Re: [HOW TO] Macarons
meentje schreef:eieren bewaar je het best op kamertemperatuur, in de koelkast worden ze namelijk veel sneller slecht
Van de site gezondheid.be :
( www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=4848 )Hoe bewaren?
• Eieren moeten koel maar niet koud worden bewaard, beschut tegen licht en vocht. Eieren verliezen gedurende een dag op kamertemperatuur meer van hun versheid dan gedurende een week in de koelkast.
• Bewaar de eieren het best in hun originele verpakking in de koelkast. Bewaart u ze in de speciale vakjes van de koelkastdeur, dan kunnen temperatuurschommelingen en condensatie het risico op besmetting met Salmonella doen stijgen.
• Indien u de eieren in het speciale vakje in de koelkastdeur legt, leg ze dan met de puntige kant (waar de luchtkamer zich bevindt) naar beneden. De dooier zal op deze manier beter in het midden blijven.
• Eischalen zijn poreus. Vermijd daarom ze in de buurt van sterk geurende levensmiddelen zoals look of gerookte vis te bewaren. Ook contact met vocht is te mijden want bacteriën zouden op die manier door de schaal kunnen dringen en het ei aantasten.en het voedingscentrum zegt het volgende:
( www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/eieren.aspx )Bewaren
Bewaar eieren in de koelkast. Zo verklein je het risico op salmonellabesmetting. Bovendien drogen de eieren minder snel uit in de koelkast, maar dan moet je ze wel in de doos bewaren.
Met de punt naar beneden blijven eieren langer goed. Leg ze niet in de buurt van vis, ui, knoflook of ander sterk geurend eten. Eieren nemen geurtjes snel over.
Op de verpakking staat de houdbaarheidsdatum. Het is wettelijk vastgelegd dat een vers ei 28 dagen na de legdatum houdbaar is. Na 28 dagen zijn ze niet ineens bedorven. Je kunt ze nog enkele dagen hardgekookt of gebakken (goed doorbakken) eten.
Als je twijfelt of eieren nog eetbaar zijn, kun je een test doen. Leg een ei in water met zout (verhouding 80 gram per liter). Een ei dat drijft is niet goed meer.
Dan moet ik al mijn leerkrachten in school aan hun oren trekken en zeggen dat ze ons verkeerd informeren... Ik volg de cursus banketbakker en daar zeggen alle leerkrachten dat eitjes gewoon op kamertemp moeten bewaard worden en dat ze sneller rijpen in de koelkast... De eitest is ons ook uitgelegd. 't ja wie heeft weer gelijk hé... Op school bewaren we ze ook gewoon op kamertemp hoor, nu ja dit is mijn manier iedereen is vrij om te doen wat hij/zij wil hé