1

Onderwerp: Hartige hapjes??

Binnenkort vier ik samen met mijn man onze verjaardagen, overdag voor familie, ´s avonds voor vrienden. Nu wil ik niet de standaard hapjes (chips, blokje kaas, rauwkost) op tafel zetten, maar eens een keer met iets origineels komen. Maar liefst wel iets wat ik vooraf kan klaarmaken.

Dus: Wat zetten jullie de feestgangers voor?

*D

If there's no chocolate in heaven, I'm not going!!!
Trots op mijn nieuwe website! Taartenfreak.nl

2

Re: Hartige hapjes??

bladerdeeghapjes  :Y zijn hier grote favoriet!

de versie met knakworstjes, beetje mosterd en kan eventueel ook nog een klein stukje ontbijtspek in.

en andere versie met pesto, ontbijtspek en een beetje geraspte kaas.

koekenbakker in opleiding!

Kijk even mee... heb zin om een keer een high tea te doen... ook wel leuk hiervoor...

Kijk voor al mijn creaties ook eens op http://taartenvanbianca.hyves.nl/

4

Inderdaad bladerdeeg hapjes, ik doe er altijd fetakaas in, kan je eventueel ook nog spinazie bij doen.

5

Witloofblaadjes gevuld met kippesla/tonijnsla, enz.
het blaadje wordt dan gebruikt als een soort lepel zeg maar

Tegen de stroom ingaan is de enige manier om bij de bron te komen

6

ook met bladerdeeg:
bladerdeeg even in de oven op 180 graden totdat ze flink opgebolt zijn
pesto mengen met creme fraiche, demi creme fraiche of zure room, beleggen met ui, tomaat, champignons of pizza ingredienten naar keuze en mozzarella.
Nog even afbakken in de oven :)

met filodeeg:
in minitaartvormpjes of minicupcake vormpjes 3 losse vierkanten van filodeeg doen (maar wel scheef op elkaar, zodat je allemaal punten ziet aan de bovenkant) en vullen met lekkere hartige vullingen (zoals zure room en gerookte zalm, of tomaat en mozzarella, of spinazie en kaas :)
(ook bakken in oven natuurlijk)

sandwhiches op vingerformaat gesneden en met prikker erdoorheen
(lekker met komkommersalade of gerookte zalm :) )

pasta salade is hier altijd een hit!

tomaten soep (warm of koud) geserveerd in glazen ook :)
(voelt ook nog een beetje gezond :P )

wraprolletjes zijn ook lekker en zien er leuk uit! (handig serveren met cocktailprikker :P )

sommige van deze dingen zijn ook wel vullend, ik serveer ook altijd veel te veel  :rolleyes: maar dan denk ik: beter te veel dan te weinig :)
fijne verjaardag :)

7 Laatst bewerkt door Brittebol (12-05-2010 20:21)

evamaria schreef:

ook met bladerdeeg:
bladerdeeg even in de oven op 180 graden totdat ze flink opgebolt zijn
pesto mengen met creme fraiche, demi creme fraiche of zure room, beleggen met ui, tomaat, champignons of pizza ingredienten naar keuze en mozzarella.
Nog even afbakken in de oven :)

met filodeeg:
in minitaartvormpjes of minicupcake vormpjes 3 losse vierkanten van filodeeg doen (maar wel scheef op elkaar, zodat je allemaal punten ziet aan de bovenkant) en vullen met lekkere hartige vullingen (zoals zure room en gerookte zalm, of tomaat en mozzarella, of spinazie en kaas :)
(ook bakken in oven natuurlijk)

sandwhiches op vingerformaat gesneden en met prikker erdoorheen
(lekker met komkommersalade of gerookte zalm :) )

pasta salade is hier altijd een hit!

tomaten soep (warm of koud) geserveerd in glazen ook :)
(voelt ook nog een beetje gezond :P )

wraprolletjes zijn ook lekker en zien er leuk uit! (handig serveren met cocktailprikker :P )

sommige van deze dingen zijn ook wel vullend, ik serveer ook altijd veel te veel  :rolleyes: maar dan denk ik: beter te veel dan te weinig :)
fijne verjaardag :)

:9  :9  :9
Ik ga dit ook maar ff allemaal onthouden  ;)

8

Deze zijn zalig en makkelijk om te maken:

Zalm op bladerdeeg (36 stuks)

Ingrediënten:
4 plakjes bladerdeeg
100 gr gerookte zalm
1 ei
sesam- of maanzaad
250 gr roomkaas
2 el bosuitjes
1 tl dille

Bereiding:
Bestrijk de plakjes bladerdeeg licht met losgeklopt ei. Snij ze elk in negen vierkantjes en bestrooi ze met sesam- of maanzaad.
Leg ze op een ingevette bakplaat en bak ze in een oven op 200°C (hetelucht 180°C) in ongeveer 8 minuten mooi bruin. Laat ze afkoelen en snij ze in twee laagjes.
Roer de roomkaas zacht en meng er wat fijngehakte bosuitjes en dille door. Verdeel dit over de onderkant van de vierkantjes en leg hierop een stukje gerookte zalm.
Leg hierop het bovenste gedeelte van het bladerdeeg.

En deze zijn ook heerlijk:

Minitaartjes met cashewnoten, koriander en brie:

4 plakjes bladerdeeg, 1 bosuitje, naar smaak koriander, 2 eieren, 3 eetlepels slagroom, 1 theelepel currypasta (poeder kan ook), 75 gr. roombrie, 75 gr. lichtgezouten cashewnoten. 2 Minimuffinvormen.

Eieren loskloppen met slagroom en curry. Bosui (in fijne ringetjes gesneden) en koriander er door roeren. Brie in 16 blokjes snijden. Ontdooide plakjes bladerdeeg in vieren snijden en hiermee elke uitsparing in de muffinvorm bekleden. Cashewnoten in de vormen leggen, eimengsel daarop gieten en als laatste bovenop een blokje brie leggen. In het midden van een op 200 graden voorverwarmde oven zetten en in ca. 15 minuten goudbruin en gaar bakken.

En helemaal gemakkelijk:

Komkommer vullen met surimistick (gat maken met appelboor) en dan in plakjes snijden.

Volgens mij heb ik ze allemaal van Janneke's receptenpagina, daar vind je heel recepten!

Succes!

www.detaartentantes.nl
Workshops en webshop taartdecoratie. Ook afhalen in Zwolle en Elburg!

9

waarom krijg ik honger nu???? :lol:

Tegen de stroom ingaan is de enige manier om bij de bron te komen

10

ook lekker
Ingrediënten
Voor 12 hapjes
4 plakjes bladerdeeg 100 gram, bijvoorbeeld Mon Chou of Philadelphia roomkaas 3 eetlepels poedersuiker, gezeefd 1/2 theelepel vanille extract 12 theelepels jam 1 ei Poedersuiker, extra Verwarm de oven voor op 220 graden

Gebruik een ronde uitsteker om drie cirkels uit elk plakje bladerdeeg te steken. Leg de rondjes op een met bakpapier beklede bakplaat. 
Klop het ei los en bestrijk de bovenkant van de hapjes met het eimengsel. Dit zorgt ervoor dat de hapjes mooi bruin worden in de oven.
Bak de hapjes 10 – 12 minuten in de oven, of totdat ze goudbruin en gerezen zijn. Laat ze helemaal afkoelen. 
Gebruik een mixer om de roomkaas romig te kloppen. Mix de poedersuiker erdoorheen. Voeg de vanille toe en roer door elkaar.
Snij de hapjes in met een scherp mes. Besmeer met een theelepel roomkaas en vervolgens met een theelepel jam. 
Zet de hapjes 1 uur in de koelkast. Bestrooi vervolgens met poedersuiker en serveer!

plakjes cervelaatworst beetje paturain erop en in een hoorntje
rollen

dikkere schijven komkommer beetje uithollen en file american erop
ook lekker met tonijn of zalmsalade

11 Laatst bewerkt door jantje1978 (12-05-2010 20:36)

wraps met gerookte zalm, roomkaas en komkommer

tortilla besmeren met roomkaas(philidelphia) beleggen met zalm en repen komkommer over de  lengte (met een kaasschaaf) oprollen en in stukjes snijden

je kan heel veel soorten beleg gebruiken bv rosbief met een mosterdmayonaise, kipfilet met een gemberkerriemayonaise, kruidenkaas met rookvlees enz

zie ik bij evamaria ook wraps staan, sorry had ik niet gezien

oja en ik ben persoonlijk heel erg fan van tapashapjes in alle soorten en maten

12 Laatst bewerkt door Cake it (12-05-2010 20:56)

De hit bij ons zijn roti rollen, maar helaas maak je die niet effe snel. Moest hiervoor speciaal voor op (inburgerings)cursus bij een tante van mijn man  :D

Bladerdeeg rollen om en maisprikker en dan in de oven. Beetje kruidenboter eroverheen is dan erg lekker. Dit kan trouwens ook boven de bbq of een vuurtje. Vinden de kids erg leuk om te doen.
Gewoon brooddeeg kan ook, duurt alleen iets langer.

Ananas met katenspek eromheen en dan in de oven tot de katenspek knapperig is  :9 . Hier moet ik wel altijd extra van maken, omdat de helft de tafel niet haalt omdat ik ze al heb opgegeten  :o

groeten Annemieke
Cake It

13

Gevulde cherrytomaatjes (bijv. met tonijn of krabsalade)

Hamrolletjes (vullen met kruidenroomkaas en bieslook)

Rookvleesbuideltjes (plakje rookvlees vullen met philladelphia en kleine stukjes perzik)

Gevulde dadels

Bij ons zijn de gehaktballetjes ook altijd favoriet. liefst met verschillende dips bijv. pindasaus, mosterdsaus

