26

Re: Ik word er zo moe van.......

Ik heb hier even gelezen, en eerst maar ff gegoogeld naar die laza apso... daar had ik nog nooit van gehoord  :lol:
Ik heb geen bal verstand van honden, maar kan me wel voorstellen dat jullie andere hond moet wennen aan de pup.
Hopelijk gaat dat snel lukken.

En als je al zoveel tijd besteed aan de pup dat is het toch niet erg dat ie tussendoor op een fijn plekje buiten verblijft?
Hij zal toch ook zn rust nodig hebben en dat kan denk ik toch prima buiten, zoals jij het beschrijft klinkt het best okee...

En misschien kan je zoon m vaker meenemen, kan de pup ook mooi aan de vriendin wennen, misschien ook wel handig dat het tussen hun ook klikt.

Mooie foto's ook, wat een schattige pup  :thumb:

27

sassie2612 schreef:

Ik vraag mij altijd af, waarom mensen honden nemen die heel de dag buiten moeten zitten. :/ 
Ik vind het altijd zo'n enorm zielig idee.

nou geloof me...wij hebben 2 husky's en het zou zielig zijn als ik die binnen zou houden. Die moeten lekker rond kunnen rennen en het is ook slecht voor hun vacht om ze binnen te houden. Ze lopen wel binnen rond hoor maar kunnen gewoon naar buiten en 's nachts zitten ze ook buiten. Als in de winter de vloerverwarming aangaat weten ze niet hoe snel ze met hun achterwerk in de sneeuw moeten gaan zitten.

@Nicole, kunnen ze je bij de hondeclub geen advies geven voor de oudste hond m.b.t. het binnenplassen? Je kunt die plaatsen ook niet insmeren met azijn als ik het goed begrijp, want dat is dan ook slecht voor je vloer.
En mijn buurman heeft overigens al jaren mechelse herders en die hebben binnen nog nooit wat kapot gemaakt.

het hart neemt waar wat het oog niet kan zien. ( www.taartdesign.nl)

28

nicole th schreef:

Ze zijn vaak samen buiten en dan ben ik daarbij (soms ook niet) en als de oudere hond de pup zijn speelgoed neemt laat zij dat toe en verdraagt zij dat heel goed!!!
maar als ze wilt beginnen te spelen snauwt de oudere naar haar en soms hapt ze ook....ze bijt wel niet door het is meer van '''laat me met rust''' en soms luisterd de pup ernaar en dan ook weer niet!!!
Maar als de oudere hond binnen zijn terrein begint af te bakenen dan zit ik wel met een probleem :s
Maar ik ben zo verliefd op dat lieve snoetje geworden  :Y

Ik denk dat de oudere hond de pup gewoon haar plaats wijst met een snauw en een knauw. (maar ik ben geen expert ;) :D)
Als mijn hond aan het spelen is met andere honden en die doen iets wat ze niet leuk vind (bestijgen o.i.d.) dan snauwt ze ze ook af en hapt ook af en toe, en gaat daarna gewoon weer gezellig spelen met ze, totdat ze het weer doen.

Alles goed???? nee 3 fout

29

Hai,
Ben je al met de hond bij de dierenarts geweest? Soms hebben die een gedrag adviseuze in huis. (wij tenminste wel, werk in almere)
Stuur me anders even een pbtje dan geef ik je het nummer en kan je contact met haar opnemen.
Anders succes!!
Groetjes Gea

30 Laatst bewerkt door manika (21-08-2011 20:02)

Je altijd naar zo'n workshop van Ceaser de honden fluisteraar gaan :+ in zijn programa kwam dit probleem ook wel eens voor..zou niet meer weten hoe hij het opgelost heeft.

Heeft je zoon wel overlegd om een hond in huis te nemen ?...er zit natuurlijk ook best een verantwoording aan vast. Hij boft maar met je..ik hoop dat alles goed komt ook met de honden.

