1 Laatst bewerkt door ZoetVerlangen (16-02-2012 11:27)

Onderwerp: monchou hetzelfde als mascarpone?

in het recept voor witte chocolade youghurt vulling staat roomkaas , nu had ik al gelezen dat er monchou is gebruikt maar zou mascarpone ook kunnen?

2

Re: monchou hetzelfde als mascarpone?

dat is heel wat anders!!! Smaakt ook heel verschillend. En Monchou is veel steviger.

Anderzijds zou het door een vulling misschien wel kunnen werken, maar dan wordt die dus wel een beetje anders.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

Re: monchou hetzelfde als mascarpone?

vind roomkaars zo'n ruim begrip wat denk je dat er in dit recept met roonkaas word bedoeld?

Re: monchou hetzelfde als mascarpone?

ik weet niet welk recept je hebt?

maar philadelphia is altijd goed.

I never met a calorie I didn't like....

Re: monchou hetzelfde als mascarpone?

deze

http://www.deleukstetaarten.nl/recept/1 … rtvulling/

6

Re: monchou hetzelfde als mascarpone?

Mon Chou is roomkaas en Philadelphia ook. Mascarpone niet. Zo ruim is roomkaas niet..

7

Re: monchou hetzelfde als mascarpone?

Ik denk dat het wel zal smaken met mascarpone.

Ik bak in een 4-oven AGA,
Aga gebruikers groep: https://www.facebook.com/groups/715038115222711/

8

Re: monchou hetzelfde als mascarpone?

etmc schreef:

Mon Chou is roomkaas en Philadelphia ook. Mascarpone niet. Zo ruim is roomkaas niet..

hoe noem je dan eigenlijk het soort kaas wat mascarpone is?

If life gives you lemons, make lemoncurd.

9

Re: monchou hetzelfde als mascarpone?

Geen idee haha, weet vrij weinig over kaas...

10

Re: monchou hetzelfde als mascarpone?

Mascarpone is verse kaas op Italiaanse wijze thermisch behandeld, dubbel roomniveau, ten minste 82% vet in droge stof.

Dit staat op mijn bakje mascarpone.

11

Re: monchou hetzelfde als mascarpone?

Heel lekker romig is, mascarpone, Sweet Baby James gebruikt veel mascarpone oftewel double cream.

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

Re: monchou hetzelfde als mascarpone?

heb het met mascarpone gemaakt en het was erg lekker!!!

13

Re: monchou hetzelfde als mascarpone?

ireen123 schreef:

Heel lekker romig is, mascarpone, Sweet Baby James gebruikt veel mascarpone oftewel double cream.

Double cream en mascarpone zijn ook twee totaal verschillende dingen.

14 Laatst bewerkt door SugaHolic (18-02-2012 11:31)

Re: monchou hetzelfde als mascarpone?

Edit: dubbel.

15

Re: monchou hetzelfde als mascarpone?

SugaHolic schreef:
ireen123 schreef:

Heel lekker romig is, mascarpone, Sweet Baby James gebruikt veel mascarpone oftewel double cream.

Double cream en mascarpone zijn ook twee totaal verschillende dingen.

Ja idd. Das nog minder hetzelfde als roomkaas en mascarpone

16

Re: monchou hetzelfde als mascarpone?

Mijn vorige reactie was wel erg kort, nu een wat langer antwoord.

Mascarpone is dik vloeibaar en lijkt op room, maar is technisch gezien een kaas.

Mascarpone en MonChou zijn allebei zogenaamde "verse kaas" of roomkaas. Het wordt allebei gemaakt van zuivel. Hiervoor wordt aan melk nog wat extra room (van melk afgeschept melkvet) toegevoegd. Vervolgens wordt het gestremd, waarbij de zuivel uiteenvalt in witte klontjes (wrongel) en het doorzichtige wei. De  wrongel wordt eruit gezeefd en dat is de verse kaas.

Bij MonChou wordt het stremmen gedaan op een middelmatige temperatuur en wordt stremsel gebruikt dat wordt gewonnen uit de maagwand van geslachte pasgeboren kalfjes. Bij mascarpone wordt op een hoge temperatuur gewerkt en wordt als stremsel citroenzuur gebruikt. MonChou is dus niet vegetarisch.

