51 Laatst bewerkt door Annette52 (01-03-2012 09:26)

Re: ook spierballen nodig voor Sugergun ????

Hallo dames,
Als ik de gun ga gebruiken kneed ik de fondant eerst heel goed warm en soepel (geen magnetron, dan droogt de fondant idd te snel.)
Ik vet de binnen kant van de gun even in met de crisco.
Vervolgens maak ik een rolletje van de fondant en smeer ook hier de buitenkant van in met wat crisco.
Ga daarna uw handen wassen!
Dan zorgen dat de druk op de gun gelijkmatig is en geduldig wachten de sliert loopt wel, ook als je er geen superkracht opzet. Maar wel, geduld is een schone zaak hierbij!
Hoop dat dit wat kan helpen.
Succes.

1 % hulp is meer dan 100% medelijden!!!

52

Ik heb geen moeite om er sliertjes of wat dan ook eruit te krijgen, ik gebruik de sugargun bij iedere taart.
Het enige wat mij 'stoort' is dat als ik klaar ben en de sugargun schoon wil maken er altijd een lading fondant om het ijzeren staafje heen zit (dat deel van de stamper).
Is dat bij jullie ook zo??

53

Heb zelf de sugargun niet maar kwam youtube video tegen:

http://www.youtube.com/watch?v=srqQyvZk3dc&NR=1  (Vanaf 3:00 bekijken)

Weet niet of jullie er wat mee kunnen maar goed  :lol:

I rehabilitate computers, I train people. I am the COMPUTERWHISPERER !! ---- Zoon en moeder Taartenmakers

54

kokkie20 schreef:

Heb zelf de sugargun niet maar kwam youtube video tegen:

http://www.youtube.com/watch?v=srqQyvZk3dc&NR=1  (Vanaf 3:00 bekijken)

Weet niet of jullie er wat mee kunnen maar goed  :lol:

Dat filmpje heb ik ook al meerdere keren bekeken ;)
Als je goed kijkt, moet hij toch ook best wel redelijk hard duwen.

Ik denk dat het mss wel zou kunnen te maken hebben met hoe je de sugargun in elkaar steekt, en dan meer bepaald de veer bovenaan en de ijzeren plaatjes. Zou iemand met een goed-werkende sugargun eens een foto kunnen plaatsen, of zelfs een filmpje?

En verder kan de merk van fondant mss wel een rol spelen? Ik gebruik fondant die redelijk snel droogt. In de magnetron is al helemaal geen goed idee want na 2min is het fondant echt keihard en niet meer te bewerken.

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

55

ik doe het wel even in de magnetron,maar op een laag wattage en maar heel kort een paar seconden.niet echt last van uitdrogen hoor,en dan vliegt het uit de sugergun.

Groetjes Notje

56

Ik heb ooit deze foto geplaatst:

Karin09 schreef:

Geen duidelijke foto, maar ik hoop dat je het kan zien:
http://img444.imageshack.us/img444/8715/sgun.jpg

Niet echt scherp, maar daardoor wel te zien dat de veer onderaan zit, dan de plaatjes en dan het 'haak'-hendeltje dat aan de handvat kant zit.......

Op deze afbeelding is ook te zien hoe hij in elkaar moet:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-POGEJHQG.jpg
(dubbelklikken voor grote weergave)

En spierballen is echt niet nodig. Fondant in de magnetron wordt idd erg droog/hard...........en als je niet oppast loei-heet  ;)

57

ik heb er eigenlijk nooit problemen mee, ik kneed mijn fondant ook goed voordat ik ermee werk, dan is het lekker soepel en gaat het zonder problemen door het kleinste gaatje

58

Karin09 schreef:

Karin09 schreef:

Niet echt scherp, maar daardoor wel te zien dat de veer onderaan zit, dan de plaatjes en dan het 'haak'-hendeltje dat aan de handvat kant zit.......

En spierballen is echt niet nodig. Fondant in de magnetron wordt idd erg droog/hard...........en als je niet oppast loei-heet  ;)

Thanks, Karin!

Zo zit die van mij idd ook in elkaar...
Ik vraag me nu af of die ijzeren plaatjes een boven-en onderkant hebben? Of het veertje in een bepaalde richting moet?
Of het zou kunnen helpen als ik dat hendeltje wat zou smeren?

Feit is dat die al van bij aankoop niet zo lekker ging met fondant. Maar de laatste tijd met marsepein ook wel eens moeilijk doet, alsof die blijft hangen.

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

59

Meld me ook aan bij de kneuzenclub, ik heb de sugargun maar even aan de kant gelegd en als ik grassprietjes wil maken, neem ik de knoflookpers. :rolleyes:  :lol:

60

Marie-Popo schreef:
Karin09 schreef:

Karin09 schreef:

Thanks, Karin!

Zo zit die van mij idd ook in elkaar...
Ik vraag me nu af of die ijzeren plaatjes een boven-en onderkant hebben? Of het veertje in een bepaalde richting moet?
Of het zou kunnen helpen als ik dat hendeltje wat zou smeren?

Feit is dat die al van bij aankoop niet zo lekker ging met fondant. Maar de laatste tijd met marsepein ook wel eens moeilijk doet, alsof die blijft hangen.

als ik de sugargun inknijp gaat 't plaatje op het veertje schuin zitten, is dit de bedoeling?

61

als ik de sugargun inknijp gaat 't plaatje op het veertje schuin zitten, is dit de bedoeling? :9

62

lewis schreef:

als ik de sugargun inknijp gaat 't plaatje op het veertje schuin zitten, is dit de bedoeling? :9

Volgens mij wel....