Groetjes, Manika
www.taartenvanmanika.nl

31

nicole th schreef:

Waarom denk je dat de titel heet....ik word er zo moe van....
Ik ben heeeeeeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeeeeeeel buiten bezig met de pup en de 2 honden zijn ook vaak samen buiten want als ik buiten ben wil de oudere hond ook buiten.
Er wordt ook met de pup 2 x per week naar de hondenschool gegaan
om gehoorzaamheid aan te leren en dat gaat vrij goed (ze word ook nog maar 3 maandjes de 25ste augustus)
Ze is ook heel sociaal en als we gaan wandelen wil ze iedereen die ze ziet gaan begroeten...
Eigenlijk wilde ik weten wat ik kon doen aan het gedrag van de oudere hond die zijn plaatsje verdedigd want er is plaats genoeg voor beide honden....weet je als ik geen steentapijt had (open structuur) dan zou ik zeggen , ik veeg het op en het zal wel eens overgaan....maar ik kan niets op vegen het loopt gewoon tussen de steentjes in  :s  , maar mijn man beweert dat een mechelaar het hele huis afbreekt als je deze binnen haalt en dat het echt een buiten hond is waar je veel buiten activiteiten mee moet doen.
Wat doe je eraan 2 mannen tegen één vrouw dat gaat heel moeilijk....zij hebben altijd gelijk  :rolleyes:

Sorry Nicole, mijn reactie was een beetje te kort door de bocht! Het feit dat de hond buiten is wil natuurlijk nog niet gelijk zeggen dat ie geen aandacht krijgt. Ben nou eenmaal een beetje een softie als het  dieren of kinderen aangaat en zag bij het lezen van je topic gelijk zo'n heel zielig puppie eenzaam en alleen in een hok buiten voor me. Maar begrijp nu dat er echt wel aandacht voor hem is. Het lijkt me overigens wel heel lastig om de aandacht te geven wanneer de hond buiten verblijft, vooral als het weer niet zo lekker is. Is het niet mogelijk om de hond toch binnen te halen en te kijken hoe het zal gaan, evt een stuk zeil oid tijdelijk op de vloer. Voor jezelf lijkt me dat wat makkelijker omdat je toch in huis zelf nog een beetje normaal je gang kunt gaan. De oudste hond zal even wat tijd nodig hebben voordat ie ziet dat zo'n druk actief mormel een heel leuk speelkameraadje kan zijn :) Toen wij onze tweede hond als pup in huis kregen vond de oudste hond dit ook wel ff wennen. We zorgden er wel voor dat wanneer we het idee hadden dat de oudste de drukke pup even zat was, dat er een plek was waar de oudste hond even met rust gelaten werd of deden we de pup even in de bench. Mocht het na het wennen toch niet goed gaan samen, dan zou ik zeker proberen advies van een deskundige in te winnen.    Ik denk dat iedere pup weleens iets in huis zal slopen (althans de mijne zeker wel :D ) maar met een goede opvoeding en veel afleiding komt dat toch meestal wel in orde.

32

Ik zou ook een gedragsdeskundige inschakelen. Maaaaar....er is niks mis met een buiten hond. De honden weten dit van elkaar en nu opeens...is er zo'n mens die het zielig vond dat de arme pup alleen buiten moest blijven en opeens de buitenhond naar binnen nam!  :lol:
Zeker omdat jouw hond ouder is, zou ik niet teveel voor hem/haar veranderen. Lekker veel aandacht aan de pup geven...buiten!

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

33

el schreef:

Ik denk dat iedere pup weleens iets in huis zal slopen (althans de mijne zeker wel :D ) maar met een goede opvoeding en veel afleiding komt dat toch meestal wel in orde.

