1

Onderwerp: Hobbels en bobbels met funcakes en boter creme

Hoi hoi!

Ik ben aan het oefenen voor het maken van mijn bruidstaart, ik gebruik funcakes bakmix en dat is heerlijk, maar zodra het gebakken is en ik de bovenkant recht wil maken ontstaan er door het snijden allerlei kraters in mijn taart, die met het afsmeren alleen maar erger worden en waardoor ik de fondant er niet strak op krijg.. wat kan ik doen?

Re: Hobbels en bobbels met funcakes en boter creme

Hoi,

Bedoel je in het taartkapsel zelf? Is het te droog geworden doordat je het te lang hebt gebakken in de oven?
Je kunt met een scherp mesje heel voorzichtig zo min mogelijk van je kapsel af halen. Met botercreme 1 op 1 zou je deze oneffenheidjes heel goed weg moeten krijgen.

3

Re: Hobbels en bobbels met funcakes en boter creme

Het zou inderdaad goed kunnen dat hij te lang heeft gebakken, ik heb een belachelijk klein en heel oud oventje, misschien daar wat beter op letten inderdaad!
Ik lees op het internet dat je bij de 1 op 1 boter creme wat water moet doen.. ergens anders lees ik weer dat je dit echt niet moet doen, wat is het best? en als ik er citroen boter creme van wil maken?

Re: Hobbels en bobbels met funcakes en boter creme

Ik zou denken dat je biscuit juist niet te droog is maar, eerder niet helemaal goed afgekoeld, zodat er door het snijden extra cake wordt weggetrokken (doordat het dan wat kleeft aan je mes/zaag).

Bij 1:1 botercreme (alleen gebruiken voor dun afsmeren) geen water gebruiken, hier van gaat je fondant smelten. Als je wil vullen met botercreme kan je de mix gebruiken en dan ook daaraan citroen aroma toevoegen. Voor het afsmeren met citroen botercreme zou ik, denk ik, die geraspte citroen van dr oetker door de 1:1 mengen.

Succes :thumb:

Groetjes Kirsten

5 Laatst bewerkt door Bianca1969 (30-09-2014 19:52)

Re: Hobbels en bobbels met funcakes en boter creme

pandastic schreef:

Hoi hoi!

Ik ben aan het oefenen voor het maken van mijn bruidstaart, ik gebruik funcakes bakmix en dat is heerlijk, maar zodra het gebakken is en ik de bovenkant recht wil maken ontstaan er door het snijden allerlei kraters in mijn taart, die met het afsmeren alleen maar erger worden en waardoor ik de fondant er niet strak op krijg.. wat kan ik doen?


Draai je je biscuit ondersteboven als hij uit de oven komt?....dan heb je nl al een mooie rechte bovenkant (wat eerst onderkant was)....en hoef je niets af te snijden. Tenminste zo doe ik het altijd.

BC 1:1.....GEEN water toevoegen, zoals reeds is gezegd dan gaat je fondant smelten.
Je kunt wel van citroen-essence wat toevoegen....Ik maak meestal 250gr roomboter en 250gr poedersuiker...en op die hoveelheid doe ik (van DrOetker) 3 à 4 theelepeltjes essence...
Dit gaat goed....en het is op die massa absoluut niet teveel vocht.

Het is zoals het is en dat is goed zo.
Bianca's bakery

6

Re: Hobbels en bobbels met funcakes en boter creme

Oeh bedankt voor de tips, ik draai mijn biscuit niet om maar ik snijd het, misschien wel een goed idee om eens te gaan proberen hem om te draaien =)
Ik ga het maar weer eens proberen!

7

Re: Hobbels en bobbels met funcakes en boter creme

Als je de bolling wegsnijdt houdt je inderdaaad een veel te zacht biscuit over. Dat is bijna niet meer af te smeren, tenzij je bc heel zacht is.  Biscuit na het bakken op een rooster storten en heel goed laten afkoelen.
Dan pas snijden, vullen en bekleden.

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym