26

Re: Gezonde traktatie

Ik heb wel eens spiezen gemaakt met om en om poffertjes en druifjes/aardbeien etc.. toch ook best gezond?!

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

27

Of van een eierkoek een muisje of lieveheersbeestje maken!

28

Kaas, worst, suikerappel, waterijs... het lijkt me inderdaad dat er eerst vastgesteld moet worden:
1. Waarom alleen 'gezonde' traktaties (om kinderen niet te veel suiker/vet/kleurstoffen binnen te laten krijgen? of is er een andere reden?) Als het 'waarom' duidelijk gemaakt wordt, zal er waarschijnlijk al veel meer begrip zijn voor die keuze.
2. Wat wordt verstaan onder 'gezond' (een suikerappel is dan wel deels fruit, maar je kan je afvragen of die laag suiker eromheen nou wel zo verantwoord is... vergeet niet dat ook fruit van nature suiker bevat). Hangt ook een beetje samen met 1: als je het 'waarom' begrijpt, begrijp je ook wat wel en niet mag zonder dat er (zwarte) lijsten opgesteld moeten worden.

Zondag 14 oktober loop ik 4 Mijl voor de Dierenbescherming afdeling Groningen. Je kan mijn actie steunen via http://www.geef.nl/sharon of http://www.geef.nl/actie/miles-4-animals - Alvast bedankt!

29

Och, bij ons op school is het trakteren compleet afgeschaft...hoef ik me ook niet meer druk te maken wat wel en niet kan!

Enige plek waar nog getrakteerd mag worden is op het kdv.

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

30

zakjes snoep, koek, lolly enz enz wordt bij ons ook niet uitgedeeld.

ik heb de laatste keer een zakje yoghurtrozijntjes (bij AH) met een klein uitdeelboekje van dikkiedik gedaan.
vinden de kindjes erg leuk!

Groetjes, Franka

31 Laatst bewerkt door trommel (17-06-2010 11:36)

Bij ons hebben ze ook het liefst iets "gezonds".
Ik heb m'n slag geslagen bij de action.
Kokertjes met kleurtjes en een bellenblaas in een doorzichtig zakje, leuk gekleurd lintje erom en je bent voor € 0,65 per kind klaar!
Nou heb ik wel het voordeel dat op de pzs maar 10 kindjes in de groep zitten en dan is dit te doen, dit doe ik niet voor 30 kinderen.....

Groetjes, Jacqueline

32

Bij ons hadden ze ook het liefst iets van fruit.
Dat heb ik dus zo opgelost

http://94.100.121.201/465850001-465900000/465895901-465896000/465895917_5_Dwcp.jpeg

:lol:  :lol:

Groetjes Jo www.taartwizard.nl
Leer van andermans wudden, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te wudden.

33

Even een kleine opmerking; in een doosje rozijntjes zit net zo veel suiker als in een een suikerklontje :+ Waaruit maar weer blijkt dat gezond inderdaad relatief is. :D

Fruit bevat ook veel suikers en die zijn dan wel niet geraffineerd (fabriek), en daardoor wel beter, maar ze maken net zo goed dik bij te veel. Daarom 'mag' je ook veel meer appel of sinaasappel eten op een dag dan druiven, aardbeien of meloen.

Ik denk dat het hem gewoon zit in het ouderwetse woordje 'te', alles waar 'te' voor staat is niet goed O-)

Veel succes met je tractatie :thumb:

If life gives you lemons, make lemonade

Ik heb even met je mee gekeken, ik mag volgende week ook weer creatief mijn best doen. Maar ik vind het ook erg lastig om het gezond te houden. Het gaat dus ook niet gezond worden.
En ik doe er geen speelgoed bij, dat vind ik zo'n onzin. Mijn kind deelt uit en is dus jarig, niet de kindjes in de klas  O-)
Het gaat een sponge bob cake worden. De onderkant doop ok in de chocolade en en de rest werk ik af met glazuur.

Slecht he  :lol:

Groetjes Cindy
Live,life,love,laugh and bake cakes!

35

Bij ons mag je gelukkig zelf bepalen wat je uitdeelt zolang het maar niet te wordt.
Ik bak dus lekker elke keer cakejes voor de kinderen.
Het blijft toch een traktatie en niet elk kind lust alle fuit en kaas staat allang niet meer op de schijf van 5.

Ik snap echt niet waarom daar op sommige scholen zo moeilijk over gedaan wordt. De kinderen gaan hier zelfs langs de andere klassen om daar de juffen ook iets lekkers te geven zoals een klein chocolaatje.

Als ik trakteer op het werk krijgen ze ook taart ze zien me al aan komen met een fruitspiesje..... ;)

Groetjes Bertie

36

Bij ons op school hebben we een gezondheids jaar gehad toen was het alleen gezonde dingen trakteren en ook met de feesten en vieringen was het gezond
dit is gedaan om kinderen bewust te maken dat gezond ook lekker is aangezien er helaas nog veel kinderen zonder bv een normaal ontbijt de deur uit gaan of een roze koek of gevulde koek of een punt appeltaart mee krijgen als tien uurtje....

en nu nog worden de gezonde traktaties uitgedeeld om 10 uur is het een ongezonde traktatie dan wordt er om half 12 uitgedeeld en moet de traktatie mee naar huis dan kunnen de ouders zelf beslissen waneer het gegeten wordt.

en hier is wel een lijn getrokken met de leerkrachten die trakteren ook gezond en ook als de kinderen de klassen rond gaan is het gezond voor de leraren

Groetjes en fijne dag!
Kruimel

37

Ik vind de cadeaustroom idd erger dan een klein zakje chips oid.
Beide kids hebben dit jaar op ccs getrakteerd en Otis toen hij 2 werd op autokoekjes (Hema grote uitsteker)met dun marsepein en toen hij 1 werd op uitdeelboekjes Sesamstraat. Verder niks erbij.
Luna heeft tot haar 7e op belleblaas-met-photoshop-Luna-label getrakteerd met soms een drop/aardbeiveter met een winegum/dropsleutel eraan.
Vorig jaar op de bekende lollibloemccs.

Mijn collega's wachten met smart op mijn rijbewijs...hopend op een weer veel te grote dik met lemoncurd gevulde taart...

Als je nooit mag snoepen als kind overcompenseer je dat wanneer je et zelf voor het zeggen hebt: kijk mijn model & dat van Niels.

Groetjes Sas

38

Dit was mijn gezonde traktatie:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-DCHCIUJH.jpg

Gehaakte cupcakes voor de leidsters en voor de kinderen een mandarijntje verpakt als cupcake. Dit kan moet volgens mij ook met kleine appeltjes o.i.d. lukken.
Ik had de mandarijntjes verpakt in bruin crepe-papier en daarbovenop een pompom geplakt. Simpel, maar vond zelf het effect erg leuk.

39

breek me de b.k niet open over traktaties op school....wat een gedoe zeg.  :s
laat iedereen lekker zelf weten wat ie uitdeeld. als je overvolle klassen hebt dan is het nog maar 1 keer in de week dat er dan getrakteerd wordt..... O-)
En daarbij de ene ouder is creabea en frut zo iets leuks in elkaar. Een ander heeft 2 linker handen of een dubbele baan, en is al blij dat ie d'r kind met zakjes chips door de deur kan schuiven...
(laatste noodgedwongen zelf meegemaakt dus voel je niet beledigd mocht dit op iemand slaan)
Ik persoonlijk voor mijn kids tegenwoordig... ik maak het mij niet zo moeilijk hoor, en juffen/meesters krijgen precies hetzelfde als de kinderen. :Y
Door naar de Action en van die gelkleur/geurpennen met een notitieboekje eraan hangen is een leuke traktatie. komen die stukken fruit die de moeders meegeven ook nog op en worden niet beurs weer ingeleverd na de schooldag.... :D

40

Kadohke schreef:

Och, bij ons op school is het trakteren compleet afgeschaft...hoef ik me ook niet meer druk te maken wat wel en niet kan!

Enige plek waar nog getrakteerd mag worden is op het kdv.

en dat is helemaal een goed idee...

41

ik koop bijna nooit snoep voor mijn kinderen omdat er zo overdreven uitgedeelt wordt, zowel op school als de meeneemzakjes na een feestje/verjaardag.
Alles gaat in de grote trommel en daar mogen ze wat uit zoeken.
Vandaag kwam mijn (4jarige)docher thuis met een stenen prinsessenbeker gevuld met lollie, vrij groot zakje snoep, klein zakje m&m's en 2 kauwgomballen.
Dan vanavond haar bord niet leegeten en 2 tellen na het eten zeggen (met het oog op DIE beker) ik heb honger...........:D
"schat, als je honger hebt dan pak ik je bord gewoon nog even uit de keuken hoor"  O-)
Nee hoor mam, ik heb geen honger.........mag ik een snoepje?
nee hoor schat, morgen is weer een nieuwe dag, je mag nog wel aardbeien, oke dan.
Bij ons is in ieder geval elke dag verplicht fruit eten en melk drinken op school en liever een gezonde tractatie, maar daar houd niemand zich aan.

Maar ik vind het inderdaad van de gekke wat die kinderen af en toe tracteren (30 kinderen in de klas?????) zoveel snoep krijgen ze bij mij in een week nog niet. en het lijkt idd af en toe wel alsof de ouders alles meer, groter en mooier willen om te tracteren.
Uiteindelijk is het voor het kind geweldig om die dag het middelpunt te zijn en stickers te scooren bij de andere juffen :D

Alles goed???? nee 3 fout

42

Gijsje schreef:

en kaas staat allang niet meer op de schijf van 5.

Echt niet???????? en ik maar denken dat ik gezond volgens de schijf van 5 eet met mijn bruine bammetje met kaas :lol: :lol:

Alles goed???? nee 3 fout

43

Dank voor alle reacties. Gezond is idd betrekkelijk. Zo kwam ik er onlangs achter dat mijn dochter eerst een boterham met smeerworst moet eten voordat ze een boterham met zoet mag!!!! Nou daar ben ik het dus niet mee eens ik heb veel liever dat ze een boterham met stroop of fruithagel eet dan een met varkensrommel.

Maar afijn ik denk dat het dit gaat worden
http://www.groep6onthemove.nl/home/30
Haar klas heet de zeeegels dus....

44

Cecie schreef:

Even een kleine opmerking; in een doosje rozijntjes zit net zo veel suiker als in een een suikerklontje :+ Waaruit maar weer blijkt dat gezond inderdaad relatief is. :D

Klopt gedeeltijk, daarbij zit er een speciaal stofje ( flavonide als ik het goed is goed voor de darmen) in rozijnen die ervoor zorgen dat ze juist weer heel gezond zijn en dan heb ik liever rozijntjes qua "suikers"dan geraffineerde welke in snoepjes zit ed.

45

Of deze?  :D Een wortel, tomaat en een peer!
http://i48.tinypic.com/fu8do5.jpg

Joyce
Beter 1 taart in de mond dan 10 op de grond :) ! https://www.facebook.com/lekkersvansjois

46

gewoon fruit en groente op een prikker.... das toch leuk? en lekker... en suikers in fruit en groente zijn beter af te breken dan gewone suiker en als er 25 kinderen in een klas zitten eten die kinderen best vaak snoep en koekjes en aangezien alle kinderen zogenaamd alleen maar ongezond eten is t misschien toch niet zo gek?