26

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

bedankt voor je info 'vrouwje deeg'!

Ik zelf vind het wel fijn om op de ingrediëntenlijst te lezen wat er in zit. Alleen mis ik zelf dan weer de kennis om het precies te snappen en het met elkaar in verhouding te zien. Dus fijn dat je het hier even toelicht over deze 2 toevoegingen!

27

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

grote griebbels ik dacht leuk ik maak wel eens taart voor een vriendin die allergisch is voor kleurstoffen, dus die taarten zijn altijd wit, en ik vond dat matcha groen een hele mooie kleur.

Ik kijk alleen net even op de site van de locale geitenwollensokken winkel en zo'n pot kost 60 euro  :s . uhhh ik dacht het toch ff niet voor het kleuren van 1 taartje  :nooo

maar bieten sap wil ik wel een keer proberen

alettasbakery.nl

28

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

Oeh, dat is wel heel veel. Ik betaalde bij ons Japannertje 9.95 voor een zakje... (en betaalde uiteindelijk maar 6.95 toen ik er nog een theekwastje bij kocht.)

29

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

Bij hoeve eiteweert kost een potje 4,25. Ik weet niet hoeveel je ermee kan kleuren en of het geschikt is voor fondant/marsepein.

30

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

vrouwtje deeg schreef:

Ik wil het niet te ingewikkeld maken. Het komt er in het kort op neer dat de stoffen die op het etiket vermeld staan (zoals sorbitol en kaliumsorbaat) worden gebruikt als 'processing aid'. (zoals de fabrikant het omschrijft.)

sorbitol absorbeert bijvoorbeeld water, wat het geschikt maakt voor het bereiden van soorten voedsel die dikker moeten worden.
Het kristalliseert niet wanneer het wordt verhit, zoals suiker dat wel doet. Deze stof wordt dus gebruikt bij het productieproces.

Officieel hoeven deze stoffen niet op het etiket van de extracten vermeld te worden omdat het alleen gebruikt wordt bij de productie en geen hoofdbestanddeel van het extract vormt. Ik vind dat de consument wel moet kunnen zien wat er gebruikt wordt en zet het daarom op het etiket.

Ik heb wel eens nagevraagd bij een andere aanbieder van extracten wat de productspecificatie van zijn producten was omdat er alleen extract en glycerine op het etiket stond, maar dat vonden zij geheim.

Ik vermeld alle ingrediënten en heb de extracten die aangeboden worden gekozen op zo natuurlijk mogelijk. 100% natuurlijk in combinatie met natuurlijke kleurstof is een reclame term die moeilijk waar te maken is omdat er altijd processen aan te pas komen om de kleurstof te verkrijgen. Het ene proces is daarbij natuurlijker dan het andere.

Vraag blijft of het vermelden van de 'processing aids' op het etiket iets toevoegd. Ik ken geen andere aanbieders die dit doen waardoor het net lijkt of de vrouwtje deeg producten meer toevoegingen bevatten, hetgeen dus juist niet het geval is. Zelf vind ik het wel belangrijk om te weten, maar wat vinden jullie?


Ik wil hier graag even op in haken.
Kaliumsorbaat is E202 en valt onder Natriumsorbaat.Het staat bekent als een chemisch conserveringsmiddel dat interactie aangaat met nitraten.Het is zelfs verboden in finland omdat medische studie`s daar hebben aangewezen dat het verband zou hebben met geboorte afwijkingen.

Sorbitol ofwel E420

Is een zoetmiddel en bevochtigingsmiddel dat veelal in ingeblikt fruit word gebruikt,maar is een synthetisch middel.

Ik ben van vrijwel alle "hulpmiddelen of E nummers" op de hoogte dus staat er iets op een etiket waarvan je niet weet wat het is,vraag ernaar.

