1 Laatst bewerkt door Marco (12-10-2011 13:49)

Onderwerp: Zelf vanille extract maken

Hallo
Ik weet niet of ik de juiste rubriek gebruik, maar zo niet : meld me maar :)

Heeft iemand van jullie wel eens zelf vanille extract gemaakt?
Ik heb nu al een maand of 4-6 een wekpotje met vodka en een aantal open gesneden vanillestokjes erin staan. Je ruikt de vanille maar toch ook de Vodka.

Zou ik nog meer nieuwe stokjes moeten toevoegen? Er zitten er best wat in. Ben nl bang dat als ik dit gebruik je de drank proeft in bijv botercreme ofzo.

Tips? ervaring?

Re: Zelf vanille extract maken

ik heb de vanille extract van Nielsen-Massey, goed merk O-) , maar daar ruik je toch zeker ook de alcohol doorheen hoor :Y
ik zou gewoon eens proeven wat je gefabriceerd hebt...en ons natuurlijk laten weten wat je bevindingen zijn.
is het kostentechnisch echt voordeliger om het zelf te maken, of is het gewoon een gevalletje leuk? het is in ieder geval een leuk en origineel kerstkadootje.

I never met a calorie I didn't like....

3

Re: Zelf vanille extract maken

Haha nou ik zou  niet weten wie ik er mee in omgeving blij mee maak.. TENZIJ het in gebak zit :) Het was meer zoiets van ach laten we het eens proberen. Het is veel goedkoper dan het echte spul zelf kopen. Essence doet het ook wel, maar dit moet echt het beste zijn.

Ik ga er denk ik nog wat stokjes bij doen.. wordt het niet slechter van in elk geval :).

En anders maar es een borrelglaasje nemen :P

Re: Zelf vanille extract maken

Ik was net van plan het dit weekend ook op te gaan starten. Zin in.. mijn homemade vanillesuiker staat ook al zo lekker te ruiken.
Zou het nog uitmaken wat voor wodka je gebruikt?
En weet iemand een adres/ supermarkt die voor normale stervelingen als ik bereikbaar is, die dan van die 'vette' vanille stokjes verkopen, zonder dat ik nog weer verzendkosten ergens bij een webshop moet maken. (anders wordt het helemaal niet meer kostenbesparend..) Ik heb geen sligro-pas of iets dergelijks.

Om te reageren op je vraag; Ik denk dat je gemiddeld een theelepel of 1 á 2 gebruikt per mengsel? Ik verwacht dat je dat in een BC wel licht terug kunt proeven door de fijnproevers, maar dat het in een cake wegvalt.
Heb je het zelf al geprobeerd?

5

Re: Zelf vanille extract maken

Nee nog niet gebruikt in iets. Ga ik eens doen.

Volgens mij heb ik wel eens gelezen dat ze bij de Jumbo of zo wel goed waren. ?? Zelf heb ik ze bij de AH vandaan.. niet zo vlezig.

Wellicht een kruidenwinkeltje? Natuurwinkel?
Soms heb je in je omgeving meer zitten dan je denkt. Zo heb ik laatst ontdekt dat er 3 (turkse) tokootjes die allerlei smaakstoffen verkopen die ik anders in Amsterdam bij de chinese toko voor meer haalde. Ook verkopen ze er Crisco voor een euro minder dan hier in de shop!

6

Re: Zelf vanille extract maken

Ik heb hele lekkere besteld bij de peperbol. Is een kraam op de albert cuyp maar ook een webshopje.

depeperbol.nl

7

Re: Zelf vanille extract maken

Xaar schreef:

Ik heb hele lekkere besteld bij de peperbol. Is een kraam op de albert cuyp maar ook een webshopje.

depeperbol.nl

Wat een leuke webshop! Ben dol op allerlei kruiden e.d.

Groetjes Iris

"We zijn stuk voor stuk engelen met slechts 1 vleugel, en we kunnen vliegen door elkaar te omhelzen!"  Citaat L. de Crescenzo

8 Laatst bewerkt door inge h (12-10-2011 16:01)

Re: Zelf vanille extract maken

ik heb het ook staan en doe er gebruikte vanillestokjes gewoon bij en aanvullen met wodka als het wat leger wordt ;)
staat nu toch al dik een jaar als het niet langer is, ruikt heerlijk en is diep donkerbruin van kleur
wodka van een hongaars merk ;)

~enthousiast hobbyist ~
Heeft iemand het recept om tijd te bakken al gevonden?????

