1

Onderwerp: Cake vettig

Hoi medebaksters,

Ik heb al 3x een cake gebakken met limoen en appels, de smaak is lekker maar...de cake is heel vettig aan de buitenkant, waar gaat het fout  :think:
Ik doe het volgende:
200 gr zelfrijzend bakbloem, 200 gr ongezouten roomboter, 4 eieren, 200 gr suiker.
Ik meng (met de K klopper van mijn stamixer) de suiker en de boter (boter al 1 volledige dag op kamertemperatuur) gedurende 10 minuten, dan voeg ik ei per ei toe (pas volgend ei als vorig is opgenomen).  Hierna doe ik er de gezeefde bloem bij, limoenrasp en 30ml limoensap.  Daarna roer ik er de appelstukjes door met een spatel.

Ik bak alles op 170 graden gedurende 1 uur.

De kleur van de cake is top maar als ik hem uit de bakvorm haal is hij heel vettig aan de buitenkant.

Waar kan dit aan liggen denken jullie? 

Alle raad is welkom, wil de cake graag bakken voor zoontje op school maar vind die vettige boel niet leuk  :grr: 

Lieve groeten
Tortje

2

Re: Cake vettig

Het klinkt in ieder geval als een lekkere cake :) Ik merk dat het probleem met cupcakes ook wel eens bestaat, als ik dan de cupcakes laat afkoelen op een rooster,  "verdwijnt"  het vettige vanzelf. Dus ik zou je cake niet te lang in het bakblik laten zitten en storten op een rooster. Is hij dan nog steeds vettig? En waar vet je het bakblik mee in?

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

3

Re: Cake vettig

Ben ook benieuwd waarmee je in vet.

Re: Cake vettig

Een cake is altijd vettig na het bakken.

Nog een tip gooi je limoenrasp en sap bij de boter en suiker.

Als je zondigt zondig dan lekker

5

Re: Cake vettig

ik vet in met roomboter en doe er dan bloem over zodat de cake niet blijft plakken, ik laat hem een 10 minuten afkoelen vooraleer ik hem uit de bakvorm doe.

lang delftje, ga ik eens proberen.  Cake is vettig  na het bakken maar hij blijft ook vettig, we hebben er vettige vingers van  =(

Re: Cake vettig

Direct uit de vorm halen na het bakken. Als je de cake in de vorm laat zitten krijg je condens tussen de cake en de vorm. En als de vorm goed ingevet is hoeft er geen bloem in de vorm.

Als je zondigt zondig dan lekker

7 Laatst bewerkt door Esther68 (15-10-2019 17:00)

Re: Cake vettig

Gelijk storten idd   :y. Doe ik tenminste wel altijd ;-)

8

Re: Cake vettig

lang delftje en Esther68: ga ik dan nog eens proberen, had dit al eens gedaan maar dan brak de cake in 2  :s   Had toen ergens gelezen dat je hem eerst een 10 tal minuten moet laten afkoelen zodat hij krimpt in de vorm en makkelijk lost

Zal denk ik eens de bakvorm bekleden met bakpapier zodat de cake niet blijft hangen en hem gelijk uit de vorm halen...bedankt voor de raad.  Hoop dat hij dan minder vettig is want weet echt niet hoe het komt  :think:

met taarten nooit problemen en een simpele cake lukt mij niet echt  :grr:  =)

Re: Cake vettig

Gebruik je roomboter of geklaarde roomboter?

Als je zondigt zondig dan lekker

10

Re: Cake vettig

ik gebruik ongezouten roomboter