1

Onderwerp: Tijdens bekleden gaat de fondant zweten

Hoi,

Al meermaals lees ik dat de fondant begint te zweten als hij uit ijskast komt.
Bij zweet de fondant al als ik de taart aan het bekleden ben.

Wat doe ik: daags ervoor vul ik de taart en bestrijk het met italiaanse BC (vind ik heel makkelijk werken) en plaats de taart in de ijskast om uit te harden.  De dag erna haal ik hem uit de ijskast om met de fondant te bekleden. Resultaat keer op keer begint de fondant te zweten en bemoeilijkt het strak maken van de taart.

Heeft iem. tips hiervoor?

groetjes

Bruno

2

Re: Tijdens bekleden gaat de fondant zweten

Ik doe het ook meestal zo en heb hier nooit last van  :think: . Ik gebruik wel marsepein. Deze zweet sowieso  bijna nooit is mijn ervaring. Alleen wanneer het erg warm en vochtig is buiten.
Misschien ligt het aan het merk fondant? Of je koelkast staat erg koud?

3

Re: Tijdens bekleden gaat de fondant zweten

Ik lees: als hij uit de ijskast komt. Bedoel je, als de fondant uit de ijskast komt? Of alleen de taart? Want iets wat koud is en vervolgens in een warme ruimte komt, gaat het zweten, dat is condens, dat is logisch. Dus fondant op kamertemperatuur, uitrollen, taart uit de koelkast halen en fondant er over doen. Misschien iets dikker uitrollen?

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

4

Re: Tijdens bekleden gaat de fondant zweten

Oh ja, heb ik ook wel eens last van, vooral als het warm en vochtig is. Wat ik meestal doe is de taart al iets eerder uit de koelkast halen,  zodat hij iets op temperatuur kan komen en snel werken....

5

Re: Tijdens bekleden gaat de fondant zweten

Enkel de taart bekleed met bc komt uit de ijskast.
Het is vanaf dat de fondant erop komt begint hij te plakken.
En dan kan je met je smoother niks doen.

6

Re: Tijdens bekleden gaat de fondant zweten

boudolf schreef:

Enkel de taart bekleed met bc komt uit de ijskast.
Het is vanaf dat de fondant erop komt begint hij te plakken.
En dan kan je met je smoother niks doen.

Dan denk ik haast dat je echt te dun uitrolt, zodat de condens van de taart je fondant nat maakt, of dat je een hele zachte fondant gebruikt. Ik herken het verder echt niet  :think:

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

7

Re: Tijdens bekleden gaat de fondant zweten

Ik bekleed bijna nooit met fondant maar toen heb ik hier ook geen last van gehad. Ik rol 3-4mm, soms 5mm, dik uit omdat ik dit mooier vind en makkelijker te bekleden is (eten ze maar niet alles op  ;-) ). Te zachte fondant/marsepein werkt idd niet fijn.