26

Re: Dulce de leche maken van blikje gecondeseerde melk. HOE?????

Ok, dank je. En wat moet ik aanhouden qua houdbaarheid? Maandje? In de koelkast dan.

Neem eens een kijkje op: www.stapeloptaart.nl. Ook voor eetbare prints op ouwel, frosty of icing.

27

Re: Dulce de leche maken van blikje gecondeseerde melk. HOE?????

O, ik bak niet voor anderen, dus ik doe altijd de zintuigen-test. Ziet ie er goed uit, ruikt ie goed en smaakt ie goed: dan is ie nog goed.

En dat is gerust langer dan 1 maand. Maar er zijn ongetwijfeld mensen met een professionele achtergrond die hier een beter antwoord op kunnen geven.

Overigens, voor een volgende keer: als je het maakt en het niet meteen nodig hebt, kun je het blikje wel ongeopend bewaren (nadat je het gekookt hebt, dus) en dan is het bijna onbeperkt houdbaar (omdat er dus niks bij kan).

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

28

Re: Dulce de leche maken van blikje gecondeseerde melk. HOE?????

Thanks voor de tips!

Neem eens een kijkje op: www.stapeloptaart.nl. Ook voor eetbare prints op ouwel, frosty of icing.

29

Re: Dulce de leche maken van blikje gecondeseerde melk. HOE?????

Namens mij ook bedankt voor alle tips!
Het openen van het blikje ging zonder problemen nadat het blikje een aantal uren de tijd had gehad om af te koelen.

En jeetje, jammie wat is dat lekker!!
Heb het vandaag meteen gebruikt als vulling in combinatie met bosvruchten botercreme. Hopelijk vindt de jarige het morgen net zo lekker!! Manlief mocht een beetje voorproeven van het restje cake dat ik moest afsnijden van het kapsel, en die vond het ook heerlijk, kwam later zelfs nog een beetje halen ;)

Had eerst bedacht om het te combineren met speculaascreme, maar omdat daar sporen van noten in konden zitten heb ik dat niet gedaan (vriendin voor wie de taart is is allergisch voor noten). 
Maar lijkt me desalniettemin een lekkere combi om een keer te proberen!
Met de bosvruchtenbotercreme was het ook erg lekker, de bosvruchtencreme is een frisse tegenhanger van de zoete caramelsmaak van de dulche de leche.

Make cake, not war :)

30

Re: Dulce de leche maken van blikje gecondeseerde melk. HOE?????

Tip: een heel klein beetje zeezout erdoorheen maakt het nog lekkerder. Echt waar, probeer het maar eens!  :9

31

Re: Dulce de leche maken van blikje gecondeseerde melk. HOE?????

Rumy schreef:

Tip: een heel klein beetje zeezout erdoorheen maakt het nog lekkerder. Echt waar, probeer het maar eens!  :9

Ohhhhh dat geloof ik meteen! Salted Caramel.. *kwijl kwijl*
Doe ik de volgende keer!  :thumb:

Make cake, not war :)

32

Re: Dulce de leche maken van blikje gecondeseerde melk. HOE?????

Is er een verschil in kooktijd tussen een groot blik en een kleintje?

(heb bij ons hier in BE een blik van 410gr gevonden en eentje van maar 170gr)

33

Re: Dulce de leche maken van blikje gecondeseerde melk. HOE?????

Dat lijkt me wel, ik zou zeker langer laten koken als er meer in zit. Maar ik denk dat je ook een grotere pan nodig hebt om dat grotere blik in onder water te kunnen houden tijdens het koken.  :think:  :think:

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

34

Re: Dulce de leche maken van blikje gecondeseerde melk. HOE?????

die van friese vlag is het grote blikje! die gebruiken we hier in nederland in ieder geval :) is 397 gram of zo iets.

35

Re: Dulce de leche maken van blikje gecondeseerde melk. HOE?????

Valt dulce de leche eigenlijk ook onder de vullingen die langer uit de koelkast kunnen? Het basisproduct is natuurlijk melk, maar in normale caramelsnoepjes zit ook melk en die hoeven niet in de koeling...  :think:

36

Re: Dulce de leche maken van blikje gecondeseerde melk. HOE?????

wanneer je dulce geopend in de koelkast laat staan wordt het blauw :s  (kwestie van dop er niet goed op :grr: ) na verloop van tijd.

Voor in een taart kan het wel :Y  Die staat geen weken :nooo  ;)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

37

Re: Dulce de leche maken van blikje gecondeseerde melk. HOE?????

Misschien een handige tip.. Ik doe de gecondenseerde melk in een pannetje en zet het dan op klein/laag vuur.  Met een spatel haal ik dan steeds de melk van de randen en bodem zodat hij niet kan aanbranden.
Hij dikt dan veel sneller (ongeveer 5/10 minuutjes) in dan in een pan met kokend water.

38

Re: Dulce de leche maken van blikje gecondeseerde melk. HOE?????

Carien schreef:

wanneer je dulce geopend in de koelkast laat staan wordt het blauw :s  (kwestie van dop er niet goed op :grr: ) na verloop van tijd.

Voor in een taart kan het wel :Y  Die staat geen weken :nooo  ;)

Bedankt! Hehe dat het verkleurt maakt op zich ook niet zo uit, als mensen maar niet ziek worden als het in de taart zit.. ik vind het wel handig om botercreme en jam e.d. te gebruiken, zodat de taart mooi op tafel kan staan. Maar caramel is natuurlijk véél lekkerder  :9

39 Laatst bewerkt door Carien (20-01-2013 21:40)

Re: Dulce de leche maken van blikje gecondeseerde melk. HOE?????

angelz schreef:

Ik doe de gecondenseerde melk in een pannetje en zet het dan op klein/laag vuur.  Met een spatel haal ik dan steeds de melk van de randen en bodem zodat hij niet kan aanbranden.
Hij dikt dan veel sneller (ongeveer 5/10 minuutjes) in dan in een pan met kokend water.

.... goed, nu weet ik dus hoe ik toffees moet maken....  :s
Lekker hoor, maar hoe krijg je dit op je biscuit gesmeerd??
Ik heb het laten koken tot lichtbruin, lichter dan wanneer ik het anderhalf uur in een gesloten blikje laat koken.
Maar het was toen warm al zo taai.....
Eenmaal redelijk afgekoeld kan ik er helemaal niks meer mee, het heeft een vaste vorm, een taaie toffee..... Lekker wel, maar absoluut niet smeerbaar :nooo
Ook de caramelsmaak is een stuk minder....

Conclusie (voorlopig in ieder geval): dat was eens, maar nooit weer :nooo



enneuh, dat pannetje heb ik uitgekookt, maar die kom waar ik het in gedaan heb..... hoe krijg ik die weer enigszins leeg???

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

40

Re: Dulce de leche maken van blikje gecondeseerde melk. HOE?????

Ik doe het ook in een pannetje, met een klontje boter. Blijven roeren, koken, net zolang totdat het de consistentie heeft die je wilt... 10 min zacht, 15 min, zacht, nog wel smeerbaar, en langer wordt het steeds harder... maar superlekker!!!

41 Laatst bewerkt door Carien (21-01-2013 08:58)

Re: Dulce de leche maken van blikje gecondeseerde melk. HOE?????

oh, het is/was absoluut lekker, maar wel een veeeel mildere smaak dan de in blik gekookte (en onsmeerbaar, dus onbruikbaar).
Ik denk dat deze smaak een beetje verloren gaat in een taart eigenlijk :o

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl