26

Re: Cupcake beslag mislukt ...

Als je cc in elkaar zakken als ze uit de oven komen dan zijn ze nog niet gaar. Iedere oven is anders en je moet zelf even uitvogelen hoe lang je ze er in hebt staan. Ik bak ze op 160 graden elektrische oven (= 140 graden hete lucht) 25 minuten. en dan zijn ze precies goed.

27

djehr schreef:

Als je cc in elkaar zakken als ze uit de oven komen dan zijn ze nog niet gaar. Iedere oven is anders en je moet zelf even uitvogelen hoe lang je ze er in hebt staan. Ik bak ze op 160 graden elektrische oven (= 140 graden hete lucht) 25 minuten. en dan zijn ze precies goed.

Ben blij dat je dat zegt van iedere oven is anders. Heb het idee dat die van mij laag al heet is, snap je? Maar we gaan inderaad gewoon steeds proberen en ben al een heel eind gekomen. Komt wel goed met mij....  ;)  :D

28

Wat je ook eens kunt doen is zo'n oventhermometer bij Blokker (of vergelijkbare winkel) kopen. Die kosten een paar euro maar geven heel goed de temperatuur aan. Zo ben ik er ook achter gekomen dat mijn oven veel minder heet wordt dan het display aangeeft. Dat verklaart ook dat mijn baksels veel langer in de oven moeten dan bij anderen. Zo kun je zelf bepalen of je je oven iets minder heet of juist heter moet zetten...

29

Hele kleine klontjes boter blijven er in en het lijkt een beetje dun en het wordt geen mooi glad beslag.

Kan je dit wel gewoon gebruiken, gewoon gaan bakken of is dat niet goed als je boter, eieren en suiker samen zijn gaan schiften?  Heb het ook laatst voor de eerste keer gehad doordat ik alles te laat uit de koelkast had gehaald.

Groetjes Marijke

30

Marijke1981 schreef:

Hele kleine klontjes boter blijven er in en het lijkt een beetje dun en het wordt geen mooi glad beslag.

Kan je dit wel gewoon gebruiken, gewoon gaan bakken of is dat niet goed als je boter, eieren en suiker samen zijn gaan schiften?  Heb het ook laatst voor de eerste keer gehad doordat ik alles te laat uit de koelkast had gehaald.

Ik zou ze denk ik gewoon bakken. Die klontjes boter smelten wel tijdens het bakken door het beslag heen. Het komt inderdaad waarschijnlijk door te koude ingredienten. Ik vergeet ook altijd om de boter en de eieren op tijd uit de koelkast te halen(en ja, ik weet dat je eieren niet in de koelkast hoeft te bewaren, maar het is voor mij de meest voor de hand liggende plek, waar ook nog ruimte is, en het kan toch niet zoveel kwaad?) Ik zet dan meestal de afgewogen boter even in de magnetron, en verwarm het op de laagste stand een minuutje of zo. Totdat de boter zo zacht is, dat ik er makkelijk een kuiltje met mijn vinger in kan drukken. De eieren leg ik even in warm/heet water, uit de kraan. Dan is alles ongeveer op kamertemp. Dit is bij mij nog nooit gaan schiften.