1 Laatst bewerkt door anneke79 (05-02-2012 14:18)

Onderwerp: aangepast recept 'koemelk en eivrije (gele) room'

Ik gebruikte tot nu toe een enkele keer het recept van koemelk vrije gele room hier van de site maar ik vond het erg dik/stevig worden als het afkoelde. Fruit er op doen was ook geen succes omdat het er niet iets in wilde zakken.

Ik heb (op advies van mijn moeder), minder custard en bloem gebruikt en nu  is de gele room goed van substantie. Beter te verwerken en de smaak is goed.

ook gebruik ik geen melk vervanger zoals in het recept omdat ik dat niet in huis heb.

1 el bloem
2 el custard (of maizena, maar dan wordt het niet geel)
3 el suiker (ik gebruik kristal suiker)
1 zakje vanille suiker
3 dl water
25 gr wajang (is koemelk vrije margarine)

bloem, custard, suiker en vanille suiker in een kom doen, met 5 el water (van de 3 dl) tot een papje roeren. Rest van het water aan de kook brengen. Custard mengsel door het water roeren en als roerend 5 min laten koken. Nu wordt het wat 'glazig', dus niet romig van kleur.
Als je de pan van het vuur haalt, nog even door roeren en daarbij ook de wajang mee roeren, nu zie je de gele room 'romiger' van kleur worden.
Tijdens het afkoelen af en toe roeren, als je het snel nodig hebt dan in een bak met koud water zetten en al roerend laten afkoelen.

groetjes Anneke, www.taartspeciaal.nl

2

Re: aangepast recept 'koemelk en eivrije (gele) room'

Dank je wel, ik wilde dit net van het weekend voor het eerst gaan maken.

Ipv custard gebruik ik maismeel, aangezien in custard sporen kunnen zitten van ei, melk en lupine. Maismeel is het hoofdbestanddeel van de custard.

Groetjes Myrna

3

Re: aangepast recept 'koemelk en eivrije (gele) room'

ga het opslaan voor als ik weer een taart moet maken voor mijn buurmeisje

4

Re: aangepast recept 'koemelk en eivrije (gele) room'

ik heb deze gister gebruikt, maar hij werd heel dik... toen het eenmaal afgekoeld was, was het een blok geworden... ik kon het na wat opwarmen in de magnetron wel op de taart krijgen, maar smeerbaar was het zeker niet.... is dat de bedoeling of heb ik ergens iets verkeerd gedaan met de verhouding??
http://i381.photobucket.com/albums/oo259/PetraWB/2010-03-275.jpg

5

Re: aangepast recept 'koemelk en eivrije (gele) room'

Hoi Petra,

met het recept wat eerst op de site stond had ik ook dat het zo dik wordt.
Met bovenstaand recept (en dan alles afgemeten in een maatschepje) vind ik niet dat het een blok wordt. Wel verwerk ik het als het nog lauw is. Maar als ik een restje heb dan wordt dat hier ook afgekoeld op gegeten.

Wat je anders kan proberen is om het recept nogmaals te maken maar dan met iets minder bloem en custard.

groetjes Anneke

groetjes Anneke, www.taartspeciaal.nl

6

Re: aangepast recept 'koemelk en eivrije (gele) room'

bedankt anneke! ga ik proberen :D

7

Re: aangepast recept 'koemelk en eivrije (gele) room'

Je kunt ook het recept aanhouden wat op een pak custard staat, en dan wat meer custard dan bij vla, maar nog wat minder dan bij pudding, dan blijft het goed verwerkbaar.
Mijn ervaring is namelijk ook dat pudding direct verwerkt moet worden, omdat het anders echt een blok wordt...
en aangezien vla net te dun is om mee te vullen... :(