Re: een marshmallowfondant vraagje
het is wel makkelijker als je de schaal vantevoren invet je, dan plakt het niet zo aan de schaal. Ik gebruik gewoon crisco omdat dat een neutrale smaak heeft.
Je bent niet ingelogd. Inloggen of registreren.
DeLeuksteTaarten.nl Forum » Bekleden » een marshmallowfondant vraagje
het is wel makkelijker als je de schaal vantevoren invet je, dan plakt het niet zo aan de schaal. Ik gebruik gewoon crisco omdat dat een neutrale smaak heeft.
Is dat in de winkel te krijgen?
je bedoelt de crisco?? Nou bij ons wel, maar je dat is op de Antillen en hier gebruiken ze dit heel veel. Ik heb van het forum begrepen dat het ook te koop is in Nederland maar waar dat weet ik niet precies. Je zou ook gewoon boter kunnen gebruiken lijkt me hoor, gewoon proberen zou ik zeggen. Het gaat er uiteindelijk om dat het niet zo plakt aan de schaal en je handen.
ik heb mijn marshmellows van de jumbo, geloof bij de "amerikaanse" producten, dat ze daar lagen!
Het ging om de crisco Dorieneliane.
Maargoed, gisteravond mijn eerste MMF gemaakt! IK HEB SPIERPIJN!!!
Maar het is wel gelukt! De ene rood. Donkerroze, maar ik kan ermee wegkomen en de andere moest zwart maar is behoorlijk donker grijs geworden en vind ik ook goed genoeg! Ik had geen idee hoeveel ik nodig had voor een flinke bal, dus had ik 4 zakken marshmallows gekocht.
Er is minder dan 1 zak opgegaan.
Nu heb ik 1 flinke roodroze bal en een kleinere zwarte. De andere marshmallows gaan naar de kids, want mooi dat ik vanaf nu kant en klaar spul haal! Ik was 2 uur bezig om 1 zo'n bal te kneden!
Overigens had ik bij de eerste bal de kom nog ingevet (margarine) bij de tweede was ik dat vergeten en ik merkte geen verschil...
Hee dit lijkt me geweldig!!
Heb inmiddels al wel fondant in huis van de webshop , maar dit lijkt me erg lekker!
Vraag me wel af als ik het wil kleuren kan dit gewoon met vloeibare kleurstoffen en zo ja wanneer moet ik dat dan doen? Als het al een kneedbare bal is of moet de kleurstof er eerder bij?
Je hoeft de schaal niet in te vetten hoor,en al helemaal niet met boter!!
Je kunt wel wat Crisco op je handen smeren als je de MMF verder gaat kneden nadat je het niet meer kunt roeren met een lepel!!!
@cassie, ik weet dat je het door het MMF kunt kneden als die klaar is, maar het leek me veel praktischer te kleuren wanneer het nog zacht is en makkelijker gaat. Dat heb ik dus gedaan, vloeibare kleur bij de n
@cassie, ik weet dat je het door het MMF kunt kneden als die klaar is, maar het leek me veel praktischer te kleuren wanneer het nog zacht is en makkelijker gaat. Dat heb ik dus gedaan, vloeibare kleur bij de n
Ok, ik heb gisteren alvast de MMF gemaakt en ga hem morgen verwerken op de taart. Ik heb ze in een plastic zakje gedaan en koel (maar buiten de koelkast) bewaard.
Maar de (gekleurde) ballen MMF zijn veel harder geworden!
Kan ik ze morgen nog wel verwerken of heb ik een verkeerde keuze gemaakt bij het bewaren? Heeft er iemand tips?
Je hoeft mmf niet koel te bewaren, gewoon kamer temperatuur. Hoe koeler hoe harder het wordt. Maar ik moet je zeggen dat ik 2 keer mmf heb gemaakt, 1e keer was het heel hard, te veel poedersuiker. 2e wel wat beter gelukt, maar erg elastisch!
Doe mij maar gewoon fondant....
Ik steek hem effe in de microgolf als hij hard is, 10 - 20 sec wel steeds tussendoor eens kijken dat hij niet smelt.
Hmm, toch ook maar eens een poging wagen hieraan. Marshmallows, waar haal ik die nou weer vandaan. Ga maar eens op zoek..
Hihi, sorry, da's het "nadeel" van internet... Ik gaf hier antwoord op...volgende keer ga ik citeren! hahahaha
ik heb mijn marshmellows van de jumbo, geloof bij de "amerikaanse" producten, dat ze daar lagen!
zow dus..
Ah op die fiets, maar ik had ze al, van de hema. Er is hier ook in de verste verte geen Jumbo te bekennen. Ben er nu ook helemaal van overtuigd dat diezelfde marshmallows, van de hema, mij het leven zuur willen maken.