De mijne is inmiddels 2 jaar en vreet nog steeds alles op waar hij bij kan, hij haalt met zijn snufferd mijn haarklemmen van de salontafel en gaat er stiekum op liggen kauwen in zijn bench, al het kinderspeelgoed wat blijft slingeren wordt gesloopt en het liefst haalt hij ook nog wat uit de bakken als de deksel er niet op zit (nou vind ik dat minder erg, kan ik tegen de kinderen zeggen: eigen schuld had je het maar op moeten ruimen en ze hebben toch al teveel speelgoed :D)
vaatdoekjes verdwijnen (en moet ik er aan de achterkant weer uit trekken als zij blijven hangen tijdens het poepen, echt :thumb: :S)
Dit gebeurt ook met leuke grote stevige hondenkauwtouwen, vreet hij ook op.
Ik heb nu grote stevige kauwbotten (echt wel te groot voor het type hond dat ik heb) zonder knoop (ook die sloopt hij er binnen 5 minuten af) en daar houd hij zich nu mee bezig (met af en toe iets wat niet mag als tussendoortje :lol: :lol: )

34

el schreef:
nicole th schreef:

Waarom denk je dat de titel heet....ik word er zo moe van....
Ik ben heeeeeeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeeeeeeel buiten bezig met de pup en de 2 honden zijn ook vaak samen buiten want als ik buiten ben wil de oudere hond ook buiten.
Er wordt ook met de pup 2 x per week naar de hondenschool gegaan
om gehoorzaamheid aan te leren en dat gaat vrij goed (ze word ook nog maar 3 maandjes de 25ste augustus)
Ze is ook heel sociaal en als we gaan wandelen wil ze iedereen die ze ziet gaan begroeten...
Eigenlijk wilde ik weten wat ik kon doen aan het gedrag van de oudere hond die zijn plaatsje verdedigd want er is plaats genoeg voor beide honden....weet je als ik geen steentapijt had (open structuur) dan zou ik zeggen , ik veeg het op en het zal wel eens overgaan....maar ik kan niets op vegen het loopt gewoon tussen de steentjes in  :s  , maar mijn man beweert dat een mechelaar het hele huis afbreekt als je deze binnen haalt en dat het echt een buiten hond is waar je veel buiten activiteiten mee moet doen.
Wat doe je eraan 2 mannen tegen één vrouw dat gaat heel moeilijk....zij hebben altijd gelijk  :rolleyes:

Sorry Nicole, mijn reactie was een beetje te kort door de bocht! Het feit dat de hond buiten is wil natuurlijk nog niet gelijk zeggen dat ie geen aandacht krijgt. Ben nou eenmaal een beetje een softie als het  dieren of kinderen aangaat en zag bij het lezen van je topic gelijk zo'n heel zielig puppie eenzaam en alleen in een hok buiten voor me. Maar begrijp nu dat er echt wel aandacht voor hem is. Het lijkt me overigens wel heel lastig om de aandacht te geven wanneer de hond buiten verblijft, vooral als het weer niet zo lekker is. Is het niet mogelijk om de hond toch binnen te halen en te kijken hoe het zal gaan, evt een stuk zeil oid tijdelijk op de vloer. Voor jezelf lijkt me dat wat makkelijker omdat je toch in huis zelf nog een beetje normaal je gang kunt gaan. De oudste hond zal even wat tijd nodig hebben voordat ie ziet dat zo'n druk actief mormel een heel leuk speelkameraadje kan zijn :) Toen wij onze tweede hond als pup in huis kregen vond de oudste hond dit ook wel ff wennen. We zorgden er wel voor dat wanneer we het idee hadden dat de oudste de drukke pup even zat was, dat er een plek was waar de oudste hond even met rust gelaten werd of deden we de pup even in de bench. Mocht het na het wennen toch niet goed gaan samen, dan zou ik zeker proberen advies van een deskundige in te winnen.    Ik denk dat iedere pup weleens iets in huis zal slopen (althans de mijne zeker wel :D ) maar met een goede opvoeding en veel afleiding komt dat toch meestal wel in orde.

