1

Onderwerp: Help! Een super Mario taart voor het eerst!

Hallo allemaal,

Nou is dit niet mijn allereerste x dat ik een taart maak (heb 1x een babyshower taart gemaakt jaren geleden), maar wel mn eerste x dat ik een echte (pro) Mario taart wil maken voor mijn zoontje. Ik wil eigenlijk een regenboog cake van binnen hebben (5 lagen) en het dan bekleden met fondant en versieren. Maar is het te doen? Welk vullingen moet ik bijvoorbeeld erin doen? En welke bakvorm zal ik het beste gebruiken?
Ik heb veel tips en adviezen nodig please.

2

Re: Help! Een super Mario taart voor het eerst!

Welke bakvorm je gaat gebruiken, hangt vooral af van hoe groot je je taart wil, met 5 lagen is ie denk ik al gauw iets hoger dan normaal,  dus voor meer personen. Qua vulling kan in principe alles natuurlijk, maar zelf vind ik het voor een regenboogtaart wel mooi om voor een lichte /witte vulling te kiezen zodat de kleuren in de taart mooi uitkomen. Qua uiterlijk kun je eens googlen om wat ideeën op te doen die voor jou haalbaar zijn. Of een puzzelplaatje of print?

3

Re: Help! Een super Mario taart voor het eerst!

Bakkerie schreef:

Welke bakvorm je gaat gebruiken, hangt vooral af van hoe groot je je taart wil, met 5 lagen is ie denk ik al gauw iets hoger dan normaal,  dus voor meer personen. Qua vulling kan in principe alles natuurlijk, maar zelf vind ik het voor een regenboogtaart wel mooi om voor een lichte /witte vulling te kiezen zodat de kleuren in de taart mooi uitkomen. Qua uiterlijk kun je eens googlen om wat ideeën op te doen die voor jou haalbaar zijn. Of een puzzelplaatje of print?


Ik heb vier soorten bakvormen. 229mm X 76mm
178mm x 76mm
152mm x 76mm
102mm x 76mm

Ik wil een taart maken voor +- 20 mensen. Als ik een regenboog taart maak met vijf lagen is een bakblik van 178 genoeg? Of zal ik dan toch voor de 229 gaan?
Qua uiterlijk ideeën heb ik al wat gegoogled en een leuke voorbeeld gevonden.
Qua vulling weet ik nog niet precies hoe en wat. Het zullen 4 vullingen worden toch? Dus dacht 1e laat aardbeienjam met slagroom/roomkaas
2e laag banketbakkersroom en (?)
3e laag jam met slagroom/roomkaas
4e slagroom/roomkaas

En natuurlijk ga ik de taart zelf afwerken met botercreme.
Is dit een goeie combie? Tips zijn welkom!

Ik wil de biscuit beslag gewoon in die zak kopen. Van funcake biscuit deluxe. Hoeveel zakken heb ik nodig?
En waar kan ik een goed recept vinden voor een lekkere botercreme.

Bedankt!!

4

Re: Help! Een super Mario taart voor het eerst!

Ik heb trouwens ook gewoon nog de normale bakblikken van zenker met de afmetingen van 26cm en 28cm. Die kan ik misschien ook gewoon gebruiken?

5

Re: Help! Een super Mario taart voor het eerst!

Als je ca. 20 stukjes wilt, zou je de 22,9 pan kunnen gebruiken met 5 lagen van (ruim) 2 cm.
Al die verschillende smaken zou ik er zelf niet in doen. Net wat Bakkerie zegt: een lichte vulling is het mooist, dan komen de gekleurde lagen het best tot zijn recht, dus ik zou de aardbeienjam skippen.

Biscuit heb je aan één verpakking genoeg. Als je voor een 25cm rond 7,5cm mix maakt, kun je daar 5 lagen van 22,5 mee bakken. Als je op zeker wilt gaan, kun je altijd nog die voor 30 rond maken (=500 gr mix).

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

6

Re: Help! Een super Mario taart voor het eerst!

Marianne schreef:

Als je ca. 20 stukjes wilt, zou je de 22,9 pan kunnen gebruiken met 5 lagen van (ruim) 2 cm.
Al die verschillende smaken zou ik er zelf niet in doen. Net wat Bakkerie zegt: een lichte vulling is het mooist, dan komen de gekleurde lagen het best tot zijn recht, dus ik zou de aardbeienjam skippen.

Biscuit heb je aan één verpakking genoeg. Als je voor een 25cm rond 7,5cm mix maakt, kun je daar 5 lagen van 22,5 mee bakken. Als je op zeker wilt gaan, kun je altijd nog die voor 30 rond maken (=500 gr mix).

Als ik het goed begrijp dus 1 verpakking funcake biscuit deluxe van 500 gram is genoeg.
Oké dus de aardbeienjam weglaten.
Dan wordt het:
Vulling nr 1: slagroom/roomkaas of mascarpone?
Vulling nr 2: banketbakkersroom
Vulling nr 3: botercreme
Vulling nr 4: slagroom/roomkaas of mascarpone?

Is dit een goeie combie?

7

Re: Help! Een super Mario taart voor het eerst!

Ik heb ondertussen een beetje lopen snuffelen op de site. Ik heb andere ideeën voor de vullingen.
Ik dacht nu aan de volgende vullingen:
Vulling nr 1 botercreme met bastonge (heb het recept onder het knopje recepten)
Vulling nr 2 banketbakkersroom
Vulling nr 3 en 4 botercreme met bastonge

En dan op einde maak ik de taart af met de normale botercreme die je gebruikt om de taart mee af te strijken zodat er fondant op kan komen. Recept ook hier van de site.

Wat denken jullie hiervan? Is dit een goeie combie of is het to much? Ik wilde eerst gaan voor de botercreme/witte chocolade ganache als vulling. Maar toen dacht ik nee dat wordt te machtig.

8

Re: Help! Een super Mario taart voor het eerst!

Lijkt mij wel lekker hoor. Houd er wel rekening mee dat je botercreme door de bastogne donker wordt en dat is tussen je regenbooglagen vaak niet zo mooi. Kun je niet gewoon botercreme ertussen doen, desnoods met een smaakje erdoor, bijvoorbeeld gesmolten witte chocolade? Of stukjes fruit of candybar erop? Ik vind zelf de botercreme luchtig heel lekker, vind je hierboven bij recepten.

Succes met maken!

Tieneke

9

Re: Help! Een super Mario taart voor het eerst!

Tante Tien schreef:

Lijkt mij wel lekker hoor. Houd er wel rekening mee dat je botercreme door de bastogne donker wordt en dat is tussen je regenbooglagen vaak niet zo mooi. Kun je niet gewoon botercreme ertussen doen, desnoods met een smaakje erdoor, bijvoorbeeld gesmolten witte chocolade? Of stukjes fruit of candybar erop? Ik vind zelf de botercreme luchtig heel lekker, vind je hierboven bij recepten.

Succes met maken!

Tieneke

Och ja dat is waar, daar heb ik niet aangedacht. Dan ga ik toch wel voor de botercreme witte choco ganache. Het klonk lekker. Dan doe ik het denk ik gwn zonder banketbakkersroom zodat het niet al te heftig wordt. Of maakt het niet zoveel uit als ik de banketbakkersroom erbij doe?

10 Laatst bewerkt door Esther68 (03-08-2019 10:15)

Re: Help! Een super Mario taart voor het eerst!

Voor 20 personen gebruik ik de 25 cm. De biscuit wordt dan zo'n 8-9 cm hoog. Ik zou dus, net als wat Marianne zegt, de 22,5 gebruiken, dus met de hoeveelheden voor een 25 cm (ik gebruik 400 gram mix). Je kunt dan makkelijk 5 lagen maken. Zelf ben ik niet van de (te) veel verschillende smaken in een taart. Doe 2, max 3, vullingen, en hiervan dan ook redelijk neutrale smaken. De vulling bij een regenboogtaart zou ik wit houden, net als de anderen ook zeggen.
Maar hoe wil je de regenboogbiscuit maken? Een marmereffect of de lagen in verschillende kleuren? Of je hebt het al gezegd of ik lees eroverheen  :O  ;). Ik neem aan dat je verschillende kleuren lagen wilt? Deze moeten dan wel apart gebakken worden natuurlijk  ;)

11

Re: Help! Een super Mario taart voor het eerst!

Esther68 schreef:

Voor 20 personen gebruik ik de 25 cm. De biscuit wordt dan zo'n 8-9 cm hoog. Ik zou dus, net als wat Marianne zegt, de 22,5 gebruiken, dus met de hoeveelheden voor een 25 cm (ik gebruik 400 gram mix). Je kunt dan makkelijk 5 lagen maken. Zelf ben ik niet van de (te) veel verschillende smaken in een taart. Doe 2, max 3, vullingen, en hiervan dan ook redelijk neutrale smaken. De vulling bij een regenboogtaart zou ik wit houden, net als de anderen ook zeggen.
Maar hoe wil je de regenboogbiscuit maken? Een marmereffect of de lagen in verschillende kleuren? Of je hebt het al gezegd of ik lees eroverheen  :O  ;). Ik neem aan dat je verschillende kleuren lagen wilt? Deze moeten dan wel apart gebakken worden natuurlijk  ;)

Jaa ik ga inderdaad de 22,5 gebruiken en dan 400 Gr mix of misschien voor de zekerheid 500gr mix zoals marianne zei.
Ik ga inderdaad verschillende kleuren lagen gebruiken. Heb vijf kleuren gekocht dus ga die apart bakken ieder x. Ik heb begrepen dat ik 10min oven baktijd moet aanhouden per beslag. Ben dan wel ff bezig haha
Ik wil inderdaad ook gewoon wit houden vandaar dat ik wil gaan voor botercreme vulling met witte chocola en banketbakkersroom. Ik weet alleen niet of dat te heftig wordt aangezien ik de taart zelf ook nog ga bestrijken met de normale botercreme.
Zal ik me dan gewoon houden aan de botercreme witte chocolade ganache als vulling. En de normale botercreme om mee te bestrijken?