Door het verschil in verwerking smaken mascarpone en MonChou totaal anders. MonChou wat zuurder en mascarpone wat romiger, maar dat is subjectief. MonChou bevat ongeveer 30% vet en mascarpone 40%. MonChou bevat bijna twee keer zoveel eiwit (9% tegen 5%) als mascarpone. MonChou bevat 0,5% zout en mascarpone doorgaans niet.

Er wordt wel gezegd dat mascarpone voor 80% uit vet bestaat, en daarmee zo vet is als roomboter. Dat klopt niet, maar het is duidelijk waar de verwarring vandaan komt. Die 80%, die soms op de verpakking staat, is het percentage van alleen de droge stof (oftewel, als je al het water eruit zou halen). Deze berekening is een gebruikelijke methode bij kaas. Kaas die bijvoorbeeld wordt aangeduid als 40+ bevat, als je al het water eruit zou halen, 40% vet. In de vergelijking met slagroom lijkt het dan of mascarpone veel meer vet bevat en je slagroom zou kunnen aanvetten met mascarpone. Dat is dus niet zo. Als je slagroom hebt met 35% of 40% vet wordt het geheel niet of nauwelijks vetter als je mascarpone toevoegt. Wel steviger, maar dat komt omdat de mascarpone van zichzelf wat dikker is door het stremmen.

Ter vergelijk: bij gewone jong belegen kaas wordt erg gewoon gebruikt gemaakt van volle melk zonder extra room. De wrongel wordt na het stremmen flink uitgeperst en voorzien van gele kleurstof. Daarna moet de kaas drogen en verder rijpen, zodat een stevige kaas ontstaat. Er wordt op een middelmatige temperatuur gewerkt en het stremsel kan zowel van kalfjes zijn als in een laboratorium gemaakt door bacteriën. Het soort stremsel is niet altijd op de verpakking vermeld, en dat is ook nog niet verplicht, waardoor het vaak lastig te bepalen is of de betreffende kaas vegetarisch is. Behalve stremsel wordt er ook een zuursel bestaande uit melkzuurbacteriën toegevoegd; dit zorgt voor nog betere stremming, andere smaak en langere houdbaarheid.

Dan double cream nog even. Dat is gewoon room met hoog vetpercentage. Hoe hoog is niet te zeggen, want dat is in elk land anders, het is cultureel en wettelijk bepaald. In Nederland is slagroom doorgaans 35% vet. Volgens de warenwet moet dat minimaal 30% zijn om slagroom te heten. In de supermarkt vindt je eigenlijk alleen maar 35% en bij de Makro/Sligro/Hanos heb je gelukkig ook pakken met 40%. Nog vetter is in Nederland erg lastig te vinden. Bij de Makro kun je kleine potjes Engelse Clotted Cream kopen met 55% vet maar dat is erg duur. Voor een incompleet overzicht van vetpercentage in roomsoorten in bepaalde landen kun je terecht op Wikipedia.

Maar nu antwoord op je vraag over de yoghurtvulling. Ik ken het recept niet, maar mascarpone is vaak wel dunner dan MonChou dus als je de vulling dik smeert kan het uitlopen. Als je dun smeert zal het wel loslopen. Qua smaak kan het er alleen maar op vooruitgaan, want ik vind mascarpone lekkerder ;-) Stevige roomkaas van Philadelphia, zoals Taartenprinsesje voorstelt, kan ook wel denk ik.

Succes!

17

Re: monchou hetzelfde als mascarpone?

Zo bedankt, dat is een uitvoerige uitleg.
Excuus voor de foute bewering dat mascarpone double cream was, (had die uitleg eerder gekregen van iemand en gewoon aangenomen dat het klopte.)

Dat het lekker romig is klopte gelukkig wel :D

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

18

Re: monchou hetzelfde als mascarpone?

@sugaholic: Dank je wel! Dit soort info hou ik nou van!! :Y

If life gives you lemons, make lemoncurd.

19

Re: monchou hetzelfde als mascarpone?

Monchou bevat microbieel, vegetarisch, stremsel.