Maar je hoeft je niet te excuseren hoor ik heb me ook heel slecht uit gedrukt  :D
Ik ben ook zo'n softie die alles in huis haalt omdat het me zo lief aanstaart of zielig doet.....ze is dan ook zo'n schatje dat je ze gewoon binnen wil, maar ik weet niet of het zo goed is om te doen  :s ; ze heeft echt alles buiten , maar ik denk als de eerste sneeuw zou vallen of als het eens gaat vriezen dat ik het moeilijker ga hebben dan de pup ( die dan al behoorlijk gegroeid zal zijn!!!)
Het is ook daarom dat ik nooit een hond voor buiten wilde.
Och ja tegen die tijd zit ze misschien binnen tenzij ze zelf verkiest om buiten te blijven want daar heeft ze ook nog eens alle plaats om te ravotten  ;)

Vele en lieve groetjes Nicole

35

Kadohke schreef:

Ik zou ook een gedragsdeskundige inschakelen. Maaaaar....er is niks mis met een buiten hond. De honden weten dit van elkaar en nu opeens...is er zo'n mens die het zielig vond dat de arme pup alleen buiten moest blijven en opeens de buitenhond naar binnen nam!  :lol:
Zeker omdat jouw hond ouder is, zou ik niet teveel voor hem/haar veranderen. Lekker veel aandacht aan de pup geven...buiten!

Ja ik weet het Katja dat er niets mis is met een hond buiten , ik zou ze niet te eten willen geven (al de honden die buiten leven) want dat zijn er een hoop hé....het probleem ligt gewoon bij mij madam SOFTIE!!! ;)

36

tamarisk schreef:

Hai,
Ben je al met de hond bij de dierenarts geweest? Soms hebben die een gedrag adviseuze in huis. (wij tenminste wel, werk in almere)
Stuur me anders even een pbtje dan geef ik je het nummer en kan je contact met haar opnemen.
Anders succes!!
Groetjes Gea

Hoi Gea.... ik ben niet blond  :lol: .... , maar kan je me vertellen wat een pbtje is  :o

37

De oudere hond moet behandeld worden als de hoogste in rang. Dat wil zeggen als eerste naar binnen, als eerste eten krijgen, eigenlijk alles al eerste. De pup moet ondergeschikt worden aan de oudere hond. Je moet alleen wel een keuze maken wat je wilt, of de hond blijft buiten of binnen. Halve bak is niet goed voor het beestje en geeft onduidelijkheid. Ook zou ik eens een goed gesprek aangaan met de twee mannen in huis die het allemaal zo goed lijken te weten....waarschijnlijk zijn ze beiden vaak niet thuis en moet jij het opknappen. Wie voedt de hond op, jij of je zoon?
En ook al blijft de hond buiten, een goede opvoeding is essentieel om een goede stabiele herder te krijgen. Ga je eens eenlezen hoe een herder in mekaar zit; dit had je zoon eigenlijk als eerste moeten doen. Natuurlijk zijn pups schattig maakt niet uit welke ras. Ik lees ook wel dat je de ruimte hebt en de tijd voor een tweede hond. Je oudere hond laat zien dat hij de baas is in huis en ook zal zijn leeftijd er wat mee te maken hebben. Als je het schoonmaakt dan moet je dat doen als de oudere hond het niet ziet. Dettol gebruiken zodat de lucht weggaat. Als je heel duidelijk laat zien dat hij de baas is en dat in je handelen ook duidelijk naar voren laat komen zal het waarschijnlijk wel ophouden.
Maar zoals ik al zei; een goed gesprek aangaan met zoonlief want dit gedrag zou ik niet accepteren. Als jij de hond opvoed stel jij de regels vast en niet hij.

38

@ Lune  Whaha dat vaatdoekje, sorry hoor moet er niet aan denken  maar om te lezen is het wel grappig  :lol:  Verder heel herkenbaar hoor, de oudste van 5 jaar laat alles wel heel maar die van 2 neemt het niet zo nauw met de regels, vooral kleinere plastic dingen, pennen, rolletje plakband, lipstick :s noem maar op.   Helpt idd soms wel met opruimen...roep gewoon dat de hond dat vast wel lekker vind maar helaas slingert er toch nog wel vaak wat rond in huis.  Maar ik bedoelde ook eigenlijk meer de grote dingen in huis die je niet ff  zo maar  opruimt voor de hond, bankstel, planten, tafel, lampen dat soort spullen, die zijn inmiddels echt wel veilig. Zelfs de haardblokken, die toch echt heel verleidelijk zijn laat ze inmiddels (bijna altijd) met rust. 
Ach ja soms zou je ze wat maar ik zou ze echt niet willen missen.

39

heb jou ff een pbtje gestuurd. Dat kan via de email knop onder je naam aan de linkerkant.
:D

40

dit calls for the dog whisperer.
Nodig um uit in nederland...............mag ie daarna bij mij komen om mij en mijn kruising mechelaar tervuerense wat regeltjes bij te brengen

41

Antwannette schreef:

De oudere hond moet behandeld worden als de hoogste in rang. Dat wil zeggen als eerste naar binnen, als eerste eten krijgen, eigenlijk alles al eerste. De pup moet ondergeschikt worden aan de oudere hond. Je moet alleen wel een keuze maken wat je wilt, of de hond blijft buiten of binnen. Halve bak is niet goed voor het beestje en geeft onduidelijkheid. Ook zou ik eens een goed gesprek aangaan met de twee mannen in huis die het allemaal zo goed lijken te weten....waarschijnlijk zijn ze beiden vaak niet thuis en moet jij het opknappen. Wie voedt de hond op, jij of je zoon?
En ook al blijft de hond buiten, een goede opvoeding is essentieel om een goede stabiele herder te krijgen. Ga je eens eenlezen hoe een herder in mekaar zit; dit had je zoon eigenlijk als eerste moeten doen. Natuurlijk zijn pups schattig maakt niet uit welke ras. Ik lees ook wel dat je de ruimte hebt en de tijd voor een tweede hond. Je oudere hond laat zien dat hij de baas is in huis en ook zal zijn leeftijd er wat mee te maken hebben. Als je het schoonmaakt dan moet je dat doen als de oudere hond het niet ziet. Dettol gebruiken zodat de lucht weggaat. Als je heel duidelijk laat zien dat hij de baas is en dat in je handelen ook duidelijk naar voren laat komen zal het waarschijnlijk wel ophouden.
Maar zoals ik al zei; een goed gesprek aangaan met zoonlief want dit gedrag zou ik niet accepteren. Als jij de hond opvoed stel jij de regels vast en niet hij.

Ben het hier niet helemaal mee eens...
Een ouder wordende hond in een roedel zal meestal een lagere rang in de roedel krijgen omdat hij/zij niet meer zo snel etc is. Dit is een natuurlijk proces. Nu betreft het hier een pup dus zal de pup nog wel lager in rang staan maar dit kan terzijne tijd zeker veranderen.
Een teef staat meestal boven een reu.
Je hoeft het plasje niet helemaal verstopt weg te halen alleen zorg wel dat je geen boos,teleurgesteld,geiiriteerd gedrag vertoond terwijl je het weghaald want dat kan hij wel opmerken.
Wat ik wel erg jammer vind is dat de pup toch wel alleen buiten wordt gelaten terwijl honden roedeldieren zijn.

Een mechelaar sloopt echt niet meer of minder dan een andere hond. Het hangt echt van de opvoeding af. Het zijn wel duidelijk werkhonden die flink wat energie en hersens hebben.
Super dat jullie met haar op een hondenschool zitten  :thumb: en ik denk dat het verstandig is dat het gedrag van je oudere hond van dichtbij wordt bekeken door een gedragsexpert want plassen kan meerdere oorzaken hebben.
Het kan inderdaad afbakening zijn maar ook stress, opwinding, onzekerheid, etc betekenen.
-Wanneer plast de hond exact?
-Is het een grote of kleine plas?
-Hoe ziet zijn lichaamstaal eruit in het bijzijn van de pup?
-etc......

