26

Re: Chocolate leather (kneedbare chocolade)

gebruiken jullie vloeibare of "vaste" glucose?

groetjes, Katleen  - patissière en cakedesigner, met workshops!

27 Laatst bewerkt door Dredwen (15-01-2008 09:32)

Re: Chocolate leather (kneedbare chocolade)

Jozien schreef:

Hoi Dredwen,

Heb je witte chocolade gebruikt? Ging dat goed? Ik heb nl. alleen nog melkchocolade gebruikt (en ik ben het met je eens, het is heeerlijk...) En nog een vraagje: welke Wilton kleurstof heb je gebruikt, gel of poeder?

Groetjes, Jozien.

Ja, witte chocolade met gel kleurstof. Het ging goed, maar bij het doorkneden om vet af te scheiden liep het vet werkelijk van mijn handen! Ik denk dat witte chocolade sowieso een hoger vetgehalte heeft en dat dat daardoor kwam.

De glucose die ik heb is vloeibaar, maar moet wel eerst een beetje gewarmd worden, anders plakt die overal aan.

Groetjes,
Vanessa

28

Re: Chocolate leather (kneedbare chocolade)

belluna schreef:

gebruiken jullie vloeibare of "vaste" glucose?

Ik gebruik glucosestroop, dat is dik vloeibaar, zoals bruine keukenstroop, maar dan helemaal helder.

En Dredwen, dank je voor je antwoord. Heb je ook een foto? Please? :)

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

29

Re: Chocolate leather (kneedbare chocolade)

de foto is er eindelijk, ze staat bij taarten parade onder roze ganache bol voor 50ste verjaardag

Groetjes,
Vanessa

30

Re: Chocolate leather (kneedbare chocolade)

Dredwen schreef:

De glucose die ik heb is vloeibaar, maar moet wel eerst een beetje gewarmd worden, anders plakt die overal aan.

vloeibaar als room of eerder als honing?

groetjes, Katleen  - patissière en cakedesigner, met workshops!

31

Re: Chocolate leather (kneedbare chocolade)

Goed, ik ga dit ook eens maken. Een deel van de topsy turvy wordt dan van chocolate leather, mjammie!

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

32

Re: Chocolate leather (kneedbare chocolade)

Wel een laat antwoord, maar eerder vloeibaar als honing (de niet vloeibare soort dan...)

Ik maak vandaag opnieuw dit receptje. Mijn zoontje is maandag jarig dus !

Groetjes,
Vanessa

33

Re: Chocolate leather (kneedbare chocolade)

ik ging het vandaag ook proberen! maar zo druk met andere dingen, het is er niet van gekomen, misschien morgen?

heb het geproefd op

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

34

Re: Chocolate leather (kneedbare chocolade)

nou ik ga het ook proberen ben benieuwd

35

Re: Chocolate leather (kneedbare chocolade)

Ik ga het morgen proberen. Kan niet wachten!!!!!!

36

Re: Chocolate leather (kneedbare chocolade)

Hallo!

Inmiddels heeft mijn choco leather een nachtje en inmiddels ook al een dag kunnen rusten! Klopt het dat deze bal knetterhard word?
Het lijkt net een steen!

37

Re: Chocolate leather (kneedbare chocolade)

Hey miss_ietje

Ergens in het topic staat inderdaad dat de leather in ruste heel hard wordt. Kleine stukjes nemen en tussen je handen warm laten worden. Of zoals iemand anders het had gedaan in de magnetron.

38

Re: Chocolate leather (kneedbare chocolade)

Ik had toevallig gisteren een stukje uit mijn voorraad gehaald, maar met dat warme weer is het wel heel slecht te verwerken....De totale bol is wel hard, maar zodra je het maar even aanraakt smelt het bijna in je handen :/ Het lijkt wel chocola :D :D

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

39

Re: Chocolate leather (kneedbare chocolade)

Met verwarmen word het idd weer kneedbaar, maar als ik er iets mee wil doen dan brokkelt het allemaal af!

Doe ik iets verkeerd? Ik heb het precieze recept gevolgd!!

Ilona

40

Re: Chocolate leather (kneedbare chocolade)

hooi dit lijk me erg mooi en eenvoudig maar ik heb een vraag waar kan ik glucose vinden?

