1

Onderwerp: Leuk spel voor volwassenen?

Elk jaar komen we met vrienden samen om oudjaar te vieren. Dit jaar is het onze beurt om iets te organiseren. Na het eten wordt er traditioneel een spel gespeeld. Vorig jaar was er bijvoorbeeld een quiz. Maar ik heb totaal geen inspiratie  :s  Wat zouden we kunnen doen? Iets waarbij er veel gelachen wordt. We zijn met 4 koppels.

Groetjes van Natascha!

2

Re: Leuk spel voor volwassenen?

Hoi,

Ken je het sinterklaas dobbelspel?
Is een leuk spel waar je volgens mij best de sint gedachte bij achterwege kan laten.
Is met cadeautjes.

Groetjes Jesni.

3

Wat ben ik.
Hints

4 Laatst bewerkt door Jeanne (31-10-2010 08:13)

Kolonisten van Catan is een super spel!

Groetjes Jeanette

5

Als er iemand aan een PS3 kan komen... Buzz! Dat is echt hilarisch en kun je met 8 mensen tegelijk spelen (nog meer als je twee PS3's hebt).

I will have poetry in my life. And adventure. And cake. Cake above all - William Shakespeare & me

6

Battle of the sexes! Daar hebben wij wat mee afgelachen.

Mannen die vrouwenvragen moeten beantwoorden (hoeveel anticonceptiepillen zitten er in 1 strip, waar staan letters MF voor bij make-up) en vrouwen die mannenvragen moeten beantwoorden (lastig hoor haha)

7 Laatst bewerkt door CindyM (31-10-2010 08:28)

Party en Co.

Maar dat Battle of the Sexes is helemaal te gek volgens mij  :lol:

8 Laatst bewerkt door Lori (31-10-2010 08:32)

Oh ik weet een hééél leuk spel. Ik kan het hier niet spelen met alleen maar Italianen , maar het is zoooo leuk:

BEnodigdheden:
Pennen, Papiertjes, Grote kom, Wekker/horloge.

Iedereen afzonderlijk schrijft op 7 papiertjes een naam. Dit moet zijn van een persoon, stripfiguur oid die iedereen moet KUNNEN KENNEN. (Dus niet je gymleraar van vroeger, die maar 3 anderen uit de groep ook kennen).

Het liefst niet te makkelijk (Màxima, Sinterklaas, iemand uit de groep)

Alle lootjes worden op dezelfde manier dubbelgevouwen en gaan in een bak.

Je maakt 4 koppels (bv dmv lootjes)

Dan begint het eerste koppel. Iemand anders houdt de tijd bij (45 sec)
1 van het koppel pakt, zodra de tijd in gaat, een lootje.

Hij moet aan zijn partner uitleggen wie er op het lootje staat MAAR MAG HIERBIJ NIET GEBRUIKEN:

1. Woorden die met een hoofdletter beginnen (namen, plaatsnamen, werelddelen, titels, enz)
2. Telwoorden en rangtelwoorden
3. Een deel van het te raden woord ("nijntje" --> het is een koNIJN)
4. Uitbeelden en wijzen mag niet

Als zijn partner het woord raadt, is het lootje voor hun en mogen ze evt de tijd nog vol maken met een nieuw lootje (en nog één, en nog één)

Dan is het de beurt aan het volgende koppel.
Als het 1e koppel weer aan de beurt is draaien de rollen om: de uitlegger wordt de rader en de rader wordt de uitlegger.

Zodra iemand een verboden woord zegt, grijpen de andere koppels in ("JE ZEI DRIE!!!!!!!!!!!") en is hun beurt voorbij.

Goeie woorden zijn bijvoorbeeld politici die je wel vaak hoort maar waarvan niemand weet wat die vent eigenlijk doet.
Of bijvoorbeeld Ralph Inbar, Anita Meyer (mensen die ooit enorm bekend waren, maar nu een beetje uit de mode...)
Of schrijvers, schilders, enz.

Je mag ook de naam beschrijven als je de persoon op het kaartje niet kent:

VOORBEELD:
[Ralph Inbar]: de achternaam bestaat uit MEERDERE delen (twee mag je niet zeggen) het laatste deel (tweede mag je niet zeggen) is zoiets waar je heen gaat om wat te drinken.
Het voorste deel is niet uit maar.......
ENz, enz.