9

Re: Zelf vanille extract maken

ik heb wel een goed merk gekocht.. :P  een grote fles..
cointraux cranberry lime .. hoppa cosmopolitan !

zonde om weg te gooien toch :)

10

Re: Zelf vanille extract maken

Ik ben vandaag begonnen. Fles Smirnoff en er alvast 3 stokjes in gedaan. Dat is nog iets te weinig moet er nog wel 1 of 2 bij doen. Ik heb de stokjes gewoon in de fles gestopt.

I´ll be back in 6 weeks....

Ik weet niet of het echt goedkoper is. Smirnoff is niet het goedkoopste merk en mijn stokjes kostten 1.50 per stuk. (Turks winkeltje uiteindelijk gekocht). Als ik er straks 4 stokjes in heb zitten is dat samen 13.95 voor 375 ml extract.
Weet niet hoe duur het in de winkel is als je extract koopt. Zal eens opzoeken.

11

Re: Zelf vanille extract maken

Ik lees een shop op internet die 9.75 vraagt voor 118 ml NIelsen-Massey.
Is het toch wel goedkoper om zelf te maken, mits het evengoed smaakt....

12

Re: Zelf vanille extract maken

mieperdepiep schreef:

Ik ben vandaag begonnen. Fles Smirnoff en er alvast 3 stokjes in gedaan. Dat is nog iets te weinig moet er nog wel 1 of 2 bij doen. Ik heb de stokjes gewoon in de fles gestopt.

I´ll be back in 6 weeks....

Ik weet niet of het echt goedkoper is. Smirnoff is niet het goedkoopste merk en mijn stokjes kostten 1.50 per stuk. (Turks winkeltje uiteindelijk gekocht). Als ik er straks 4 stokjes in heb zitten is dat samen 13.95 voor 375 ml extract.
Weet niet hoe duur het in de winkel is als je extract koopt. Zal eens opzoeken.

Ik weet niet hoeveel Vodka je gekocht hebt, maar grotere flessen zijn volgens mij goedkoper. Ik betaal 16 euro voor een fles Absolut Vodka of 18,70 voor Wyborowa Wòdka. en dat zijn toch twee van de betere. Nou drink ik de rest wel gewoon zo af en toe dus. Als je het zo niet lust dan is dat natuurlijk minder handig.

Je hebt de stokjes niet opengesneden? dat is beter zover ik dat gelezen heb.

13

Re: Zelf vanille extract maken

Hier geen vodka-drinkers, dus vond het dan maar goedkoper om een kleinere hoeveelheid te kopen. Anders moet ik er echt een recept omheen verzinnen om de rest op te maken. Heb absoluut geen verstand van wodka. Maar aangezien je het mogelijk dus toch wat blijft proeven in een (m)bc lijkt mij de meest zachte wel aan te raden. Enig idee wat lekkere zachte vodka is??

Ik heb de stokjes wel open gesneden, hoor. Maak je geen zorgen.. ;)

Maar denk wel dat er nog flink wat meer bij moet... Ik las dat je op 100 ml vodka 10 gr vanille moet gebruiken. Dat is in mijn geval 35 gram vanille, dat is....uh.. flink wat stokjes.

14

Re: Zelf vanille extract maken

Wodka met vanille is geen vanille extract...
Maar het is vast lekker, en de alcohol kan je niet echt proeven want als t goed is heb je maar een paar druppels nodig

15 Laatst bewerkt door Marco (15-10-2011 08:41)

Re: Zelf vanille extract maken

etmc schreef:

Wodka met vanille is geen vanille extract...
Maar het is vast lekker, en de alcohol kan je niet echt proeven want als t goed is heb je maar een paar druppels nodig

Hoe maak je dan vanille-extract?

Wiki-pedia zegt :
Vanille-extract daarentegen is een natuurlijk product. Hierbij zijn de natuurlijke smaakstoffen van de vanilleboon in alcohol opgelost. In Amerika en Engeland wordt veel van dit "natural vanilla extract" gebruikt. Dit product kan nagebootst worden door opengesneden vanillestokjes enkele weken in wodka te laten trekken.
Vanille-essence wordt met druppels gebruikt, vanille-extract met theelepels.

