1

Onderwerp: Wat vragen over een giant cupcake maken

Ik wil binnenkort een giant cupcake maken voor een cake smash fotoshoot. Maar daar heb ik wat vraagjes over.
Als eerste waarmee zal ik het bakken? Ik zit zelf te denken aan cupcake beslag, maar ik lees ook over biscuit en cake. Wat zijn jullie ervaringen en welke hoeveelheden worden dan gebruikt en hoelang moet het dan in de oven?
Ik heb ook gezien dat het onderste bakje met een chocolade laagje is. Je schijnt dan eerst de bakvorm (heb trouwens die van xenos) met de chocola in te smeren en dan het beslag erin te doen en dan de oven in.
maar blijft de chocola dan wel goed en netjes?
En zal ik de cupcake ook vullen?
De toef wil ik bespuiten met rozen van botercreme.

Ik hoor graag jullie ideeen hierover. Wat vragen jullie trouwens voor zo'n giant cupcake?

2

Re: Wat vragen over een giant cupcake maken

niemand?

3

de vorm van xenos staat bij mij ook nog in de kast en heb dus geen idee, maar lees graag mee... :)

4

Elletje schreef:

de vorm van xenos staat bij mij ook nog in de kast en heb dus geen idee, maar lees graag mee... :)

leuk dat je mee lees, maar helaas komen er nog geen tips! :|

5

Ik heb hem ooit gebakken met gewoon biscuitmix! Ik vond het niet zo'n succes met bekleden omdat het een rare vorm is. Ik heb het nooit geprobeerd met chocolade in de oven maar ik heb hem wel een keer gemaakt van chocolade (hol van binnen) zodat ik daar een cadeautje in kon doen! Ik heb hem geloof ik een beetje op gevoel gebakken, gewoon gekeken en geprobeerd of hij gaar was. Volgens mij heb ik toen een biscuit van 5 eieren gebruikt.

Hoop dat je er iets aan hebt!

'You can't buy happines but you can buy cupcakes, and that's kind of the same thing'

6

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar even wat ik tot nu toe erover gelezen heb:

- eerst bak je de cake of biscuit, net te na wat je wilt gebruiken. Moet het gegeten worden, neem dan iets wat lekker smaakt - cakemix, cupcakemix - en als hij toch niet opgegeten wordt, kijk dan naar gemak en kosten. Droge biscuit is dan op zich al genoeg. Uiteraard kun je ook gevuld biscuit gebruiken.

- voor de hoeveelheden, zou ik gewoon de vorm vullen met water en dan per halve liter een ei en de rest aanpassen; en dan uiteraard de baktijden van die hoeveelheid aanhouden. hij zal wel wat langer moeten dan een gewone ronde, net als de blanda, maar dat zul je vanzelf merken (testen dus)

- als je een chococup wilt maken, dan bak je hem niet daarin. je bakt de cake/bicuit en snijdt die later bij om in je chocovorm te passen. de chocovorm maak je door je chocola te tempereren en daarna de binnenkant van je vorm daarmee in te smeren. na verharden, vorm eraf. klaar is je chococup.

- je kunt ook de onderkant bekleden met fondant of marsepein, dat is misschien net zo makkelijk...

Verder weet ik het ook niet, misschien krijg je nog antwoorden van iemand die het daadwerkelijk wel eens heeft gedaan....
Succes.

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

7

Bij de ingezonden recepten heeft Kaatjuh in 2012 haar ervaringen gedeeld.Kijk daar maar eens.

8

Ingekookt schreef:

Bij de ingezonden recepten heeft Kaatjuh in 2012 haar ervaringen gedeeld.Kijk daar maar eens.

super! bedankt!