226

Re: [HOW TO] Macarons

@Mama Anke ik vind ze super mooi voor de eerste poging! De kleurstof voeg ik toe als ik de eiwitten bijna stijf heb geklopt. Dan mix ik het er dus door zodat het een mooi homogeen geheel is voordat het amandel mengsel er doorheen gaat. Je kan nog poeder kleurstoffen proberen en je bakplaat omdraaien nadat de voetjes mooi hoog zijn.
Oh ja, ik laat de eiwitten gewoon een nachtje in de koelkast oud worden en soms een nachtje langer ;)
Ben benieuwd welke vulling het gaat worden.

227

Re: [HOW TO] Macarons

Eventjes inbreken in het onderwerp, maar heel erg gefeliciteerd met je vijfde plaats in de Meesterbakker ! Supergoed gedaan en je macarons hebben je verraden  :Y

228

Re: [HOW TO] Macarons

Ellen1981 schreef:

Hey Meentje, Bedankt voor je antwoord!
Had ze alweer op de gewone manier gebakken maar aangezien ik nog amandelpoeder en kokos over heb ga ik dit binnenkort zeker proberen.

Hierbij mijn versie van koninginnedag macarons:
http://1.media.hyves-static.net/1490667872/6/G7t6/0/img1490667872.jpeg

De witte zijn wat kleiner en dikker, waarschijnlijk omdat ik mijn beslag korter heb gemengd omdat er geen kleurstof egaal doorheen moest en ze dus niet uitlieper zoals de rest. Weer een leermomentje dus :-)

Wat zijn ze mooooooi!!!!  :thumb:

229

Re: [HOW TO] Macarons

JPS schreef:

Het blijft een lastig iets die macarons
Bij mijn tot nog toe beste gelukte poging heb ik de kleurstof er juist met de mixer doorheen gemengd, het beslag was toen zelfs nog iets te dik. Zo zie je maar dat het resultaat ook van keer tot keer wel kan varieëren.

Vergeet ook niet dat er invloeden zijn die je niet in de hand hebt zoals de luchtvochtigheid en de hoeveelheid vocht in het eiwit.
Hoe droger de lucht hoe eerder ze een velletje krijgen bij het drogen.
Te lang drogen is ook weer niet goed, dan komen ze scheef omhoog.
De soort, of zelfs de kleur van de kleurstof kan het resultaat ook nog sterk beïnvloeden.

Als laatste kunnen ook de eigenschappen van het amandelmeel van merk tot merk variëren en zo het resultaat enigzins beïnvloeden

Het spuiten van de rondjes is een kwestie van zak loodrecht houden ,oefenen en verschillende spuitmondjes uitproberen.
Ik gebruik het liefst de wilton 2A, die is 10mm rond.
Kleiner kan ook nr12 bijvoorbeeld, dan druipt het iets minder snel maar dan krijg je ook kleinere macarons

Zorg er in ieder geval wel voor dat je oven en bakplaat waterpas staan

Mooie macarons bakken is dus alles behalve gemakkelijk en zeker geen exacte wetenschap.

Suc6 en Meentje, nogmaals bedankt.

Dank je wel JPS voor het plaatsen van al die SUPER tips  :Y  :Y

230

Re: [HOW TO] Macarons

THOAN schreef:

Eventjes inbreken in het onderwerp, maar heel erg gefeliciteerd met je vijfde plaats in de Meesterbakker ! Supergoed gedaan en je macarons hebben je verraden  :Y

:D Dank je wel Xxx

231

Re: [HOW TO] Macarons

Heykes Iedereen,

leuk om te zien en te lezen dat jullie deze how to gebruiken!!  :thumb:

Als je niet genoeg kan krijgen van Macarons of je hebt er vragen over dan mag je mij altijd jullie vragen stelen op deze pagina:

http://www.facebook.com/pages/My-love-f … 7205750481

Daar ben ik meer op te vinden dan hier  :Y

Vele lieve groetjes,

Lindsay

232 Laatst bewerkt door gyt (27-05-2012 19:34)

Re: [HOW TO] Macarons

hallo,
kreeg deze link van Nathalie van 'Nathalie's taarten' toen ik een goed recept voor macarons zocht. En vanaf poging 1 zijn ze prima gelukt (enkel nog wat opengebarsten, maar dat mag de pret én de smaak niet drukken). Ze zijn een beetje hol (prima om te vullen vind ik), lekker crunchy van boven en lekker chewy van binnen (net zoals ik ze graag eet).
Ik ga wel bekennen dat ik een speciale macarons-bakplaat kocht (van Lékué), met rondjes en richteltjes. Zo kan je perfect spuiten en lopen ze niet uit... alleen kan ik natuurlijk niet verschillende maten maken  :D

ben er nog niet achter hoe ik een foto plaats, dus kan geen macarons tonen... Heb net weer een reeks in de oven staan (had nog botercrème over van vorig weekend)

yihaa, nét uit de oven gehaald, en ze zijn perfect glad  :Y

233

Re: [HOW TO] Macarons

ik wil graag weten hoeveel je er kanmakenmet dit recept( geen zin om 10! pg door te leze.)

234

Re: [HOW TO] Macarons

ik haal er net 24 uit maar dat zijn kleintjes (op die speciale bakplaat)

235

Re: [HOW TO] Macarons

okee ik dacht dat al wel! ;)
maar welke speciale bakplaar gebruik jij dan?

236 Laatst bewerkt door kity (06-06-2012 09:28)

Re: [HOW TO] Macarons

@Meentje

Super leuke en uitgebreide facebook heb je zeg. :) ik kan er denk ik wel uren door brengen.

237

Re: [HOW TO] Macarons

ga deze zeker proberen. maar ik lees vaak dat ze hol worden.
Wat is er dan verkeerd gegaan (het zal mij dan ook wel gebeuren...)

238

Re: [HOW TO] Macarons

Als het beslag na een uur drogen, nog steeds vloeibaar zijn, heb ik dan te lang gespateld?  :(

239

Re: [HOW TO] Macarons

kity schreef:

Als het beslag na een uur drogen, nog steeds vloeibaar zijn, heb ik dan te lang gespateld?  :(

Ja dat denk ik wel.
Dat spatelen moet echt maar tot het egaal is, er moeten een soort lintjes van je spatel afkomen.

It's just a piece of cake

240

Re: [HOW TO] Macarons

Ok, opnieuw geprobeerd, hopen dat het lukt. :)

241

Re: [HOW TO] Macarons

Jaaaa, een voetje en een onderkantje...  :D De vorige keer waren ze allemaal hol. Nog wel een beetje gebarsten, maar dat komt omdat ik niet zeker wist hoe heet de oven moest. Mijn dochter had mijn telefoon in beslag genomen.   :grr:

242 Laatst bewerkt door kaatjuh (07-06-2012 21:35)

Re: [HOW TO] Macarons

Ik vond dit een heel leuk, handig en leerzaam artikel over Macarons

http://notsohumblepie.blogspot.nl/2010/ … ecipe.html

Handig want alle foutjes en oorzaken staan er ook bij helemaal onderin.
en ook prachtige fotoos en recepten. Wat zijn het toch prachtige koekjes.

243

Re: [HOW TO] Macarons

Even een vraag?
Ik heb geen poedersuiker in huis kan ik ook gewoon suiker malen in de mixer en dat gebruiken :o

Ik heb een nieuwe hobby gevonden! Taarten bakken!!!!

244

Re: [HOW TO] Macarons

als je suiker fijn genoeg kan malen is het gewoon poedersuiker.ik deed dat vroeger wel in een elektrische koffiemolen.

creatief met taart

245

Re: [HOW TO] Macarons

Anouschka schreef:

als je suiker fijn genoeg kan malen is het gewoon poedersuiker.ik deed dat vroeger wel in een elektrische koffiemolen.

Bedankt ik ga het vandaag proberen  :)

Ik heb een nieuwe hobby gevonden! Taarten bakken!!!!

246

Re: [HOW TO] Macarons

Poging 3, deze keer ben ik heel tevreden over het formaat en de vorm :P

http://i757.photobucket.com/albums/xx213/RoosPatries/10-8.jpg

En ze smaakte ook heerlijk! *als ik mijn oom mag geloven waarvoor ik ze gebakken had*

247

Re: [HOW TO] Macarons

nou ik heb de eiwit laten rijpen (nachtje), maar ben al nerveus voordat ik ga beginnen hahahahaha het is blijkbaar een hele kunst. Ik ben benieuwd hoe ik het er vanaf ga brengen. Ik ga straks maar eens aan de gang....

248

Re: [HOW TO] Macarons

Nou ze gaan zo de oven in. Recept ging goed, kan denk ik de volgende keer ietsie korter roeren. Ze zijn ook de groot naar mijn zin, mijn ronde spuitmond is 14 mm, ik denk ik probeer het gewoon maar gemiddeld zijn ze nu 4,5 cm. Had ze liever iets kleiner gehad. Nu heel hard hopen dat ze voetjes krijgen... Ze zijn dus niet uitgelopen, het is gewoon teveel beslag. Het bleef prima op zijn plaats toen ik gespoten had.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-IUFPY38T-D.jpg

249

Re: [HOW TO] Macarons

ze zagen er prachtig uit, maar allemaal hol....

:mad:  :mad:  :mad:

250

Re: [HOW TO] Macarons

Ik heb ook een vraag....

Die van mij kwamen gisteravond zo uit de oven:
http://i757.photobucket.com/albums/xx213/RoosPatries/macarons5.jpg

3 minuten daarvoor had ik nog gekeken, en toen had ik zoiets van ze moeten nog heel even.. Vervolgens rook ik een brandlucht, dat is dus heel snel gegaan! Ik dacht dat het aan m'n oven lag (durfde er gelijk niets meer mee) maar vriendlief heeft de oven net aan gedaan en geen gekke dingen... Kan het dan toch liggen aan de macarons?? Suiker gekarameliseerd en verbrand??
Ik heb ze gebakken op 160C... Misschien kan ik het beter op 130 doen? (ik heb geen 140.. biscuits bak ik ook op 160)