1 Laatst bewerkt door Maaike_87 (03-10-2019 20:54)

Onderwerp: Afsmeren met bc en daarna versieren met losse fondant versiersels?

Binnenkort vieren wij de tweede verjaardag van ons zoontje, dus moet er natuurlijk een pronkstuk op tafel komen ;)
Dit jaar wordt het een chocolade stapeltaart van Super Wings.

Normaal bekleed ik dit soort taarten met marsepein en/of fondant. Echter is vrijwel niemand groot fan van fondant en vind ik het bij chocoladetaart ook niet perse lekker. En ook al is het vaak prachtig, heb ik een hekel aan het kneden en uitrollen van marsepein  :x

Nou vraag ik me af of het ook mogelijk is de taart af te smeren met botercrime (van de mix) en dat te versieren met fondant. De bc kleur ik dan blauw, om lucht te creëren. Maar als ik daar bijvoorbeeld wolkjes van fondant op wil plakken, of zijn naam, zal dat er dan niet afzakken? Of zal het blijven plakken? Ik vind het lastig in te schatten en neig bijna naar het niet te doen. Maar het zal me zoveel werk schelen  :y

Iemand hier ervaring met op die manier een taart versieren/bekleden?

Alvast bedankt!

Groetjes,

Maaike

2

Re: Afsmeren met bc en daarna versieren met losse fondant versiersels?

Er gaat iets niet goed, dus even zo proberen

3 Laatst bewerkt door Esther68 (03-10-2019 18:33)

Re: Afsmeren met bc en daarna versieren met losse fondant versiersels?

Ik had een vraag over bekleden en/of decoreren verwacht  :think: ...

4

Re: Afsmeren met bc en daarna versieren met losse fondant versiersels?

Esther68 schreef:

Ik had een vraag over bekleden en/of decoreren verwacht  :think: ...

Ja ik zat vanmiddag op mijn telefoon, maar daarmee kwam mijn bericht dus niet in zijn geheel tevoorschijn.
Heb het net even op de computer gedaan :)

5

Re: Afsmeren met bc en daarna versieren met losse fondant versiersels?

Ik denk dat het wel blijft plakken, zolang je zorgt dat het niet te dik/te zwaar is. En je moet zorgen dat je echt 100% zeker bent van het mixen van de boter met het mix-mengsel, zodat dat geen vocht meer los kan laten.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

6

Re: Afsmeren met bc en daarna versieren met losse fondant versiersels?

Marianne schreef:

Ik denk dat het wel blijft plakken, zolang je zorgt dat het niet te dik/te zwaar is. En je moet zorgen dat je echt 100% zeker bent van het mixen van de boter met het mix-mengsel, zodat dat geen vocht meer los kan laten.

Ik twijfel inderdaad of ik dan gewoon de mix kan gebruiken of toch beter af kan smeren met 1:1 botercreme. Maar die eerste is natuurlijk lekkerder en je doet het toch snel iets dikker, om het biscuit af te sluiten.

Ik heb hieronder een foto geplakt (hoop dat het is gelukt), waar ze met dunne stokjes versiersels hebben toegevoegd. Ik denk dat ik dat erbij ga doen, zo is het toch versierd, maar hangt er geen gewicht aan de bc. Maar wat is het? Het lijkt wel ijzerdraad, maar dit is wel erg sterk en mooi recht. Heeft een van jullie een idee?
Anders moet ik witte cake pop stokjes gaan gebruiken, maar hoe dunner hoe mooier natuurlijk.

http://img.cakesdecor.com/x8oi40dnpnbhtyfmcgj1.jpg

7 Laatst bewerkt door Esther68 (04-10-2019 17:22)

Re: Afsmeren met bc en daarna versieren met losse fondant versiersels?

Ah zo, snapte er al niks van  ;-) .
Ik zou denk toch voor de bc van mix gaan. En dan de decoraties er op het laatste op plakken.
Die draadjes is idd ijzerdraad, maar dan heel dun. Kun je in de webshop kopen (zal proberen zo een link te plaatsen). Die steek je niet rechtstreeks in de taart maar in een rietje.
https://www.deleukstetaartenshop.nl/pro … auge-1384w
Heb je in verschillende diktes

8

Re: Afsmeren met bc en daarna versieren met losse fondant versiersels?

Het is inderdaad ijzerdraad (floral wire), voor dikte die overeind staat heb je #20 of #22 nodig.

Ik bedoelde trouwens dat je fondant decoraties niet te dik/zwaar moeten zijn, dan blijven ze wel zitten. Met 1:1 zou ik niet afsmeren als er geen fondant overheen gaat.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

9 Laatst bewerkt door Maaike_87 (04-10-2019 22:05)

Re: Afsmeren met bc en daarna versieren met losse fondant versiersels?

Esther68 schreef:

Ah zo, snapte er al niks van  ;-) .
Ik zou denk toch voor de bc van mix gaan. En dan de decoraties er op het laatste op plakken.
Die draadjes is idd ijzerdraad, maar dan heel dun. Kun je in de webshop kopen (zal proberen zo een link te plaatsen). Die steek je niet rechtstreeks in de taart maar in een rietje.
https://www.deleukstetaartenshop.nl/pro … auge-1384w
Heb je in verschillende diktes

Dank jullie wel meiden!
Fijn die link, ik had het zelf niet gevonden, want ik wist niet hoe het heette. Ik ga ze bestellen :)

Esther, bedoel je gewoon de plastic rietjes waar ik ze in kan steken in de taart, of de papieren?

10

Re: Afsmeren met bc en daarna versieren met losse fondant versiersels?

Papier zou ik niet doen. Wordt zo slap en zit je misschien stukjes papier te eten  ;) . Ik heb van die dunne rietjes. Deze kun je alleen nog in de groothandel kopen, jammer genoeg. Of misschien nu ook niet meer (heb lang geleden een zak van 1000 st gekocht dus hoef deze nooit meer te kopen  ;-) )

11

Re: Afsmeren met bc en daarna versieren met losse fondant versiersels?

Esther68 schreef:

Papier zou ik niet doen. Wordt zo slap en zit je misschien stukjes papier te eten  ;) . Ik heb van die dunne rietjes. Deze kun je alleen nog in de groothandel kopen, jammer genoeg. Of misschien nu ook niet meer (heb lang geleden een zak van 1000 st gekocht dus hoef deze nooit meer te kopen  ;-) )


Nee dat dacht ik inderdaad al, daarom vroeg ik het. Want hier in de supermarkten worden alleen nog maar papieren rietjes verkocht. Ik denk dat ik maar wat pakjes Capri-Sun moet kopen en de rietjes er vanaf pak haha.

Dank je wel!