Nee, ik hou het op gewone kant en klare fondant.
Ah op die fiets, maar ik had ze al, van de hema. Er is hier ook in de verste verte geen Jumbo te bekennen. Ben er nu ook helemaal van overtuigd dat diezelfde marshmallows, van de hema, mij het leven zuur willen maken.
Nee, ik hou het op gewone kant en klare fondant.
Volgens mij willen álle marshmallows mij het leven zuur maken! Daarom pak ik ze soms terug door er een stok doorheen te duwen en dat te verhitten bij het vuur (en dan eet ik ze ook nog op )
(dapper he, m'n sadisme op die arme marshmallows botvieren
)
Joh, in Namibie heb ik ongeveer elke dag wel een halve zak marshmallows bij het kampvuur opgegeten Ik heb toen ook besloten dat die dingen niet om fondant te maken zijn
Waaaaaat een gedoe (plakhanden, spierpijn
te droog)
Dus ik sluit me aan bij Pooh, ik koop het gewoon kant-en-klaar, van de fabriek, die weet hoe je het moet maken
zal ik dan maar een fabriekje beginnen
een vraagje
ik heb nu mmf gemaakt, ik heb er eventjes naar gekeken, en die blijft kleven aan de pot waar hij iszit
betekent dat dat hij niet genoeg suiker heeft?
en als je die uitrolt, doe je daar dan bloemsuiker op zodat hij niet kleeft aan de roller?
als ik blijf kneden word hij weer plakkerig ,is dat normaal?
want ik ben een beetje bang dat ik teveel suiker zou indoen en zo scheuren zou krijgen
Het is moeilijk echt goed antwoord te geven op jouw vraag. Omdat het toch een beetje op gevoel gaat, met zoveel dingen. Ik zal het toch proberen.
Ik kneed en voeg daarbij poedersuiker net zolang totdat het haast niet meer plakt. Als ik hem dan uitelkaar trek (2 of 3 keer) dan gaat het weer wel plakken. Dat is voor mij het teken dat het goed is. Ik maak er dan opnieuw een bal van en doe er dan nog wat poedersuiker eromheen. Dan doe ik het in plastic folie. (Dit voorkomt dat als ik de plastic folie eraf haal de hele boel aan het folie blijft plakken).
In principe moet je dus poedersuiker blijven toevoegen met het kneden, totdat hij niet meer plakt. Maar niet heel veel meer als in het recept staat, anders gaat je fondant scheuren denk ik.
Veel succes. Hoop dat je er wat aan hebt.
Ehm ja, als je het dus inderdaad te vroeg uit je kom haalt,
zonder dat er genoeg poedersuiker bij zit, krijg je dit als
resultaat... Ik kreeg het bijna niet meer van mijn handen af.
Met veel hulp van mijn vriend, en de warmwaterkraan heb ik
alles schoon gekregen. Alles is de vuilnisbak in gegaan, heb
me sindsdien maar niet meer gewaagd aan het maken van MMF.
Hoor van veel anderen dat het goed gaat. Ik wens je veel
succes :-) Wie weet dat ik me er in de toekomst ook weer eens aan waag.
zal ik dan maar een fabriekje beginnen
![]()
Samenwerken?
Hier gaat MMF maken prima. Eerst met de hand maar tegenwoordig laat ik mijn lieve KitchenAid het zware werk doen.
haha, de foto van kallista komt mij erg bekend voor! Ik heb ook vanmiddag voor het eerst mff gemaakt...poeh, wat een werk!!
Ga nu zometeen mijn taartje ermee bekleden, dus ben benieuwd
Hallo,
Nou, heb net de MMF fondant gemaakt van het recept van Lonnes en dit is perfect gelukt!
De fondant is nog een beetje zacht, maar ik laat het even een nachtje staan.
Zou je er anders wat tylose bij kunnen doen om het iets steviger te maken?
Ben benieuwd!!!
Heb trouwens geen extra crisco in de schaal gedaan waarin ik de MMF heb laten smelten.
Heb wat boter op m'n handen gesmeerd en dit werkte goed.
Groeten Sabrina
oh ik stond er al in, dacht dat het berichtje niet geplaatst was.
Ik ga vandaag een taartje maken met de MMF en dan zet ik hem in de taartenparade!
Groeten Sabrina
Ik heb even een vraagje, na alle tips te hebben gelezen en ik me ook aan MMF wil gaan wagen (in ieder geval 1x):
Ik lees dat sommigen een mixer (of Kennie) gebruiken om de poedersuiker erdoor te mengen.
Ik neem aan met deeghaken, maar kan ik dit met een doodgewone handmixer ook doen, want ik heb geen Kennie (bak niet zoveel)?
DeLeuksteTaarten.nl Forum » Bekleden » een marshmallowfondant vraagje