1

Onderwerp: Dragant

Hoi,

Dit recept + beschrijving heb ik ooit onder het surfen gevonden, helaas weet ik niet meer waar. Ik heb het zelf ook nog niet geprobeerd. Maar Eugenie, hopelijk kan je er wat mee!

Groetjes,

Lonneke

Dragant            Suikerwerk

Met de pasen in zicht is dragant een mooi en gemakkelijk te maken materiaal wat zich ook eenvoudig laat verwerken.
Onder dragant verstaat men suiker of suikerwerk van: gezeefde poedersuiker, gelatine en water. Als U de verdere instructie goed volgt kan er niets mis gaan en heeft U met de Pasen leuke eieren, kippen, paashazen en nog teveel om op te noemen.
Uiteraard is dit materiaal ook geschikt om op/voor andere gelegenheden/tijdstippen te gebruiken, denk eens aan bruiloft, kerst, verjaardagen, jubilea etc.
Dragant.   
Ingrediënten:
1     kilo poedersuiker (geen decoratiesuiker)
15   gram gelatine (poeder of blaadjes)
100 gram water (het water ook afwegen in verband met de juistheid)
•    Poedersuiker zeven
•    De gelatine toevoegen aan het water of laten weken in de 100 gr. water
•    Het geheel au bain marie verwarmen, zodat de gelatine opgelost is
•    Gezeefde poedersuiker snel toevoegen en alles goed mengen tot een glad deegje, dit geheel in een plastic zak bewaren tot verdere bewerking
•    Voorkom uitdrogen van de dragant, dan ontstaan er namelijk stukjes en die blijven zichtbaar en dit straks afbreuk aan het werkstuk.
Verwerking:
•    Dragant uitrollen met een rolstok tot een dikte van ± 1,5-2 mm en op een plaatje leggen, direct afdekken met plastic of met een sjabloon en direct uitsnijden
•    De afsnijdsels wegnemen en direct doorwerken dit voorkomt uitdrogen.
•    Let op schoon werken, alle harde dragantpuntjes of vuil blijft zichtbaar
•    Dragant laten drogen op een stofvrije plaats in mallen regelmatig los maken.
•    Na 12 uur keren, na weer 12 uur keren en na weer 12 uur keren, hierna zal de dragant droog zijn.
•    Eventuele randen lichtjes ontbramen met schuurpapier
•    Eventueel met garneerglazuur versiering aanbrengen en laten drogen.
•    Daarna de onderdelen met garneerglazuur aan elkaar zetten.
•    Als laatste het afwerken van het werkstuk met versiering.
Tips:
•    Tijdens het drogen steeds op schone plaatjes leggen, eventueel op plastic
•    Tijdens het verwerken uitdrogen voorkomen in verband met scheureffect
•    Tijdens het uitrollen maïzena gebruiken (spaarzaam) om de dragant los te houden van de werkplaats
•    Te dun uitgerolde dragant is zeer breekbaar
•    Te dik uitgerolde dragant is niet droog te krijgen, dus bros
•    Als je dragant in mallen wilt doen, eerst goed soepel maken (in de warme handen goed kneden zodat de dragant wat warm wordt), daarna uitrollen of modelleren en in de mal drukken
•    Goed aandrukken en voorzichtig overtollige dragant afsnijden (let op niet teveel)
•    Tijdens het drogen de dragant regelmatig in model houden en los van de werkplaats houden
•    Zorg tijdens het werken voor schone handen en schone materialen.
Variatie dragantwerk (craquellere, marmerwerk en scheurwerk)
•    Dit is dragant die licht aangedroogd is en daarna opnieuw lichtjes is uitgerold of licht aangedroogd en daarna d.m.v. stokje of liniaal er onderdoor, iets optillen en weer terug leggen. Nu d.m.v. sjablonen figuren uitsnijden en deze ca. 12 uur laten drogen. Nu met kleurstof in poedervorm er overheen gaan d.m.v. sponsje en de scheurtjes met kleurstof vullen. Overtollig kleurstof verwijderen. Nu de dragant keren en ca. 12 uur laten drogen, keren en weer 12 uur laten drogen. Als de dragant droog is kunt U de eventuele onderdelen met garneerglazuur in elkaar zetten (lijmen) eventueel met garneerglazuur of gekleurde glazuur bespuiten, opgarneren of eventueel met garneerglazuur versieringen er op aan brengen.
•    Marmerwerk is verkrijgbaar door 2 kleuren dragant licht te mengen en weer uit te rollen, te kneden en weer uit te rollen. Hierna uitsnijden en laten drogen. De restjes hiervan krijgen wel een andere kleur (is dus evt. afval of tot een andere kleur te verwerken, donkerder bijvoorbeeld)
•    Icing= garneerglazuur in het Engels, te kleuren en daarvan een beetje door wat witte garneerglazuur te doen, die op zich niet te stijf geklopt is. Anders met eiwit afgeslapt te mengen, een beetje maar, niet geheel en dan over de dragant te doen, nu zijn de nog zichtbare strepen kleur zichtbaar, dus niet egaal. Dit is ook een beetje marmereffect, maar wel glanzend.
Aanbevolen gereedschappen en materialen
•    Fijne zeef
•    Bekken
•    Litermaat
•    Weegschaal
•    Au bain marie (eventueel in een pan water)
•    Krabber
•    Plastic plaatje, plasticfolie en plastic zakken
•    Maïzena
•    Afbreekmes
•    Deegroller RVS of Teflon
•    Koksmes
•    Stekerdozen, glad, kartel, figuren, fantasie etc.
•    Sjablonen van karton of mallen van plastic
•    Fijn schuurpapier
•    Penseel
•    Eventueel vitrage met motief om dit op het dragant te drukken zodat er een motief ontstaat
•    Levensmiddelen kleurstof:  Poederkleurstof, Vloeibare Kleurstof, Pastakleurstof.

Mijn online fotoalbum: http://lonnes.mijnalbums.nl 
Mijn facebook pagina: http://www.facebook.com/BakLonnes

2

Re: Dragant

he ontzettend bedankt Lonnes,

Je hoort nog van me of het gelukt is

Groetjes,Eugenie

cateren is ook gebakjes maken :)

3

Re: Dragant

He, wat grappig. Een paar maanden geleden heb ik wat zitten experimenteren met poedersuiker en gelatine voor een vriendinnetje van mijn dochter die geen ei mag. Mijn resultaat werd onverwerkbaar maar de brokjes die ik had smaakten wel lekker. Beetje als schuimpjes. Ik heb haar moeder toen verteld wat ik gedaan had en laten proeven en zij heeft het thuis geprobeerd en haar resultaat (met aardbeiensiroop)kon ze spuiten en ze heeft er toen kerstkransjes van gemaakt en in de kerstboom gehangen.

En nu blijkt dus dat het niets nieuws is en dat het dragant heet. Ik ben heel blij met het recept!! Dan hoef ik niet zo vaak meer te proberen voor de goede verhoudingen :D

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

4

Re: Dragant

Hoi Euginie.

het recept wat lonnes hier onder schreef is meer het recept voor pastillage, of gelatine paste.  Sorry Ik ken het nederlandse woord niet.
Het is een heel fijn recept om dingen mee te "bouwen"  Als je op sommige engelse sites kijkt zie je dat mensen hele gebouwen maken.
Ik heb verschillende recepten voor flowerpaste (dragant paste) maar ze zijn in het engels als je evengedult heb probeer ik ze voor je te vertalen. Zelfs na 17 jaar is mijn vertaling nog niet brilliant ;-)

groetjes Francisca