Re: HELP! mn marsepein smelt :o
Ik durf alle vulling niet buiten de koelkast te bewaren, dalijk vergiftig je nog iemand!!
Je bent niet ingelogd. Inloggen of registreren.
DeLeuksteTaarten.nl Forum » Decoreren » HELP! mn marsepein smelt :o
Ik durf alle vulling niet buiten de koelkast te bewaren, dalijk vergiftig je nog iemand!!
bovendien blijft je taartje ook steviger als ie wat gekoeld is, omdat de botercreme dan wat harder blijft....
Ik zou 'm ook weggooien en een nieuwe maken, hoe zonde ook als je mona toetje als vulling hebt gebruikt en 'm niet in de koelkast bewaart moet 'ie echt dezelfde dag nog gegeten worden! Die vulling loopt na een paar uur al bijna uit zichzelf weg, vandaar waarschijnlijk het smelten van je marsepein zoals hier al gezegd is. Brrrrr, ik moet er niet aan denken om zo'n taart nog te eten als 'ie al sinds dinsdag buiten de koelkast heeft gestaan en ook al is gaan lopen
en dit is echt niet vervelend bedoeld hoor
maar je wil toch ook niet dat je taart niet lekker wordt gevonden, of dat er iemand ziek van wordt
Ik krijg van het idee alleen al een beetje 'kriebels', twéé dagen buiten de koelkast met die pudding......
Ben benieuwd of het je gelukt is, hoewel ik hem ook helemaal overnieuw zou bakken/maken etc..
Dat het nog nooit eerder is gebeurd (dat jij weet), wil niet zeggen dat het nu níet gebeurt. Zeker bij een bedorven taart/vulling is elke keer natuurlijk al één keer teveel! Er zijn mensen die overlijden aan voedselvergiftiging, ik zou dat risico nooit willens en wetens (want dat is wat je doet, als je hem bewúst niet in de koelkast zet met een vulling die wél in de koelkast moet!) durven nemen...
Succes!!! (of moet ik sterkte zeggen.... )
als ik in een taart alleen maar botercreme jam en banketsroom heb moet deze dan in de koelkast want als ik hem in de koelkast zet smelt het altijd maar als ik hem erbuiten bewaar niet.
Nou moet ik wel zeggen dat ik hem de dag ervoor pas maak.
Moet nu zondag ochtend een taart afhebben de taart bak ik vrijdag zet hem dan met een zak erom (als tie is afgekoelt) in de kast/magnetron waar niemand (de kids) bij kunnen.
Zaterdag middag vul ik hem en smeer hem af zet hem dan wel in de koelkast en begin zaterdag avond om 8 uur met bekleden decoreren. Dan staat tie snachts in een taartdoos in de trapkast tot ze hem ophalen.
Is dat goed of doe ik het ook fout???
Liefs marlou
als ik in een taart alleen maar botercreme jam en banketsroom heb moet deze dan in de koelkast
Banketbakkersroom is een melkproduct dus moet eht in de koelkast. Ook als het van een poeder gemaakt wordt.
Oke thanks voortaan dus wel doen,
Maar hoe krijg ik het dan voor elkaar dat tie niet gaat smelten koelkast lager zetten van temp??
ben nog maar een beginner hoor dus kan alle hulp gebruiken@!!!
als je een restje op je bord laat liggen (als toetje ofzo) ziet het er volgens mij na een half uurtje al ranzig uit
Klopt! Maar zelfs in de koelkast wordt een toetje na een dag al waterig (als deze het al haalt ) Daarom snap ik niet dat Ikkuh een toetje een week (!) buiten de koelkast kan bewaren en dat het dan nog goed is.....
Tegen het smelten van de fondant/marsepein in de koelkast heeft nog niemand een oplossing geloof ik
Jammer dat we niks meer van TS horen, ben wel benieuwd wat ze nu gedaan heeft...
Ik moet zeggen dat ik zelfs een taart met botercreme en jam niet buiten de koelkast durf te bewaren.... Bij mij gaat werkelijk alles de koelkast in en heb pas 1 keer een seltende taart gehad. Toen had ik botercreme van de mix gebruikt om af te smeren.... Daarna altijd 1:1, al wil ik binnenkort eens de mbc proberen.
Tegen het smelten......ik geloof in een doos in de koelkast en een uur voor aansnijden uit de koelkast, zodat de condens kan verdampen. Maar niet ineens bij 21 graden
Wat betreft deze vulling buiten de koelkast.......
Hoop maar dat de ontvangers geen leden zijn van de site. Mocht er iets fout gaan, zoals ziek of overlijden, kunnen ze je volledig met de grond gelijk maken.....met hulp van ons rechtssysteem.
Sorry dat ik zo fel ben, maar wat onverantwoord dat je zo speelt met mensenlevens!!!!!
Ik hoop ook dat TS niet te eigenwijs is geweest en dat ze gewoon een nieuwe heeft gemaakt
Je kan wel denken 'kan wel voor een keertje het zal wel meevallen' maar je kunt zo ontzettend ziek ervan worden, iemand hoeft maar een zwakke maag of weerstand te hebben o.i.d. en dan is 't al raak
Moet er niet aan denken dat mijn kind er iets van binnen krijgt.