Het is een mooie pup en als je haar goed verzorgd en opvoed krijg je er een super hond voor terug.
De meeste honden worden in het asiel gedumpt als ze puberen en dan is asociaal/ongewenst gedrag veel moeilijker te behandelen en daar hebben de meeste asielen ook geen geld/subsidie voor.

Er worden per jaar heel veel honden die ongewenst gedrag vertonen ingeslapen en die zijn echt niet allemaal zo geboren.....

Een hond neem je niet voor heel even maar voor een heel leven.....

Suc6 met je zoon en man en heel veel plezier met je pup  :Y
Waar een wil is is een weg  :thumb:

Liefs,
Cabi

Een eigen taart smaakt lekkerder omdat het met liefde is gemaakt.

Ehhm ik kan je echt geen enkel advies geven en het is zo´n serieus topic...
Toen ik de foto zag dacht ik ´oooohhhh wat een scheetjes´!

Ja, de hond maar ook jouw zoon :lol:

Mijn taartjes zijn hier te bekijken!

43

Als de herder ouder wordt zal de rangorde waarschijnlijk veranderen maar dat hoeft niet altijd te gebeuren. Dat zoeken ze tegen die tijd zelf ook wel uit. Maar nu zal de oudste de hoogste rang opeisen en moet je daar in mee gaan. Als de pup ouder wordt zou uk het nog steeds doen ook al zijn ze samen dat aan het uitvogelen. Als de oudste dit niet accepteerd heb je continue strijd. En ook al wint de jongste dan nog zal deze soms op zijn plaats gewezen worden door de oudste. Ik heb zelf zo'n situatie gehad maar dat gaf alleen maar wat gegrom.

Een herder is een prachthond mits goed opgevoed maar dat geldt voor elke hond.....

44

el schreef:

@ Lune  Whaha dat vaatdoekje, sorry hoor moet er niet aan denken  maar om te lezen is het wel grappig  :lol:

ze heeft ook al een keer roze gepoept................. en het roze stoepkrijt was verdwenen :lol: :lol:

45

lune schreef:
el schreef:

@ Lune  Whaha dat vaatdoekje, sorry hoor moet er niet aan denken  maar om te lezen is het wel grappig  :lol:

ze heeft ook al een keer roze gepoept................. en het roze stoepkrijt was verdwenen :lol: :lol:

:lol:  ja dat hebben ze hier ook eens gehad, alle kleuren van de regenboog en het stoepkrijt was ook weg.
Als ze hier iets pakken wat ze niet mogen dan zie je ineens hun binnenhok inschieten. Gelukkig kennen ze het commando "breng" maar vaak is er dan nog maar de helf van over.

wat betreft rangorde: ik denk dat dit nu nog niet aan de orde is. pas als de pup gaat puberen dan zal hij proberen zijn positie te gaan bepalen t.o.v. de oudere hond. Dit is een natuurlijk proces en dat kun je eigenlijk niet sturen. Wel is idd belangrijk om in de gaten te houden wie van de 2 uiteindelijk de baas wordt en die dan idd eerst eten te geven enz.
Er gaat zo ie zo vaak iets fout met de opvoeding van honden m.b.t. de rangorde. B.v. als je honden binnen laat eten met kleine kinderen erbij. Eerst moet je dan de kinderen eten geven voordat de hond eten krijgt, want je kind staat hoger in rangorde dan de hond. De hond neemt de mens ook mee in zijn "roedel".
Bij ons met de husky's is dat heel duidelijk te zien. Het zijn 2 zusjes maar toen ze gingen puberen hebben ze heel erg gevochten samen. Daaruit kwam duidelijk 1 winnaar naar boven. Prima, maar ik ben zelf "de grote baas" en als ik vind dat ze genoeg gevochten hebben pak ik ze bij hun nekvel. Ik heb ook de jongste kids daarbij betrokken en die laat ik ook regelmatig de honden in hun hok zetten en eten geven. Je ziet inmiddels bij ons een duidelijke lijn van rangorde maar zodra onze husky's loops zijn moeten ze toch weer even met elkaar vechten.
Sorry....lang verhaal geworden. Eerst maar even kijken of iemand de gouden tip heeft voor het binnenplassen van je oudste hond.
Ik had het al doorgestuurd naar mijn zus, die heeft oudhollandse herders, maar nog geen antwoord.