14

wat ik regelmatig maak:
op een prikkertje een kerstomaatje, stukje mozarella en blaadje basilicum en even kruiden met grof zout en peper;

een mousse van parmaham in een glaasje met stukjes meloen op (mousse maak je door twee blaadjes gelatine te weken en op te lossen in heet water, parmaham fijnsnijden en even in de blender samen met wat slagroom, gelatine bijvoegen en in glaasjes laten opstijven)

gevulde champignons (gewoon het steeltje fijnsnijden, stoven met ui, hoedjes vullen, beetje kruidenboter op en even in de oven);

zelfgemaakte salsa met nacho's: je hebt nodig:
olijfolie
1 rode paprika (fijn gesneden)
1 gele paprika (fijn gesneden)
1 groene paprika (fijn gesneden)
4 grote tomaten (fijn gesneden)
1 rode peper ( zonder pitjes en fijn gesneden )
1 sjalot (fijn gesneden)
3 teentjes knoflook ( geplet )
3 kl citroensap
peper en zout
cayennepeper
paprikapoeder

Bereiding:

Bak de paprika's, de peper, de sjalot en de knoflook gaar in een pan met een beetje olijfolie. Voortdurend roeren tot je groenten glazig worden. Haal na het garen de knoflook eruit.

Laat de groenten afkoelen en voeg dan de tomaten en het citroensap toe.
Afkruiden met p&z, cayennepeper en paprikapoeder.

gerookte zalm met kruidenkaas besmeren, oprollen, in schijfjes snijden en op een prikkertje steken;

enkele soorten kaas met verschillende soorten pittige mosterd;

.... ik krijg ineens honger  :lol:

15

HMMM, blini's met gerookte zalm erop, daarop een toefje zure room en afwerken met een lepeltje lompviseitjes... 

Kleine tomaatjes gevuld met garnaaltjes...

filodeeg driehoekjes gevuld met gehakt en een dipsausje...

kleine tomaatjes met stukje mozarella en blaadje basilicum, op een stokje...

blokje bloedworst samen met stukje gebkken appel ,op een stokje...

ik krijg al zin in een eigen feestje!!

groetjes, Florijn

Een wrap besmeren met tapenade, dan wat rucola en plakken rosbief. Oprollen (flink strak) en dan in kleine rolletjes snijden  :Y

Zelfde wrap, besmeren met mierikswortelmayo, dan bieslook en plakken zalm. Wederom oprollen en in kleine stukjes snijden  :Y

En dan: Parmezaankletskoppen  :+

Parmezaanse kaas heel fijn raspen, en oven voorverwarmen op 190 graden.
Op bakpapier elke keer een eetlepel kaas leggen en wat uitvegen tot een mooi rondje.
Bak een minuutje of 7 in de oven, totdat de kaas gesmolten en ietwat gebruind is.
Bakblik uit de oeven nemen en dan de "koekjes" oprollen om bv de steel van een pollepel totdat je een "sigaar" hebt.
Laten afkoelen en dan heb je een knapperig en hartig snackje :)
Eventueel te vullen met hammousse  :Y

Niet meer uit Son, maar nu uit Arnhem :)

17

hier doen kleine snacks uit de frietpan het ook altijd goed .
met beetje mayo of mosterd of curry.

en schijfjes komkommer worstjes   , bloemkool roosjes , druifjes, blokjes kaas evt meteen dipsausje ..

18

Weet niet of ze er al tussen staan maar dit zijn ook lekkere:

* zalmrolletjes gevuld met kruidenkaas
* komkommer gevuld met filet americain pesto (AH)
* tapenades op toast
* zongedroogde tomaatjes op een prikkertje met mozzarella
* omeletrolletjes met zalm of ham en roomkaas

Groetjes Maji

19

Wat zijn jullie allemaal lekker culinair!! Ik kan wel taarten bakken, maar koken kan ik dus echt niet  :nooo . Maar ik heb al zeker wel dingen gezien die zelfs ik kan maken, haha!!

Bedankt dames!

*D

If there's no chocolate in heaven, I'm not going!!!
Trots op mijn nieuwe website! Taartenfreak.nl

20 Laatst bewerkt door MamaNona (12-05-2010 22:45)

kleine ronde (zoete) pepertjes ( uit zon potje met vocht van bijv. Xenos)gevuld met roomkaas..... :D

klinkt weer lekker ook  :+

**Liefs Ilona**

21 Laatst bewerkt door MamaNona (12-05-2010 22:52)

stacy schreef:

hier doen kleine snacks uit de frietpan het ook altijd goed .
met beetje mayo of mosterd of curry.

en schijfjes komkommer worstjes   , bloemkool roosjes , druifjes, blokjes kaas evt meteen dipsausje ..

bloemkoolroosjes!!! met knoflook of bacon dip!!

YUMMIE!!!!

**Liefs Ilona**

22

Zijn al eens vaker topics over geweest, kijk

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=32353

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=42334

En daar staan ook heel veel lekkere dingen in.

Jessica

23

Wat ik erg lekker vind is kleine tappas-hapjes en dan vooral dadels met spek, even bakken...... :P

24

Hier zijn de zelf gemaakte mini pizzaatjes en de zelf gemaakte mini vietnamese loempiaatjes favoriet.

groetjes Carolien   
www.cakepunt.nl

25

Maji schreef:

* omeletrolletjes met zalm of ham en roomkaas

Hoe maak je die???

Doe waar je van houdt, en je zult houden van wat je doet!
Groetjes, Ienke