Onderwerp: How to; roos met kleurverloop en rijp
Een tijdje terug heb ik een taart gemaakt met rozen en een aantal mensen vroeg toen om een how to. Vanavond geef ik een mini workshop in het maken van deze roos en toen ik het workshop voorbeeld maakte heb ik gelijk foto's gemaakt voor een how to.
Nodig van links naar rechts;
Tylose
Roller met hoogte ringen
Ball tool
kwastje
Cocktailprikkertje
Piping gel
Poedersuiker
Dummy
Vier kleuren fondant
Cirkel uistekers (de kleinste 4, 2,5/3/3,5 en 4 cm)
Insteekhoesje
Maakt van de donkerste kleur fondant een kegeltje met wat tylose erdoor, doe wat pipinggel op het cocktailprikkertje en prik dit in de dikke kant van je kegel. Prik het op je dummy en laat het drogen. De kegel is zo hoog als je kleinste ronde uitsteker. Het eerste blaadje plak je iets hoger dan het puntje van je kegeltje en komt dus onderaan niet helemaal over je kegel heen, dat komt met de grotere blaadjes wel.
Steek acht rondjes uit van de donkerste kleur fondant, ik gebruik hiervoor de kleinste ring, voor elke volgend kleur 1 maat groter. Leg deze in het insteekhoesje en maak met je ball tool een puntje aan de ene kant en de blaadjes dunner aan de andere kant (het hoesje zit tussen je ball tool en het fondant in). Ik gebruik de roze ringen van de wilton perfect hight roller (de kleine) om de dikte te bepalen. Maak ze ook met de ball tool niet te dun, de blaadjes zakken dan te snel naar beneden tijdens het maken van de roos, je krijgt ze dan niet goed in vorm.
Doe twee blaadjes om het kegeltje, daaromheen nog twee blaadjes die je al iets vormt en dan nog vier blaadjes die je al echt vormt.
Elk blaadje smeer je ongeveer tot tweederde in met piping gel, dat deel plak je vrij strak om je kegeltje heen.
Het vormen doe je door de blaadjes aan de bovenkant iets naar buiten te duwen en dan met twee vingers het omgeslagen randje te pakken en er in het midden een lichte knik in te duwen.
Rondjes uitsteken (doe wat poedersuiker onder je lapje fondant);
Puntjes eraan, het puntje komt aan de onderkant van de roos het zorgt er voor dat je niet te veel fondant aan de onderkant overhoudt;
Dunner maken aan de andere kant dan waar je het puntje hebt gemaakt, dit komt aan de bovenkant van de roos, nadat je het blaadje tegen de kegel hebt geplakt vouw je het iets naar achteren en duwt er dan met twee vingers een lichte knik/v-vorm in;
Piping gel tot tweederde;
Eerste vier blaadjes;
Eerste acht, hier zie je de knik/v-vorm al verschijnen;
Naar mate je verder naar buiten werkt moet je je blaadjes niet steeds lager gaan plakken, maar zorgen dat je op dezelfde hoogte blijft (en dan zul je zien dat je toch iets naar beneden afbuigt).
Ik heb na de kern vijf blaadjes van de volgende kleur fondant gemaakt, vier van de daarop volgende kleur en vijf van de lichtste kleur.
Het aantal blaadjes kan varieren, kijk goed wat je roos nodig heeft.
Laat de roos nog even drogen (halve dag).
Klaar;
Met rijp, het rijp heb ik gemaakt door suiker te mengen met dustingpoeder parelmoer. de uiteinde van de blaadjes smeer je in met piping gel, wat suikermengsel op een lepeltje en hier doop je de blaadjes in;
Ik hoop dat iemand hier wat aan heeft, mocht je vragen hebben stel ze gerust.
Groetjes Annemarie