51

Re: How to: Vullen, afsmeren en bekleden... hoe het voor mij STRAK uitpakt

anaid_026 schreef:

als ik mijn taart afsmeer is hij precies zoals de jouwe heel strak, maar zodra ik hem bekleed dan komen er hobbels (de laagjes) te zien door de marsepein heen. Ook al heb ik hem koud weggezet voor het bekleden, zodra ik hem weer uit de koelkast haal komt hij weer op kamer temperatuur en krijg je de hobbels te zien, enig idee hoe ik dat kan verhelpen?

kijk dit voorbeeld
http://94.100.118.149/1428900001-1428950000/1428919801-1428919900/1428919893_6_sor_.jpeg

Dit probleem heb ik nu ook, dat de lagen zo zichtbaar zijn, hoe doek dat anders?

** Waarom wist ik niet eerder dat taarten zo leuk is, dan had ik er mijn beroep van gemaakt!! **

52

Re: How to: Vullen, afsmeren en bekleden... hoe het voor mij STRAK uitpakt

jgmarije schreef:
anaid_026 schreef:

als ik mijn taart afsmeer is hij precies zoals de jouwe heel strak, maar zodra ik hem bekleed dan komen er hobbels (de laagjes) te zien door de marsepein heen. Ook al heb ik hem koud weggezet voor het bekleden, zodra ik hem weer uit de koelkast haal komt hij weer op kamer temperatuur en krijg je de hobbels te zien, enig idee hoe ik dat kan verhelpen?

kijk dit voorbeeld
http://94.100.118.149/1428900001-1428950000/1428919801-1428919900/1428919893_6_sor_.jpeg

Dit probleem heb ik nu ook, dat de lagen zo zichtbaar zijn, hoe doek dat anders?

Ik denk dat het dan te warm is in de ruimte waar je je taart bekleed.
Ik zet mijn taart in de koelkast en laat 'm daar een tijdje goed koud worden. Ik haal 'm er pas uit als ik de uitgerolde lap al klaar heb liggen. Dus als de taart uit de koelkast komt, wordt hij meteen bekleed en gaat daarna weer de koelkast in. Veel tijd is er dus niet om op kamertemperatuur te komen.

Verder zou ik liever 4 dunnere lagen vulling doen, dan 2 dikke.

En tot slot is denk ik het smootheren heel belangrijk.
Ik 'aai' liever 20 keer over de taart dan dat ik er 3 keer overheen ga met veel kracht.
Als je je fondant eenmaal naar binnen hebt gesmootherd bij die rand waar de vulling zit, dan zie je dat en krijg je dat niet meer ongedaan.
Probeer dus alles maar heel lichtjes aan te raken. Zowel bij het plooien wegwerken als bij het smootheren daarna.

Dit laatste heb ik zo bedacht omdat ikzelf dat probleem ook vaak heb gehad. Maar sinds ik zo voorzichtig de plooien wegwerk en nog voorzichtiger smoother, is het niet meer gebeurd.

Succes!

53

Re: How to: Vullen, afsmeren en bekleden... hoe het voor mij STRAK uitpakt

bedankt voor de uitgebreide how to! Ik ben al ff bezig, maar zie toch weer handige tips die ik de volgende x ga uitproberen... echt super!

54

Re: How to: Vullen, afsmeren en bekleden... hoe het voor mij STRAK uitpakt

:thumb: Super joh! Altijd leuk om fotos van iemand anders te zien. Ik snij en vul precies hetzelfde als jij :Y . Niet kwa vulling maar kwa manier dan. Alleen kan ik totaal niet overweg met fondant dus gebruik marsepein.
Nogmaals leuk  :thumb:

55

Re: How to: Vullen, afsmeren en bekleden... hoe het voor mij STRAK uitpakt

Lori schreef:

Ik denk dat het dan te warm is in de ruimte waar je je taart bekleed.
Ik zet mijn taart in de koelkast en laat 'm daar een tijdje goed koud worden. Ik haal 'm er pas uit als ik de uitgerolde lap al klaar heb liggen. Dus als de taart uit de koelkast komt, wordt hij meteen bekleed en gaat daarna weer de koelkast in. Veel tijd is er dus niet om op kamertemperatuur te komen.

Verder zou ik liever 4 dunnere lagen vulling doen, dan 2 dikke.

En tot slot is denk ik het smootheren heel belangrijk.
Ik 'aai' liever 20 keer over de taart dan dat ik er 3 keer overheen ga met veel kracht.
Als je je fondant eenmaal naar binnen hebt gesmootherd bij die rand waar de vulling zit, dan zie je dat en krijg je dat niet meer ongedaan.
Probeer dus alles maar heel lichtjes aan te raken. Zowel bij het plooien wegwerken als bij het smootheren daarna.

Dit laatste heb ik zo bedacht omdat ikzelf dat probleem ook vaak heb gehad. Maar sinds ik zo voorzichtig de plooien wegwerk en nog voorzichtiger smoother, is het niet meer gebeurd.

Succes!

Ik had bij deze taart (10cm hoog) 4 lagen gedaan.

Wat je schrijft over de fondant naar binnen smootheren bij de vulling had ik zelf nog niet aan gedacht, ik denk idd dat ik bij het wegwerken van de plooien de (in mijn geval) marsepein te hard tegen de taart duw en daarbij dus in de vulling. :think: Dank je wel voor de tip! :thumb:

Ik zal de volgende keer mijn taart liefdevol aaien :lol:

groetjes, Diana

56

Re: How to: Vullen, afsmeren en bekleden... hoe het voor mij STRAK uitpakt

:lol: Ik vergat nog te zeggen dat ik altijd fan ben van jouw taarten. Bij deze dus!

57

Re: How to: Vullen, afsmeren en bekleden... hoe het voor mij STRAK uitpakt

maar dat de lagen van de taart zo zichtbaar zijn, heeft toch niets met de vulling te maken. Of bedoel je dat je het geheel te ruw behandeld waardoor je al voor of tijdens het bekleden het geheel uit z'n verband duwt?

** Waarom wist ik niet eerder dat taarten zo leuk is, dan had ik er mijn beroep van gemaakt!! **

58

Re: How to: Vullen, afsmeren en bekleden... hoe het voor mij STRAK uitpakt

jgmarije schreef:

maar dat de lagen van de taart zo zichtbaar zijn, heeft toch niets met de vulling te maken. Of bedoel je dat je het geheel te ruw behandeld waardoor je al voor of tijdens het bekleden het geheel uit z'n verband duwt?

Als je de taart snijd en vult dan zie je aan de zijkant de vulling. Kijk maar naar haar voorbeeld op de 1e pagina.

Als je hem bekleed en je gaat de plooien weghalen en je duwt dan te hard in de zijkant dan duw je de marsepein/fondant iets in de vulling. Die is zachter dan het kapsel en daarom zie je de laagjes
De laagjes kapsel sluiten door de vulling nooit in zijn geheel aan of je moet heeeeeel dun vullen.

groetjes, Diana

59

Re: How to: Vullen, afsmeren en bekleden... hoe het voor mij STRAK uitpakt

super duidelijk zeg!!!
maar wat gebruik jij maar weinig botercreme om af te smeren......
ik dacht dat er een dikke laag opm moest en die dan glad maken
ik ga het zeker op deze manier proberen


thnX

60

Re: How to: Vullen, afsmeren en bekleden... hoe het voor mij STRAK uitpakt

Perfect! Ik kon je wel kussen van het weekend  ;)  ik wilde weer eens een taartje maken en heb precies jouw handleiding gevolgd. Nog nooit zo'n retestrakke taart gehad! Vooral de tip om de vulling ook in een spuitzak te doen, werkt echt super! Het afsmeren ging ook goed en ik had dus gewoon een rechte en strakke taart! Vanaf nu doe ik het op jouw manier. Thanks voor het delen!

Groetjes Vanessa "Taart van mijn zus"
"Life is like a box of chocolates, you'll never know what you gonna get"

61

Re: How to: Vullen, afsmeren en bekleden... hoe het voor mij STRAK uitpakt

anaid_026 schreef:
jgmarije schreef:

maar dat de lagen van de taart zo zichtbaar zijn, heeft toch niets met de vulling te maken. Of bedoel je dat je het geheel te ruw behandeld waardoor je al voor of tijdens het bekleden het geheel uit z'n verband duwt?

Als je de taart snijd en vult dan zie je aan de zijkant de vulling. Kijk maar naar haar voorbeeld op de 1e pagina.

Als je hem bekleed en je gaat de plooien weghalen en je duwt dan te hard in de zijkant dan duw je de marsepein/fondant iets in de vulling. Die is zachter dan het kapsel en daarom zie je de laagjes
De laagjes kapsel sluiten door de vulling nooit in zijn geheel aan of je moet heeeeeel dun vullen.

Thanks Diana, dat is inderdaad wat ik ook denk dat er gebeurt waardoor vervolgens de lagen zichtbaar zijn.

62

Re: How to: Vullen, afsmeren en bekleden... hoe het voor mij STRAK uitpakt

mickjuulmae schreef:

Perfect! Ik kon je wel kussen van het weekend  ;)  ik wilde weer eens een taartje maken en heb precies jouw handleiding gevolgd. Nog nooit zo'n retestrakke taart gehad! Vooral de tip om de vulling ook in een spuitzak te doen, werkt echt super! Het afsmeren ging ook goed en ik had dus gewoon een rechte en strakke taart! Vanaf nu doe ik het op jouw manier. Thanks voor het delen!

Wauw!! Wat leuk om te lezen zeg!!
Bedankt voor je berichtje  :)

63

Re: How to: Vullen, afsmeren en bekleden... hoe het voor mij STRAK uitpakt

Lori bedankt en toppy foto´s  :thumb: een hele duidelijke howto  :)
grt Carla

64

Re: How to: Vullen, afsmeren en bekleden... hoe het voor mij STRAK uitpakt

wat een super how-to!!!
:stoute schoenen!!: Als je je nou op een dag verveeld..... heb je er dan ook eentje van een vierkante taart? :o

65

Re: How to: Vullen, afsmeren en bekleden... hoe het voor mij STRAK uitpakt

ik heb heel vaak dat de smooter aan de fondant blijft plakken. Hoe kan dit?

66

Re: How to: Vullen, afsmeren en bekleden... hoe het voor mij STRAK uitpakt

Als beginneling heb ik echt veel aan je uitleg. Veel details had ik nog echt niet door. Zoals omhoog duwen bij de zijkant. Van die kleine dingen waardoor ik anders scheurtjes krijg. Super!!!

67

Re: How to: Vullen, afsmeren en bekleden... hoe het voor mij STRAK uitpakt

tamarisk schreef:

wat een super how-to!!!
:stoute schoenen!!: Als je je nou op een dag verveeld..... heb je er dan ook eentje van een vierkante taart? :o

Het bekleden van een vierkante taart bedoel je?
Ik maak niet veel vierkante taarten, maar heb nooit problemen om de plooien weg te werken. Bij de hoeken beginnen, maar dat wist je vast al.
Wat vind je precies moeilijk?

68

Re: How to: Vullen, afsmeren en bekleden... hoe het voor mij STRAK uitpakt

miranda80 schreef:

ik heb heel vaak dat de smooter aan de fondant blijft plakken. Hoe kan dit?

Ja dan is de fondant iets te warm geworden. Zorg dat het koel is in de ruimte waar je je taart bekleedt.
Ik heb het ook wel eens hoor, dan is er inderdaad geen beginnen aan met smootheren.