Mijn jongste is te vroeg geboren en heeft daardoor een zwak gestel.......ik zou niet voor mezelf instaan denk ik!
Maar je weet nog niet wat ze met de taart gedaan heeft, ik kan me niet voorstellen dat ze 'm gewoon heeft afgegeven. Dus misschien moeten we nog niet zo fel reageren
Ik ben bang van wel.....(mijn excuses als het niet zo blijkt te zijn), maar ze zei zo resoluut dat het nog nooit gebeurd was. En dat ze ging proberen de decoraties eraf te halen....
Verder zou ik mezelf verdedigen als ik zo zou worden aangevallen, terwijl ik hem zou hebben weggegooid. En ik zou me niet op de achtergrond houden. Behalve als ik niet geluisterd heb en de taart vanavond vrolijk heb meegegeven......betaald en wel
Ik vind dat we hier niet uitgebreid moeten gaan speculeren.
Ik stelde daarom mijn vraag ook gelukkig heb ik pas 4 taarten gemaakt en alleen voor thuis!
Nu doe ik voor de taart voor zondag hem dus zeker in de koelkast zou er niet aan moeten denken dat iemand er ziek van word!!
Dus ik zet hem zaterdagavond dan ook echt in de taartdoos in de koelkast dat moet dan toch goed gaan hoop ik.
okay even een paar dingen:
1. Sommige mensen hebben meer te doen dan de hele dag op internet zitten een discussie zitten volgen omdat andere mensen conclusies trekken als ze niet antwoorden, zoals naar een feestje gaan (ik had niet voor niets een taart weet je wel...) en pas om 4 uur 's morgens thuis komen.
2. Ik heb naar aanleiding van jullie discussie overlegd met iemand die ik goed ken en die bovenal voedingsdeskundige is. Naar aanleiding daarvan heb ik besloten wat te doen en aangezien jullie je meningen en conclusies al klaar hebben heb ik niet eens meer zin om te melden wat ik heb gedaan, want natuurlijk is het niet mijn bedoeling om mensen ziek te maken.
3. En aangezien jullie je mening toch al klaar hebben heb ik verder niets meer toe te voegen dus als je je straks weer afvraagt waar ik ben: ik ga hier niet verder in discussie... dan kunnen jullie met zn allen goed genoeg zo te lezen...
2. Ik heb naar aanleiding van jullie discussie overlegd met iemand die ik goed ken en die bovenal voedingsdeskundige is. Naar aanleiding daarvan heb ik besloten wat te doen en aangezien jullie je meningen en conclusies al klaar hebben heb ik niet eens meer zin om te melden wat ik heb gedaan, want natuurlijk is het niet mijn bedoeling om mensen ziek te maken.
Ik ben toch wel benieuwd wat de voedingsdeskundige je voor avies gegeven heeft. Daar kunnen wij als taartenbakkers ook iets van leren.
maar euhhhh... dan toch even 'my 2 cents'.
ik bewaar ALLE taarten ongeacht de vulling in de koelkast en ik heb nu een taartje of 45 gebakken en ik heb werkelijk nog NOOIT een smeltende taart gehad *afkloppen*
ik hoop het ook nooit mee te maken trouwens. of het nu hoogzomer was of midden in de winter, ik heb het nog nooit meegemaakt.
ik smeer altijd af met 1:1 botercreme en bekleed altijd met RegalIce fondant. marsepein heb ik nog nooit mee gewerkt.
ik heb ook al vaker gelezen over smeltende taarten en ik verwonder me altijd waarom het mij nog nooit is overkomen
Wellicht dat dit met fondant minder snel gebeurt?
Ik had laatst een taart uit de vriezer, die was dus nog bevroren en die wilde ik van het bord af halen, toen ik hem vastpakte, ging de decoratie al smelten
Ik heb taarten altijd in een zak in de vriezer, moet ik die erom laten als ik deze in de koelkast laat ontdooien??
Hoi Wilkyway,
Volgens mij moet je de zak eraf halen anders plakt deze aan de taart (heb net m'n 1e en 2e taart in de staan), vanuit de vriezer overzetten in de doos en dan in de koelkast!!
En idd ik haalde 1 van m'n taarten heel even uit de vriezer om er nog wat bij op te zetten en hij smolt ook al!! Ben dus heel benieuwd, vanmiddag haal ik ze er uit, morgen wordt ie naar m'n ouders gebracht!!
Suc6 met je taarten.
Da's natuurlijk logisch; als hij uit de vriezer in de kampertemperatuur komt wordt-ie meteen nat, en moet je er ook echt vanaf blijven. De 'regel' is om hem meteen uit de vriezer in de koelkast te zetten; om de temperatuursverschillen zo klein mogelijk te houden. In de koelkast zal hij de eerste uren ook echt 'nat' zijn maar dit droogt dan ook weer vanzelf op.
DeLeuksteTaarten.nl Forum » Decoreren » HELP! mn marsepein smelt :o