Re: marsepein + maizena -> gisting???
ik vraag mij toch echt heel erg af waar volgens jullie die gisting dan vandaan komt. in maizena zit geen gist. dus zou dit dan in de marsepein zitten?
Je bent niet ingelogd. Inloggen of registreren.
DeLeuksteTaarten.nl Forum » Bekleden » marsepein + maizena -> gisting???
ik vraag mij toch echt heel erg af waar volgens jullie die gisting dan vandaan komt. in maizena zit geen gist. dus zou dit dan in de marsepein zitten?
volgens die amerikaan uit de link van Marianne uit de suiker van fondant en vocht uit de vulling/condens icm maizena (zover ik het begreep).
The "reaction" that Norm couldn't recall is FERMENTATION.
When CS (cornstarch) gets wet and is then sealed in a plastic bag with the fondant, it can ferment using the sugars in the fondant. It degrades the fondant--it goes wet & gooey if it goes on for a long time. Over the short period, it can create a bitter taste (think beer).
Using simple logic, you can see that with a moist cake + CS on the underside of the fondant, you could have the perfect envrionment for anything from large bubbles (fermentation creates carbon dioxide gas) in the fondant over the short period to a disgusting mess over the long period (think cake stored on the counter for a few days).
I know, I know, it's never happened to you.............but fact is, it can.
The real $$ concern is putting fondant rolled out on CS back into fresh fondant and contaminating that. You think you have 5lbs. of good fondant and go back to find 5lbs. of a hot mess.
It's not a myth or urban legend or some evil plot to ruin the CS processor of the world............It's just based on food science and it's info that should be considered by any conscientious baker.
And 3% of CS is a WHOLE LOT different than 100% CS. You'd have to expect a MUCH larger reaction when using 100%..............
Gisting is een vorm van fermentatie, niet alle fermentatie gebeurt door gist.
Voor alle fermentatie is trouwens wel een bacterie of een schimmel nodig...
ja ik vraag me dan af waar die schimmel/gist vandaan komt.
als je dit zo aanneemt zou je kunnen zeggen dat je broodjes kunt bakken door maizena en suiker aan je deeg toe te voegen. klinkt voor mij niet erg logisch.
wel weet ik dat je glutenvorming kunt krijgen als je maizena/bloem mengt met vocht. dit kan gaan rotten. misschien is dat het?
als je dit zo aanneemt zou je kunnen zeggen dat je broodjes kunt bakken door maizena en suiker aan je deeg toe te voegen. klinkt voor mij niet erg logisch.
wel weet ik dat je glutenvorming kunt krijgen als je maizena/bloem mengt met vocht. dit kan gaan rotten. misschien is dat het?
Bacterien en schimmels zitten gewoon in onze lucht. Dus de bacterien voor de fermentatie kun je uit de lucht halen.
En je kunt inderdaad brood bakken door meel/bloem te laten fermenteren aan de lucht als je dat mengt met water, suiker en lauwwarm bewaart; dat heet dezembrood. Dus dat kan wel.
En misschien dat er in amandelen nog een extra enzym zit die dit proces laat versnellen?
Maar als ik bovenstaande door Carien gecopieerde stukje lees kan het dus ook in fondant.
Met een beetje gegoogle en met elkaar wat huis-tuin en keuken nadenken komen we toch al een aardig eindje..
Maar het blijft wel een theoretisch verhaal, als in de praktijk niemand er last van heeft.
Ik lees wel heel soms op cakecentral bij de cakedisasters dat soms iemand ineens fondant heeft wat heel smoezelig is geworden en er wordt ook veel meer geklaagd over luchtbellen. Misschien dat het daar met andere gewoontes en andere ingredienten wel zou kunnen spelen?
Rotten heeft trouwens niks met glutenvorming te maken. Gluten zit al in alle granen.
Rotten gebeurt doordat de bacteriën een warme, vochtige omgeving erg prettig vinden en daar goed in gedijen.
Dit kan niet.
Oorspronkelijk maismeel zoals, Duryea-Maismeel bevat GEEN gluten dus kan het ook niet gevormd worden.
Vermoed dat de suiker de boosdoener is, suiker is een ideale bodem om schimmels te kweken.
(bedenk ( in een andere contekst) dat suikerpatienten heel gauw last van schimmels hebben)
Wat een vraagstuk
Maar het blijft wel een theoretisch verhaal, als in de praktijk niemand er last van heeft.
Nou, van die luchtbellen had ik geen theoretische last, hoor; die was heel echt! Misschien omdat het hier warmer is? Maar echt als een gezwel dat aan de zijkant van je taart ontstaat, geen grapje hoor
maar heb je dat met fondant+maizena niet, of gebruik je geen maizena meer?
Ik had het met fondant nooit, maar ben inderdaad inmiddels helemaal nooit meer maizena ( ook geen poedersuiker, trouwens; ga nu 100% voor het non-stick board )
en dan heb je dus echt niks meer nodig?
Welke heb jij?
Ik smeer nog een heeeeel klein beetje crisco op mijn -kunststof- roller, maar verder echt helemaal niets! Echt 1 van de beste investeringen die ik ooit gedaan heb in m'n taarterij, superding! Het is wel even een aanschaf ( ik heb die grote groene, weet even geen merknaam, van zo'n 60 euro??, ik meen dat hij zo'n 60 x 45 cm is. )
Echt een aanrader!
Zo'n non stick grote bakmat?
Uit de horeca groothandel?
Nee, deze:
http://www.deleukstetaartenshop.nl/mate … -2580.html
essusweets schreef:ja ik vraag me dan af waar die schimmel/gist vandaan komt.
wel weet ik dat je glutenvorming kunt krijgen als je maizena/bloem mengt met vocht. dit kan gaan rotten. misschien is dat het?Bacterien en schimmels zitten gewoon in onze lucht. Dus de bacterien voor de fermentatie kun je uit de lucht halen.
Het kan inderdaad dat gisten "uit de lucht komen vallen". Gisten zijn trouwens een soort micro-organismen, dus naast schimmels en bacterien. Ze kunnen glucose omzetten in in alcohol en koolzuurgas (CO2).
Micro-organismen zitten overal. Ik herinner me mijn 1e college levensmiddelen-microbiologie waarin de professor vertelde over micro-organismen...."Vanaf vandaag lig je nooit meer alleen in bed, sta je nooit meer alleen onder de douche en zit je nooit meer alleen op het toilet...."
De gisten kunnen ook in de maizena zitten. Maizena is mais(zet)meel is niet "steriel" dus daar zitten wel bacterien, schimmels en gisten in. Maar in de droge maizena zelf heb je daar normaal gesproken geen last van. Pas als de juiste combinatie van vocht/water, voedingsstoffen (zoals suikers) en een bepaalde temperatuur aanwezig is voor de micro-organismen kunnen ze groeien en kun je er dus last van krijgen. Als je maizena dus mengt met fondant of marsepein kun je (onbedoeld) de juiste omstandigheden "kweken" en kunnen gisten gaan werken.
aha
Dank je voor de uitleg
kijk, da's een deskundig aantwoord
Die nonstick lijkt me zo onhandig werken , door z'n dikte...
Die nonstick lijkt me zo onhandig werken , door z'n dikte...
Maar je gebruikt 'm niet zoals een plastic zeil of mat, door 'm om te kieperen! ( Dat lijkt me inderdaad heel onhandig Bovendien is ie behoorlijk zwaar; nee, daarvoor is ie zeker niet bedoeld!)
Je rolt je lap, en daarna is het een peulenschilletje om je lap over je roller te leggen on op je taart
die lap om m'n roller, dat doe ik altijd al
(krijg meteen visioenen van die plaat op de kop houden in 1 hand, terwijl ik met die andere hand de lap lospeuter.... denk niet dat dat goedkomt met die taart eronder ).
Lijkt me bij het uitrollen lastig, dat je tegen die rand aanbotst/afrolt
Zal waarschijnlijk een kwestie van wennen zijn
die lap om m'n roller, dat doe ik altijd al
(krijg meteen visioenen van die plaat op de kop houden in 1 hand, terwijl ik met die andere hand de lap lospeuter.... denk niet dat dat goedkomt met die taart eronder ).
Die visioenen kreeg ik dus ook!
Sorry, beetje dom van me dom at te veronderstellen van je, ben erg moe en m'n hersenen werken op halve kracht geloof ik
maar ik kon me even geen andere reden bedenken waarom de dikte van invloed zou zijn Je komt nauwelijks bij de randen in de buurt, dus daar merk je echt helemaal niks van
toch maar eens serieus over denken dus is wel een smak geld hoor (die 60 euri's van jou, da's al een poosie terug blijkbaar...).
Even nog over die gisten enzo.. Leuk om te lezen Megan! Lesje levensmiddelenmicrobiologie werkt toch sneller dan onze huis-tuin en keukenkennis.
Heb zelf het zachte matje van Ikea (niet de onderlegger), vast niet zo handig als dé mat, maar scheelt een hoop tientjes. Gebruik er geen maizena , poedersuiker of vet op. Gewoon het matje. Is alleen niet zo groot.
(die 60 euri's van jou, da's al een poosie terug blijkbaar...).
Ja, daar schrok ik ook van Is nog niet eens zo heel lang geleden, 2 jaar ofzo?? Of zou ik mezelf hebben wijsgemaakt dat het 'maar' 60 euro was en had ik het gewoon mis...
Ja dat kan ook natuurlijk Adrienne, dat je jezelf dat wijsgemaakt hebt doen we allemaal weleens
Ik gebruik de Projs van Ikea, op zich een geweldig ding, alleen merk ik dat na verloop van tijd de mat toch stroever wordt, plakkeriger en dat met maizena het uitrollen makkelijker gaat (anders wordt het uitduwen, en da's niet hetzelfde ).
ik raad jullie speksteenpoeder aan om marsepein mee uit te rollen. dit wordt ook veel gebruikt in de bakkerij. het is alsof je toverpoeder gebruikt. nog beter nonsticking dan met maizena.
DeLeuksteTaarten.nl Forum » Bekleden » marsepein + maizena -> gisting???