41

Re: Chocolate leather (kneedbare chocolade)

In de webshop natuurilijk......... ;)

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

42

Re: Chocolate leather (kneedbare chocolade)

miss_ietje schreef:

Met verwarmen word het idd weer kneedbaar, maar als ik er iets mee wil doen dan brokkelt het allemaal af!

Doe ik iets verkeerd? Ik heb het precieze recept gevolgd!!

Ilona

Hmmm....Ik heb het recept nu meerdere keren gemaakt, maar ik herken het niet.....Helaas!

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

43

Re: Chocolate leather (kneedbare chocolade)

ik heb dat ook wel eens gehad, maar ik deed er meer glucosestroop in en toen was het nioet meer. IN een nieuwe lading dan he.

44

Re: Chocolate leather (kneedbare chocolade)

Granny W. schreef:

Met deze vorm van chocolade kun je bekleden, bloemen maken enz.
Het maken is vrij simpel, dan laten rusten en weer op kneedtemp brengen door het met je handen te verwarmen en door te kneden.

Het is een vies werkje het maken dus zorg dat je ruimte hebt en een schoon oppervlak om op te werken, maak voor je eerste batch een kleine hoeveelheid, niet iedereen vind het namelijk prettig om mee te werken.

450 gram chocolade
125 ml glucose
2 tl ijskoud water

De chocolade smelten, de glucose in een potje in een bakje zetten met heet water.

De glucose bij de chocolade schenken en nu roeren, voeg het water toe en je zult merken tijdens het roeren dat er zich een bal vormt, nu de bal uitnemen en even doorkneden (vet scheidt zich nu af en deze wordt weggeveegd met wat keukenpapier) ald de bal er kneedbar en goed homogeen uitziet, de bal verpakken in folie en voor de nacht laten rusten op een koele plaats.

Het beste is als je het in kleine gedeeltes doorkneed als je er mee wilt gaan werken, het is namelijk vrij hard in ruste. Sommige mensen die ik ken doen een stuk goed verpakt in hun broekzak zodat het op lichaamstemp komt voor ze er mee werken :))

Het is wat vettig om mee te werken maar plakt wel makkelijk aan zichzelf zeg maar, je kunt er bloemen mee maken, figuren etc, maar ook bekleden mits je uitrolt op voldoende poedersuiker.

Je kunt er meer over vinden onder de naam candy clay (amerikaans) ik zou zelf geen cornsyrup gebruiken, op 1 of andere manier werkt het niet zo goed als glucose, waarom weet ik niet want ze hebben dezelfde basis......

45

Re: Chocolate leather (kneedbare chocolade)

Ik haal het topic even omhoog omdat ik heb geexperimenteerd en jullie even wil laten weten dat het is gelukt. Ik heb onder de rolbare chocola afgesmeerd met slagroom en dat ging prima, dit voor de botercremehaters :) (ik hou er zelf niet heel veel van ;) ) Verder heb ik de taart gedecoreerd met icing en een sjabloon, ging ook prima, dus dan weten jullie dat weer even :D Heb geen goede foto, maar ik probeer ff wat...

Ik heb een stukje uit een foto geknipt, werd heel onscherp. Dus maar even de minifoto geplakt:
http://www.mijnalbum.nl/MiniFoto-EJ8ORFG7.jpg

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

46

Re: Chocolate leather (kneedbare chocolade)

ooh hij is mooi jozien :) binnenkort ga ik het ook proberen :)

47

Re: Chocolate leather (kneedbare chocolade)

ik gebruik altijd dit recept.... http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=17970

48

Re: Chocolate leather (kneedbare chocolade)

hoi, ziet er lekker uit! vooral als je mensen hebt die niet zo zoet willen enzo, pure chocolade is toch anders. waar vullen jullie het dan mee???

groetjes,
yvonne

49

Re: Chocolate leather (kneedbare chocolade)

mooi gemaakt zeker een aanrader om een keer te maken :D

50

Re: Chocolate leather (kneedbare chocolade)

hallo allemaal,

Na al jullie verhalen gelezen te hebben, heb ik de stoute schoenen aangetrokken en ook een taart bekleed met de chocolad leather.
Het ging eigenlijk heel goed, alleen met het afwerken was het al te hard geworden om alle plooien weg te werken. Hoe doen jullie dat?
dit is mijn resultaat:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-AET4YNPF.jpg

groetjes Anneliek