69

Re: How to: Vullen, afsmeren en bekleden... hoe het voor mij STRAK uitpakt

anaid_026 schreef:
jgmarije schreef:

maar dat de lagen van de taart zo zichtbaar zijn, heeft toch niets met de vulling te maken. Of bedoel je dat je het geheel te ruw behandeld waardoor je al voor of tijdens het bekleden het geheel uit z'n verband duwt?

Als je de taart snijd en vult dan zie je aan de zijkant de vulling. Kijk maar naar haar voorbeeld op de 1e pagina.

Als je hem bekleed en je gaat de plooien weghalen en je duwt dan te hard in de zijkant dan duw je de marsepein/fondant iets in de vulling. Die is zachter dan het kapsel en daarom zie je de laagjes
De laagjes kapsel sluiten door de vulling nooit in zijn geheel aan of je moet heeeeeel dun vullen.

AHA, dat is het! Ik ga er volgende week 4 (!!) maken, dus dan kan ik flink oefenen!!!

** Waarom wist ik niet eerder dat taarten zo leuk is, dan had ik er mijn beroep van gemaakt!! **

70 Laatst bewerkt door jgmarije (09-11-2011 15:20)

Re: How to: Vullen, afsmeren en bekleden... hoe het voor mij STRAK uitpakt

anaid_026 schreef:
jgmarije schreef:

maar dat de lagen van de taart zo zichtbaar zijn, heeft toch niets met de vulling te maken. Of bedoel je dat je het geheel te ruw behandeld waardoor je al voor of tijdens het bekleden het geheel uit z'n verband duwt?

Als je de taart snijd en vult dan zie je aan de zijkant de vulling. Kijk maar naar haar voorbeeld op de 1e pagina.

Als je hem bekleed en je gaat de plooien weghalen en je duwt dan te hard in de zijkant dan duw je de marsepein/fondant iets in de vulling. Die is zachter dan het kapsel en daarom zie je de laagjes
De laagjes kapsel sluiten door de vulling nooit in zijn geheel aan of je moet heeeeeel dun vullen.

AHA, dat is het! Ik ga er volgende week 4 (!!) maken, dus dan kan ik flink oefenen!!!

Dubbel, sorry!

** Waarom wist ik niet eerder dat taarten zo leuk is, dan had ik er mijn beroep van gemaakt!! **

71

Re: How to: Vullen, afsmeren en bekleden... hoe het voor mij STRAK uitpakt

Hai,
ik begin ook met de hoeken, maa hou dan soms wat in het midden van de zijkant. En het lukt eigenlijk alleen goed als ik de marsepein iets dikker laat.

72

Re: How to: Vullen, afsmeren en bekleden... hoe het voor mij STRAK uitpakt

Super bedankt voor je duidelijke uitleg!! Ben pas een beginneling en heb pas 3 taarten op mijn naam staan. Alle begin is moeilijk maar wordt hierdoor wel een beetje makkelijker gemaakt!
Thanx :thumb:  :thumb:  :thumb:

73

Re: How to: Vullen, afsmeren en bekleden... hoe het voor mij STRAK uitpakt

Ik ga dit de volgende keer zeker uitproberen. Mijn taarten zijn gewoon niet strak genoeg. Vooral de onderrand is nog een leerpunt!
Ik gok dat ik te weinig geduld heb :) Ik heb overigens altijd dat mijn dijkjes naar buiten puilen en de taart dus alsnog niet strak wordt.
iig Bedankt!

74

Re: How to: Vullen, afsmeren en bekleden... hoe het voor mij STRAK uitpakt

HOe krijg je je biscuit zo HOOG? Graag de gouden tip, hier is het met max 6 cm wel gebeurd...

75

Re: How to: Vullen, afsmeren en bekleden... hoe het voor mij STRAK uitpakt

NewBee schreef:

HOe krijg je je biscuit zo HOOG? Graag de gouden tip, hier is het met max 6 cm wel gebeurd...

Gewoon wat meer beslag in je bakpan denk ik. Ik heb hoge bakpannen (10 cm) en ik vul ze voor iets meer dan de helft.