koelkast.
- Hier een filmpje, altijd fijn iemand die het even voordoet:
http://www.youtube.com/watch?v=GGjBSHoY … re=related

2

Re: zelf karamelsaus maken

:P zo, dat klinkt lekker! Is deze vulling ook buiten de koelkast te bewaren? (omdat er slagroom in zit)

Re: zelf karamelsaus maken

Super! hier was ik net naar opzoek!! ik wilde al een blikje karamel gaan halen in de winkel, maar ze hadden hem niet meer!
Nu kan ik toch morgen al mijn taartje maken.
Heel erg bedankt!

Re: zelf karamelsaus maken

Creajuffie schreef:

:P zo, dat klinkt lekker! Is deze vulling ook buiten de koelkast te bewaren? (omdat er slagroom in zit)

Ik ben geen HAPCC-expert, maar de slagroom wordt op deze manier boven de 85 graden verhit, dan kan je zien wanneer het gaat bruisen bij het toevoegen (=koken). Net als ganache van verhitte slagroom lijkt mij dat je dit dan 'een tijdje' buiten de koelkast kunt bewaren.

5

Re: zelf karamelsaus maken

Als dit af koelt, wordt het dan hard of blijft het vloeibaar?

Klinkt nml errug lekker!  ;)

I may not be perfect, but i'm always me

6 Laatst bewerkt door mieperdepiep (11-02-2012 21:12)

Re: zelf karamelsaus maken

Hier een filmpje, altijd fijn iemand die het even voordoet:
http://www.youtube.com/watch?v=GGjBSHoY … re=related

Ook even omhoog gezet voor wie de vervolgberichtjes niet leest. Nu dus dubbel.

Re: zelf karamelsaus maken

nagelsan schreef:

Als dit af koelt, wordt het dan hard of blijft het vloeibaar?

Klinkt nml errug lekker!  ;)

Dit is ongeveer het recept voor een dikke, maar nog vloeibare saus. Je kunt natuurlijk minder slagroom en meer boter gebruiken voor een dikkere saus en andersom voor een dunnere saus.

De laatste keer dat ik een net iets dunnere versie van dit recept maakte was hij wél heel makkelijk smeerbaar, maar net nog wat dun, waardoor hij wat in het biscuit zakte. Dat is zowel een voor- als nadeel... Biscuit smaakte heerlijk sappig naar karamel...

8

Re: zelf karamelsaus maken

Okay heel erg bedankt.
Is dus echt een vulling en bv niet voor het overgieten van de taart, zoals met chocolade.

Ga het zeker eens uit proberen.

I may not be perfect, but i'm always me

Re: zelf karamelsaus maken

En wat is nou een lekkere vulling bij deze caramel? Ik doe het eigenlijk altijd in combinatie met slagroom met een beetje vanille erdoor.

10 Laatst bewerkt door mieperdepiep (01-02-2012 17:47)

Re: zelf karamelsaus maken

lieke-webbie schreef:

En wat is nou een lekkere vulling bij deze caramel? Ik doe het eigenlijk altijd in combinatie met slagroom met een beetje vanille erdoor.

:+ Mijn favoriete onderdeel; 'nieuwe' combinaties maken.. Ik had de laatste gemaakt met een biscuit gekruid met kardemom, een laag witte chocolademousse en een laag gekarameliseerde abrikoosjes boven een laagje karamelsaus. En overgoten met witte ganache.  Moet toegeven dat het vrij veel smaken in 1 taart waren :o , maar toch smaakte alles wel lekker samen... Maar elk van deze afzonderlijk levert ook een goede combi. De keer daarvoor had ik dezelfde combi ,maar dan met gekarameliseerde peer gemaakt, maar de peersmaak hield toen niet stand in het hele overdonderende palet aan smaken..

