1

Onderwerp: Dulce de leche maken van blikje gecondeseerde melk. HOE?????

Ik wil vanavond een poging doen om macarons te maken. Deze wil ik dan vullen met dulce de leche pasta. Ik heb het niet kant en klaar kunnen vinden helaas (waar koop ik dit, Jumbo heeft niet (meer)?) dus heb nu zo'n blikje van Friese vlag gekocht. Gecondenseerde melk staat erop.
Maar nu lees ik hier en via google allemaal verschillende methodes/verhalen over hoe je dit nu moet bewerken.
In een pan onder water of water tot 2,5 cm onder de rand? Wel of geen gaatjes in het deksel maken? Verschillende kooktijden?
Ik heb niet zo'n zin om 4 uur lang mijn gas aan te laten. Lijkt me niet echt energiezuinig, dus geef de voorkeur aan om het au bain marie of direct in een kom te koken. Kan dat ook?
En hoe en hoe lang kan ik het daarna bewaren in de koelkast????

Bedankt alvast voor het meedenken.

Gr. Dolfijn

Neem eens een kijkje op: www.stapeloptaart.nl. Ook voor eetbare prints op ouwel, frosty of icing.

2

Re: Dulce de leche maken van blikje gecondeseerde melk. HOE?????

Je moet hem sowieso niet 4 uur laten koken, want dan is ie veel te dik. Ongeveer anderhalf uur vind ik persoonlijk het lekkerst.
En dan idd in een pan water, dat ie onder staat, geen gaatjes in de deksel, aan de kook brengen en op een laag pitje anderhalf, max. 2 uur laten pruttelen.
Super makkelijk, brandt niet aan, kan eigenlijk niet mislukken...
Als het klaar is, af laten koelen, uit het blikje halen en òf direct gebruiken òf in een schone (jam)pot afgesloten in de koelkast bewaren. (ik gebruik meestal pindakaas- of chocopastapotten, omdat die schroefdeksels hebben)

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

3

Re: Dulce de leche maken van blikje gecondeseerde melk. HOE?????

SweetTooth schreef:

Je moet hem sowieso niet 4 uur laten koken, want dan is ie veel te dik. Ongeveer anderhalf uur vind ik persoonlijk het lekkerst.
En dan idd in een pan water, dat ie onder staat, geen gaatjes in de deksel, aan de kook brengen en op een laag pitje anderhalf, max. 2 uur laten pruttelen.
Super makkelijk, brandt niet aan, kan eigenlijk niet mislukken...
Als het klaar is, af laten koelen, uit het blikje halen en òf direct gebruiken òf in een schone (jam)pot afgesloten in de koelkast bewaren. (ik gebruik meestal pindakaas- of chocopastapotten, omdat die schroefdeksels hebben)

Dank voor je snelle reactie. Als ik geen gaten maak hoef ik me dan geen zorgen te maken dat het blikje kan exploderen????
Hij moet dus helemaal ONDER water?

Gr. Dolfijn

Neem eens een kijkje op: www.stapeloptaart.nl. Ook voor eetbare prints op ouwel, frosty of icing.

4

Re: Dulce de leche maken van blikje gecondeseerde melk. HOE?????

Ik heb het nog nooit gemaakt dus daar kan ik je niet mee helpen, wel gehoord dat het erg rammelt in de pan en je er een washandje oid onder kan leggen tijdens het koken.

Christine.

5

Re: Dulce de leche maken van blikje gecondeseerde melk. HOE?????

Helemaal onder water. Ook in de gaten houden, dat ie onder blijft (evt als er wat verdampt extra water uit de waterkoker (dan blijft het op temperatuur in de pan) toevoegen). Een deksel op de pan kan helpen.

Ik heb nog nooit last gehad van rammelen.

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

6

Re: Dulce de leche maken van blikje gecondeseerde melk. HOE?????

Hoe lang kan je het in de koelkast bewaren?
Ik wou het laatst namelijk ook maken, maar het was maar voor een klein taartje en vond het zonde om daar een heel potje voor te gebruiken. Uit gemak heb ik toen maar een andere vulling gekozen.

7

Re: Dulce de leche maken van blikje gecondeseerde melk. HOE?????

En kijk uit bij het openen...ik was een keer te snel en toen spoot de hete caramel in mijn gezicht!