het hart neemt waar wat het oog niet kan zien. ( www.taartdesign.nl)

AlexandraB schreef:

Een hond, maakt niet uit welk ras, moet in zijn behoefte worden voorzien. Ieder ras heeft specifieke raskenmerken en daar moet je mee aan de gang. Zo zijn bijvoorbeeld Husky's slede honden en houden van trekken. Trainingen met zo'n karretje zijn dan ideaal. Met jachthonden kun je weer hele lange wandelingen maken of van die nep jachten houden, waarbij er van te voren al een spoor is gemaakt en Mechelse herders vallen onder de categorie werkhonden. Je moet ze lekker bezig houden, zowel actief als het brein. Je kunt met ze als ze wat ouder zijn, behendigheid doen of fly-bal. Wat ze ook geweldig vinden is politietrainingen voor burgers (pakwerk) of bij de reddingsbrigade. Als je ze lekker uitdaagt en beweging geeft, dan hebben ze geen rede om je huis te slopen. Zorg dat ze thuis ook een leuk speeltje hebben.
Een bal met gaten erin, waar je dan wat hondenbrokjes in doet is ook heel leuk. Ze moeten met de bal spelen om de brokjes eruit te laten vallen.
Als je hond tevreden is, heb je een kameraad voor het leven.

Aangezien ik gediplomeerd dierverzorgster ben en ex-hondentrimster en dierenasielmedewerkster, kan ik het niet laten om ook te zeggen, dat ik vind dat je zoon wat meer verantwoordelijkheid moet nemen. MAAR aangezien ik niet weet wat jullie hebben afgesproken voordat de pup kwam, ga ik daar verder ook niet op in.
Wel heel goed dat je hulp vraagt !!  :thumb:

Succes met de pup, maar bovenal geniet er lekker van, want ook kleine pups zijn zo groot !

Geweldige foto's trouwens  :Y

Groetjes Alex

niet veel aan toe te voegen ook hier gediplomeerd dierverzorgster.

overigens voor de oude hond de tip eerst controleren of het niet lichamelijk is en dat hij per toeval daar geplast heeft.. kan ook dat hij een blaasontsteking heeft of iets dergelijks..
voor de rest kan ik je alleen adviseren om eens bij een goed hondenforum te informeren dat zijn ervaringsdeskundigen, dierenverzorgers enz bij elkaar.. daar heb je meer aan dan mensen die voornamelijk bakken ;)

When we lose the right to be different, We lose the privilege to be free- Nelson Mandela
https://www.facebook.com/PennysHobby

47

@cabi.. je hebt misschien gelijk..maar op die manier de roedel gaan verstoren..door vanuit het menselijk oogpunt te handelen.. wij weten zowiezo al dat dat gaat gebeuren natuurlijk... nee.. de pup komt "binnen"in de roedel.. de pup heeft NIETS te vertellen, ... word de pup groter: lees puber: zal hij zelf de strijd aangaan om hoger in rang te komen, dit kun jij als mens zijnde niet alvast gaan bepalen.. dat is zooo verwarrend.. dáár komt ruzie van.

verder.. ben ik het met het eerste commentaar van CindyM eens..

