1

Onderwerp: Drip op dripcake wordt water uit de koelkast??

Goedemiddag, ik heb gisteren samen met mijn dochter een dripcake gemaakt. De drip heb ik gemaakt met de dip en drip mix van Funcakes. Ik heb hem gekleurd met kleurstof van RD Progel. Voor de vulling moest ik hem in de koelkast zetten, bolkenpootjes vulling van slagroom. Nu haal ik hem vanochtend uit de koelkast om te snijden, wordt binnen een paar minuten de drip helemaal waterig... Weet iemand hoe dat dat kan? Moet ik de volgende keer misschien een drip op chocolade basis maken? Hopelijk kunnen jullie me helpen.

2

Re: Drip op dripcake wordt water uit de koelkast??

Waarschijnlijk komt dat door de condens op de taart. Omdat de taart van de kou naar de warmte komt, slaat er vocht op. En daar kan de drip misschien niet héél goed tegen?

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

3

Re: Drip op dripcake wordt water uit de koelkast??

Hmmm dat zou misschien wel kunnen ja. Maar hoe doen anderen dat dan? Dat is niet te voorkomen dan toch?

4

Re: Drip op dripcake wordt water uit de koelkast??

Lastig, ik heb het zelf eigenlijk nog nooit gehad, maar dripte toen met de kant-en-klare drip, niet die je zelf aanmaakt. Misschien dat die toch te dun was? Of de koelkast te koud?

Alternatief is drippen met ganache of decomelts, dan heb je het niet

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

5

Re: Drip op dripcake wordt water uit de koelkast??

Zou het ook (deels) aan de kleurstof kunnen liggen? Wanneer ik donkere, en daardoor soms veel, kleurstof gebruik, zweet mijn taart soms. Zeker bij grote temperatuur verschillen.

6

Re: Drip op dripcake wordt water uit de koelkast??

Marianne, de volgende keer ga ik het met ganache proberen. Hoop dat het dan sowieso wat steviger wordt.

Esther68, ja ik zat later nog te denken idd dat het misschien komt doordat de kleurstof ook een vloeistof is. De mix moet je mengen met 14ml heet kraanwater. Maar omdat ik een kleur wilde heb ik daar bovenop nog een paar druppeltjes kleurstof gedaan. Misschien is dat teveel vocht...