Als de tijd voorbij is, of er wordt een fout gemaakt, gaat het kaartje terug in de bak.
Als alle kaartjes op zijn heeft het koppel met de meeste kaartjes gewonnen

Dit spel is gegarandeerd lachen! Echtwaar, het is nog leuker dan het klinkt. Vooral als je allemaal fanatiek bent!!

Ik hoop dat iemand van jullie het ooit gaat spelen!!

9

Ja!!!! Namen raden! Is ook een onderdeel bij Ik hou van Holland.

Wij spelen dat altijd zo:
Iedereen schrijft 7 namen van bekende mensen personages op. Elke naam op een los briefje en die doe je in een bak. Dus dan heb je 8 x 7  briefjes met namen in een bak.

Je maakt tweetallen dmv lootjes trekken.

Om de beurt mag een tweetal proberen zo veel mogelijk namen te raden in een minuut. De ene omschrijft, de ander moet raden. Ondertussen houden de andere koppels de tijd in de gaten en letten op of er geen verboden woorden worden gezegd.

Verboden woorden zijn: Alles wat je met een hoofdletter schrijft zoasl namen, steden, landen.. (dus niet zeggen: president van Amerika)
Een deel van het woord. Je mag dus niet zeggen: het rijmt op...
Telwoorden en rangtelwoorden (dus niet zeggen: drie meisjes die kinderliedjes zingen over hun teleromeo)

Dit is altijd lachen. Vooral als de andere koppels wél doorhebben wat je probeert te omschrijven, maar je partner niet!

Als de minuut voorbij is mag een ander koppel. Als je een verboden woord hebt gezegd moet je al eerder stoppen en de beurt doorgeven.

Als je weer als koppel aan de beurt bent, ruil je om. Omschrijver wordt rader, rader wordt omschrijver.

Elk briefje dat je goed hebt geraden mag je houden. Koppel met de meeste briefjes heeft gewonnen.

www.hiptaartjehip.nl  Unieke taarten voor bijzondere momenten

10

Al heel veel leuke ideeën! Dat komt goed!!!

Groetjes van Natascha!

11

JAAAAA hoor... tweeling aan de gang hier haha

Lori en ik zijn tweelingzussen... En wij hebben nu op hetzelfde moment hier hetzelfde spel zitten uitleggen...

Maar leuk is het spel dus wel he!!!

www.hiptaartjehip.nl  Unieke taarten voor bijzondere momenten

12

Oh jaaaaaaaaa hoor. Zit net een half uur te typen....
komt zij aan met hetzelfde verhaal.

Ach, ik vind het spel zo grappig.... zelfs uitleggen is leuk  :lol:

Maar dat vond mijn tweelingzus dus ook  :D

13

Riekele schreef:

Lori en ik zijn tweelingzussen... En wij hebben nu op hetzelfde moment hier hetzelfde spel zitten uitleggen...

:lol:  :lol:  :lol:

Onze absolute nr. 1: Kolonisten van Catan. Met of zonder uitbreidingen. Prachtig spel !
(Ik ken mijn man doordat we met een groep Kolonisten van Catan speelden :-))

Life is like a box of chocolates, you never know what you're gonna get ...

Het spel 30 seconds is ook erg leuk.

Je hebt kaartjes met 5 woorden erop, bijv. Bert en Ernie, Bristol, De tachtigjarige oorlog. En dan is het de bedoeling dat je in 30 seconden zoveel mogelijk van die woorden laat benoemen door je teamgenoten. Ook een soort namen raden maar dan anders.

15 Laatst bewerkt door djehr (31-10-2010 09:33)

CindyM schreef:

Party en Co.

Ik ben ook weg van PARTY & CO omdat daar heel wat spellen in samenkomen.

Je hebt 5 onderdelen
1. Liplezen
2. Mimiek gebaren en geluiden (Hints)
3. Een vraag goed beantwoorden (Trivial Pursuit)
4. Schetsen en tekeningen (een voorwerp tekenen en team moet raden wat het is)
5. Verboden woorden (een persoon omschrijven waarbij een aantal woorden niet gebruikt mag worden)

je kunt het spelen met teams van 2-5 personen en het is echt hilarisch. Omdat er zoveel verschillende onderdelen zijn is het spel heel afwisselend. Het spel kost bij Intertoys €19,99 en is vanaf 12 jaar.
Echt een aanrader!!

16

Party & co heb ik intussen 2dehands gevonden. Dus bedankt voor de tip!
Is dat spel kolonisten van Catan moeilijk? Of ben je er meteen mee weg?

