76

Re: Tussen cake en biscuit in :)

cicindy schreef:

ik had hem denk ik net te lang in de oven.....de randen waren wat hard aan het worden, maar die heb ik eraf gesneden, de cake-biscuit is inderdaad erg fijn om te snijden in een 3d vorm.....morgen ga ik de taart afmaken.


Goedzo!! :) Nou ik ben benieuwd! :)

Tutorials, Recepten, Tips en babbels ;)
http://karenannecakes.blogspot.nl/

77

Re: Tussen cake en biscuit in :)

Hoe een zin/volgoorde een recept kan veranderen...

mamakaat schreef:

Doe alle eieren en het eigeel in een vuurvaste kom samen met het zout. Terwijl je de suiker er in delen bijdoet verwarm je het geheel tot 43 graden, of als je geen thermometer hebt tot het voelt als een net te heet bad.

In de omschrijvnig die ik toen kreeg voor de workshop stond

Verwarm au bain marie tot 43 graden, of als je geen thermometer hebt tot het voelt als een net te heet bad.
In delen de suiker erbij doen en constant blijven roeren totdat het ei/suiker mengsel de goede temperatuur heeft.

En ik weet dat ik eieren heb verwarmd, en daarna suiker toegevoegd en wist niet meer wat nou "goede temperatuur" moest zijn...

Misschien lag het ook aan mijn verstaan van Nederlands... :s

Moet iig nog een keer proberen... Jammer dat ik de topic niet eerder had gezien...

78 Laatst bewerkt door mamakaat (08-12-2011 11:42)

Re: Tussen cake en biscuit in :)

mirche schreef:

Hoe een zin/volgoorde een recept kan veranderen...

mamakaat schreef:

Doe alle eieren en het eigeel in een vuurvaste kom samen met het zout. Terwijl je de suiker er in delen bijdoet verwarm je het geheel tot 43 graden, of als je geen thermometer hebt tot het voelt als een net te heet bad.

In de omschrijvnig die ik toen kreeg voor de workshop stond

Verwarm au bain marie tot 43 graden, of als je geen thermometer hebt tot het voelt als een net te heet bad.
In delen de suiker erbij doen en constant blijven roeren totdat het ei/suiker mengsel de goede temperatuur heeft.

En ik weet dat ik eieren heb verwarmd, en daarna suiker toegevoegd en wist niet meer wat nou "goede temperatuur" moest zijn...

Misschien lag het ook aan mijn verstaan van Nederlands... :s

Moet iig nog een keer proberen... Jammer dat ik de topic niet eerder had gezien...

Hoi Mirche,

Net voor jullie workshop wees iemand me op die zin, dat het niet duidelijk was. Dus hebben we het veranderd (oktober2011) (en hier ook) en als het goed is had je daar nog een mailtje over gehad.
Ik heb nog wat mensen gesproken en de meesten hadden zelf de suiker er al bij gedaan, dus het ligt er inderdaad aan hoe je het leest.
Sorry dat ik niet duidelijk was!
Ik hoop dat het nu wel goed lukt! :) Ik zal het er in het recept bijzetten dat het veranderd is!

Tutorials, Recepten, Tips en babbels ;)
http://karenannecakes.blogspot.nl/

79

Re: Tussen cake en biscuit in :)

mamakaat schreef:

Naar aanleiding van een aantal mailtjes leek het me handig om het recept hier te plaatsen :)
Dit is het recept dat ik gebruik als ik mijn taart in een vorm ga snijden, zoals een wavy of een topsy. Het is net wat steviger dan biscuit, maar licht genoeg om het nog te vullen.

Het recept komt uit een Amerikaans Patisserie boek en heet daar een Milk and Butter Sponge cake
Het is flink wat werk...maar absoluut de moeite waard :)
De gekke verhoudingen komen doordat hij is vertaald van cups naar grammen :)

LET OP: Door een vertaalfout van mij stond er eerst voor sommigen niet duidelijk bij dat je de suiker met de eieren moet verwarmen. Nu wel :) Sorry voor de onduidelijkheid!

312 gram gewone suiker
188 gram ei
60 gram eigeel
4 gram zout

60 gram roomboter
125 gram halfvolle melk

212 gram gewone bloem
30 gram maizena
8 gram bakpoeder

Verwarm de melk in een pannetje en laat de boter erin smelten. Het hoeft niet te koken. Is de boter gesmolten, zet het vuur uit en laat staan.

Doe alle eieren en het eigeel in een vuurvaste kom samen met het zout. Terwijl je de suiker er in delen bijdoet verwarm je het geheel tot 43 graden, of als je geen thermometer hebt tot het voelt als een net te heet bad. Blijven roeren tot het suiker/eimengsel de goede temperatuur heeft.Doe daarna in je keukenmachine en mix op hoge snelheid voor minstens 10 to 15 minuten.

Meng de rest van de droge ingredienten door elkaar.
En zeef dat in 3 delen door het ei/suikermengsel. Gebruik een spatel zodat je mengsel niet inzakt.
Daarna spatel je in 3 delen de warme melk met de boter erdoor.

Meteen in je vorm doen en bakken, dit mengsel zakt heel snel in en dan ben je je volume kwijt :)

Ik zet mijn oven op 160 graden hetelucht en dan ongeveer 35 minuten afhankelijk van hoe hoog je je taart wil,

Deze hoeveelheid in een 20 cm vorm, komt heel hoog, zeker 9 cm....dus dan duurt het ongeveer 45 min...Maarin een 24 cm vorm kan 35 al genoeg zijn. Even in de gaten houden dus ;)
Het werkt nog beter als je het beslag verdeeld over twee bakblikken van 20 cm en die tegelijk bakt. Je hebt dan twee cakes van 5 cm hoog, samen 10! :)

Hij is gaar als de cake terug veert na induwen of de welbekende prikker ;)

Denk aan smaakjes naar keuze om toe te voegen (citroenschil, vanille...) Toevoegen aan de warme melk.

Hmmmmm  :9

Tutorials, Recepten, Tips en babbels ;)
http://karenannecakes.blogspot.nl/

80

Re: Tussen cake en biscuit in :)

Ik heb hem gisteren geprobeerd en inderdaad; hele hoge en lekkere taart!
Bedankt voor het recept.

81

Re: Tussen cake en biscuit in :)

Ik heb vandaag medium eieren gebruikt en even de eidooiers gewogen: ongeveer 15 gram per eidooier. Dus je hebt er 4 nodig  :)

Nu wel veel eiwit over...dat worden dus schuimpjes  :D

82

Re: Tussen cake en biscuit in :)

djehr schreef:

Ik heb vandaag medium eieren gebruikt en even de eidooiers gewogen: ongeveer 15 gram per eidooier. Dus je hebt er 4 nodig  :)

Nu wel veel eiwit over...dat worden dus schuimpjes  :D


Schuimpjes...Ow wat erg... ;)
Dankje voor het wegen!

En Sam graag gedaan :)

Tutorials, Recepten, Tips en babbels ;)
http://karenannecakes.blogspot.nl/

83

Re: Tussen cake en biscuit in :)

Wat lief van je dat je dit met iedereen deelt!!!
Ik ga het binnenkort ook nog eens proberen, taartje beeldhouwen ;) met dit recept ipv met biscuit ;(
Dank je wel!!!

Hoeveel domme blondjes heb je nodig om 1 chocoladetaart te maken?
25. 1 voor het deeg  en 24 om de m&m's te pellen. :)

84

Re: Tussen cake en biscuit in :)

nou...heb de cake vandaag gebakken en helaas mislukt. Dacht na een 35 minuten even checken of hij al gaar is...moet je dus niet doen.... :nooo ...plof...zei mijn cakeje...  :s een mooie krater in het midden.  Volgende keer maar wat meer geduld. Heb hem wel verder gebakken en hij smaakt ook goed. ...

Re: Tussen cake en biscuit in :)

Bedankt voor het delen van je recept....zover ik kan oordelen smaakt het goed  ;)

Het zag er net zo goed uit  :) maar het was nog niet gaai, dus temp op 170 gezet maar mocht helaas niet meer helpen :s 
hij is nu boven op helemaal gesuikerd en onder nog nat, heb wel even van de bovenkant gesnoept en smaakt goed :9  dus ga het morgen weer opnieuw proberen

hebben jullie misschien nog wat tips?

Ik heb het beslag in een poppan gedaan en daarom ook de oven op 3d stand gezet met de bescuit mix van funcake's gaat dit altijd goed
Alleen zet ik hem dan op 10 min op 165 15 min op 170 en 5 min op 175 graden dus ik zelf denk dat het daar aan ligt

Ik twijfelt om de oven op de ovenstand te zetten want zelfs met funcakes mix lukte het niet om het gaai te krijgen in de gewone oven (in de poppan dan) een normale bakblik lukt het wel om op de ovenstand een goed biscuit te krijgen
Hopelijk kunnen jullie mij helpen ik moet zaterdag de taart klaar hebben want dan vierd mijn kleine mannetje zijn eerste verjaardag

Groetjes Patricia.

86

Re: Tussen cake en biscuit in :)

Djehr, en patricia wat balen... Krater is niet goed nee..

Heb je het beslag in 1 grote pan gedaan, of verdeeld over 2 pannen??
Want dan kan het zijn dat de mix niet luchtig genoeg was (dus nog langer de eieren kloppen (Zonder spatdeksel trouwens, maak er maar 13-15 min van)
Doe je oven zachtjes dicht als je hetelucht gebruikt. Echt met beleid. De stroom die je triggert als je hem dicht laat "vallen" kan ook schadelijk zijn. Verder alles supergoed wegen....

Over temperaturen kan ik heel  weinig zeggen...Dat is bij iedere oven anders. Ik bak mijn taarten hetelucht en mijn cuppies tegenwoordig ook. Nu ik die deur niet dichtklets zijn ze veel minder "Scheef:.
Heb ergens gelezen of gehoord dat dat ook al helpt...

Ik hoop dat jullie hiermee vooruit kunnen, ik ben mijn blog aan het updaten met dit recept en ik zal in de beginpost ook wat foto's plaatsen van mijn laatste batch.
Hou me op de hoogte, want ik zou het super vinden als het lukt! Ik ben er nog steeds zo blij mee!

Succes!

Tutorials, Recepten, Tips en babbels ;)
http://karenannecakes.blogspot.nl/

87

Re: Tussen cake en biscuit in :)

bedankt

88

Re: Tussen cake en biscuit in :)

Ik heb het recept gebruikt voor deze taart:
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=179215
zodat ik de ondertaart goed kon snijden als 'ijsschots'.

1x het recept genomen, in een Ø36cm pan gedaan. Dit werd al zo'n 4,5 à 5 cm hoog! Ik heb het zo gelaten (niet nog 1 gebakken) omdat we helemaal niet zoveel visite verwachtten. Ik wilde alleen een grote oppervlakte aan taart om het effect goed te krijgen.

Was erg lekker  :9  :9 , maar het snijden viel me tegen. Ik vond het erg brokkelen, maar dat kwam misschien ook omdat ie tussendoor in de vriezer heeft gezeten. Dat doe ik anders nooit, maar dat had met planning te maken.

Al met al wel zeer geslaagd en zeker voor herhaling vatbaar, maar dan doe ik hem tussendoor niet in de vriezer.  :nooo

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

89

Re: Tussen cake en biscuit in :)

Hoihoi,

Als hij gaat kruimelen mag hij er de volgende keer wat eerder uit. Want dan issie te droog geworden. Hij moet echt "precies" gaar zijn. Zet hem er eens 5 minuten korter in. Hij mag niet droog zijn.
Die van mij gaan soms ook de diepvries in. Voor een bestelling doe ik dat eigenlijk niet, maar voor restjes voor mezelf vind ik het niet erg.
Hij zou na het vriezen zelfs nog makkelijker te snijden moeten zijn.

Wat een mooie en leuke taart heb je ermee gemaakt trouwens! :thumb:

Tutorials, Recepten, Tips en babbels ;)
http://karenannecakes.blogspot.nl/

90

Re: Tussen cake en biscuit in :)

Dit geweldige recept is ook ideaal voor de ministapeltaartjes bakvorm  :Y

Niet zozeer het rijzen, maar vooral de stevigheid en toch luchtig genoeg om te bekleden met marsepein (met echte 4/4 cake wordt het al snel veel te machtig)...

Mamakaat - heb je al geprobeerd om bv. stukjes chocolade of rozijntjes of appeltjes door deze cake te doen? Of eventueel marmercake maken ofzo?

De ministapel is niet zo geschikt voor vullen, had ik gelezen, dus een cake met wat afwisseling is dan nog beter  ;)

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

91

Re: Tussen cake en biscuit in :)

Marie-Popo schreef:

Dit geweldige recept is ook ideaal voor de ministapeltaartjes bakvorm  :Y

Niet zozeer het rijzen, maar vooral de stevigheid en toch luchtig genoeg om te bekleden met marsepein (met echte 4/4 cake wordt het al snel veel te machtig)...

Mamakaat - heb je al geprobeerd om bv. stukjes chocolade of rozijntjes of appeltjes door deze cake te doen? Of eventueel marmercake maken ofzo?

De ministapel is niet zo geschikt voor vullen, had ik gelezen, dus een cake met wat afwisseling is dan nog beter  ;)


Ik heb een aantal pogingen gedaan, maar het probleem is dat het toch een beslag is op basis van opgeklopte eieren. Het is een exacte wetenschap om de vet-meel-ei verhouding zo te krijgen dat alles nog omhoog komt. Neem je bijvoorbeeld 20% amandelmeel ipv bloem...Dan zakt hij in.  Die heb ik geprobeerd. Ik heb wel eens de maizena vervangen door cacao en 20 gram extra meel genomen en de helft melk/sterke koffie gedaan. Dat ging goed. Maar het wordt niet ECHT een chocolade smaak. Stukjes is een nog onbewandelde weg voor omdat het niet zo lekker werkt met snijden. Met stukjes breken er makkelijk stukjes taart af als je gaat carven. Dus in mijn vulling zitten stukjes ;)

Probeer het een keer! Wie weet ;) In het ergste geval zit je 's avonds aan de koffie met mislukte taart ;)

En wat betreft de minicake...Zou je hem niet kunnen vullen zoals je een cupcakeje vult? Spuitmondje erin en inspuiten. Ik weet niet precies hoe groot ze zijn, maar dat moet toch kunnen.

Succes!!

Tutorials, Recepten, Tips en babbels ;)
http://karenannecakes.blogspot.nl/

92

Re: Tussen cake en biscuit in :)

mamakaat schreef:
Marie-Popo schreef:

Dit geweldige recept is ook ideaal voor de ministapeltaartjes bakvorm  :Y

Niet zozeer het rijzen, maar vooral de stevigheid en toch luchtig genoeg om te bekleden met marsepein (met echte 4/4 cake wordt het al snel veel te machtig)...

Mamakaat - heb je al geprobeerd om bv. stukjes chocolade of rozijntjes of appeltjes door deze cake te doen? Of eventueel marmercake maken ofzo?

De ministapel is niet zo geschikt voor vullen, had ik gelezen, dus een cake met wat afwisseling is dan nog beter  ;)


Ik heb een aantal pogingen gedaan, maar het probleem is dat het toch een beslag is op basis van opgeklopte eieren. Het is een exacte wetenschap om de vet-meel-ei verhouding zo te krijgen dat alles nog omhoog komt. Neem je bijvoorbeeld 20% amandelmeel ipv bloem...Dan zakt hij in.  Die heb ik geprobeerd. Ik heb wel eens de maizena vervangen door cacao en 20 gram extra meel genomen en de helft melk/sterke koffie gedaan. Dat ging goed. Maar het wordt niet ECHT een chocolade smaak. Stukjes is een nog onbewandelde weg voor omdat het niet zo lekker werkt met snijden. Met stukjes breken er makkelijk stukjes taart af als je gaat carven. Dus in mijn vulling zitten stukjes ;)

Probeer het een keer! Wie weet ;) In het ergste geval zit je 's avonds aan de koffie met mislukte taart ;)

En wat betreft de minicake...Zou je hem niet kunnen vullen zoals je een cupcakeje vult? Spuitmondje erin en inspuiten. Ik weet niet precies hoe groot ze zijn, maar dat moet toch kunnen.

