1

Onderwerp: Hoe krijgen jullie van die mooie hoge taarten

Hallo,
Ik zie hier hele mooie hoge taarten voorbij komen en vraag me af hoe jullie dit doen. Ik heb al heel wat taarten gebakken, ook stapels maar het lukt met niet om een taart zo mooi hoog te krijgen. In een normaal bakblik van bv 20 of 25 cm doorsnee komt mijn taart nog niet tot aan de rand, hij is dan ongeveer 4 cm a 5 cm hoog denk ik. Na vulling misschien 6. Ik zie op foto's taarten voorbij komen die misschien wel 10 cm hoog zijn, vooral de stapeltaarten.
Ik bak met moskovish en met de bakmix van de site. moskovish is voor een taart van 20 bv 200 gram mix, 5 eieren en 50 water. In de oven electrisch 35 minuten 180 graden.
bakmix doe ik wat op de verpakking staat maar ook dan niet hoog genoeg.
Ik heb net een 4 hoge stapel gemaakt en ik denk dat ie ondands dat ie 4 hoog was net zo hoog uitkwam als een 3 hoge stapel. Onderste waren 35 en 30 cm, met biscuitmix funcake van de site gebakken met hoeveelheid en baktijd van de site maar die 2 onderste waren helaas maar 3 cm hoog. Baalde als een stekker.
Ook zie ik de taarten mooi recht naar beneden bekleed, zoals bv die op de voorkant van de mjamtaart. Als ik ze bekleed heb ik altijd een ronding van boven naar beneden. Dus de platte kant en dan ipv recht naar beneden te krijgen is ie toch rond naar beneden, begrijpen jullie wat ik bedoel? Is niet haaks van de bovenkant af naar beneden is met een bolling. Hoe doen jullie dit dan.
Ik vul met botercreme randje langs de taart en als ik ze dan op elkaar zet, smeer ik ze af met botercreme, dan ff in de koelkast voordat ik ze bekleedt.
Kan iemand me helpen aub met al mijn vragen. Ik zou het zo leuk vinden als mijn taarten er ook perfect uit zouden zien.

alvast bedankt
groetjes angelique

2 Laatst bewerkt door Lizaa (11-05-2012 18:48)

Re: Hoe krijgen jullie van die mooie hoge taarten

Als je er meer mix in doet, wordt de taart ook hoger. Ik kijk meestal naar de tabellen op de website. De verhoudingen op het pak van funcakes is te weinig voor mij! Vaak gebruik ik NOG meer dan in de tabellen staat aangegeven.

Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt met de bolling. Ik snijdt altijd een stukje van die bolling eraf. Zodat de onderkant ook recht is.

3

er kunnen verschillende redenen zijn waarom je taartjes niet hoog worden: niet genoeg beslag in je vorm, niet luchtig genoeg geklopt, eieren te koud, oventemperatuur die niet goed is.

Er zijn al heel veel topics hierover geweest met heel erg veel tips. Misschien kun je daar ook wat uit halen:
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/se … 1075843611

4

Meer bakmix kan helpen,maar ik vraag me af of je lang genoeg mixt.
biscuit of moskovish beslag moet je minstens 10 mixer op de hoogste stand van je mixer.

5

Marleen70 schreef:

Meer bakmix kan helpen,maar ik vraag me af of je lang genoeg mixt.
biscuit of moskovish beslag moet je minstens 10 mixer op de hoogste stand van je mixer.

Ik mix inderdaad 10 minuten lang. op de hoogste stand.

6

Ik gebruik ook altijd meer mix dan op de verpakkingen staat aangegeven. Ik zorg altijd dat de bakvormen zeker voor de helft tot 3/4 gevuld zijn. Ik gebruik dan bakpapier om de bakvormen te verhogen.

Ik smeer bij stapeltaarten de taarten altijd los van elkaar af. Met afsmeren probeer ik de vorm er goed in te krijgen...bijmetselen :). Ik stapel de taarten altijd nadat ik ze bekleed heb. Alleen de onderste afwerkranden doe ik na het stapelen. Dan kun je de overgang tussen de taarten wegwerken.

Je taart zou in de oven moeten opbollen, waarbij het bolletje de rand net voorbij gaat en na het afkoelen tot de rand is terug gezakt of een heel klein beetje eronder. Dus als je bakvorm 7,5 cm hoog is, zou je daar met de juiste hoeveelheid beslag op de juiste manier klaargemaakt minimaal een 7 cm hoog kapsel uit moeten krijgen. Is je bakvorm 10 cm hoog en heb je dus ook meer beslag gebruikt dan zou je dus zeker een 9 cm hoog kapsel eruit krijgen. Daarna vul je hem nog en afhankelijk hoe dik je vullingen zijn en hoeveel het er zijn komt daar nog een cm of meer boven op.

Misschien kan je preciezer beschrijven wat jij doet, zodat we met je mee kunnen denken wat er nog anders kan..

8 Laatst bewerkt door Dot (11-05-2012 20:43)

ik ken de verhouding voor moskovisch gebak niet, maar bij mijn tabel staat bij 20cm
(inhoud= 2,3l bij 7,5cm hoog)
216gr mix
3,5 (=175gr) ei en
22ml/gr water.

Dit moet samen echt wel 8 minuten op hoge snelheid gemixt worden en dan nog 2-3 minuten op lage stand. Dit om alle lucht bellen er uit te laten ontsnappen.
Dan op niet te heet (bak zelf 150gr hete lucht) 30 minuten bakken. Dan heb je echt wel een kapsel dat 7,5cm hoog is.

Dus misschien weer even wat tijd investeren in oefenen met bakken en dan gaat het vast lukken. Succes!

En voor je vragen over de rechte zijkanten en hoeken, misschien een workshop bij een ervaren bakster doen?

Groetjes, Dorothea.

9

Voor hoge taarten gebruik ik een extra diepe bakvorm, en doe ik de hoeveelheid voor een maat groter erin. Dus voor een extra diepe bakvorm van 20 cm doe ik de hoeveelheid beslag voor een 25 cm bakvorm.

Deliclaire, de toef op de taart.

10 Laatst bewerkt door Marleen70 (12-05-2012 01:11)

Heb je de temperatuur van je oven ook gecontroleerd met een losse oventhermometer??
Het zou nl ook nog wel eens kunnen zijn dat je oven minder warm wordt dan je met de regelknop insteld.......

Als die klopt en je vult je bakblik met de juiste hoeveelheid beslag die volgens beschrijving gemixt is...tsja,dan is het voor mij ook een groot vraagteken waarom je kapsel dan nog zo laag blijft :think:

Ik neem aan dat je de ovendeur netjes dicht laat en niet tussendoor opend.....pffffft,echt heel vreemd maar ik ben wel heel benieuwd naar wat het kan zijn.....
ik blijf dan het dan ook volgen,misschien is er nog iemand anders die kan bedenken wat het dan wél is.....

11

Lizaa schreef:

Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt met de bolling. Ik snijdt altijd een stukje van die bolling eraf. Zodat de onderkant ook recht is.

weer wat geleerd bij de taartjes die ik heb gemaakt zijn er nog maar een paar heb ik de kant die boven is met de bakken als boven kant gebruikt met bekleden behalve dan met de blanda schaal

12

Ik zet de taarten ook altijd ondersteboven, dus wat met het bakken de bovenkant is, is bij het vullen en afwerken de onderkant. Dan is het al heel recht.

Inderdaad wat uittesten met de juiste hoeveelheid beslag of met de oventemperatuur kan ook helpen.

Wat bij mij ook een beetje scheelt, is dat ik mijn taarten 3 x vul, i.p.v. 2 x, dan worden ze ook al iets hoger.

Succes ermee !!

Groetjes, Conny

13

Ik heb zelf mixer van Kenwood Pattisier en ik merk dat ik gewoon langer moet mixen om mooie hoge kapsel krijgen. Ipv 10 min mix ik gerust 12 -15 min dan komen ze bij mij mooi hoog.

Misschien proberen langer mixen

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

Ik gebruik de tabellen van felicitaartje. bij 20 cm doe ik 4 eieren, 270 gr mix (ik gebruik geen moscovisch) en 27 gr heet water. en bij een 10cm hoge bakvorm gebruik ik een ei extra (dan kijk ik wat de verhoidingen zijn bij 5 eieren).

15

Ik hou de hoeveelheden aan uit het eerste boek van Wendy.
Bij 20cm van 7,5cm hoog is dat 270gr mix en 4 eieren maat L.
Mijn kapsels komen altijd tot net iets boven de bakpan.

Over het mixen op hoogste stand. Het maakt volgens mij wel uit of je 10 min. met een handmixer mixt op de hoogste stand of met bijv. een Kenwood.

En inderdaad zorgen dat je eieren goed op temperatuur zijn. Ik leg ze voor het mixen even in een bakje met heet water uit de kraan.

~ Never waste a good crisis... ~

16

Van de funmix gebruik ik altijd meer dan op de verpakking staat. Ik gebruik alles op kamertemperatuur. De oven verwarm in niet voor en laat ik op 150 graden staan (tip van Wendy Schlagwein ;-) die bolling komt denk ik doordat je taart inzakt, misschien nog niet gaar genoeg? En vooral veel oefenen, opschrijven wat je hebt gedaan en opeens heb je uitgevonden wat voor jou werkt! (net zoals ik nu aan het uitvinden ben hoe ik foto's enzo op dit forum kan plaatsen....)

n'Djoy elke dag!

17

Wel je over voorverwarmen, hoor. het duurt, afhankelijk van je over zo een kwartier voordat hij op temperatuur is. Is anders weer een kwartier tijd dat je beslag kans heeft om iets in te zakken.

Maar op een rustige temperatuur bakken doe ik ook.

18

Ik gebruik ook altijd meer mix. Gebruik tabel van de site en doe dan meestal 2 maten groter nemen. Dus vb bij 20 houd ik het schema van 24 aan. Werkt bij mij prima.

19

Ik had ook altijd wat lagere kapsels en heb toen ook de tips gekregen om meer vulling te gaan gebruiken, het aantal wat ik in deze topic voorbij zie komen 270 gr mix doe ik ook altijd, staan hier bij tabellen en op felicitaartjes.nl denk dat je dan al een hoger kapsel hebt !!

Succes !!

20

Ik gebruik ook de tabel van felicitaartjes (20 cm =270 gr mix) en bak op 155 gr constant. De biscuit gaat er zo'n 45 min in en is dan 7-8 cm hoog.  Na 3x vullen zo'n 9 cm hoog.
Ik denk ook dat het beter is je oven wel voor te verwarmen. Beslag laat ik ook nooit staan (voor 2de taart bv) omdat de structuur al na 10 minuten anders en minder luchtig is zodat je biscuit dus ook anders (en misschien daardoor minder hoog?) is.

21

chellie schreef:

Ik gebruik ook altijd meer mix. Gebruik tabel van de site en doe dan meestal 2 maten groter nemen. Dus vb bij 20 houd ik het schema van 24 aan. Werkt bij mij prima.

Oke, zou ik kunnen proberen, maar wat doe je dan als je een vorm heb van 30 en 35 cm doorsnee?

22

mieperdepiep schreef:

Je taart zou in de oven moeten opbollen, waarbij het bolletje de rand net voorbij gaat en na het afkoelen tot de rand is terug gezakt of een heel klein beetje eronder. Dus als je bakvorm 7,5 cm hoog is, zou je daar met de juiste hoeveelheid beslag op de juiste manier klaargemaakt minimaal een 7 cm hoog kapsel uit moeten krijgen. Is je bakvorm 10 cm hoog en heb je dus ook meer beslag gebruikt dan zou je dus zeker een 9 cm hoog kapsel eruit krijgen. Daarna vul je hem nog en afhankelijk hoe dik je vullingen zijn en hoeveel het er zijn komt daar nog een cm of meer boven op.

Misschien kan je preciezer beschrijven wat jij doet, zodat we met je mee kunnen denken wat er nog anders kan..

De taarten van 20 en 25 cm zijn toch redelijk hoog als ik het zo lees. Mijn vormen zijn 7,5 hoog en als ik ze gebakken heb komen ze net tot of net onder de rand, haal dus toch zo'n 6 a 7 cm.

Het grootste probleem ligt dus bij de grotere vormen.
Heb voor 28cm 390 gr. biscuit,6 eieren 40 ml. volgens tabel
Voor 30cm doorsnee  460 biscuit 7 eieren 46 ml water volgens tabel
voor 35 cm doorsnee 640 biscuit 9 eieren 64 water volgens tabel
De vormen zijn 28 cm , 6 hoog en de 2 anderen 7,5 hoog.
Echter toen ik ze uit de oven haalden was het kapsel 3,5 hoog en bij de 2 andere ongeveer 4 cm hoog.
Totale hoogte taart van 4 hoog was misschien 35 a 40 cm hoog, wat volgens mij dus veel te laag is voor 4 hoog.

Wat doe ik precies.
De oven voorverwarmen op 180, ik bak altijd op 180. Ongeveer 15 minuten.
Doe mix, eieren en water en mix 10 minuten.
Gaat normaal 30 minuten in de oven, dan prik ik even. bij de grotere 40 a 45 minuten. Met de grootste zelfs met een warmtegelijder erin.
Dan haal ik ze uit de oven, laat is ze 5 minuten rusten, zit dan inderdaad een bolling bovenop. draai ik ze om en haal ik mijn ondervorm en bakpapier eraf, dan slink die een klein beetjes zodat de bolling wat nu aan de onderkant is zo goed als plat is.
Na afkoeling wordt deze gevuld.Ook al eens de avond ervoor gebakken en de volgende dag gevuld.
Ik merk dat de randen van wat nu dan de bovenkant is zacht zijn en bij het afsmeren zijn ze dan niet recht maar vloeien ze in een ronding naar beneden. Dus wat de onderkant was nu de bovenkant is, bij het afsmeren loopt de rand het niet haaks naar beneden, maar een beetje met een ronding.

Ik ben zo blij dat iedereen advies geeft en meedenkt, bedankt hiervoor.

23

Voor een 25 cm gebruik ik al 400 gram mix, voor een 28 zou ik dus nog meer doen. Voor een 30m cm gebruik ik 550 mix. Beide gaan ongeveer tussen de 45-55 min in de oven. Zelf stort ik de biscuit gelijk wanneer deze uit de oven komt en wacht dus geen 5 minuten

24

Ik merk dat de randen van wat nu dan de bovenkant is zacht zijn en bij het afsmeren zijn ze dan niet recht maar vloeien ze in een ronding naar beneden. Dus wat de onderkant was nu de bovenkant is, bij het afsmeren loopt de rand het niet haaks naar beneden, maar een beetje met een ronding.

Dit is exact het probleem waar ik vandaag tegenaan liep maar dan met het basisrecept voor biscuit.
Heb nu funcakes mix gekocht om te kijken of het dan anders is (voor het eerst zo'n grote vorm -30cm- gebruikt, dacht dat het daaraan lag!
Ik lees dus even mee ;-)

25

Overigens met de mix nergens last van, mooi kapsel, goede vorm. Dus waar het nou aan ligt/ heeft gelegen?