16

Re: Zelf vanille extract maken

Extraheren en destilleren... Op zn minst. Anders zou vanille extract toch niet zo duur zijn als het gewoon wodka met vanille was? En er bestaat ook vanillewodka van absolut ;)

17 Laatst bewerkt door etmc (15-10-2011 08:48)

Re: Zelf vanille extract maken

1x is genoeg

18

Re: Zelf vanille extract maken

mieperdepiep schreef:

Hier geen vodka-drinkers, dus vond het dan maar goedkoper om een kleinere hoeveelheid te kopen. Anders moet ik er echt een recept omheen verzinnen om de rest op te maken. Heb absoluut geen verstand van wodka. Maar aangezien je het mogelijk dus toch wat blijft proeven in een (m)bc lijkt mij de meest zachte wel aan te raden. Enig idee wat lekkere zachte vodka is??

Ik heb de stokjes wel open gesneden, hoor. Maak je geen zorgen.. ;)

Maar denk wel dat er nog flink wat meer bij moet... Ik las dat je op 100 ml vodka 10 gr vanille moet gebruiken. Dat is in mijn geval 35 gram vanille, dat is....uh.. flink wat stokjes.

Eerlijk gezegd weet ik niet meer welke ik gebruikt heb, het kan best zijn dat ik zelf Smirnoff gebruikt heb van een fles die ik gehad heb. Omdat ik alleen deze had.

Smirnoff is eigenlijk een van de minder goed smakende vodka's waarbij de alcohol smaak erg aanwezig is. Dus niet de beste hiervoor.

Absolute wodka is een neutrale wodka, qua wodka's niet de beste maar vreemd genoeg op een of andere manier wel de wat duurdere. Heeft meer met marketing te maken denk ik. Mooi strak flesje en lettertype etc. Woborova en Stolichnaya zijn de betere wodka's.

Ehm maar zoveel drink ik echt niet hoor! :)

19

Re: Zelf vanille extract maken

Ik heb mijn flesje vodka al bijna een jaar staan en het gaat nu pas echt lekker smaken  ;)
Ik gebruik het ook in botercreme en de alcoholsmaak proef je echt niet meer hoor!
Ik gebruik ongeveer 2 dopjes op MBC van 250 gr boter (+ eiwit en suiker). Heeft dan echt een lekkere vanillesmaak.

20

Re: Zelf vanille extract maken

2 doppen wodka is gewoon een shotje, das nog best veel voor vanillesmaak, van extract gebruik je nl maar een paar druppels..

21

Re: Zelf vanille extract maken

scheelt toch veel hoe groot dat dopje dan is he.... ;)

If life gives you lemons, make lemoncurd.

22

Re: Zelf vanille extract maken

Hier nu 6 weken verder......

Hij ruikt echt heerlijk!  :Y
De geur van vanille is nu sterker dan de geur van de wodka. Echt super. Smaak: vanille, met een hele zachte alcoholsmaak daarbij.
De wodka proef je niet meer terug in de MBC, dus dat komt helemaal goed. Ook met de Smirnoff dus prima gelukt.
Wel denk ik dat hij nog sterker kan worden. Dan zou ik minder hoeven te gebruiken, lijkt me wel handig. Of nog wat meer stokjes er door heen, maar ik denk dat de tijd hem nog wel sterker gaat laten worden, dus komt vast wel goed.

23

Re: Zelf vanille extract maken

Net gekocht:

http://www.ebay.com/itm/330570807507?ss … 1439.l2649

€ 3,55 incl. verzending

Dear Lord, if You can't make me skinny, please make all my friends fat!

24

Re: Zelf vanille extract maken

Sugar Pop schreef:

Net gekocht:

http://www.ebay.com/itm/330570807507?ss … 1439.l2649

€ 3,55 incl. verzending

Wil je laten weten of het lekkere stokjes zijn? Zijn ze lekker dik en nog vet? Want ze zijn zeker goedkoop.
JPS hd laatst ook al een linkje naar stokjes van een Belgische site, ook niet duur, maar deze zijn volgens mij nog goedkoper.

25

Re: Zelf vanille extract maken

ik heb de vanillestokjes vandaag binnen gekregen, prima kwaliteit!

Dear Lord, if You can't make me skinny, please make all my friends fat!