26

Re: Eieren bewaren, in of buiten de koelkast? Het antwoord!

Esther68 schreef:
Siena schreef:
Tigrasas schreef:

Ik denk dat jij echt NIET wilt zien wat er in dat ei gebeurt zodra je dat in warm water legt.......ik neem in ieder geval echt nooit die gok en bewaar mijn eieren in de koelkast en haal ze paar uur van te voren uit koelkast.


Ik ben wel nieuwsgierig naar wat jij gezien hebt dan?
Ik gebruik de warm water 'techniek' nooit, maar zo verschrikkelijk zal die toch niet zijn? :think:
Ben heel benieuwd waarom je denkt dat het wel zo onverstandig is...
Géén aanval, gewoon interesse!

Ik kan me eerlijk gezegd (ook) niet voorstellen dat dit zo erg is  :O . De eieren liggen geen uren/dagen in het warm water  :/ , toch?...
Zelfs mijn man, die al in 'paniek' raakt wanneer de vleeswaren te lang (15 min) buiten de koelkast ligt, vind het geen probleem dat de eieren hier niet in de koelkast liggen  ;) . Soms denkmik dat we in het westen een beetje aan het doorslaan zijn  :o  ;)

Misschien komt dit omdat veel mensen denken dat eieren "luchtdicht" zijn, wat niet zo is.
Ik ben overigens in het najaar inAzie geweest en ook daar liggen de eitjes in de koeling, dat zal echt niet voor niets zijn

www.dezoeteverleiding.com Ik kan ook printen op ouwel en frosty! Kijk ook eens op mijn Facebookpagina www.facebook.com/dezoeteverleidingbreda

27

Re: Eieren bewaren, in of buiten de koelkast? Het antwoord!

Carien schreef:
Esther68 schreef:

Soms denk ik dat we in het westen een beetje aan het doorslaan zijn  :o  ;)

:think:  :s  :shh:  :y  :lol:

;)

28

Re: Eieren bewaren, in of buiten de koelkast? Het antwoord!

Misschien komt dit omdat veel mensen denken dat eieren "luchtdicht" zijn, wat niet zo is.
Ik ben overigens in het najaar inAzie geweest en ook daar liggen de eitjes in de koeling, dat zal echt niet voor niets zijn

Ik weet dat eieren een poreuze schaal hebben, maar er zullen er idd zat zijn die dat niet weten  ;)
In Azië is het natuurlijk over het algemeen warmer/vochtiger  ;). Het is hetzelfde als met banketbakkersroom.....veel denken dat je bbr gemaakt met poeder wel buiten de koeling kunt bewaren.

Re: Eieren bewaren, in of buiten de koelkast? Het antwoord!

Hoi,

Naast het filmpje dat ik hierboven al eerder postte dan ook nog een artikel:
Eieren blijven het langst goed als u ze gekoeld bewaart. Dat blijkt uit een onderzoek van de Europese voedselveiligheidsorganisatie EFSA.
Eieren kunnen niet goed tegen vocht en temperatuurschommelingen, blijkt uit eerder onderzoek. De schaal wordt poreuzer en dat zorgt ervoor dat bacteriën zoals salmonella sneller kunnen doordringen in het ei.
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuse … t_id=16734
Ik bewaar mijn eieren in de koelkast, zeker voor de taarten die ik voor mijn klanten bak.

30

Re: Eieren bewaren, in of buiten de koelkast? Het antwoord!

:thumb:

www.dezoeteverleiding.com Ik kan ook printen op ouwel en frosty! Kijk ook eens op mijn Facebookpagina www.facebook.com/dezoeteverleidingbreda

31 Laatst bewerkt door Carien (22-01-2015 13:02)

Re: Eieren bewaren, in of buiten de koelkast? Het antwoord!

en in een koelkast is het dus echt wel vochtig, in ieder geval vochtiger dan in mijn keuken. Ook die deur steeds open en dicht geeft meer schommeling dan in een constant verwarmde, maar niet hete, keuken....

Weet je, zoveel mensen, zoveel meningen en ieder kan wel een onderzoek vinden waarvan de uitslag hem/haar uitkomt.... gewoon doen waar je goede ervaring mee hebt is in deze prima, volgens mij dan ;-)
=)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

32

Re: Eieren bewaren, in of buiten de koelkast? Het antwoord!

Carien schreef:

en in een koelkast is het dus echt wel vochtig, in ieder geval vochtiger dan in mijn keuken. Ook die deur steeds open en dicht geeft meer schommeling dan in een constant verwarmde, maar niet hete, keuken....

Weet je, zoveel mensen, zoveel meningen en ieder kan wel een onderzoek vinden waarvan de uitslag hem/haar uitkomt.... gewoon doen waar je goede ervaring mee hebt is in deze prima, volgens mij dan ;-)
=)

Inderdaad  :Y

33 Laatst bewerkt door Carien (22-01-2015 13:12)

Re: Eieren bewaren, in of buiten de koelkast? Het antwoord!

http://www.goedgevoel.be/gg/nl/13/Lekke … kast.dhtml

In de supermarkt staan de eieren gewoon in de rekken en niet in het koelvak. Eens thuis worden ze meestal toch in de koelkast geplaatst. Wat is nu het beste: eieren in de koelkast bewaren, of niet? De Daily Mail trok op onderzoek

Redenen om de eieren in de koelkast te bewaren
- om temperatuurschommelingen te voorkomen (als je ze niet in de deur plaatst toch)
- om voedselvergiftiging te voorkomen
- om salmonella tegen te gaan (ook al wordt het zelden aangetroffen in eieren)

Een Texaanse studie steunt deze visie (ongeveer): eieren worden het best bewaard tussen 0,6 en 2,2 graden als je ze heel lang wil bewaren. Dat is uiteraard kouder dan kamertemperatuur, maar ook kouder dan de gemiddelde koelkast.

Andere Amerikaanse organisaties gaan nog verder en zeggen eieren weg te gooien als ze meer dan twee uur niet in de koelkast werden bewaard.

Redenen om de eieren NIET in de koelkast te bewaren:
- om misbaksels te voorkomen: een koud ei zou minder goed mengen met de andere ingrediënten
- door ze in het eierbakje te leggen, worden ze door elkaar geschud en komen miniem

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

34

Re: Eieren bewaren, in of buiten de koelkast? Het antwoord!

aldus een ander www bericht en nee, ik heb daar niet uren naar gezocht, het staat gewoon op pagina 1 van google :)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

35

Re: Eieren bewaren, in of buiten de koelkast? Het antwoord!

Dank je Carien!

Hier de rest vh artikel ;) :


Redenen om de eieren NIET in de koelkast te bewaren:

- om misbaksels te voorkomen: een koud ei zou minder goed mengen met de andere ingrediënten

- door ze in het eierbakje te leggen, worden ze door elkaar geschud en komen minieme barstjes in de schaal

- Eieren mogen niet te warm worden, wat betekent dat ze moeten bewaard worden bij 'minder dan 20 graden'. Wat zo ongeveer overal is, behalve tijdens een hittegolf.

Het verdict:

Om voor eens en voor altijd het argument te winnen, liet de Daily Mail twee dozen eieren naar een voedingslabo sturen. Daar werden de eieren twee weken bewaard, één doos op kamertemperatuur en één doos in de koelkast op 6 graden. De eieren werden in tussentijd verschillende keren getest op schadelijke stoffen zoals salmonella, E.coli, listeria en nog wat andere bacteriën.

Alle stalen bleken exact hetzelfde. Er was dus geen verschil tussen eieren die in de koelkast of buiten de koelkast werden bewaard: alle eieren waren bacterievrij.

Hou ze in het doosje
"Er is geen voordeel om de eieren in de koelkast te bewaren", concludeert Jay Tolley die de voedingstest uitvoerde. "Mensen hebben de gewoonte te veel in de koelkast te bewaren dat er niet thuishoort", klinkt het nog. Behalve dus tijdens een hittegolf, gewoon voor de zekerheid.

Zet je de eieren toch in de koelkast, dan bewaar je ze beter in hun kartonnen doosje: zo koelen ze trager af en lopen ze minder kans op beschadiging (en dus contaminatie).

Waar bewaar jij je eieren, en ga je dat veranderen na dit artikel?
(Door: Elke De Pourcq)

website: One of a Cake! of www.facebook.com/OneOfaCake
ook voor prints op ouwel & frosty!

36

Re: Eieren bewaren, in of buiten de koelkast? Het antwoord!

Dank jullie wel Carien en Siena  :thumb:  :thumb:

37

Re: Eieren bewaren, in of buiten de koelkast? Het antwoord!

'We' eten toch ook al jaaaaaaren eieren??
Ook voordat er koelkasten bestonden lijkt me  ;)  :y  :D

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

38

Re: Eieren bewaren, in of buiten de koelkast? Het antwoord!

ow... wat raar dat het niet gekopieerd was.... :S
sorry niet gezien :O  dank Siena :thumb:  :)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

39

Re: Eieren bewaren, in of buiten de koelkast? Het antwoord!

Sonj@  :think: wat was er eerder: de kip, de koelkast of het ei?  :cool:  :lol:

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

40

Re: Eieren bewaren, in of buiten de koelkast? Het antwoord!

Sonj@ schreef:

'We' eten toch ook al jaaaaaaren eieren??
Ook voordat er koelkasten bestonden lijkt me  ;)  :y  :D

Vroeger vonden ze handen wassen ook maar een rare bezigheid...... :+

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

41

Re: Eieren bewaren, in of buiten de koelkast? Het antwoord!

@pooh:  :lol:  :lol:  :lol: touché!

website: One of a Cake! of www.facebook.com/OneOfaCake
ook voor prints op ouwel & frosty!

42

Re: Eieren bewaren, in of buiten de koelkast? Het antwoord!

Pooh schreef:
Sonj@ schreef:

'We' eten toch ook al jaaaaaaren eieren??
Ook voordat er koelkasten bestonden lijkt me  ;)  :y  :D

Vroeger vonden ze handen wassen ook maar een rare bezigheid...... :+

...en gingen mensen veel eerder dood en vaak aan zaken waar we nu heel,luchtig over doen

www.dezoeteverleiding.com Ik kan ook printen op ouwel en frosty! Kijk ook eens op mijn Facebookpagina www.facebook.com/dezoeteverleidingbreda

43 Laatst bewerkt door Carien (22-01-2015 21:32)

Re: Eieren bewaren, in of buiten de koelkast? Het antwoord!

dat had ook iets met gebrek aan koelkasten te maken hoor, geen pitamientjes in de winter, geen zeep, armoe, geen schijf van 5, slechte huizen, slecht werk, geen verwarming enzenz ;-)

Ach, we komen hier echt niet uit hoor....
Het belangrijkste lijkt mij om verse (en eerlijke) producten te gebruiken en schoon te werken (handen wassen! ;-) ), zeker bij bereiding voor derden =)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl