1

Onderwerp: marshmallow als vulling?

hallo allemaal,
ik ben hier nieuw en heb nog weinig ervaring met taarten decoreren maar kijk regelmatig op de site voor inspiratie.
nu heb ik een vraag:
ik wil voor koninginnedag een taart maken met een rood wit blauwe lagen. dat wil ik afsmeren met een oranje botercreme (ik moet nog wat romelen om de juiste kleur te krijgen) en versieren met een paar versieringen van fondant.
ik heb al een rode en een blauwe cake laag in de vriezer liggen. ik zoek nog een witte laag. een gewone cake laag is me te geel.
zoonlief heeft koemelkallergie dus een dikke kwark laag is geen optie.
ik zat te denken om zelf marshmallow te maken als vulling (zie onderstaand recept). zou dat wat zijn of maakt dat de cake te vochtig?

ik hoop dat jullie me kunnen helpen. alvast bedankt

150 gr eiwit
150 gr likeur
150 gr poedersuiker
450 gr suiker
40 gr gelatine (voorweken)

suiker met een klein beetje water laten koken tot 115 graden
eiwitten kloppen in de machine tot het schuim vormt
poedersuiker toevoegen
suiker (115 graden) toevoegen
likeur toevoegen
licht verwarmde gelatine toevoegen
5 minuten laten kloppen
vorm met bakpapier bekleden en met poedersuiker bestrooien
marshmellow in de vorm gieten en mooi verdelen (beetje schudden)
laat 2 uur opstijven in de koelkast
marshmellows uit de vorm halen (alles met poedersuiker bestrooien)
in stukjes snijden snijden
in afgesloten doosje in dekoelkast bewaren

zoon met alergie voor koemelk en soya

2

Re: marshmallow als vulling?

Lijkt mij een heel origineel idee juist. Ik zou heel graag van je horen of het is gelukt (en een foto zien van zowel je taart als de binnenkant). Volgens mij heb je hier een heel goed idee te pakken.

Tieneke

3

Re: marshmallow als vulling?

hihi, bedankt Tante Tien. ik ga het proberen.

zoon met alergie voor koemelk en soya

4

Re: marshmallow als vulling?

de marshmallow is zalig, zo zoet dat je tanden er accuut in oplossen. maar het heeft ook smaak. het is hemels  O-)
maar de kleur is lichtbruin geworden. ik denk dat ik de suiker iets te lang heb laten carameliseren.
de kleur is niet wat ik wilde voor mijn taart.
bovendien is het zo zoet dat ik niet zeker weet of ik dit wel in de taart wil.

whaaaaah wat moet ik doen?

zoon met alergie voor koemelk en soya

5

Re: marshmallow als vulling?

O, nee, ik zie je berichtje nu pas, was een weekeindje weg afgelopen weekeind. Wat jammer dat het niet de kleur werd die je wilde. Wel leuk om te lezen dat het lekker was. Wat heb je gedaan???

Tieneke

6

Re: marshmallow als vulling?

ik heb het toch in de taart gebruikt. het zag er prachtig uit en smaakte lekker maar de structuur is wat vreemd. in en taart verwacht je een zachtere pudding achtige substantie, de marshmellow was veel steviger.
ik zou het de volgende keer niet meer in de taart gebruiken.
misschien eens proberen met merengue

zoon met alergie voor koemelk en soya

7

Re: marshmallow als vulling?

hierbij de link naar de fotos van de taart.

https://picasaweb.google.com/1182926390 … directlink

zoon met alergie voor koemelk en soya

Re: marshmallow als vulling?

bijdethee schreef:

ik heb het toch in de taart gebruikt. het zag er prachtig uit en smaakte lekker maar de structuur is wat vreemd. in en taart verwacht je een zachtere pudding achtige substantie, de marshmellow was veel steviger.
ik zou het de volgende keer niet meer in de taart gebruiken.
misschien eens proberen met merengue


Je kunt inderdaad meringueschuim maken. Ongeveer zelfde recept, maar dan véél minder gelatine. Dan blijft het een mooi zacht en smeerbaar fluffig schuim.
Als je al ervaren bent met Italiaanse meringue te maken (kookschuim) dan heb je én gare eiwitten én een mooi stabiel en stevig schuim wat niet snel weer uitloopt.

9

Re: marshmallow als vulling?

bijdethee schreef:

hierbij de link naar de fotos van de taart.

https://picasaweb.google.com/1182926390 … directlink

Erg leuk geworden! Leuk met die oranje mandarijntjes zo. Ik vind de binnenkant ook mooi geworden. Waarmee heb je afgesmeerd?

Tieneke

10

Re: marshmallow als vulling?

Je kunt inderdaad meringueschuim maken. Ongeveer zelfde recept, maar dan véél minder gelatine. Dan blijft het een mooi zacht en smeerbaar fluffig schuim.
Als je al ervaren bent met Italiaanse meringue te maken (kookschuim) dan heb je én gare eiwitten én een mooi stabiel en stevig schuim wat niet snel weer uitloopt.

@ mieperdepiep dat klinkt goed ga ik een keer proberen. heb je hier ook een recept van?

@ Tante Tien, ik heb afgesmeerd met een oranje creme van custard (op basis van rijstemelk), margarine en een klein blokje santen. dat was gaan schiften doordat ik er op het laatst nog een scheutje kokosmelk uit de koelkast bij heb gedaan om het wat smeerbaarder te houden.
overigens was deze creme wel erg lekker maar te vochtig waardoor de fondant ging smelten. gelukkig hebben we het snel genoeg opgegeten, niemand had het door.

zoon met alergie voor koemelk en soya

11

Re: marshmallow als vulling?

Ik heb zo niet een recept, wel wat linkjes:
http://www.koksforum.nl/artikel/meringues.html Hier van alles over de theorie en de basisverhoudingen van eiwitschuim (en schuimpjes maken).

basisschuim:
Italiaanse meringue
Benodigheden: 200 gr eiwit, 3 druppels limoensap, 75 gr. Poedersuiker, 325 gr. Kristalsuiker, 85 gr. Water
( is vrij groot recept qua hoeveelheden)

Als je er dan voor de smaak een likeur aan toevoegt, moet je dus extra gelatine naar verhouding bijvoegen.

De kunst van eiwitschuim is vooral het lang genoeg stabiel te houden voor bewaren, tenzij je de taart toch meteen opeet..
Een zuur toevoegen maakt het wat stabieler, ook schijnt Italiaans schuim het meest stabiel te zijn.
De meeste banketbakkers mixen het met een ander product waardoor het langer houdbaar is.
Gemixed met banketbakkers room (=creme chibouste http://rudolphsbakery.24kitchen.nl/rece … nor%C3%A9) . Is echt super lekker maar misschien niet wat je zoekt.
Of tot een mousse gemengd met slagroom en iets van fruit of chocola.

12

Re: marshmallow als vulling?

hmmmmm, klinkt echt zalig.
het recept van het eiwitschuim heb ik in diverse kookboeken gelezen maar de toevoegingen met banketbakkersroom etc ken ik niet.
ik moet er voor mezelf een versie zonder melk en soya van maken. maar dat gaat vast lukken. je hoort van me als het gelukt is.
ik heb er nu al zin in. helaas heb ik deze week geen tijd om te bakken.
bedankt voor de tips.

zoon met alergie voor koemelk en soya

13

Re: marshmallow als vulling?

Misschien is de marsmallow fluff die je hier bij de webshop kunt kopen wat? Of je moet perse voort zelfgemaakt gaan.

14

Re: marshmallow als vulling?

marsmellow-fluf heb ik hier in de kast staan. ik heb daarechter problemen mee ivm de smeerbaarheid. het plakt zo dat als je het op een taart probeert te smeren heb je alleen maar kruimels over.
maar het is wel lekker en heeft een lekkere struktuur.
ik zou ook marshmellows kunnen kopen en die smelten. zou ik het op de taart kunnen laten smelten? dan heb ik dat probleem van het smeren niet.

zoon met alergie voor koemelk en soya