Karamel-kardemom (zelf vers afroosteren het allerlekkerst), karamel-gekarameliseerde abrikoos, karamel- witte (of melk) chocolade

11

Re: zelf karamelsaus maken

Het is belangrijk bij caramel koken dat de suiker voldoende gebrand is.
Als je in de pan kijkt lijkt het bruin genoeg maar als je de slagroom erin gedaan hebt is de caramel smaak niet goed.
Dit kan je voorkomen door tijdens het karameliseren van de suiker met een houten spateltje een beetje caramel op een wit stuk papier te smeren dan kan je de kleur beoordelen.
Ik gebruik hier altijd een lege papieren verpakking van bloem of suiker voor.

De verhouding slagroom en suiker is voor de lekkerste caramel 1 op 1

Deze caramel moet altijd in de koelkast doe je dat niet dan is de kans groot dat deze zuur wordt.
In de koelkast is caramel mits goed bereidt  meerdere weken houdbaar.
In de vriezer bijna onbeperkt houdbaar.

Als je zondigt zondig dan lekker

12

Re: zelf karamelsaus maken

lang delftje schreef:

Het is belangrijk bij caramel koken dat de suiker voldoende gebrand is.
Als je in de pan kijkt lijkt het bruin genoeg maar als je de slagroom erin gedaan hebt is de caramel smaak niet goed.
Dit kan je voorkomen door tijdens het karameliseren van de suiker met een houten spateltje een beetje caramel op een wit stuk papier te smeren dan kan je de kleur beoordelen.
Ik gebruik hier altijd een lege papieren verpakking van bloem of suiker voor.

De verhouding slagroom en suiker is voor de lekkerste caramel 1 op 1

Deze caramel moet altijd in de koelkast doe je dat niet dan is de kans groot dat deze zuur wordt.
In de koelkast is caramel mits goed bereidt  meerdere weken houdbaar.
In de vriezer bijna onbeperkt houdbaar.

Bedankt voor je toevoeging! :Y

13

Re: zelf karamelsaus maken

Wat voor soort karamel is dit? Is het vergelijkbaar met dat spul wat in een mars zit? wat moet ik me erbij voorstellen?

14

Re: zelf karamelsaus maken

Theodora schreef:

Wat voor soort karamel is dit? Is het vergelijkbaar met dat spul wat in een mars zit? wat moet ik me erbij voorstellen?

Ja, de marskaramel is ook een variant op karamel. Die in mars is wel één die heel stijf gebonden is, dat is dit recept niet. Dan zou je hem nog meer moeten inkoken en/of nog meer boter toevoegen.. en dan nog warm verwerken, anders is hij te stijf om te smeren.

15

Re: zelf karamelsaus maken

lang delftje schreef:

De verhouding slagroom en suiker is voor de lekkerste caramel 1 op 1


Lang delftje, je krijgt met 1:1 wel echt een sausdikte neem ik aan, zoals bij saus die je over het ijs giet ( :9 ). Kook je hem daarna nog wat langer in om hem dik genoeg te krijgen om een laagje voor in een taart te krijgen?

16

Re: zelf karamelsaus maken

1:1 is sausdikte.

Erg lekker over ijs slagroom appel als dipsaus voor sprits en om zo te eten.


Je kan de caramel wat langer laten koken dan wordt het wel wat dikker.

Als je zondigt zondig dan lekker

17

Re: zelf karamelsaus maken

Ook n tip, extra hoge pan pakken, dit wil je niet van je kookplaat afschrobben

18 Laatst bewerkt door mieperdepiep (04-02-2012 18:00)

Re: zelf karamelsaus maken

lang delftje schreef:

1:1 is sausdikte.

Erg lekker over ijs slagroom appel als dipsaus voor sprits en om zo te eten.


Je kan de caramel wat langer laten koken dan wordt het wel wat dikker.


Waarschijnlijk heb je er meer ervaring in dan ik, (heb hem nog maar een paar ker gemaakt) zou je voor een wat stevigere taartsaus 1:1 adviseren met nog extra inkooktijd, of toch meteen 1,5:1,25 beginnen + boter?