Groetjes van Natascha!

17

Kolonisten: Je moet het een keer spelen (met de spelregels ernaast) en dan valt het muntje wel.

Life is like a box of chocolates, you never know what you're gonna get ...

18

hier ook Catannen, de kast staat er vol mee!

Groetjes, Dorothea.

19

<-- Catan!

Party & Co is ook leuk!

groeten, Bianca
TAART in huis

20

canasta, een heel leuk kaartspel...

ik ga me hier niet bezig houden met de spelregels uit te leggen, want dan ben ik uren bezig... zal ze snel even opzoeken om google...

http://nl.wikipedia.org/wiki/Canasta

21

Koehandel is erg leuk en vooral met een grotere groep.

Groetjes van Mieke

22

bij ons is catannen ook nr. 1!! Te gek spel maar dat heb je niet zomaar onder de knie... dus dan raad ik aan..

1: Het Lamaspel
Hier doe je het bekende tv-programma de Lama's na!
Speel zelf Verboden te lachen, de Vragenronde en het Moordspel.
http://www.cabaretdvd.nl/_img/artikel/lama_spel.jpg

Het dikke van Dale woordenboekspel

Het gaat als volgt: 1 persoon kiest een moeilijk en onbekend woord uit de Dikke van Dale. Iedereen schrijft nu een geloofwaardige definitie op een klein briefje. Deze definitie klinkt geheel als woordenboektaal. Denk aan als ‘Dulciaan: mannelijk gevechtswapen, veel voorkomend in Griekse oudheidsriten’ of zoiets. De persoon die het woord heeft uitgekozen, verzamelt alle briefjes en leest deze hardop voor. Ook leest hij de echte definitie uit het woordenboek voor. Alle leden kiezen dan voor een van de omschrijvingen. Degene die het goed heeft krijgt een punt. Degene echter die zo’n geloofwaardige omschrijving had, dat iedereen dacht dat DAT de definitie was, krijgt ook een punt. Wie de meeste punten verzamelt gedurende de avond is de winnaar.

Je krijgt hele komische antwoorden op de briefjes dus het is een heel grappig spel.

Ik ben in vorm! Rond is toch ook een vorm??

23

Phase 10 (leuk kaartspel)

Wat wij vaker doen, en altijd leuk is...men neme post-its en een pen.
Iedereen moet dan op zijn/haar blaadje een bekende persoon/iets/ding schrijven en dit op het voorhoofd van de buurman/vrouw plakken (zonder dat ze het kunnen zien natuurlijk). Dan ga je om de beurt vragen stellen die alleen met ja of nee mogen worden beantwoord. Dit net zo lang tot je geraden hebt wat er op jouw voorhoofd staat!

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

24 Laatst bewerkt door E-tje (31-10-2010 13:29)

Het spel dat Riekele en Lori omschrijven is inerdaad heel leuk. Wij spelen het alleen vaak in 3 ronden, waarbij je in de 1e ronde de persoon mag omschrijven, in de 2e ronde mag je alleen een kernwoord noemen en in de 3e ronde moet je die persoon uitbeelden. Echt hilarisch...!! :lol:

Verder is 30 seconds ook erg leuk. Dat spel noemde Iris Zijlstra ook al. Het leuke van dit spel vind ik dat je maar 30 seconden de tijd hebt om 5 personen te omschrijven dus dat het spel niet zo langdradig wordt! :Y

Owja, phase 10 is ook erg leuk  :Y

25

wie wat waar...

iedereen neemt een blaadje en schrijft het antwoord op van de eerste vraag en het antwoord vouw je om en geeft het briefje aan de volgende. Die schrijft op dat blaadje het volgende antwoord, vouwd om en geeft door...ect. bij de laatste vraag geef je bijv. 3x door.

de vragen zijn:

- met wie was je?
-waar was je?
-Wat had je aan?
-wat deed je?
-En hoe liep het af?

Eén voor één mag het briefje uitvouwen (wachten met uitvouwen tot je aan de beurt bent) en de antwoorden geven die op het briefje staan terwijl dus iemand anders de vragen stelt.
Je krijgt de raarste resultaten bv.

met wie?: met de postbode
waar?: op de WC
wat had je aan?: wollige konijnenpak met konijnenoren
wat deed je?: hamburgers bakken
hoe liep af?: Ik werd als miss world gekroont

bij ons favoriet!
zelfs voor jonge kinderen die net kunnen lezen en schrijven.