Kom eens een kijkje nemen in onze winkel in Tilburg, 95m2 taartplezier!

8

Re: Dulce de leche maken van blikje gecondeseerde melk. HOE?????

Het is inmiddels gelukt. Ging prima in een grote pan. Heeft bijna 2 uur opgestaan en
nu heb ik heerlijke Dulce de Leche!
Heb een jampotje afgewassen en uitgekookt (had toch kokend water opstaan) en het daarin gedaan. Morgen mijn macarons vullen. Die heb ik ook voor het eerst gemaakt. Nog niet helemaal perfect, maar viel niet tegen. Morgen doen we nog een poging.

Gr. Dolfijn

Neem eens een kijkje op: www.stapeloptaart.nl. Ook voor eetbare prints op ouwel, frosty of icing.

9

Re: Dulce de leche maken van blikje gecondeseerde melk. HOE?????

TOP  :thumb:

maaike_87 schreef:

Hoe lang kan je het in de koelkast bewaren?

Tja, volgens mij best lang. Als ie wat langer staat, dan gaat de suiker weer een beetje kristalliseren, maar dat is ook wel lekker (crunchy caramel ;) ), maar verder kan er volgens mij weinig mee gebeuren.

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

10

Re: Dulce de leche maken van blikje gecondeseerde melk. HOE?????

Je kunt het ook invriezen.

Maar het blikje moet juist onderwater staan om exploderen te voorkomen.
Ik zet meestal een ovenschaaltje met water erbovenop, blijft het blik tenminste onder.

Als je caramel shortcake lekker vind vind je Dulche de Leche wss ook lekker tussen macarons....het is een heeeeel zoete combi


In Brazilie doen ze deze melk ook in de koffie, wel niet gekookt, maar caramel koffie is toch ook niet verkeerd :P

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

11

Re: Dulce de leche maken van blikje gecondeseerde melk. HOE?????

Bedankt! Ga het zeker snel een keer maken :)

12

Re: Dulce de leche maken van blikje gecondeseerde melk. HOE?????

ik doe meestal meerdere blikjes in de pan en laat de nog niet nodige blikjes na afkoelen ongeopend in de koelkast staan. Houdbaarheidsdatum..... ver in de toekomst :)

Ook gemaakte en in de jampot gedane dulce kan heel lang bewaard blijven, mits goed afgesloten. Ik doe het vaak in meerdere kleine potje met schroefdop.

Heb 1x blauwe dulce gehad :s maar toen zat de dop er niet goed op :rolleyes:  :o

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

13

Re: Dulce de leche maken van blikje gecondeseerde melk. HOE?????

ireen123 schreef:

Je kunt het ook invriezen.

Maar het blikje moet juist onderwater staan om exploderen te voorkomen.
Ik zet meestal een ovenschaaltje met water erbovenop, blijft het blik tenminste onder.

Als je caramel shortcake lekker vind vind je Dulche de Leche wss ook lekker tussen macarons....het is een heeeeel zoete combi


In Brazilie doen ze deze melk ook in de koffie, wel niet gekookt, maar caramel koffie is toch ook niet verkeerd :P

Ik vind het persoonlijk ook wel erg zoet als vulling voor een macaron. Mijn macarons zelf vind ik ook behoorlijk zoet geworden. Ik heb het recept van Meentje gebruikt en daarbij wat banaanpatidess gedaan. Dacht dat wel een lekkere combi zou zijn met de dulce de leche, maar te zoet dus.

Hou me aanbevolen voor lekkere, niet te zoete smaaktips. Zowel voor de macarons zelf en voor de vulling.

Neem eens een kijkje op: www.stapeloptaart.nl. Ook voor eetbare prints op ouwel, frosty of icing.

14

Re: Dulce de leche maken van blikje gecondeseerde melk. HOE?????

banaan zou ik met (pure) chocola doen :Y
Ik denk ook dat het zoete komt van de smaakstof.

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

15

Re: Dulce de leche maken van blikje gecondeseerde melk. HOE?????

Carien schreef:

banaan zou ik met (pure) chocola doen :Y
Ik denk ook dat het zoete komt van de smaakstof.

Ga morgen inderdaad iets anders probreren.
Maar pure chocolade? Bedoel je ganache? Of smelten en dan ertusse? Maar dan wordt het een heel dun 'plakje' toch?

