1 Laatst bewerkt door Mama_Caroline (01-07-2012 10:46)

Onderwerp: Taarten maken voor beginners?

Hoi hoi,

Eigenlijk staat mijn vraag al verwoord in mijn voorstelpost, maar ik wil 'm toch ook nog even hier verwoorden:

Ik ben dus een beginner wat betreft taarten maken en heb nu een maandje of 4 om te oefenen voor de 1e verjaardag van mijn mannetje. Nu woon ik in Zuid Spanje, maar ik heb begrepen dat "De leukste taartenshop" ook naar Spanje verzendt, dus daar kan ik alles krijgen.

Mijn vraag is dus: WAT HEB IK NODIG OM TE BEGINNEN? Dan denk ik aan:

- welk receptenboek is handig voor beginners
- welk materiaal is echt een must
- welke producten
- welke taart is een aanrader om mee te beginnen

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!
Bij voorbaat dank voor de moeite!

Zonnige groet,
Mama_Caroline

2

Re: Taarten maken voor beginners?

Welkom!

Als je zoekt op het forum met de woorden "beginner and materialen" in de rubriek taartdecoratie algemeen kom je volgens mij de nodige topics tegen  waar je mee aan de slag kan.

Ik kwam deze site tegen todotartas.es die ook in het NL is en veel leuke taartspullen verkoopt.

Voor boeken zou je een hier kunnen kijken: http://www.deleukstetaarten.nl/boeken

3

Re: Taarten maken voor beginners?

Ow, wat leuk. Ik heb (een eeuwigheid geleden hoor) in Puerto de Santa Maria gewoond (toen het nog een dorp was en geen voorstad van Cadìz)

Qua benodigdheden, ik heb gewoon begonnen ... you tube is mijn grootste vriend qua technieken en de recepten heb ik van het internet (deze site en anderen)

Modeleertools, uitstekers en een rolstok zijn toch wel de eerste spullen die i heb aangeschaft. Ondertussen puilen 2 kasten al uit  :o  en moet ik aan kast 3 gaan beginnen.

Succes, wij klagen hier al een paar weken over de warmte en de toestand van fondant ... Daar moet het helemaal moeilijk zijn (hoewel het droog warm is ...) Lang leve de airo  :)

http://www.facebook.com/TQofPops
I'm not insane, I'm mentally hilarious

4

Re: Taarten maken voor beginners?

Het boek van Conchita Velloso vind ik zeker een aanrader om mee te beginnen  :Y  Helder en duidelijk uitgelegd!

http://www.deleukstetaartenshop.nl/boek … -5627.html

Dan het bakken. Je moet gaan bedenken of je je biscuit zelf wil gaan maken, of gebruik wil maken van bakmixen. Begin je met zelf maken, kijk hier dan bij recepten.

Voor vullen en afsmeren gebruik je de botercreme van Funcakes

Ik raad je aan om i v m warmte en net beginnen te starten met Marsepein, dat is wat vriendelijker als je net begint, wat meer tijd om goed om de taart te krijgen zonder dat het scheurt (uitdrogen en soepelheid)

Voor mij zijn de volgende materialen echt een must als je net begint:

Taartzaag
Paletmes
Deegroller (om te beginnen kan het prima met een houten roller)
setje modelling tools

Verder kun je met een leuke wilton mold beginnen. Goed te gebruiken als beginner, en prijstechnisch zeer aantrekkelijk. En je kunt in 1 x een hele taart in dezelfde stijl decoreren..

Wat je daarna voor volgende taarten allemaal nog kunt aanschaffen vind je in het boek van conchita.

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

Re: Taarten maken voor beginners?

Hallo allemaal! Bedankt voor jullie reacties! Ben eventjes niet online geweest (zie ook in mijn voorstelpost), maar ik ben er weer!


@Karin: Ik heb op die term in het Nederlands gezocht en kwam dus juist erg weinig tegen, vandaar mijn post... De boeken had ik al gevonden, maar ik was juist benieuwd naar de ervaringen. Een boek kan mooi gepresenteerd worden, in een boekhandel kun je er nog eens doorheen bladeren, die optie krijg je hier niet. Vandaar dus de vraag. Bedankt voor de link naar die website! Lijkt me erg nuttig!

@Suuske: Wat leuk dat je in El Puerto gewoond hebt! Hoe dat zo?! Is fondant zo moeilijk met warmte? Is de airco echt voldoende om het goed te krijgen??? Bedankt voor je tips in ieder geval!

@Bommeltje: Bedankt voor je tips! Ik ga dat boek zéker bekijken! Heel eerlijk, ik vind marsepein echt NIET te eten... En om nu iets klaar te maken dat ik echt niet lust... Is niet echt fijn... Is fondant echt zo lastig met warm weer??? Oh ja, wat betreft overige materialen...


Zonnige groet,
Caroline

Re: Taarten maken voor beginners?

Mag ik hieraan toe voegen dat ik het heel stoer vind dat je in Spanje woont en dan nog op deze manier aan een hobby wil werken! Superstoer!  :thumb:

7

Re: Taarten maken voor beginners?

Hi Caroline,
Ja, mijn vader werd uitgezonden naar Cadìz (offshore) dus kwamen wij daar terecht. Ik was nog klein hoor, ik weet nog wel dingen, maar ook niet alles. Het was echt nog een dorp toen ...

Zolang het niet heet en vochtig is in huis is een airo goed te doen. Als het te warm is, smelt fondant echt zowat onder de handen vandaan (alles hoor, zelfs mijn cakepops werden niet mooi hard). Het plakt en kleeft en smelt en is niet glad te krijgen.


Grtz,
Suuske

http://www.facebook.com/TQofPops
I'm not insane, I'm mentally hilarious

8

Re: Taarten maken voor beginners?

Hoe fondant zich houdt in vochtig en warm weer is ook heel erg verschillend per merk. Het ene is veel gevoeliger dan het andere. Zelf vind ik Callebaut erg prettig om mee te werken. Een airco is natuurlijk wel heel fijn. Zonder airco had ik 2 weken geleden de taart met Satin Ice (verzoek v.d. klant) echt niet zo goed gekregen.  :)

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties