26

Re: Meringue botercreme: ok voor idereen?

hahaha, nee, althans niet op een lab met salmonella kweek werk ;)

Kettingtaart ronde 6, Thema Zomer in felle kleuren!!

27

Dames, nogmaals ontzettend bedankt voor alle info!! Ik ken ook niemand op een "salmonella-lab"  :(  Anders had ik daar zeker de vraag neergelegd...

Ik wacht nog wel een paar maanden met het proberen van meringue bc. De komende taarten besmeer ik gewoon met een mix van suikerbakkerspoeder en roomboter (1:1) (heb nog geen bc geprobeerd, lees steeds dat het zo naar boter smaakt en dat is met deze mix niet het geval  :) )

28

mij lijkt de italiaanse botercreme veiliger. dan doe je suikersiroop van 121 graden door de geklopte eiwit, nou dat is heet hoor... heerlijk en geen korreltjes meer...

liefs marieke

29

mariekepieke schreef:

mij lijkt de italiaanse botercreme veiliger. dan doe je suikersiroop van 121 graden door de geklopte eiwit, nou dat is heet hoor...

Ben ik weer lastig ;) ,maar ook hierover zijn de meningen verdeeld. Kijk maar wat Tirza ( en ook ook :Y) gevonden had:

tipsytaartje schreef:

er staat over suikersiroop: "Because much of the syrup's heat is lost to the bowl...the foam mass normally gets no hotter than 130 or 135 degrees F, which is insufficient to kill salmonella", page 108. You can use powdered pasteurized egg whites to make the Italian Meringue Buttercream is you are concerned.

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

30

als je die hoeveelheid suikersiroop toevoegd aan zo'n grote hoeveelheid eiwit, dan is de hitte die dat met zich mee brengt zo verdwenen. en 2 tellen heet is niet genoeg om die bacterie te doden.

bacterien = irritante rotbeestjes ;)

Kettingtaart ronde 6, Thema Zomer in felle kleuren!!

31

Adrienne schreef:
Doosch schreef:
Adrienne schreef:

By the way, ik heb wel een keer als experiment met de suikerthermometer erin m'n eiwitten geprobeerd te verwarmen tot boven de 70 graden en al mixend met de garde werd het dus gewoon.... roerei! :+

Nee, Tipsytaartje heeft je al een voorbeeld gegeven en ik heb hier al uitgelegd dat het aan het oppvervlak heet word dus die thermometer die heeft geen zin zoals jij het doet.

?? Pardon? Ik krijg de indruk dat jij je aangevallen voelt door wat ik zeg, maar het enige dat ik wil is alle -tegenstrijdige- informatie die er op het internet bestaat naast elkaar leggen om tot een volwassen oordeel te komen.

Ik ga niet zomaar af op wat 1 mevrouw in een youtube filmpje beweert zonder dat te checken, en zoals je hebt kunnen lezen heeft ook Tirza informatie gevonden die beweert dat beide methodes niet voldoende is om salmonella te doden.

Ik ga dus vrolijk even door met infromatie zoeken voordat ik onbezorgd iets aan zwangere vrouwen voorzet :)

Nee hoor, ik voel me geenzins aangevallen, ik was wat kort omdat ik in de reactie dáárvoor al aangaf: "doe er je voordeel mee of niet" daarmee gaf ik al aan een beetje klaar te zijn omdat ik geen zin heb om mensen van mijn 'gelijk' te overtuigen.
Ik voel me namelijk niet geroepen om na mijn vrij logische uitleg (die ik bij mijn pa nog geverivieerd heb, die is kok namelijk) vanalles op Google op te zoeken om bewijzen te leveren.

Ik snap alleen de link niet tussen die 'suikerthermometer methode' verkeerd noemen en 'aangevallen voelen' niet maar dat geeft niet.

Groetjes Melanie

32

Ach, ik wil eigenlijk best nog het een en ander uitleggen over mijn reactie(s), maar gezien jij er klaar mee bent zal ik het er ook bij laten ;) :thumb:

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>