Eigenlijk wel grappig dat net zo als met kinderen ook dieren heeeel anders worden opgevoed door iedereen  :lol:

Wij hadden 3 (kleine) honden en de allerkleinste (800 gram) tevens ook zwakste qua gestel was toch echt WEL de baas! Ze was ook de oudste maar ze is dit altijd gebleven :thumb:
De 2 jongere en (iets) grotere honden(4 kilo/5,5 kilo) zijn altijd onderdanig tegen der geweest.!

Dus mijn mening is dat zeker niet altijd een ander de leiding over neemt..! Tevens bij die husky zusjes vind ik dat dus anders er van uit gaande dat ze precies de zelfde leeftijd hebben??

Ik denk wel dat er idd duidelijk moet besloten worden over een binnen óf buiten hond. Het maakt in princiepen niks uit maar duidelijkheid is natuurlijk een geboden.

Wat ik zo lees doet de oude hond het juist heel goed! Ze blaft van der af en laat zo zien dat zij de baas is! Zo hoort het!
Heeft ze "slechts" 1 x in huis geplast? Want dan was het idd misschien gewoon een foutje ;)

In ieder geval succes ermee :thumb:

Groetjes Romee,
Weer begonnen, net even anders!

49

Ik zie dat je inmiddels alweer veel bruikbare tips hebt gehad, maar 1 ding is me nog niet helemaal duidelijk.

Ik begrijp dat de pup hoofdzakelijk buiten is, maar waar verblijft de oudste hond ? Het lijkt me wel verstandig om de honden dezelfde verblijfplaats te geven.
Anders heb je idd eerder last van afbakenen. Het viel me namelijk op dat je zei dat de hond binnen op het kussen had geplast.
Je kunt een hond alleen corrigeren wanneer je hem op heterdaad betrapt, dus tijdens het plassen. Hem naderhand met zijn neus door de urine wrijfen helpt echt niet, dat begrijpen honden niet.

Ook is het belangrijk om vast te stellen dat de oudere hond niet gewoon incontinent begint te worden, gezien zijn leeftijd, maar als dit nog maar 1x gebeurt is, lijkt me dat niet de oorzaak.

Zowel de oude als de jonge hond moet zijn plaats kennen, maar in de regel voed een oudere hond vaak de pup op. Dus een keer een snauw geven kan echt geen kwaad, de pup moet leren waar zijn grenzen zijn. Als dat nooit wordt aangegeven veranderd hij straks in een onhandelbare dominante hond.
Als je oudere hond de pup niet zou accepteren, had je dat allang gemerkt. Geef beide honden een eigen vaste plaats, zowel in huis als buiten.
Als je niet thuis bent, waar is dan de oudste hond ? Als die binnen is en de pup buiten, geef je ze verkeersde signalen. Je kan de bench natuurlijk ook binnen zetten zolang je hem niet vertrouwd ten opzichte van je spullen. Een pup kauwt nu eenmaal graag.

Heb ik zo al een beetje antwoord kunnen geven ? Anders mag je me ook altijd mailen hoor.

Groetjes Alex

Leef je leven en houd je vast, aan de weg die bij je past.

50

Hoi Alexandra.... idd de oudere hond verblijft reeds 12 jaar binnen....ik kan hem toch nu niet naar buiten verplaatsen ( ge zou hem nogal horen....als hij gedaan heeft met zijn behoefte en wat rondgehuppel dan komt hij voor de veranda staan en geeft een blaf en even daarna laat ik hem binnen...niet dadelijk na de blaf)
Ik heb de oudere hond ook niet gestraft nadat hij op de mat van de pup geplast had omdat ik het idd niet heb zien gebeuren omdat ik de pup in mijn vizier had de hele tijd om te zien wat deze allemaal aan het doen was!!!Ik zal de honden ook niet in hun eigen uitwerpselen duwen  :nooo
De bench die buiten staat daar zit geen deur in zodat de pup de vrijheid heeft te gaan en te staan (buiten dus) waar zij wil....