19

Re: zelf karamelsaus maken

Ben ik ook benieuwd naar.
Vooral hoe je die mars dikte krijgt zeg maar, want daar ben ik echt dol op. (niet op mars, maar op de caramel haha)

I may not be perfect, but i'm always me

20

Re: zelf karamelsaus maken

Jammie, karamel! Ben ook zo dol op de caramelsaus van de sundae ijsjes van de McD!

mieperdepiep schreef:

De suikerstroop krijgt een temperatuur van minstens 130 graden of hoger. Daar kun je dus serieus brandwonden van krijgen. Weersta automatische verleidingen om de pan met je handen te pakken of de stroop met je vingers te voelen!

Het is niet alleen heet, maar plakt ook. Heet water loopt van je huid af, maar suiker blijft gewoon aan je vel plakken en brandt dan nog even flink door. Als er spetter risico is, is het niet gek om even iets met lange mouwen en zelfs handschoenen aan te doen. Hete suiker is gemeen spul.

Vroeger smolt ik zelf suiker om zoete popcorn te maken. Lang niet meer gedaan. Erg lekker, zo'n knapperig suikerlaagje. Heeft me wel wat blaren gekost, maar ja...

etmc schreef:

Ook n tip, extra hoge pan pakken, dit wil je niet van je kookplaat afschrobben

En mocht het dan toch nog spetteren, ga dan niet schrobben maar week het rustig los met heet water. Suiker lost daar prima in op.

En tot zover de huishoudtips, hahaha  :lol:

21

Re: zelf karamelsaus maken

Maak nog steeds gecarameliseerde popcorn. Mama deed er altijd zout bij tegeb de bittere smaak.

22

Re: zelf karamelsaus maken

Mars caramel wordt gemaakt met glucosestroop volgens de verpakking.

Je kan om de caramel dikker te maken deze langer koken.
Van meer boter en slagroom  wordt de caramel alleen maar vetter.

PS.
Ik weet niet hoe een mars smaakt ik heb er nog nooit een gegeten.

Als je zondigt zondig dan lekker

23

Re: zelf karamelsaus maken

mieperdepiep schreef:
Creajuffie schreef:

:P zo, dat klinkt lekker! Is deze vulling ook buiten de koelkast te bewaren? (omdat er slagroom in zit)

Ik ben geen HAPCC-expert, maar de slagroom wordt op deze manier boven de 85 graden verhit, dan kan je zien wanneer het gaat bruisen bij het toevoegen (=koken). Net als ganache van verhitte slagroom lijkt mij dat je dit dan 'een tijdje' buiten de koelkast kunt bewaren.

En hoe lang zou dit dan in de koelkast houdbaar zijn?
Heb hem vandaag uitgeprobeerd en is zo lekker!!! Heb alleen een hoop over en zou het zonde vinden als ik het weg zou moeten gooien!

24

Re: zelf karamelsaus maken

lang delftje schreef:

Het is belangrijk bij caramel koken dat de suiker voldoende gebrand is.
Als je in de pan kijkt lijkt het bruin genoeg maar als je de slagroom erin gedaan hebt is de caramel smaak niet goed.
Dit kan je voorkomen door tijdens het karameliseren van de suiker met een houten spateltje een beetje caramel op een wit stuk papier te smeren dan kan je de kleur beoordelen.
Ik gebruik hier altijd een lege papieren verpakking van bloem of suiker voor.

De verhouding slagroom en suiker is voor de lekkerste caramel 1 op 1

Deze caramel moet altijd in de koelkast doe je dat niet dan is de kans groot dat deze zuur wordt.
In de koelkast is caramel mits goed bereidt  meerdere weken houdbaar.
In de vriezer bijna onbeperkt houdbaar.

Wanneer weet ik of de caramel niet goed meer is?

25

Re: zelf karamelsaus maken

Opeten