1

Onderwerp: Vragen over ganache

Hallo

Ik heb wat vraagjes over ganache.
Ik ben pas een half jaartje bezig met taarten maken en ik smeer alles af met botercreme.
Ik wil nu met witte ganache beginnen, omdat de taarten er gewoon veel mooier en strakker uit komen te zien en het lijkt mij ook wat lekkerder.

Als ik de taart heb afgestreken met de ganache moet die dan in de koelkast blijven of kan hij ook buiten de koelkast blijven tot ik hem wil bekleden?

En kan ik de beklede taart buiten de koelkast houden of moet hij in de koelkast staan tot hij word opgehaald of aangesneden?

Want als ik een grote stapeltaart heb wordt het best moeilijk om in mijn koelkast te bewaren. 

Groetjess

2

Re: Vragen over ganache

Ganache opzichzelf hoeft niet perse in de koelkast....het hangt dus van je vulling af of je taart jn de koelkast moet. Om de ganadhe mooi stijf te krijgen en zo een superstrakke taart te maken zou ik hem wel even een tijdje in de koelkast doen. Daarna een heel klein beetje vochtig maken om het fondant te laten plakken. Bij mij is de condens die ontstaat doordat je hem uit de koelkast haalt al genoeg..

Live as if you were to die tomorrow
Learn as if you were to live forever! -Ghandi-

Re: Vragen over ganache

Hoi,

Ganache moet wel in de koelkast worden bewaard, ook al heb je een veilige vulling. In ganache zit slagroom verwerkt, die kan niet buiten de koelkast bewaard worden. In mijn opleiding heb ik geleerd dat je de rest van ganache die je overhebt terugzet in de koelkast in een bakje, met daarover heen een plastic zakje die je op de ganache duwt, hierover heen dan een deksel. Dus niet alleen ganache in een bakje stoppen en afsluiten. Ook taarten besmeerd met ganache bewaar je in de koelkast. Een half uur voor serveren eruit halen zodat de taart niet heel koud is als je het eet.