1

Onderwerp: Bekleden marsepein of fondanttaart

Lieve mensen. Het lukt me maar niet om een taart mooi strak te bekleden. Heb 2 workshops gevolgd...vele youtubefilmpjes bekeken, maar krijg het niet netjes en strak. Rimpeltjes...scheuren...pff word er niet goed van. Toch vind ik het leuk om te doen. Wat denken jullie...toch maar opgeven ( misschien heb ik het gewoon niet in mn vingers) of doorgaan???? Help...ik weet het niet meer

2

Re: Bekleden marsepein of fondanttaart

Balen dat het niet lukt, zelfs niet na een workshop! Heb je al verschillende merken gebruikt? De één kan lezen en schrijven met FunCakes, de ander zweert bij Renshaw, het hangt helemaal af van jouw eigen voorkeur.
Rimpeltjes en scheuren klinkt ook als te dun; hoeveel gebruik je voor één taart?

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

3

Re: Bekleden marsepein of fondanttaart

Nooit opgeven! :-)

Gelukkig heb ik slechts 1x last gehad van scheuren, maar dat was mijn eigen schuld en had te snel de marsepein uitgerold, zonder goed te kneden. Dat kan dus een oorzaak zijn.
De rimpels is echt een kwestie van oefenen en heb ik ook nog wel eens last van, om die weg te werken. Het is maar net hoe groot je de lap marsepein hebt uitgerold, hoe groter, hoe makkelijker te bekleden.

Ik leg de lap op de taart en zorg er eerst voor dat de marsepein bovenop goed zit en zonder luchtbellen. Dan ga ik met de zijkanten van beide handen, langs de rand, want die wil je snel "vast" hebben zitten, want doe je dat niet, dan kan door het gewicht van de marsepein, de rand gaan scheuren.
Dus eerst de bovenkant, dan de rand goed vastzetten.
Daarna ga je naar beneden, maar niet teveel naar beneden wrijven, anders kan het ook gaan scheuren. Ik "druk" het meer een beetje vast aan de taart en werk zo naar beneden de plooien weg. Til de onderkant van het marsepein voorzichtig wat op en wrijf de plooien weg.
Dan ga ik eerst met mijn handen langs de taart en als alles glad is, pak ik de smoother erbij en ga ik "smootheren".
En ik gebruik handschoenen, dat vind ik fijner werken en plakt niet zo.

Ik hoop dat je er iets aan hebt....

4

Re: Bekleden marsepein of fondanttaart

Dank jullie al voor deze reacties. Misschien rol ik inderdaad te dun uit. Ik ga vandaag nog is proberen.

5

Re: Bekleden marsepein of fondanttaart

Ik rol ongeveer 4mm uit. Te dun kan scheuren maar te dik ook. Net als een te grote lap. Die trekt dan de zijkant naar beneden zeg maar.