1

Onderwerp: Vraag over marsepein en fondant (verplaatst!!)

Hoi,

Ik wil zaterdag 3 gekochte cakes achter elkaar leggen en deze bekleden met marsepein, zodat ik een soort racebaan krijg. Ik heb al autootjes gekocht. Maar gisteravond geprobeert marsepein te maken, maar dat is meer een soort amandelspijs geworden. Ik denk teveel vocht ofzo...het is klef met korreltjes... Wat heb ik fout gedaan? Ik had ook geen rozewater, maar ik begreep hierboven al dat dat niet noodzakelijk is.

Ik ga zo even op stap voor kleurpasta. Morgen misschien maar eens op de markt kijken of ik kant en klare marsepein kan kopen.

Ben er trouwens niet achter wat het verschil is tussen fondant en marsepein...kunnen jullie dat uitleggen?

Help?

Groetjes,
Martine

2

Re: Vraag over marsepein en fondant (verplaatst!!)

Hoi Martine, ik heb je vraag even een eigen topic gegeven, hoop dat je dat niet erg vindt ;)

Ik vind zelf marsepein maken ook niet echt een succes, op de

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

3

Re: Vraag over marsepein en fondant (verplaatst!!)

Hoi,

Bedankt voor je reactie! (en m'n eigen topic) Ben wel blij dat ik met marsepein bezig ben, want fondant klinkt me een beetje te zoet.

Maar, ik ben helemaal gelukkig hoor! Heb gisteren 2 plakjes cake bekleed met m'n eigen marsepein met kleurstof en de botercreme met geel gemengd...ging heel goed! Dus ik was al blij. Kleurstof bij de toko gehaald.

Maar vanmorgen naar de markt geweest en de notenboer had toevallig 1 kg marsepein liggen voor een klant die een bruidstaart ging maken, maar ze was het niet op komen halen...dus die zijn nu voor mij! Als het met m'n eigen marsepein al goed ging, dan zal dit helemaal fantastisch gaan!

Ik ga alleen toch maar wel zelf de cakes bakken, want echte cake vond ik een beetje te zoet met botercreme en marsepein. Dus ik ga gewoon cakes bakken van Soezie biscuitdeeg. En daar doe ik dan kersenjam en een laagje slagroom tussen. En dan bestrijken met botercreme en de marsepein eroverheen. Klinkt dit goed of maak ik een denkfout? (ik zal de slagroom in het midden houden en ervoor zorgen dat dit niet in aanraking komt met de marsepein.

Ik had trouwens de botercreme woendag gemaakt, in de koelkast bewaard en gister ff in de magnetron om het zacht te maken en daarna op de cake gesmeert... mag dat wel (af laten koelen en weer verwarmen?). Het smaakte prima...

Ik word helemaal enthousiast. Als hij klaar is stuur ik wel ff een foto.

Groetjes,
Martine

4

Re: Vraag over marsepein en fondant (verplaatst!!)

Hallo Martine,

Als je botercreme weer op kamertemperatuur laat komen na het koelen, dan kun je het het beste weer even doormixen. Meestal gaat het dan schiften (dus dan worden het korreltjes doordat vet en vocht zich scheidt). Geen probleem, want je voegt een paar hele kleine brokjes of "schilletjes" koude boter toe en even doormixen tot het weer glad wordt. Botercreme kun je wel een week in de koelkast goedhouden!

Ik lees dat je cakes gaat stapelen, kijk even op de barbie voorbeeld taart hoe je dat doet met stokjes. Nieuwe tip, met van die lijmpatronen is het ook prima! Dus dat ipv stokjes. Die lijmpatronen worden pas lijm als je het heel heet maakt, dus in harde vorm is het gewoon kunststof! En mooi glad en ook nog in maat te snijden.

Veel succes en mazzel van die marsepein zeg!!

Groetjes, Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

5

Re: Vraag over marsepein en fondant (verplaatst!!)

Hoi Inge,

Bedankt voor je reactie, maar ik had geen last van schiften...doorroeren en hij was nog prima...

Ik ga de cakes niet stapelen, maar achter elkaar leggen, dus ik maak 1 lange weg zeg maar. Lijkt mij dus geen probleem.

Groetjes,
Martine

6

Re: Vraag over marsepein en fondant (verplaatst!!)

Hoi Martine,

Sorry, te snel gelezen, ik zie nu inderdaad het woordje "achter" staan.

Succes! Groetjes, Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

7

Re: Vraag over marsepein en fondant (verplaatst!!)

Het resultaat is perfect geworden! Iedereen vond hem heerlijk. Het resultaat is te bewonderen op www.zevenentwintig.nl Staat gewoon op de homepage.

Thanx!
Martine

8

Re: Vraag over marsepein en fondant (verplaatst!!)

LEUK!!!!!!

Echt heel leuk geworden Martine, lekkere felle kleuren en ik vind hem goed strak in zijn "vel" zitten ;-)

Gefeliciteerd nog met je grote zoon!

Groetjes, Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat