76

Re: [HOW TO] Macarons

SweetTooth schreef:
meentje schreef:

eieren bewaar je het best op kamertemperatuur, in de koelkast worden ze namelijk veel sneller slecht

:think:  :think:

Van de site gezondheid.be :
( www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=4848 )

Hoe bewaren?
• Eieren moeten koel maar niet koud worden bewaard, beschut tegen licht en vocht. Eieren verliezen gedurende een dag op kamertemperatuur meer van hun versheid dan gedurende een week in de koelkast.
• Bewaar de eieren het best in hun originele verpakking in de koelkast. Bewaart u ze in de speciale vakjes van de koelkastdeur, dan kunnen temperatuurschommelingen en condensatie het risico op besmetting met Salmonella doen stijgen.
• Indien u de eieren in het speciale vakje in de koelkastdeur legt, leg ze dan met de puntige kant (waar de luchtkamer zich bevindt) naar beneden. De dooier zal op deze manier beter in het midden blijven.
• Eischalen zijn poreus. Vermijd daarom ze in de buurt van sterk geurende levensmiddelen zoals look of gerookte vis te bewaren. Ook contact met vocht is te mijden want bacteriën zouden op die manier door de schaal kunnen dringen en het ei aantasten.

en het voedingscentrum zegt het volgende:
( www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/eieren.aspx )

Bewaren

Bewaar eieren in de koelkast. Zo verklein je het risico op salmonellabesmetting. Bovendien drogen de eieren minder snel uit in de koelkast, maar dan moet je ze wel in de doos bewaren.

Met de punt naar beneden blijven eieren langer goed. Leg ze niet in de buurt van vis, ui, knoflook of ander sterk geurend eten. Eieren nemen geurtjes snel over.

Op de verpakking staat de houdbaarheidsdatum. Het is wettelijk vastgelegd dat een vers ei 28 dagen na de legdatum houdbaar is. Na 28 dagen zijn ze niet ineens bedorven. Je kunt ze nog enkele dagen hardgekookt of gebakken (goed doorbakken) eten.

Als je twijfelt of eieren nog eetbaar zijn, kun je een test doen. Leg een ei in water met zout (verhouding 80 gram per liter). Een ei dat drijft is niet goed meer.


Dan moet ik al mijn leerkrachten in school aan hun oren trekken en zeggen dat ze ons verkeerd informeren... Ik volg de cursus banketbakker en daar zeggen alle leerkrachten dat eitjes gewoon op kamertemp moeten bewaard worden en dat ze sneller rijpen in de koelkast... De eitest is ons ook uitgelegd.  't ja wie heeft weer gelijk hé... Op school bewaren we ze ook gewoon op kamertemp hoor, nu ja dit is mijn manier iedereen is vrij om te doen wat hij/zij wil hé  :Y

77

Re: [HOW TO] Macarons

Een besmettingsrisico met salmonella, al is dat momenteel 1 ei op de zoveel duizend eieren, dat risico blijft, in de koeling of er buiten bewaard, hetzelfde. Dan de vraag over de kwaliteitsachteruitgang van eieren in de koeling. In een koelkast wordt altijd vocht aan de producten ontrokken en bestaat de kans op zogenaamde "tainting": de overdracht van geur tussen producten. Tainting is te voorkomen door de producten die een nadrukkelijke geur afgeven in afgesloten bakjes te bewaren en de koelkast regelmatig schoon te maken (koelkastgeur). Het uitdrogen van eieren is niet te voorkomen en verloopt sneller in de koelkast dan bewaard erbuiten op een koele plaats. De eierschaal is permeabel en geeft vocht af aan zijn omgeving, waardoor naarmate het ei ouder is in de bovenkant van het ei de "luchtkamer" steeds groter wordt. Een ei wat erg oud is kun je daarom ook herkennen door deze in water te leggen. Indien het ei rechtop gaat drijven is deze al aardig aan de leeftijd. Waar de eieren te bewaren hangt daarom af van je gebruikpatroon: - regelmatig verbruik: bewaar ze erbuiten, maar je voorkomt indrogen dus minder kwaliteitsverlies.- laag verbruik: bewaar ze in de koelkast, maar de kwaliteit van de eieren loopt door het indrogen wel terug.

78

Re: [HOW TO] Macarons

mooie how to zeg!

alleen weet ik nog niet hoe je nou die katten maakt in die vorm?

79

Re: [HOW TO] Macarons

Ziet er lekker uit. Ga ik zeker uitproberen.
Groetjes Wendy

Aan het huishouden doen ga je niet dood, maar ik neem liever geen risico!
http://creataartjes.webklik.nl

80

Re: [HOW TO] Macarons

ik heb vanmiddag je recept gevolgd,goed laten drogen ook maar ze waren allemaal gebarsten op de bovenkant ..enig idee hoe dat komt ?

81

Re: [HOW TO] Macarons

Wencke schreef:

ik heb vanmiddag je recept gevolgd,goed laten drogen ook maar ze waren allemaal gebarsten op de bovenkant ..enig idee hoe dat komt ?

ik had dat ook met een aantal, raar genoeg waren de gebarsten de kleinste (ik had verschillende maten gespoten) de grotere waren dus ook wat dunner en die waren niet gebarsten. Verder weet ik niet wat een reden kan zijn  :nooo

82

Re: [HOW TO] Macarons

Temperatuur te hoog.
De bovenkant wordt dan te snel gebakken.

83 Laatst bewerkt door Danni (02-12-2011 14:43)

Re: [HOW TO] Macarons

ik ga maar eens een oventhermometer aanschaffen,had niet t idee dat ie te warm was maar je kan gelijk hebben ;)
wordt vervolgd ;)

ps;de vorige methode die ik probeerde (de italiaanse ?)
Had ik m op dezelfde stand staan maar bleven de voetjes vrij laag,geen scheuren in ieder geval

84

Re: [HOW TO] Macarons

Ik heb deze duidelijke how to gevolgd en ze zijn nu aan de lucht aan het drogen. Straks kunnen ze in de oven dus ben zo benieuwd hoe ze worden. Heb ze echt nog nooit gegegeten. en heb dus geeen idee naar de smaak hiervan. Ik vul ze met MBC vanille smaak.

Ik laat nog wel weten hoe ze zijn geworden.

Groetjes Diana

Aldoende kom ik steeds een stapje verder!

85

Re: [HOW TO] Macarons

Zo ik heb ze gister gebakken. Ze zagen er goed uit naar mijn idee alleen..............

Ze zijn hol van binnen hoort dit????

Bodem is wel lekker zacht en smaakt goed en de bovenkant is knapperig

Oven op 140 graden 20 min. Heb ik ze nu te lang gebakken of is mijn oven toch te heet geweest?

Ik hoop op antwoord

Aldoende kom ik steeds een stapje verder!

86

Re: [HOW TO] Macarons

Toppie.. Ga het eens proberen

www.fedors.nl  Kijk eens rond op de website en plaats een reactie of meld je aan voor de nieuwsbrief.. Veel verstand van Airbrush...

87

Re: [HOW TO] Macarons

:nooo  :nooo  :nooo  :nooo  :nooo  :nooo  :nooo  :nooo
Poging #1 : mislukt

http://www.mijnalbum.nl/Foto-FVRJHHLJ-D.jpg

Op naar poging #2 :)

88

Re: [HOW TO] Macarons

:think: Het lijkt op smurfensnot.  ;)  :D

89

Re: [HOW TO] Macarons

heleena schreef:

:think: Het lijkt op smurfensnot.  ;)  :D

Hahaha, inderdaad! Ach, oefening baart kunst zeggen ze... :rolleyes:

90 Laatst bewerkt door heleena (05-12-2011 14:21)

Re: [HOW TO] Macarons

dubbel.  :grr:

91

Re: [HOW TO] Macarons

Er zat vast een lekker smaakje aan.


.....beetje zout  O-)  of toch zoet?




Mijn eerste baksel was ook niet zo goed.

92

Re: [HOW TO] Macarons

Wencke schreef:

ik heb vanmiddag je recept gevolgd,goed laten drogen ook maar ze waren allemaal gebarsten op de bovenkant ..enig idee hoe dat komt ?


Dit kom idd door de oven temp die te hoog staan, mss eens controleren met een oven thermometer?  Hoe lang heb je ze laten drogen?

