1

Onderwerp: oorzaak van inzakken cake recept

Hallo,

ik heb op de BBC een tijdje geledenreceot van een lekkere lemon thyme sponge cake gezien.. dus heb die nu gemaakt voor de 3e keer. https://www.bbc.co.uk/food/recipes/lemo … cake_15394

1e keer zakte hij in, maar toen dacht ik dat ik de oven te vroeg geopend had.
2e keer zakte hij ook in, zonder dat ik de oven geopend had, maar bleek dat mijn oven niet goed sluitte.

hier na de oven deur er uit gehaald, opgekuist en terug geplaatst (nog niet goed sluitend) toen wat dunne rare-earth magneetjes tussen oven en deur gedaan boven de rubber strip (en dunner dan de rubber strip) waardoor de deur wel goed afsluit.

desondanks is deze cake ook de 3e keer weer ingezakt. zonder dat de oven geopend is geweest en sluitende

Het is een oven behorend bij het gehuurd meubilair dus niet een eigen oven dus veel meer kan ik er niet mee doen.

heeft iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn dat deze cake inzakt.. ? ik sta open voor elk idee.

het is een erg lekker recept (ondanks dat het is ingezakt) maar zou het graag eens goed gedaan krijgen, voor een aantal redenen.

1) mn ego (dit moet toch goed te doen zijn!!!
2) het is een sponge cake dus het zullen met de siroop is erg lastig met een ingeazakte cake.
3) ik wil gewoon eens proeven hoe t smaakt / textuur als het niet is ingezakt.

ps: ik ben niet een echte ervaren bakker helaas, wat niet is kan echter nog komen.

2

Re: oorzaak van inzakken cake recept

Dat is een lastig probleem. Was de cake wel gaar toen je hem proefde? Echt goed gaar? Dat kun je testen tijdens het bakken. Wanneer je aan het eind van de baktijd de bovenkant induwt en het veert terug, dan is hij gaar, blijft hij ingedeukt dan is hij nog niet gaar genoeg.
Probeer de cake te bakken op een iets lagere temperatuur, dan gaart hij geleidelijker en dat kan helpen.

En natuurlijk gaat het je lukken!

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

Re: oorzaak van inzakken cake recept

De amandel poeder is waarschijnlijk niet fijn genoeg die je gebruikt. Dit wordt namelijk gebruikt als vervanger van de bloem die er te weinig ingaat. 100 gr ipv 200 bloem wat gebruikelijk is bij cake.
Wat je kan proberen is; Klop de boter suiker en amandelpoeder op en voeg heel langzaam het ei erbij.
Dus laten kloppen 1 ei erbij en dan het beslag luchtig laten draaien en dan pas het 2 de ei erbij enz.
Verder afmaken zoals in het recept staat.

Als je zondigt zondig dan lekker