Ik ben wel van mening dat als iets "natuurlijk" er geen kunstmatige conserveringsmiddelen in mogen zitten

if youre happy and you know it clap your hands

31

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

propyleen glycol E1520

zit vaak in kleurstoffen maar ook in boter.Een andere naam is ANTIVRIES. In nederland is het verboden om in honden en katten voer te doen aangezien het hun neuronen aan tast, let mij de vraag waarom wel in onze voeding?!

if youre happy and you know it clap your hands

32

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

time4cake schreef:

propyleen glycol E1520

zit vaak in kleurstoffen maar ook in boter.Een andere naam is ANTIVRIES. In nederland is het verboden om in honden en katten voer te doen aangezien het hun neuronen aan tast, let mij de vraag waarom wel in onze voeding?!

Honden- en kattenvoer is sowieso veel gezonder dan "mensenvoer". Daar zijn nl wettelijke regels voor.
Er zijn landen waar bv geen gehard vet meer gebruikt mag worden in kant en klaar produkten. Hier wel. Of kijk naar Belgie. Daar las ik eens op een verpakking dat er ergens zoetstoffen in zaten en dat je het daarom beter niet aan kinderen onder de 12 kon geven. Hier mag je je peuter gewoon die kunstmatige troep geven onder het mom van "geen suiker is beter". Nee hoor, gewoon je eigen verstand volgen en liefst alles zelf maken. (Was al dat kant en klare nou maar niet zo makkelijk..... zucht... :cool: )

If life gives you lemons, make lemoncurd.

33

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

Mirjam5 schreef:
time4cake schreef:

propyleen glycol E1520

zit vaak in kleurstoffen maar ook in boter.Een andere naam is ANTIVRIES. In nederland is het verboden om in honden en katten voer te doen aangezien het hun neuronen aan tast, let mij de vraag waarom wel in onze voeding?!

Honden- en kattenvoer is sowieso veel gezonder dan "mensenvoer". Daar zijn nl wettelijke regels voor.
Er zijn landen waar bv geen gehard vet meer gebruikt mag worden in kant en klaar produkten. Hier wel. Of kijk naar Belgie. Daar las ik eens op een verpakking dat er ergens zoetstoffen in zaten en dat je het daarom beter niet aan kinderen onder de 12 kon geven. Hier mag je je peuter gewoon die kunstmatige troep geven onder het mom van "geen suiker is beter". Nee hoor, gewoon je eigen verstand volgen en liefst alles zelf maken. (Was al dat kant en klare nou maar niet zo makkelijk..... zucht... :cool: )



Idd,ik weet ook dat kinderen tegenwoordig vaker de ADHD prognose krijgen terwijl dit juist word veroorzaakt door zoetstoffen,deze zitten in alle light producten,paprika chips en ook in fristi.Maar ook in kindergeneesmiddelen,

Aspartaan en zijn aanhangers zijn bekent om zijn 92 ziekte die hij veroorzaakt van hoofdpijn tot tumoren.
Het word in scandinavie verboden in engeland zijn er grote winkelketens die het weigeren nog langer te verkopen.

if youre happy and you know it clap your hands

34

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

Mirjam5 schreef:

fondant is suiker , glucose, een bindmiddeltje (gelatine) en vet............ wat is daar chemisch aan?

Ik weet niet wat jij gebruikt, maar de fondant van de Sligro bevat geen gelatine. En wel diverse stoffen van chemische oorsprong.

35 Laatst bewerkt door kristien (02-02-2012 10:17)

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

time4cake schreef:

propyleen glycol E1520

zit vaak in kleurstoffen maar ook in boter.Een andere naam is ANTIVRIES. In nederland is het verboden om in honden en katten voer te doen aangezien het hun neuronen aan tast, let mij de vraag waarom wel in onze voeding?!

Propyleenglycol is geen antivries hoor! Antivries is ethyleenglycol. En dat mag niet in katten- en hondenvoer, maar ook niet in 'mensenvoer'!
http://www.poisoncentre.be/article.php?id_article=235

36

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

kristien schreef:
time4cake schreef:

propyleen glycol E1520

zit vaak in kleurstoffen maar ook in boter.Een andere naam is ANTIVRIES. In nederland is het verboden om in honden en katten voer te doen aangezien het hun neuronen aan tast, let mij de vraag waarom wel in onze voeding?!