93

Re: [HOW TO] Macarons

Kelly1610 schreef:

:nooo  :nooo  :nooo  :nooo  :nooo  :nooo  :nooo  :nooo
Poging #1 : mislukt

http://www.mijnalbum.nl/Foto-FVRJHHLJ-D.jpg

Op naar poging #2 :)


Je beslag was véél te dun... Iets minder lang je beslag bewerken, zodat je betere rondjes kan spuiten, het beslag mag niet te vloeibaar worden.  Ik duim met je mee dat poging nummer 2 een succes wordt!!!

94

Re: [HOW TO] Macarons

:think: mmm net nog eens de foto's bekeken, met wat heb je je beslag gekleurd?  Dit kan ook nog wel eens een reden zijn voor barsten en 'snot' macarons  :D

95

Re: [HOW TO] Macarons

jadimi schreef:

Zo ik heb ze gister gebakken. Ze zagen er goed uit naar mijn idee alleen..............

Ze zijn hol van binnen hoort dit????

Bodem is wel lekker zacht en smaakt goed en de bovenkant is knapperig

Oven op 140 graden 20 min. Heb ik ze nu te lang gebakken of is mijn oven toch te heet geweest?

Ik hoop op antwoord

Hol vanbinnen horen ze idd niet te zijn  :nooo mss toch iets minder lang?  Eens controleren aan 17min als ze dan nog wiebelen als je er tegen duwt nog ietsjes langer  :Y

96

Re: [HOW TO] Macarons

meentje schreef:
jadimi schreef:

Zo ik heb ze gister gebakken. Ze zagen er goed uit naar mijn idee alleen..............

Ze zijn hol van binnen hoort dit????

Bodem is wel lekker zacht en smaakt goed en de bovenkant is knapperig

Oven op 140 graden 20 min. Heb ik ze nu te lang gebakken of is mijn oven toch te heet geweest?

Ik hoop op antwoord

Hol vanbinnen horen ze idd niet te zijn  :nooo mss toch iets minder lang?  Eens controleren aan 17min als ze dan nog wiebelen als je er tegen duwt nog ietsjes langer  :Y


Nou dan gaan we vrijdag dat nog eens proberen.( als ik genoeg tijd heb )

Bedankt voor de tip!

Aldoende kom ik steeds een stapje verder!

97

Re: [HOW TO] Macarons

Hoeveel krijg je er ongeveer uit dit recept?

Groetjes, Serena

98 Laatst bewerkt door Safiye (06-12-2011 15:59)

Re: [HOW TO] Macarons

Dag macaron liefhebbers:)
Ik heb gisteren voor het eerst macarons geprobeerd. Ze waren meteen gelukt en  errruuugg lekker.

Het recept wat ik heb is bijna gelijk aan deze. Voor amandelpoeder hoef je niet zo´n zorgen te maken. Bij de C1000 heb je bakjes van 55gr amandelschaafjes. Samen met de poedersuiker in de hakmolen fijn nmaken. Zo´n bakje kost 1,50 euro dacht ik.

En wat wel belangrijk is dat je na het spuiten wel minimaal 1 uur laten drogen.
Wat betreft de eiwit heb ik 2 eieren(eiwit)  gebruikt maat M. Niets met magnetron ofzo, naam mijn iedee helemaal neit nodig. wel op kamertemperatuur.

175 C.. 10 min. in de oven.
Je krijgt zo´n 12-13 macarons

99

Re: [HOW TO] Macarons

Het recept wat niet kan mislukken.... wel ik mij  :lol:
Ze zijn net uit de oven en zien er bijna hetzelfde uit als die van Kelly. Zelfs de kleur.

Ik heb gekleurd met Wilton en mijn beslag was inderdaad veeeeel te dun, daar kan ik dus wel iets aan doen de volgende keer (minder lang spartelen). Maar ik heb ze gebakken op 140 graden (heteluchtoven), 20 minuten. De bovenkant was gebarsten en de randjes ietwat bruin  :s Maar binnenin lijken ze nog niet gaar.....

Op zich mislukt er weinig tot niets bij mij, maar misschien zijn macarons niet mijn ding. Ach, nog 295 gr. amandelpoeder te gaan, dan is de zak leeg  :)
Vooral blijven oefenen vrees ik.

100

Re: [HOW TO] Macarons

O, en ze zijn ook nog hol van binnen en plakken aan je kiezen. Smaak niet verkeerd, maar ze zien er niet uit  :lol: