1

Onderwerp: Tips gevraagd, stapeltaart

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw op het forum dus mijn eerste berichtje hier! Ik ben gevraagd om voor volgend weekend een taart te maken voor een (kinder)verjaardag. Nu hoor ik graag jullie tips.

Ik ga een stapeltaart maken op basis van cake. Geen standaard cake, maar een luchtigere vorm. Zodat de basis iets meer smaak heeft dan biscuit. Wat betreft de vullingen twijfel is nog een beetje. Er komen een paar kinderen, maar het meerendeel is volwassen. Dus een gulden middenweg lijkt mij het beste. Ik dacht zelf aan een frambozenvlaaivulling of frambozencreme en citroen/limoenmousse om het geheel fris te houden.
Dan het afsmeren. Ik houd zelf helemaal niet van botercreme, dus ik dacht zelf aan witte chocolade ganache. Mijn enige twijfel is of het geheel niet te zoet wordt. Wat denken jullie? Of is merinquebotercreme dan een betere optie? Tot slot wil ik een drip aanbrengen in een pastelkleurtje. 
De taart is voor zondagmiddag. Wat denken jullie van de volgende planning?
Zaterdagochtend cakes bakken. Zaterdagavond afsmeren. Zondagochtend taart afmaken met drip en figuurtjes etc.

Alvast veel dank voor jullie hulp!

Groet, Mieke

2

Re: Tips gevraagd, stapeltaart

Ik denk dat de combinatie met vullingen prima is en daardoor ook samen kan met witte ganache. Natuurlijk is ganache zoet, maar door citroen en framboos te combineren zal dat wel goed gaan hoor.

Je planning klinkt prima :) Al kan het afmaken ook al zaterdagavond, hangt er vanaf hoe laat je het wilt maken ;)

Ik zie trouwens dat ik reageer op je tweede (zelfde) bericht. Het is het is helaas niet meer zo druk op het forum, dus reacties kunnen soms wat langer duren ;) Ik zal je andere bericht verwijderen.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

3 Laatst bewerkt door KimN (23-06-2021 15:43)

Re: Tips gevraagd, stapeltaart

Citrus en framboos zijn heerlijk! Helemaal met witte chocolade,  juist mooi in balans.
Je volgorde lijkt mij ook prima. Persoonlijk ook niet zo'n botercreme fan maar mijn trucje is om wat saroma vanille poeder toe te voegen aan de bc. De bc smaakt dan naar een softijsje kan ik je vertellen... zorg dat je voor de drip de goede verhouding gebruikt. succes

4

Re: Tips gevraagd, stapeltaart

Veel dank voor jullie reactie! Leuke tip om saroma poeder toe te voegen, ik ga het proberen!

5

Re: Tips gevraagd, stapeltaart

Ha Kim,

Ik heb dit weekend geoefend met de botercreme en de saroma. Het werk verrassend goed. Wel vond ik het iets wat zoet, dus ik zal iets wat minder suiker of saroma doen.
Wat betreft de drip (gekleurde witte chocolade) wilde ik de verhouding 1:3 aanhouden. Dat is prima toch?

Groet,
Mieke

6

Re: Tips gevraagd, stapeltaart

Ja hoor, 1:3 voor wit is prima!

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

7

Re: Tips gevraagd, stapeltaart

Dank Marianne!

8

Re: Tips gevraagd, stapeltaart

Mieke_S schreef:

Ha Kim,

Ik heb dit weekend geoefend met de botercreme en de saroma. Het werk verrassend goed. Wel vond ik het iets wat zoet, dus ik zal iets wat minder suiker of saroma doen.
Wat betreft de drip (gekleurde witte chocolade) wilde ik de verhouding 1:3 aanhouden. Dat is prima toch?

Groet,
Mieke

Lekker he! Ik gebruik sowieso altijd minder poedersuiker dan 1: 1. Altijd op smaak met de saroma.
Ganache wit 1:3 inderdaad.  Succes