Propyleenglycol is geen antivries hoor! Antivries is ethyleenglycol. En dat mag niet in katten- en hondenvoer, maar ook niet in 'mensenvoer'!
http://www.poisoncentre.be/article.php?id_article=235


het is wel degenlijk antivries!  Google het eens voor de lol! E1520 en daarbij zet je antivries. Ik kan je hier 10 links van studies neer zetten waarvan ik het alleen al weet.

if youre happy and you know it clap your hands

37

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

SugaHolic schreef:
Mirjam5 schreef:

fondant is suiker , glucose, een bindmiddeltje (gelatine) en vet............ wat is daar chemisch aan?

Ik weet niet wat jij gebruikt, maar de fondant van de Sligro bevat geen gelatine. En wel diverse stoffen van chemische oorsprong.

http://www.deleukstetaarten.nl/recept/15/Fondant/

Maar in kant en klaar zal ongetwijfeld wel van alles toegevoegd zijn.....

If life gives you lemons, make lemoncurd.

38

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

http://mens-en-gezondheid.infoyo.nl/uit … ucten.html bijv

if youre happy and you know it clap your hands

39

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

Je hebt gelijk, er zijn blijkbaar 2 soorten antivries. Maar de ethyleenglycol is de echt giftige zal je dus nooit in voeding aantreffen. Propyleenglycol zit bv. wel in supplementen voor koeien.
Zonder over een bepaald produkt te spreken, het is natuurlijk niet omdat het een E-nummer heeft, dat het 'niet natuurlijk' is, bv. E120. En het is niet omdat het natuurlijk is, dat je er onbeperkt van mag eten.

40

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

Nou voor mij is antivries antivries.En dat het E1520 in ons eten zit. Ik kies ervoor om gewoon helemaal geen gewoonte te maken om antivries te eten ;)

E120 is de rode kleurstof (kamijn,karmijnzuur of cochenille)
en word vervaardigt uit fijngemalen insecten(felrode schilden van cactusluizen) ,meestal via een chemisch proses.

Karmijn wordt veel gebruikt in snoepgoed en we zadelen onze kinderen ook hiermee dus al vroeg op met zenuwaantastend Aluminium (ook op andere manieren krijgen kinderen al veel teveel Alumium binnen).


Aangezien het NATUURLIJKE kleurstoffen draadje i,wil ik jullie dit natuurlijk niet onthouden! :thumb:

if youre happy and you know it clap your hands

41

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

hmm.... kan wel wat antivries gebruiken met dit weer :think: beetje extra boter smeren!! :cool:

If life gives you lemons, make lemoncurd.

42

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

Mirjam5 schreef:

hmm.... kan wel wat antivries gebruiken met dit weer :think: beetje extra boter smeren!! :cool:

:D

if youre happy and you know it clap your hands

43 Laatst bewerkt door SugaHolic (04-02-2012 20:41)

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

kristien schreef:

Propyleenglycol is geen antivries hoor! Antivries is ethyleenglycol.

De meest als antivries gebruikte stoffen zijn methanol, glycerol, propyleenglycol en ethyleenglycol. Allebei een punt. http://mba.vanderkolk.info/images/forum/smilies/argue.gif


time4cake schreef:

Nou voor mij is antivries antivries.En dat het E1520 in ons eten zit. Ik kies ervoor om gewoon helemaal geen gewoonte te maken om antivries te eten

De discussie over antivries in het eten slaat als een tang op een varken. Dat het als antivries wordt gebruikt, zegt totaal niets over de stof en de gezondheidseffecten ervan. Methanol is bijvoorbeeld erg giftig voor mensen, de dodelijke dosis is ongeveer 25 gram. Glycerol komt daarentegen van nature voor in het menselijk lichaam en is ook gewoon toegestaan in voeding als E422.

Het is hetzelfde als zeggen dat er ruitenwisservloeistof in je koffie zit, omdat allebei voor het grootste deel uit water bestaan....

Kunnen we nu weer on-topic? http://mba.vanderkolk.info/images/forum/smilies/sound_off.gif

44

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

mieperdepiep schreef:

Waar zou blauw en zwart mee gemaakt zijn? Iemand ervaring met deze kleurstoffen?

De zwarte van Scrapcooking is gemaakt van plantaardige koolstof.

45

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

vrouwtje deeg schreef:

Vraag blijft of het vermelden van de 'processing aids' op het etiket iets toevoegd. (...) Zelf vind ik het wel belangrijk om te weten, maar wat vinden jullie?

Daar ben ik het mee eens. Ik zou graag weten welke hulpstoffen er tijdens het productieproces worden gebruikt. Als de hulpstoffen niet meer in het eindproduct zitten heeft het weliswaar weinig effect op mijn gezondheid, maar nog steeds wel op mijn principes.

Veel vruchtensappen en wijnen worden bijvoorbeeld geklaard door er gelatine doorheen te roeren. Hele kleine deeltjes gaan daardoor klonteren zodat ze eruit kunnen worden gezeefd; daardoor ontstaat een mooi helder product. Ik denk dan: gatver, gemalen kadaverbotten in mijn sapje! Maar helaas is een hulpstof die niet vermeld hoeft te worden. Er zijn genoeg plantaardige alternatieven, maar je kunt dus niet zien wat de fabrikant gebruikt.  (voor de engelse lezers, lees gerust verder op Wikipedia)

Andere andere kant... hoe ver moeten we dan gaan? Moeten we dan ook het hele productieproces laten vermelden? De een vindt een bepaalde productiestap chemisch, de andere niet. Het simpelweg koken van een product brengt ook chemische reacties teweeg. De grens tussen natuurlijk en kunstmatig is vervaagd in de huidige productieprocessen.

Kortom, ik weet het ook niet helemaal hoor. Maar over het algemeen heb ik liever zoveel mogelijk informatie van fabrikanten, dan kan ik zelf beslissen.

46

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

SugaHolic schreef:
kristien schreef:

Propyleenglycol is geen antivries hoor! Antivries is ethyleenglycol.

De meest als antivries gebruikte stoffen zijn methanol, glycerol, propyleenglycol en ethyleenglycol. Allebei een punt. http://mba.vanderkolk.info/images/forum/smilies/argue.gif


time4cake schreef:

Nou voor mij is antivries antivries.En dat het E1520 in ons eten zit. Ik kies ervoor om gewoon helemaal geen gewoonte te maken om antivries te eten

De discussie over antivries in het eten slaat als een tang op een varken. Dat het als antivries wordt gebruikt, zegt totaal niets over de stof en de gezondheidseffecten ervan. Methanol is bijvoorbeeld erg giftig voor mensen, de dodelijke dosis is ongeveer 25 gram. Glycerol komt daarentegen van nature voor in het menselijk lichaam en is ook gewoon toegestaan in voeding als E422.

Het is hetzelfde als zeggen dat er ruitenwisservloeistof in je koffie zit, omdat allebei voor het grootste deel uit water bestaan....




Kunnen we nu weer on-topic? http://mba.vanderkolk.info/images/forum/smilies/sound_off.gif



Dat is jouw mening ,ik vind het intressant om te weten wat er in voeding zit.Je kunt altijd zeggen ach een klein beetje is niet slecht! Maar alle kleine beetjes bij elkaar.... Kijk anders eens hier voor een beetje info :http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/54990-schadelijke-e-nummers.html

Ik vond trouwens dat wij behoorlijk ontopic waren! Aangezien iemand zich afvroeg wat het was!
Vind niet dat iemand omdat die gene er niet geheel achter staat alles maar meteen van tafel moet wegen..E1520 zit wel degelijk in ons eten en is ook wel degelijk 1 van de ingredienten van antivries.

if youre happy and you know it clap your hands

47 Laatst bewerkt door SugaHolic (06-02-2012 20:05)

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

time4cake schreef:

Dat is jouw mening

Ik heb mijn uiterste best gedaan slechts objectieve informatie te geven.

time4cake schreef:

ik vind het intressant om te weten wat er in voeding zit.Je kunt altijd zeggen ach een klein beetje is niet slecht! Maar alle kleine beetjes bij elkaar....