63

Ook ik hoor bij de kneuzenclub, tis niet te doen, ook bij mijn man lukt het alleen als ie met al zn kracht dat ding samenknijpt. Ga bovenstaande tips nog maar eens uitvoeren en kijken of het verbeterd..

64

Ik heb de sugargun ook zeer regelmatig gedemonstreerd in de winkel en dan neem ik juist Fondant en geen marsepein, en het schijfje met het kleinste gaatje om te laten zien dat het echt heel goed te doen is..

Neem een klein bolletje Fondant (vult ong 1/3 van de gun. Hoe meer fondant, hoe meer kracht je moet zetten)

Kneed dit erg goed warm tussen je handen, met crisco (Crisco is reuk en smaakloos dus het doet niets met de smaak van je fondant)

Zodra het plakkerig wordt in je gun doen, en goed aanstampen met het gedeelte wat de fondant naar beneden duwt.

Daarna beginnen met knijpen, de druk rustig opbouwen, niet pompend knijpen want dan krijg je er echt niets uit..

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

65

Hoi Bommeltje,

ik snap je tip om niet teveel te doen wel, maar dan is mijn vraag hoe ik dan een lange sliert krijg...
Had ik nml al eens geprobeerd, maar toen ik probeerde de gun weer verder te vullen, viel mijn sliertje er af....
Dus:  hellup !!  :s

Wat je met liefde maakt, mag je absoluut met gepaste trots showen....  ;-)

66

Ik heb zelf geen problemen mee...ik zorg er wel voor dat de fondant goed kneedbaar is en met crisco is ingesmeerd. Belangrijk is wel om het uiteinde zowel aan de binnen- als de buitenkant ook goed in te smeren met crisco. Heb ooit zonder gedaan, toen lukte het idd niet...

67

dag allemaal,
Misschien nog een aanvulling. Zelf heb ik geen problemen meer met de sugergun sinds ik hem beter reinig na gebruik...
Als ik zag dat íe helemaal leeg was maakte ik met een stukje vochtig keukenrol de binnenkant schoon. Maar hij ging steeds zwaarder. Nu reinig ik hem na elk gebruik, door er heet water in te laten lopen, zo heet mogelijk. flink heen en weer pompen tot íe heel er soepel loopt. dan zo goed mogelijk drogen en nog een poosje open in de keuken laten liggen. (ik schroef hem dus niet uit elkaar voor ik reinig, alleen het voorste zwarte dopje.) Daarna is het weer een makkie, geen pijnlijke handen meer.

68

hallo dames....

het is me nu gelukt, met funcakes fondant en... tatataaa : crisco

heb ik nog één vraag:
als ik de gun maar voor 1/3 'mag' vullen, hoe krijg ik dan langer slierten om rond een taart te leggen??
of doen jullie dat in een paar stukjes en dan langs de taart 'aan elkaar plakken' ??

69

heb ook hetzelfde probleem

binnen de garantie dgn teruggestuurd kreeg ik als antwoord dat ik niet zou weten hoe de sugargun gebruikt moest worden :mad: nou ik heb er nog steeds ruzie mee ondanks crisco etc..daar mogen ze van mij wel iets op uit vinden zodat ook mensen met spierreuma het vermakkelijkt ;)

70

Ja ik heb het ook! Als ik het met fondant doe komt ie er aan de achterkant uit ipv aan de voorkant. :s

71

mathanja schreef:

heb ook hetzelfde probleem

binnen de garantie dgn teruggestuurd kreeg ik als antwoord dat ik niet zou weten hoe de sugargun gebruikt moest worden :mad: nou ik heb er nog steeds ruzie mee ondanks crisco etc..daar mogen ze van mij wel iets op uit vinden zodat ook mensen met spierreuma het vermakkelijkt ;)

heb ook vorm van reuma (fibromyalgie) , maar moet toch zeggen dat het nu met de crisco en niet te vol vullen, wel goed gaat...
Hoop dat jij ook een manier vind...
Heb je problemen met alle schijfjes?

72

Janneke11 schreef:

Ja ik heb het ook! Als ik het met fondant doe komt ie er aan de achterkant uit ipv aan de voorkant. :s

wie of wat komt er aan de achterkant uit?
En wat bedoel je met achterkant?
Welke soort fondant gebruik je?
met of zonder crisco (gaat voor mij nu goed met, gelukkig...)

73

Het fondant komt er aan de achterkant uit. Nou ja, aan de achterkant, als ik het erin heb gedaan en probeer het eruit te krijgen door heel hard te drukken, komt er niks uit, als ik de gun daarna uit elkaar haal zit het allemaal achter dat 'drukstukje' zeg maar (hoe noem je dat? dat zilveren stukje). Ik gebruik funcakes fondant, met crisco.

74

ik gebruik ook funcakes voor in de gun....  hmmm, vreemd

Kneed je 'm wel helemaal warm en voldoende crisco erdoor??

Verder zou ik het ook niet zo weten, heb je al gekeken bij de plaatjes ergens iets terug in dit topic?  Zit hij goed in elkaar?
Als je druk, is dan het palletje wat boven aan het handvat zit wel naar beneden?

ken je niet iemand die het een keer aan je kan laten zien??

75

Ik kneed 'm echt helemaal zacht. Hij zit wel goed in elkaar, met marsepein gaat het wel altijd goed. Ik weet ook niet hoe het komt. :rolleyes:  Als er binnenkort een frobeldag is zal ik het zeker eens bij iemand anders kijken. :)