Neem eens een kijkje op: www.stapeloptaart.nl. Ook voor eetbare prints op ouwel, frosty of icing.

16

Re: Dulce de leche maken van blikje gecondeseerde melk. HOE?????

Ik heb ook nog monchou in de koelkast liggen. Weet iemand daar ook nog een lekkere vulling mee te maken???

Neem eens een kijkje op: www.stapeloptaart.nl. Ook voor eetbare prints op ouwel, frosty of icing.

17

Re: Dulce de leche maken van blikje gecondeseerde melk. HOE?????

Carien schreef:

ik doe meestal meerdere blikjes in de pan en laat de nog niet nodige blikjes na afkoelen ongeopend in de koelkast staan. Houdbaarheidsdatum..... ver in de toekomst :)

Oh das ook een goeie! Scheelt weer tijd en heb je altijd iets voor handen dat je snel kan gebruiken :) Super!

18

Re: Dulce de leche maken van blikje gecondeseerde melk. HOE?????

Dolfijn schreef:

Ik heb ook nog monchou in de koelkast liggen. Weet iemand daar ook nog een lekkere vulling mee te maken???

200 gr Mon chou
50 gr witte basterdsuiker
2-3 eetlepels Grand Marnier
Alles bij elkaar doen en mixen tot een mooie crème

19

Re: Dulce de leche maken van blikje gecondeseerde melk. HOE?????

djehr schreef:
Dolfijn schreef:

Ik heb ook nog monchou in de koelkast liggen. Weet iemand daar ook nog een lekkere vulling mee te maken???

200 gr Mon chou
50 gr witte basterdsuiker
2-3 eetlepels Grand Marnier
Alles bij elkaar doen en mixen tot een mooie crème


Resultaat een sinasappelroomcreme....lijkt me best lekker tussen zoet

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

20 Laatst bewerkt door Kenzoo (04-01-2013 14:47)

Re: Dulce de leche maken van blikje gecondeseerde melk. HOE?????

Ik heb zojuist mijn blikje gecondenseerde melk uit de pan gehaald, ik ben erg benieuwd! Maar nu dus nog geduldig wachten en laten afkoelen.


Ik heb eigenlijk nog geen idee wat ik me erbij voor moet stellen, een caramel-achtig goedje..?
En kan ik dit gewoon als vulling tussen mijn taart smeren (met dijkje BC)? Of moet je het eerst opkloppen ofzo...?

Make cake, not war :)

21

Re: Dulce de leche maken van blikje gecondeseerde melk. HOE?????

het is een dikke caramel, je smeert het als een laagje jam :Y  Tenminste, dat doe ik, ook al eens gelezen dat iemand het 1cm dik smeert, maar dat lijkt mij  :s  :s
Je hoeft geen dijkje te doen hoor :nooo
Het is zoiets als je bij de Mac over je ijs krijgt, als je een sundae caramel neemt  :9  :9  ;)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

22

Re: Dulce de leche maken van blikje gecondeseerde melk. HOE?????

Dank je Carien!
Ik ga straks het blikje eens openen en stiekempjes een beetje proeven!
Dan ga ik inderdaad beter voor een dun laagje :)

Make cake, not war :)

23

Re: Dulce de leche maken van blikje gecondeseerde melk. HOE?????

Kenzoo, je blikje niet te snel openen hoor! Deze moet zeker uren afkoelen voordat je hem opent, ander explodeert de hele boel alsnog en daar kan je lelijke brandwonden aan over houden!

24

Re: Dulce de leche maken van blikje gecondeseerde melk. HOE?????

Ik heb het goedje in een (uitgekookt) jampotje in de koelkast staan. Het is dus gekoeld en wordt dan vrij dik/stevig.
Kan ik het dan weer verwarmen zodat het dunner wordt als ik het nodig heb om voor een taart te gebruiken? Ik kan het nu niet smeren zeg maar.

Gr. Dolfijn

Neem eens een kijkje op: www.stapeloptaart.nl. Ook voor eetbare prints op ouwel, frosty of icing.

25

Re: Dulce de leche maken van blikje gecondeseerde melk. HOE?????

Ik zet hem idd altijd even op de verwarming, of in een bak warm water om smeerbaar te worden. Maar als je er eerder van te voren aan denkt, dan werkt het ook om het gewoon tijdig uit de koelkast te halen (net als met boter).

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)