51

Re: caramelkoekjes

Ik heb ze vandaag gemaakt en echt:mjammjam! We konden niet wachten tot dat de chocolade weer hard was hahahaha

Wel nog een vraagje over de caramel, ik denk dat de suiker bij mij klein beetje is verbrand, er zaten donkere korreltjes in de caramel. Hoe komt dit en hoe kan ik dit voorkomen?

Sweet as sugar and everything nice

52

dit ziet er zoooooo lekker uit  :9 morgen even maken

53

Kelly87 schreef:

Ik heb ze vandaag gemaakt en echt:mjammjam! We konden niet wachten tot dat de chocolade weer hard was hahahaha

Wel nog een vraagje over de caramel, ik denk dat de suiker bij mij klein beetje is verbrand, er zaten donkere korreltjes in de caramel. Hoe komt dit en hoe kan ik dit voorkomen?

Hoi kelly

Je moet constant blijven roeren vanaf dat je het opzet , niet bij weg lopen dan voorkom je die donkere stukjes :)
Ze zijn heerlijk gebruik altijd melk chocolade van milka die vind ik het lekker.

54

etmc schreef:

even een stomme vraag maar wat voor stroop moet erin? pannekoekenstroop, blanke stroop?

Deze stroop hoord erin lyle's golden syrup verkrijgbaar bij ah en jumbo

55

chantal1980 schreef:

ik ben volgens mij de enige die dit niet zo heel geweldig vind... stond al heel lang op mijn lijstje om te maken. ben gek op koek, caramel en chocola.
maar de caramellaag vind ik veel te dik. heb een ronde 28 cm vorm gebruikt. en ik vind de caramel nog teveel naar de gecondsendeerde melk smaken, ook al had ik precies het recept aangehouden.

morgen komt er veel visite, als ze allemaal een stukje nemen komt het wel op.
en zo vies vind ik het ook weer niet om weg te gooien :lol:

Hoi Chantal

Als je de hoeveelheid van het deeg verdubbeld dan is ie nog veel lekkerder

Dit is mijn recept voor

Caramel shortcake

4 ronde bakblikjes van 15 cm doorsnee of een vierkant bakblik wel bakpapier onderin doen!!

Bodem:
82,5 gram suiker
180  gram roomboter
270  gram zelfrijzendbakmeel
snufje zout
2 zakjes vanille suiker

Dit allemaal kneden verdelen over de bodem("s)
En gaatjes prikken in het deeg met een vork
Op 180 graden 25 minuten

Vulling:
120 gram roomboter
120 gram suiker
1 blikje gecondenseerde melk (friese vlag)
1 eetlepel suikerstroop (lyle's golden syrup)
Alles in de pan en al roerend aan de kook brengen en blijven roeren!!! 5 tot 10 minuten laten koken

Dan alles verdelen over de bodem ('s)
Koud laten worden in de koelkast als het is afgekoeld.

Topping:
300 g milka chocolade smelten en verdelen over de bodem's
Weer in de koelkast bijna hard laten worden en in stukjes snijden klaar

56

Kelly87 schreef:

Dat hangt er een beetje van af... Als je in de eerste fase van middelhoog vuur bruine stukjes krijgt, geeft dat niet. Gewoon blijven roeren, ze verdwijnen vanzelf. Als het in de tweede fase van laag vuur gebeurt is het mis. Proef je karamel dan maar eens (voorzichtig, heet!) het zal bitter smaken. Dit krijg je niet weer goed.

Ik heb deze koekjes wel eens van een ander recept gemaakt, op het moment staat er een bakblikje af te koelen volgens dit recept. Ik ben benieuwd! Overigens duurde het bij mij veel langer dan 8-10 minuten om een karamelkleur te krijgen. Ik zal morgen een fotootje maken van het resultaat ;)

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?

57

Hoi hoi,

Ik wou vandaag inkopen doen.
Dus ik naar de AH alleen de stroop kon ik niet vinden is er een alternatief??? om de Caramel te maken.??

58

Je hebt bij de pannenkoekstroop ook Butterscotchsiroop, dat heet tegenwoordig Karamel Schenkstroop, is wel heel anders dan Golden Syrup maar kan vast goed in dit recept!

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?

59

willemz schreef:

Je hebt bij de pannenkoekstroop ook Butterscotchsiroop, dat heet tegenwoordig Karamel Schenkstroop, is wel heel anders dan Golden Syrup maar kan vast goed in dit recept!

Jaaah die heb ik ook gekocht dacht even wachten wat jullie zouden zeggen.
dank je wel en ik ga aan de bak :Y

60

ziet er echt heeeeerlijk uit," gelukkig" is hier de winkel dicht anders ging ik ook nog even gecondenseerde melk halen!!!!

cakes, enjoy making, enjoy eating!!

61

Nou, ze zijn heerlijk! Man o man o man, ik zou ze allemaal wel kunnen opeten :9
Ik heb ze dinsdagavond gemaakt, gisterochtend en gisteravond heeft de visite wat gekregen, vanavond eten manlief en ik de laatste stukjes.

De taart in de koelkast laten opstijven, maar op kamertemperatuur aansnijden met een glad mes. Je hoeft dan niet je mes heet te maken, hij glijd er zo doorheen. Wel na elke snede je mes schoonvegen om kruimeltjes op de chocola te voorkomen.

O ja, als je een strook bakpapier onder de bodem legt voor het bakken (over de randen laten hangen), til je de koek als hij klaar is zo uit de vorm. Als de chocola aan de vorm vast zit, even met heet water de buitenkant van de vorm omspoelen.

Dit was het resultaat bij mij, in een 20x20 vorm was de bodem dik genoeg, met een grote reep chocola erover, is volgens mij 200g:

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/p480x480/403282_187485481352543_100002732765407_234723_329261053_n.jpg

62

jah ik heb ze ook vandaag gemaakt.

nou toen ik een hap nam dacht ik ' hmmm wanneer moet ik ook alweer naar de tandart' hahaha

Jeetje mina ik ben gek op koekjes, caramel en chocolade maar ik vond dit wel iets te zoet van het goede

iemand een tip heb het in een vierkante bakblik gedaan van 25 cm
ik heb er wel veel stuken uit gehaald.

Tips zijn welkom