1

Onderwerp: Muffin met koepel

Dag iedereen, ik ben Gary. Ik bak nog niet zo lang/veel maar als ik een keer iets bak, moet het perfect zijn. Ik vraag jullie hulp omdat het mij niet lukt om muffins te maken met een koepelvormige top, je weet wel, net als de koepel van het Pantheon...

Ik was een tijdje geleden in Frankrijk (Honey et Pie/Lille) en daar zag ik deze muffins.


https://i.postimg.cc/LgmYJCQq/Honey-and-Pie-1.jpg

https://i.postimg.cc/TLGcf9xw/Honey-and-Pie-2.jpg


Zoals jullie kunnen zien hebben ze een mooie ronde bovenkant die hier en daar lijken te zijn opengebarsten. Verder zijn ze heeeeeel groot en ontzettend lekker.

Maar goed, jullie begrijpen dat ik niet steeds naar Frankrijk kan rijden hiervoor. Slecht voor het milieu. Daarom moet ik ze zelf maken. Ik heb in mijn beste Frans verzocht om het recept maar ik kreeg terug "Désolée, la recette est secrète"...

Wat ik wil weten is:
- Hoe krijg ik die koepel?? Bij mij stroomt het over de rand van de bakvorm.
- Hoe krijg ik ze zo groot?
- Heeft iemand "het" recept?

2

Re: Muffin met koepel

Hoe ziet je recept eruit? Ik vind zelf altijd muffins het beste lukken met baksoda en karnemelk, dan rijzen ze flink. En niet te lang mixen, mengsel mag best klonterig zijn, dan rijzen ze ook beter.

Tieneke

3

Re: Muffin met koepel

Dag Tien,

Het recept wat ik heb zegt:
- 250gr bloem
- 250gr suiker
- 75gr cacaopoeder
- 2 tl bakpoeder
- 2tl vanille extract
- 100gr boter
- 125ml slagroom
- 3 eieren
- gehakte pure, witte en melkchocolade

Ik zie dat ik geen baksoda gebruik, wellicht moet dat er nog bij?
Ik lees ook dat ik de oven op 200+gr moet voorverwarmen, de muffins erin doen en na 5-10m de temperatuur terug moet doen naar 190 en dan afbakken. De warmte zou beter zijn voor het koepeleffect.

Hoe krijg ik ze zo groot? Is daar een speciale bakvorm voor?

4

Re: Muffin met koepel

Ik gebruik vaak het recept van Laurasbakery:
120 gram suiker
300 gram bloem
1 tl bakpoeder
1 tl baking soda
snuf zout
2 eieren
250 ml melk
120 ml zonnebloemolie
2 tl vanille extract

Zij heeft ook allerlei tips hoe je de muffins groot krijgt, bijvoorbeeld dat je vorm bijna vol doet. In die van jou gaat veel meer suiker zeg...

5

Re: Muffin met koepel

Ik weet ook niet waar ik het recept vandaan heb.
Ik zal baksoda erbij doen en mss minder suiker hahaha..
Krijg jij met jouw recept een "schepbare" of "vloeibare" massa?

6

Re: Muffin met koepel

Schepbaar en klonterig (niet te lang roeren)