26

Re: Waarom mixen gebruiken?

Mixen zijn ideaal voor beginnende bakkers vind ik, ze maken de drempel wat lager. Af en toe hebben ze voordelen t.o.v. zelf maken (langer vershouden, beter diepvriesbestendig, sneller werken,...), maar verder is het vooral een kwestie van smaak. Mijn man heeft bv. een volledig zelfgemaakte cake veel liever dan een cake gemaakt met een mix. Een mix is altijd duurder. Ik gebruik voor sommige dingen een mix, maar ik maak ook heel veel zelf. Voor workshops wordt er altijd gebakken met een mix, omdat het dan iets langer mals blijft, zeker voor cupcakes.

27

etmc schreef:

gebruik alleen mix voor moscovisch en de bbr omdat ik geen zin heb om elke keer room te koken (ms in t volgende huis wel) en de moscovisch is iig elke keer constant, op school merk ik t ook, als je zelf kapsel moet maken is t zo lastig om t elke keer wel goed te krijgen en met mix gaat t gewoon altijd goed.

ik gebruik alleen geen mix voor bc want dat is niet zo moeilijk om zelf te maken en vind t eigenlijk ook wel t minste wat je zelf kan doen en bavaroisemix vind ik echt niet lekker :(

Room? Ik gebruik;
- bloem,
- suiker,
- eigeel en
- melk.

28

voor wat gebruik je dat?

29

Hahaha, wat een lollig onderwerp!
Hier ook eentje van de mixen, en liefst kant en klaar!
Omdat ik ook niks om bakken geef (bak hooguit eens per jaar koekjes met de kids, en appeltaart komt gewoon van de AH) en er al helemaal niet goed in ben! Heb zelf nogal eens moeite met de biscuitmix!!!  :o
Dus dan zou het mij mn hobby gaan kosten denk ik.....is de lol er zo vanaf!

Ik ben begonnen met het bakken van een biscuit met bloem, maizena etc. Maar hiermee lukte het niet zo goed. De smaak was er wel maar hij werd niet hoog. Hij rees ongeveer 1 cm en dat was het dan. Daarom ben ik de mix gaan proberen en dat ging meteen de eerste keer goed. Wat een mooie biscuit kreeg ik hiervan. Daarom voor mij niets anders meer.

Groetjes Bianca

31

Ik ben erg van het zelf maken (niet voor niks houd ik de recepten op de site bij ;) ) maar daar zit wel een limiet aan vind ik. Onze hobby is vreselijk tijdrovend, alleen het decoreren van een taart kost vaak al uren en als je alles verder ook nog zelf maakt (inclusief marsepein of fondant, en jawel, dat heb ik meerdere keren gedaan), tel daar dan rustig nog een paar uurtjes per taart bij op. Dus bespaar ik tijd (ik noem dat geen luiheid) door mixen te gebruiken als dat sneller, maar niet minder lekker is. Of risico op mislukking (vooral bavaroises en biscuits willen niet altijd precies zo uitpakken als de bedoeling is, en natuurlijk net als het belangrijk is dat het lukt, gaat het mis). Bovendien is zelfgemaakt niet altijd lekkerder. Ik vind een biscuit van mix gewoonweg beter smaken, smeuiger en luchtiger dan helemaal zelf gemaakt. Bovendien rijst hij beter en gelijkmatiger. En duur?? Volgens mij heb ik eens uitgerekend dat een biscuit van mix een euro kost, haha, dat noem ik niet duur hoor, ook al kost ie van bloem en suiker dan de helft. Dat is me het verschil zeker waard. Oh ja, niet te vergeten de voedselveiligheid: als ergens rauw ei in verwerkt moet worden, kies ik liever voor een mix/ eiwitpoeder omdat ik het een vervelend idee vind dat mensen daardoor de kans lopen om ziek te worden.

Enne... ik vind ook dat het niet hebben van een tuin geen excuus is om geen jam te maken ;) Dat is nou typisch iets dat heel gemakkelijk te doen is met overgebleven, gekregen of gekocht fruit. En heel gemakkelijk. Maar ik koop het ook meestal hoor, is toch lastig om alle smaken die ik in een taart wil verwerken zelfgemaakt op voorraad te hebben :+

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

32

Ik gebruik ook micen, maar lang niet voor alles. Wel voor biscuit en botercreme, nooit voor cupcakes of cake. Ik vind cake van cakemix niet zo heel lekker, dat maak ik gewoon liever zelf. En cupcakes zijn zo simpel, dat scheelt me geen tijd als ik mix zou gebruiken.
Ik bak nog niet zo lang taarten (wel altijd cake en wafels gemaakt), en ben me momenteel aan het concentreren op beter leren decoreren. Daar heb ik al genoeg moeite mee, ik wil dan (nog) niet het risico lopen dat het kapsel niet goed is, of de botercreme mislukt.

Ik heb tussen kerst en oud en nieuw een week vrij, dat wordt echt een probeerweek. Dan ga ik zelf biscuit maken, botercreme zelf doen etc. We zien wel wat het wordt ;)

Over jam: ik heb als kind zoveel zelfgemaakte bramenjam gegeten, daar heb ik echt trauma's van :lol: maar zelfgemaakte vijgen-, rozenbottel- of kersenjam, daar kan dus niks tegenop!

Ik kan me ook iets van vlierbessenjam herinneren Liessa :)

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

34

Sorry maar hoe kan je taarten verkopen als je niet eens weet hoe  je ze moet maken... ga dan iets anders decoreren..

35 Laatst bewerkt door BijJolan (01-11-2010 12:57)

etmc schreef:

Sorry maar hoe kan je taarten verkopen als je niet eens weet hoe  je ze moet maken... ga dan iets anders decoreren..

Mag ik vragen waar je het over hebt en op wie dit slaat?

36

Jozien schreef:

Enne... ik vind ook dat het niet hebben van een tuin geen excuus is om geen jam te maken ;) Dat is nou typisch iets dat heel gemakkelijk te doen is met overgebleven, gekregen of gekocht fruit. En heel gemakkelijk. Maar ik koop het ook meestal hoor, is toch lastig om alle smaken die ik in een taart wil verwerken zelfgemaakt op voorraad te hebben :+

Jullie hebben gelijk, maar ik bedoelde het mee zo;
Als ik naar de winkel moet voor fruit en dan jam maken,
dan denk ik ach dan kan ik net zo goed een een potje
meenemen(ja gemakszucht).

37

Ik heb 1x biscuitmix gebruikt. (niet van de webshop) Ik vond hem niet lekker. Hij wat prachtig gerezen en mooi luchtig. Maar ik vond het net een smakeloze spons. Ik kan er dus nog niet toe komen om de mix van de shop uit te proberen. Ik heb toch nog toe altijd zelf de biscuit gebakken van het basisrecept. Die lukt bij mij prima en smaakt tenminste lekker (vind ik)
Ik wil best eens proberen om banketbakkersroom of zo zelf te maken. Maar ja, dat kost best weer veel tijd. Ik kom met 5 kinderen eerder tijd te kort en een taart kost al veel tijd. Dus pak ik een zakje van dr oetker. Klaar gemaakt met slagroom vind ik die heerlijk.
Ik ben nog een beginnende bakker en heb nog niet zo heel veel verschillende vullingen uitgeprobeerd. Ik wil binnenkort weer eens iets nieuws uitproberen.
Voor de botercreme heb ik geen mix, ik maak de meringebotercreme zelf. Ik ga hem deze week voor het eerst met eiwitpoeder maken. Dit doe ik omdat ik anders steeds met een lading dooiers blijf zitten.
Ik gebruik bc ook niet als vulling, alleen voor dijkjes en afsmeren.

Groetjes Gerien

38

Jultie schreef:
jol_nda schreef:

Ik wil graag de mening van mede taartbakkers,
zoals er ook staat, Waarom gebruik je juist de
mix of Waarom kies je er juist voor om alles zelf
te maken?

Dit komt heel anders over dan wat je in je beginpost schrijft:

jol_nda schreef:

Je bakt de taart toch ook zelf, waarom maak
je de vulling dan ook niet zelf?

Ben ik nou zo precies?  :s

In je beginpost lijkt je heel afkeurend, alsof het gebruik van een pakje of zakje "fout" is.
Wat de jam betreft blijf ik het niet hebben van een tuin een onzin excuus vinden om het niet zelf te maken. ;)

Nee hoor, ik vind het zeker niet fout, (vind het soms moeilijk om te formuleren mijn excuus daarvoor.
Zelf gebruik ik ook mix(voor de cake).

Iedereen heeft zijn eigen manier om het te doen en ik vraag me dus af waarom?
Ik probeer er gewoonweg van te leren, het is zeker niet mijn bedoeling om personen of werkwijzers af te keuren :nooo

39

etmc schreef:

voor wat gebruik je dat?

Ik gebruik het voor Banketbakkersroom. :Y

40

Pooh schreef:

Luiheid :Y

Sluit ik me volledig bij aan!  :P

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

41

grietje schreef:

Ik heb 1x biscuitmix gebruikt. (niet van de webshop) Ik vond hem niet lekker. Hij wat prachtig gerezen en mooi luchtig. Maar ik vond het net een smakeloze spons. Ik kan er dus nog niet toe komen om de mix van de shop uit te proberen. Ik heb toch nog toe altijd zelf de biscuit gebakken van het basisrecept. Die lukt bij mij prima en smaakt tenminste lekker (vind ik)
Ik wil best eens proberen om banketbakkersroom of zo zelf te maken. Maar ja, dat kost best weer veel tijd. Ik kom met 5 kinderen eerder tijd te kort en een taart kost al veel tijd. Dus pak ik een zakje van dr oetker. Klaar gemaakt met slagroom vind ik die heerlijk.
Ik ben nog een beginnende bakker en heb nog niet zo heel veel verschillende vullingen uitgeprobeerd. Ik wil binnenkort weer eens iets nieuws uitproberen.
Voor de botercreme heb ik geen mix, ik maak de meringebotercreme zelf. Ik ga hem deze week voor het eerst met eiwitpoeder maken. Dit doe ik omdat ik anders steeds met een lading dooiers blijf zitten.

De dooiers kun je eventueel weer gebruiken bij je banketbakkersroom :Y

42

jol_nda schreef:
grietje schreef:

De dooiers kun je eventueel weer gebruiken bij je banketbakkersroom :Y

klopt, maar als ik een flinke portie mbc maak heb ik dus ook aardig wat dooiers. Dus bijv. banketbakkersroom gaan maken van 8 dooiers.... dan kan de hele straat puddingbroodjes komen eten ;)

Groetjes Gerien

43

Ik gebruik voornamelijk veel mixen, omdat ik nog erg beginnend ben en niet alles tegelijk kan (leren).
Eerst rustig (leren) opbouwen en dan langzaam steeds meer zelf gaan maken.
Je kan het dus zien als gemakszucht, zo hoef ik me niet op alles tegelijk te consentreren.

Ik gebruik voor de biscuitmix, die vinden wij het lekkerste en het zelf maken is hier heel ingewikkeld met mijn oven. Je moet dan verschillende temperaturen gebruiken en dat gaat niet goed met onze combioven. Voor de cctjes gebruik ik geen mix.

45

Saskia mv Lisa schreef:

Ik gebruik voor de biscuitmix, die vinden wij het lekkerste en het zelf maken is hier heel ingewikkeld met mijn oven. Je moet dan verschillende temperaturen gebruiken en dat gaat niet goed met onze combioven. Voor de cctjes gebruik ik geen mix.

Zelf maken heb je geen oven voor nodig hoor ;)  :P

Ik maak het ook zelf en bak alles op 160, niks aflopend of oplopende temperaturen.
Gaat prima :thumb:

46

grietje schreef:

Na bijna alle reacties gelezen te hebben ga ik er dan toch ook maar een plaatsen :) :
Ik gebruik wel graag mixen, omdat ik dan zeker weet dat de smaakverhoudingen goed zijn; lekker veilig! De ene of de andere biscuitmix is nogal een verschil...ik gebruikte eerst die van 'mijn' Molen in Terheijden (die hebben trouwens ook een webshop). Daarna ben ik die van Funcakes gaan bakken en die lukt ook goed en is ook lekker (vind ik en vinden mijn proevers).Wat de botercreme betreft deed ik dat tot zaterdag altijd zelf omdat die inderdaad makkelijk is om te maken; zaterdag maakte ik voor het eerst die van Funcakes en ik dacht nog:waarom doe ik dit eigenlijk, want die moet tussendoor een uur rusten?! maar het resultaat was erg goed en lekker. ik maakte er mokka creme van; Mmmm....
De bavaroise-poeders die ik ook via de Molen heb letten wel nauwkeurig met de temperatuur van het water als je die maakt, maar zijn heeerlijk!vooral de citroen en café-noir. Als iemand prijzen wil weten kun jeme een mailtje sturen, dan pak ik ze er even voor je bij.  Veel mix-plezier weer, groetjes wensTaartje

voortaan wensen met een Taartje i.p.v. een kaartje... door wensTaart

etmc schreef:

mens!!! waar heb jij last van!
ik zit je laatste posts eens door te lezen, je hebt wel veel kritiek zeg!!
misschien is het tijd om jezelf eens te verwennen met een lekker taartje.
zonder gebruik te maken van een mix uiteraard!

Ik zing mijn eigen wijsje!

etmc schreef:

Iedereen heeft recht op zijn eigen mening natuurlijk. Dit is de jouwe en dat is prima, al vind ik het wel nogal veroordelend klinken.
Een beetje ben ik het wel met je eens in die zin dat ik het ook erg belangrijk vindt dat je weet wat je verkoopt, zeker als je het bedrijfsmatig doet.
Verder moet iedereen gewoon lekker zijn gang gaan en doen wat voor hem of haar het beste werkt :)

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

49

hmm ik gebruik alleen de biscuitmix waarom het is makkelijk, het lukt altijd en hij is ook nog is erg lekker!
jam maak ik vaak zelf!
vullingen en bbr maak ik zelf is gewoon vaak veel lekkerder vind ik zelf net als huisgemaakte jam :9

liefs margreth, een enthousiaste beginner ;)

50

Dat bedoel ik ook voornamelijk suuz...