26 Laatst bewerkt door Nel (12-04-2011 07:46)

Re: kleurstof te oud?

Ik heb hier inderdaad bij de FC ook wel eens last van. Vooral bij de hoeken van vierkante taarten.
Als ik het heel storend vind kneed ik een heel klein frummeltje marsepein superzacht en doe dit op mijn paletmes. Dan "plamuur" ik de gaatjes voorzichtig weg. Niet te hard duwen, weg gaatjes! :D

27

Heb ik ook eens geprobeerd, maar had toch iets teveel gebruikt  :s  Je hebt idd maar een heel klein stukje nodig. Maar het blijft lastig...

28

Ik vind marsepein veel prettiger werken als ik er wat fondant doorheen kneed. Ik doe ongeveer 2:1 (2 delen marsepein, 1 deel fondant). Dan heb je nog wel de smaak van marsepein  :9 , maar het is iets makkelijker te verwerken.

29

Ik heb het ook,geen idee waar door het komt,maar wel balen.
Is er intussen al bekend waardoor het komt?

Taart maken is mijn hobby. Taart eten ook!

30

Nou ik weet het inmiddels wel hoor. Het komt ECHT WEL door de kleurstof. Na mijn post in dit draadje ben ik een aantal taarten verder en ik kan inmiddels vertellen dat de kleurstof wel degelijk van invloed lijkt te zijn om de scheuren. De eerste taart met deze batch marsepein was gekleurd met bruin van americolor. Het gevolg is een en al scheur. Daarnaast 2 taarten gemaakt waarbij ik geen enkele scheur heb. Deze heb ik gekleurd met Wilton White White icing color en de andere taart met fuchsia van CK.

Nu vraag ik me dus af of dit geldt voor alle kleuren van americolor of bij mij iig alleen de bruin. Dat het verband houdt met een kleurstof is iig voor mj duidelijk.

31

Leuk dat je dit laat weten  :) . Ik heb het de laatste 2 weken rustig gehad. Ik heb even gekeken waar ik de meeste kleuren van heb. Dat is van Spectrum. Volgens mij heb ik heb ooit op het forum gelezen dat Spectrum hetzelfde is als ?????, vergeten. Americolor misschien? Ik had het iig ook met bruin, evenals met groen trouwens. Ik ga het nu extra in de gaten houden  ;)

32 Laatst bewerkt door Petra68 (23-04-2011 21:14)

Ik gebruik altijd de Americolor kleurtjes en heb nooit scheuren, behalve laatst ook met bruin voor een schatkist. Maar dat was al toen ik de marsepein oppakte om op de taart te leggen. Ik heb maar wat extra marsepein gekleurd en die grote bonk weer opnieuw gekneed  :s  Daarna ging het gelukkig wel goed.

Edit: ik heb nu alle reacties gelezen en zie nu wat voor scheurtjes jullie bedoelen. Die heb ik ook soms op de hoeken. Alleen heel minimaal, niet zo als ik hier op de foto zie.

Groetjes, Petra
Sinds kort ook een website: http://www.prettaart.webklik.nl

33

Lientje schreef:

Nou ik weet het inmiddels wel hoor. Het komt ECHT WEL door de kleurstof. Na mijn post in dit draadje ben ik een aantal taarten verder en ik kan inmiddels vertellen dat de kleurstof wel degelijk van invloed lijkt te zijn om de scheuren. De eerste taart met deze batch marsepein was gekleurd met bruin van americolor. Het gevolg is een en al scheur. Daarnaast 2 taarten gemaakt waarbij ik geen enkele scheur heb. Deze heb ik gekleurd met Wilton White White icing color en de andere taart met fuchsia van CK.

Nu vraag ik me dus af of dit geldt voor alle kleuren van americolor of bij mij iig alleen de bruin. Dat het verband houdt met een kleurstof is iig voor mj duidelijk.

hoeveel bruin heb je eigenlijk gebruikt? Dus hoe donker is je taart geworden? Bruin is namelijk lastig moeilijk te maken als je het flink donker wilt hebben. Ik gebruik dan altijd een deel chocofondant door mijn marsepein, nog lekker ook :Y

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

34

Gisteren heb ik een taart gemaakt waarbij de gaatjes minimaal waren. Maar ik heb er best wel veel water doorheen gedaan, vind ik. Het was niet plakkerig, dus niet te nat. Ik denk dus dat de marsepein te droog was. Terwijl ik deze goed verpak en in een luchtdichte doos bewaar.

Tijdens het bekleden kwamen er dus toch weer gaatjes op de hoeken. Wat me ineens te binnen schoot is dat de bc misschien wel te koud is. Pas als ik de lap heb uitgerold haal ik de taart uit de koeling. Dan bekleed ik de taart. Misschien door het temperatuurverschil kunnen de gaatjes ontstaan? Ik smeer heel strak af en de randen zijn bijna 90 gr zeg maar  :) .
Wordt vervolgd.......

35

Ik gebruik fondant maar heb hetzelfde probleem als jullie. De fondant scheurt nogal snel. Ik gebruik wilton icing colors. Bij het ene potje scheurt hij wel en bij het andere potje scheurt hij niet.

Ik ben de potjes gaan vergelijken. In het ene potje staat dat het paste is en op het andere potje staat dat het gel  is. De gel heeft een andere samenstelling dan de paste.

De paste daar staat een v op aangegeven in een rondje en de gel daar staat de letter k op aangegeven.
De k komt bij mij uit de kit en de vtjes heb ik los gekocht.

De foto's van de potjes:

http://94.100.120.86/1306700001-1306750000/1306738701-1306738800/1306738770_5_Pgnl.jpeg

http://94.100.120.202/1306700001-1306750000/1306738801-1306738900/1306738837_5_4_iN.jpeg

http://94.100.120.69/1306700001-1306750000/1306738801-1306738900/1306738813_5_PkJd.jpeg

Ik ben benieuwd of jullie dit herkennen en dit dus de oplossing is.

Op zoek naar leuke taartspulletjes? Kijk vanaf nu op mijn site:www.specialetaartjes.nl/webshop. Spulletjes zijn ook af te halen in Eindhoven

36

Zou ik ook wel willen weten, wat het verschil is  :Y
Ik gebruik verschillende merken, zowel gel als pasta. Van het weekend had ik een taart waar ik, sinds lange tijd, geen gaatjes had. Nu had ik de marsepein de dag ervoor gekleurd (dit deed ik niet meer omdat ik dacht dat de marsepein daar juist droog door werd en daar dus de gaatjes van kwamen). Ik moet zeggen dat ik met deze kleur (electric green van AmeriColor)) nooit geen problemen heb gehad.

Ik heb trouwens in de taartenwinkel ook gevraagd wat het zou kunnen zijn. Zij zei dat zij het ook wel hadden, en dan juist met de hoge taarten. Mijn taarten zijn 9 cm.... Maar wat ik ook lees/hoor is dat ,wanneer je lap te groot is, de lap gaat trekken. En dan juist bij de randen natuurlijk, die dan daar gaat scheuren......

Maar ik blijf toch in de gaten houden of het, en bij welke, kleurstof het juist wel of niet is...

37

Ik heb even rondgesnuffeld op de wilton site en daar kwam ik het volgende topic tegen:

Topic Title: Gel vs. Paste Icing Color - What is the difference?
Created On Friday March 13, 2009 2:17 AM

L.A.urbanMommy

Posted: Friday March 13, 2009 2:17 AM    

Hello everyone. I am new to cake decorating (with icing). I have decided to bake a cake for my son's 2nd birthday and was wondering if you could tell me the difference(s) between the Wilton icing paste colors and icing gel colors? The colors needed on this cake that I was thinking about are dark green, light green, brown, white, coral, and possibly a teal blue (it's a character cake). I went online and in stores to check out the Wilton icing colors and I realized that there are two types - gels and pastes (in the little jars) - what is the difference? Thanks so much for ANY help!        

mmumsie

Posted: Friday March 13, 2009 9:49 AM    

Gels will thin you icing further, while the paste food colors won't. Wilton's gels are not meant to be used to color your icing. They and I recommend the paste colors to enhance the icing to the correct color. When paste coloring is added to buttercream, it will darken some as it sits. Good luck!

brownybites

Posted: Friday March 13, 2009 11:41 AM    

I had no idea that they still had the paste colors. I thought they only had gel now. Do they sell the paste colors individually? I don't like the gel at all. After time they dry out and its hard to get them out of the container.     

mmumsie

Posted: Friday March 13, 2009 1:19 PM    

Yes, paste colors come in two sizes. 1/2 oz or 1 oz. The half ounce bottles are in groupings or sets. Where the 1 oz. bottles are sold individually. Many online stores and local craft stores carry the individual and sets.

L.A.urbanMommy

Posted: Saturday March 14, 2009 4:29 AM    

Thank you so much for the clarification re: the gels and pastes and what they do. I know they sell the icing gels in tubes, and those are the ones that are probably for enhancing the icing to correct the colors (I'm assuming). But I am still a bit confused because they also sell "concentrated gel" colors in those little 1/2 oz or 1 oz jars. Are those also considered only colors to enhance the icing like the tubed gels? I was at Michael's and I was about to pick up concentrated paste colors (in a jar), and then I saw another set that said "concentrated gel colors" - also in a jar. To make matters even more confusing, the colors that they offered in the "concentrated gel form," differs from the colors in the "concentrated paste form." So if I want to buy colors from the "gel form" - I can't get some of those same colors in the "paste form." Please help! I'm sorry if these questions sound so elementary - I am new to all this and still trying to figure it all out. Thank you in advance for any help.

Even hardop denken....
De conclusie die ik hieruit trek is dat de gels verdunnen terwijl de pasta dit niet doet. Verdunnen is volgens mij met fondant niet goed om te doen waardoor het gaat scheuren. Bij marsepein kan je geluk hebben gehad omdat je misschien te weinig water hebt/ had toegevoegd.

Wat denken jullie?

Op zoek naar leuke taartspulletjes? Kijk vanaf nu op mijn site:www.specialetaartjes.nl/webshop. Spulletjes zijn ook af te halen in Eindhoven

38

Ik denk dat het voor fondant idd niet goed is, die is toch al gevoelig voor vocht. Ik bekleed met marsepein en de laatste taart die ik gemaakt heb had minimale gaatjes, terwijl deze gekleurd was met een gel. Voor marsepein maakt het dus niet veel uit, denk ik.

Wel leuk dat je de moeite hebt genomen om dit uit te zoeken!  :thumb:

39

Esther68 schreef:

Ik denk dat het voor fondant idd niet goed is, die is toch al gevoelig voor vocht. Ik bekleed met marsepein en de laatste taart die ik gemaakt heb had minimale gaatjes, terwijl deze gekleurd was met een gel. Voor marsepein maakt het dus niet veel uit, denk ik.

Wel leuk dat je de moeite hebt genomen om dit uit te zoeken!  :thumb:

Minimale gaatjes zijn ook gaatjes   :+  ;) . Ik ben benieuwd wat er gebeurd met je marsepein als je het kleurt met pasta.

Ik heb nu in ieder geval pasta besteld. Ik hoop dat het daarmee goed blijft gaan en anders dan ga ik weer terug op de voor gekleurde fondant.