Succes!!

Bedankt voor je antwoord!
Ja, het lijkt me idd minder geschikt om een cake met stukjes te gaan snijden. Maar de ministapel moet in principe niet versneden worden. Ik ga idd eens proberen met stukjes chocolade, die zal ik door de bloem mengen en dan mee in het beslag spatelen... Ik laat je weten hoe het geworden is!
En reuze-tip over het vullen zoals bij cupcakes, had ik zelf nog niet aan gedacht. Weer een reden extra om te experimenteren!  ;)

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

93

Re: Tussen cake en biscuit in :)

Na eerste keer, 3 maand geleden, mislukt te zijn, nu eindelijk weer geprobeerd, en, ja, hoor ... helemaal gelukt! beslag verdeeld in 15 en 20cm ronde vormen, beide zijn precies 6cm geworden
http://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/s320x320/396729_317971011575914_220167028022980_952367_1649104989_n.jpg

94

Re: Tussen cake en biscuit in :)

Gisteren voor het eerst gemaakt en hij is gelukt (hij was ook lekker)! Ik heb hem gevuld met aardbeienvulling en overgoten met witte chocola. Bedankt voor het recept ;).

95

Re: Tussen cake en biscuit in :)

g0elliee schreef:

Gisteren voor het eerst gemaakt en hij is gelukt (hij was ook lekker)! Ik heb hem gevuld met aardbeienvulling en overgoten met witte chocola. Bedankt voor het recept ;).

Graag gedaan! Enne welkom op het forum, ik ben vereerd, dat jouw eerste berichtje een reactie op mijn recept is!

De taart klinkt heeeeerlijk.....

Tutorials, Recepten, Tips en babbels ;)
http://karenannecakes.blogspot.nl/

96

Re: Tussen cake en biscuit in :)

klinkt lekker, zelf doe ik bij mijn biscuitmix het water vervangen door melk en zachte boter toevoegen als het een wat cake-achtige taart moet worden.

Enthousiaste groet, Maxime

97

Re: Tussen cake en biscuit in :)

Hoi Mamakaat,

Dank je wel voor het recept! Ik wil deze graag gaan proberen binnenkort, maar ik vroeg mij af:

Gebruik je dan inderdaad 6 (!) eieren in een 20cm taartje?

"de hersenpan is geen jukebox waar je naar believen vrolijke ideeën uit tovert" - Martin Bril (1959-2009)

98

Re: Tussen cake en biscuit in :)

Bedankt voor je recept. Ik heb zojuist twee taarten (18 cm en 23 cm) gemaakt van 1 beslag en ze zijn mooi gerezen en plat van boven. Ik ga de kleine meenemen naar mijn Wiltoncursus vrijdag. We moesten een cake meenemen, maar dat lijkt me allemaal veel te machtig worden met de buttercream erbij. Dus ik ben heel blij met je recept en het reken- en vertaal werk erbij.

Tieneke

99

Re: Tussen cake en biscuit in :)

Graag gedaan dames,


En ja er zitten dan dus (bijna) 6 eieren in een 20 cm taart...Die wel 10 cm hoog is. :)

Tutorials, Recepten, Tips en babbels ;)
http://karenannecakes.blogspot.nl/

100

Re: Tussen cake en biscuit in :)

Hoi Karen,

Ik gebruik dit recept vaak en vind het heerlijk, maar het viel me net op de jou vertaling en de engelse versie die je ook geplaatst hebt niet helemaal overeen komen.

In jou versie moet er nog 30 gram maizena bij, dat staat niet in de originele versie. Daar wordt dan weer vanille extract genioemd, die zie ik bij de vertaling niet terug. Heb je de maizena bewust toegevoegd?

Ben benieuwd hoe dit zo gekomen is!