Lees je ergens in mijn geciteerde reactie dat ik dat niet vind? Ik ben het namelijk geheel met je eens, zie ook mijn reactie twee berichtjes lager.

time4cake schreef:

Kijk anders eens hier voor een beetje info :http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/54990-schadelijke-e-nummers.html

Dank voor de link. Ik vind het echter geen goed het artikel, het is mijns inziens tendentieus, eenzijdig en generaliserend. De suggestie dat e-nummers meestal chemisch zijn, vaak schadelijk zijn en dat je alle e-nummers maar beter kunt vermijden vind ik wel erg kort door de bocht. Zie ook mijn opmerking over antivries.

time4cake schreef:

Ik vond trouwens dat wij behoorlijk ontopic waren! Aangezien iemand zich afvroeg wat het was!

Ok, ik ga ook offtopic door hier weer op te reageren, maar van natuurlijke kleurstoffen zijn we afgedwaald naar een stof die toevallig ook in antivries gebruikt kan worden...

time4cake schreef:

Vind niet dat iemand omdat die gene er niet geheel achter staat alles maar meteen van tafel moet wegen..E1520 zit wel degelijk in ons eten en is ook wel degelijk 1 van de ingredienten van antivries.

Ik ontken ook niet dat er soms E1520 in ons eten zit en ik ontken ook niet dat het soms in antivries wordt gebruikt. Waar staat dat ik dat ontken? Het punt is dat het niet uitmaakt, zie het voorbeeld over ruitenwisservloeistof.

48

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

Het is hetzelfde als zeggen dat er ruitenwisservloeistof in je koffie zit, omdat allebei voor het grootste deel uit water bestaan....


:D

if youre happy and you know it clap your hands

49

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

Wat een goed onderwerp, ik vind het bereiden met natuurlijke ingredienten alsook kleurstoffen heel belangrijk.
"Vroeger" (nog niet zo lang geleden) werden er alleen maar natuurlijke kleurstoffen gebruikt.
Ik denk dan aan: Bietensap, Wortelsap, Pruimensap, Kersensap en zelfs sap van rode kool, werd toch gebruikt om te kleuren.
Zover als ik weet is de kleur zwart van natuurlijke ingredienten gemaakt van inkt van de inktvis. Met natuurlijke kleurstoffen worden de kleuren niet zo intens als wat we nu gewend zijn.

Life is a CupCake, Enjoy every bite

50

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

cake&me schreef:

Wat een goed onderwerp, ik vind het bereiden met natuurlijke ingredienten alsook kleurstoffen heel belangrijk.
"Vroeger" (nog niet zo lang geleden) werden er alleen maar natuurlijke kleurstoffen gebruikt.
Ik denk dan aan: Bietensap, Wortelsap, Pruimensap, Kersensap en zelfs sap van rode kool, werd toch gebruikt om te kleuren.
Zover als ik weet is de kleur zwart van natuurlijke ingredienten gemaakt van inkt van de inktvis. Met natuurlijke kleurstoffen worden de kleuren niet zo intens als wat we nu gewend zijn.


Ik ben ook voor! Trouwens de wilton ingredienten kun je ook terug vinden. Bijv zwart ingrediënten: Sugar, Corn syrup, Humectant: E422, Water, Colouring: E153, Modified starch E1442, Gelling agent E406, Preservative E202, Antioxidant E330, Acidity regulator E311c

if youre happy and you know it clap your hands